Lastig situatie

26-06-2019 23:11 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedeavond allemaal,

Ik zit met een probleem en weet niet meer wat ik moet doen of wat het beste oplossing is. Ik heb daarom besloten om hier advies en hulp te vragen.

Mijn vriendin en ik zijn 2,5 jaar samen. Ik ben ontzettend gek op haar en zie zeker een toekomst met haar samen.
Vorig week maandag belde mijn vriendin mij op dat we moesten praten het was dringend. Ik heb tijdens het gesprek meteen gevraagd of ik per direct naar haar toe moest komen, maar dat hoefde niet. Ze vertelde mij dat het dringend was en of ik in de avond langs kon komen
om het een en ander te bespreken (we wonen niet samen). Ik ben in de avond naar haar toe gegaan en alles was prima tot dat ze opeens begon te huilen en zei dat ze in verwachting was. Ik kon het haast niet geloven maar ik was/ben ontzettend blij en wilde het van de daken schreeuwen. Echter was mijn vriendin niet blij. Ze vond het raar dat ik blij was en had verwacht dat ik anders zou reageren want wat blijkt ze wilt het kindje niet. Dit kwam best hard aan en ben eigenlijk nog steeds in shock.

Ik heb haar uiteindelijk gevraagd wat de reden hiervan is waarom het voor haar niet gewenst is. Ze wil eerst trouwen en daarna een kindje krijgen. Ze schaamt zich en is bang dat familie afstand van haar neemt omdat ze ongehuwd zwanger is. (Vriendin is niet NL) Ik heb mijn vriendin duidelijk gemaakt dat ik echt veel van haar hou en zeker een toekomst met haar zie. Alleen gelooft ze mij niet en is bang dat ik haar alleen laat.

Nu het volgende:
Gister heeft vriendin besloten het kindje toch te houden op een voorwaarde als kind geboren wordt dat we gaan trouwen. Ze wil ook pas bij mij intrekken (ik heb een koophuis) als we getrouwd zijn, en heeft aangegeven dat ik ons kind niet mag erkennen zolang wij niet getrouwd zijn. Ik ben hier heel erg van geschrokken en heb duidelijk gemaakt dat ik hier niet mee akkoord ga. Ik ben namelijk van mening dat je met iemand trouwt omdat je van die persoon houd en niet omdat er per se een kind komt. Dit heb ik ook duidelijk gemaakt naar haar. Ze is uiteindelijk boos geworden en heeft opgehangen.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik nu moet doen.
Het is niet alleen lastig voor mij maar ook voor haar omdat ik oprecht denk dat ze dit doet uit angst voor de reactie die ze zal krijgen van haar familie.

Wat kan/moet ik doen?
Alvast bedankt!
Johan33355 schreef:
26-06-2019 23:39
Kan de moeder hierover bepalen?
Die is degene die jou daar allemaal toestemming voor moet geven. Als ze dit niet doet kan je het via de rechter aanvechten, maar dat is best een procedure.

Als jullie getrouwd zijn voordat het kind geboren wordt gebeurt dit automatisch.
anoniem_385715 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 23:42
14.10% gewijzigd
Johan33355 schreef:
Kan de moeder hierover bepalen?
In principe wel, maar je kunt voor alles vervangende toestemming vragen aan de rechter. Dit is wel een langdurige en kostbare procedure, met advocaten en zo.
Malibu123 schreef:
26-06-2019 23:38
Dat vind ik niet zo gek, het gaat om 2 weken en stel dat ze niet zwanger was dan had ze hem voor niks ongerust gemaakt..

Als advies aan jou zou ik ook voor de bevalling gaan trouwen, als je toch een toekomst met haar wil waarom dan niet? Scheelt een hoop gedoe en dan kunnen jullie voor de bevalling al samenwonen en de babykamer inrichten etc.
Ik heb er ook over nagedacht om het te doen. Uiteindelijk belde ze mij met de mededeling dat als we niet trouwen zij niet bij mij intrekt en ik het kind niet mag erkennen, alleen als we getrouwd zijn. Nou daar ben ik het niet mee eens.
Zij kan in haar eentje beslissen of de baby er komt. Baas in eigen buik.

Komt de baby dan kan ze die dingen wel moeilijk maken.

Maar je hebt dan wel rechten als vader en die zal bij een rechter moeten gaan halen als ze echt niet wil meewerken.
Je zegt dat je niet wilt trouwen omdat je dat uit liefde wilt doen en niet uit noodzaak. Dat begrijp ik van de ene kant wel, maar van de andere kant hóu je toch ook van haar? Ik begrijp best dat het je overvalt dat alles nu in een stroomversnelling komt, maar als het voor haar zo belangrijk is, waarom zou je het dan niet doen? Zij had haar bruiloft waarschijnlijk ook anders voorgesteld, maar de situatie ligt nu ineens heel anders, ook voor haar.
lariba wijzigde dit bericht op 26-06-2019 23:48
15.53% gewijzigd
Joh ze zet er deze pressie op omdat zoals ik jou lees in haar cultuur mannen een vrouw in de steek laat die zwanger raakt voordat ze getrouwd zijn. Ze is niet anders gewend, heeft niet anders meegemaakt en haar familie zal het niet gelaten hebben dit van jongs af aan te vertellen. Maak er nu even geen cultuurding van en trouw gewoon met haar, zeker als je dat toch al van plan was.
enn wijzigde dit bericht op 26-06-2019 23:47
0.13% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Vinden jullie het geen alarmbel dat ze gelijk gaat dreigen? Als er niet getrouwd wordt mag hij niet erkennen etc. Het is zo manipulatief, volgens mij laat mevrouw nu haar ware aard zien.
MISSDRAMAQUEEN schreef:
Dit.
Begrijp mij niet verkeerd ik wil graag met haar samen een toekomst op bouwen. Ik hou van haar en zie haar heel graag. Ik wil ook dat ze bij mij intrek zodat we samen gaan kijken hoe we dit probleem kunnen aanpakken. Op dit moment is ze nog niet zo ver dat het te zien is. Alleen ze wilt pas intrekken als we zijn getrouwd.
Enn schreef:
26-06-2019 23:46
Joh ze zet er deze pressie op omdat zoals ik jou lees in haar cultuur mannen een vrouw in de steek laat die zwanger raakt voordat ze getrouwd zijn. Ze is niet anders gewend, heeft niet anders meegemaakt en haar familie zal het niet gelaten hebben dit van jongs af aan te vertellen. Maak er nu even geen cultuurding van en trouw gewoon met haar, zeker als je dat toch al van plan was.
Ze heeft ook aangegeven dat ze bang is dat ik haar nu in de steek laat. Dat zou ik nooit doen. Wat ze nu eigenlijk zegt is ik vertrouw je niet dus laat maar zien dat je van mij houd en anders zie je die kleine niet. Zo werkt het toch niet?
Johan33355 schreef:
Begrijp mij niet verkeerd ik wil graag met haar samen een toekomst op bouwen. Ik hou van haar en zie haar heel graag. Ik wil ook dat ze bij mij intrek zodat we samen gaan kijken hoe we dit probleem kunnen aanpakken. Op dit moment is ze nog niet zo ver dat het te zien is. Alleen ze wilt pas intrekken als we zijn getrouwd.
Euh ja, zo werkt dat binnen haar cultuur. Verwacht je nu echt dat ze ineens alle zaken die ze allang joh met gedeeld heeft terzijde schuift omdat ze zwanger is? Ik snap in deze jou niet, je wist toch dat ze is opgegroeid in deze cultuur? Je weet dan toch hoe nauw het voor haar ligt? En nu moet ze alles wat ‘God’ haar verboden heeft ineens maar wel gaan beslissen en gaan doen? Vreemd.
enn wijzigde dit bericht op 26-06-2019 23:50
1.67% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
MinkeDeWit schreef:
Vinden jullie het geen alarmbel dat ze gelijk gaat dreigen? Als er niet getrouwd wordt mag hij niet erkennen etc. Het is zo manipulatief, volgens mij laat mevrouw nu haar ware aard zien.
Ik heb eerder het idee dat ze behoorlijk in paniek is en daardoor dit soort dingen roept.
En terecht. We gaan niet samenwonen zonder getrouwd te zijn.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik denk dat ze heel erg geschrokken is en zich nu het besef heeft dat er keuzes gemaakt moeten worden, gevoel en verstand staan tegenover elkaar. Als jij van haar houdt en zij van jou dan zou ik trouwen (op huwelijkse voorwaarden). Want wat gebeurd er als je dat niet doet? Dan kiest ze of voor abortus of om het kindje alleen te krijgen, en beiden wil jij niet zo te lezen. Je staat er positief in en houdt van haar, ga ervoor!
Johan33355 schreef:
26-06-2019 23:49
Ze heeft ook aangegeven dat ze bang is dat ik haar nu in de steek laat. Dat zou ik nooit doen. Wat ze nu eigenlijk zegt is ik vertrouw je niet dus laat maar zien dat je van mij houd en anders zie je die kleine niet. Zo werkt het toch niet?
Geen idee zonder ook maar enige kennis over die andere cultuur. En nee, je hoeft dat zeker niet hier te schrijven maar ik ken wel zo’n twee culturen waarin vrouwen in hun wanhoop nog wel gekker doen in zo’n situaties. Dus ik zou er niet zozeer de maatstaf naast gaan leggen van de Nederlandse cultuur.
Johan33355 schreef:
Ja, zo werkt het dus wel. Ware aard? Nee, alles inzetten totaan manipulatie aan toe omdat ze letterlijk een kat in het nauw is binnen haar cultuurbepaalde sociale bolwerk. Ben ik het er als Nederlandse vrouw mee eens? Nee, maar dat zegt nu dus helemaal niets.
enn wijzigde dit bericht op 26-06-2019 23:54
1.13% gewijzigd
Wil je echt oud worden met deze vrouw? Zie je jullie samen ouders worden?
Lariba schreef:
Ik heb eerder het idee dat ze behoorlijk in paniek is en daardoor dit soort dingen roept.
Of het nou de ware aard is of paniek, het is in beide gevallen geen goed idee om te trouwen. Eerst maar even het hoofd koel en nadenken. Trouwen is niet zomaar iets. Dreigen met erkenning tegen houden, is zo oneerlijk. Praten is hier de enige oplossing. Iig geen overhaaste besluiten.
Lariba schreef:
Ik ook. Ik zou alleen niet meteen gaan trouwen op die manier/voorwaarden.

Praat met haar TO en leg uit dat jij van een andere achtergrond komt en dat ook daar rekening mee gehouden mag worden. En wat ze roept (waarschijnlijk in paniek) helemaal niet zo werkt.

Ga samen naar de eerste echo en kijk daarna of jullie eruit komen.

Die baby is er pas over 9 maanden ongeveer. En een abortus kan ook over ene paar weken nog.

Je hoeft niet vandaag te beslissen wat je gaat doen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 23:58
10.12% gewijzigd
anjer84 schreef:
26-06-2019 23:53
Praten is hier de enige oplossing. Iig geen overhaaste besluiten.
De paniek aan haar kant is naast enorm en groot ook terecht in haar wereld. ‘Verschrikkelijk, onacceptabel, blablablabla , moet-niet-mogen etc.’ misschien maar niets minder dan echt waar voor háár.
enn wijzigde dit bericht op 27-06-2019 00:08
26.37% gewijzigd
anjer84 schreef:
Of het nou de ware aard is of paniek, het is in beide gevallen geen goed idee om te trouwen. Eerst maar even het hoofd koel en nadenken. Trouwen is niet zomaar iets. Dreigen met erkenning tegen houden, is zo oneerlijk. Praten is hier de enige oplossing. Iig geen overhaaste besluiten.
En in een aantal culturen tellen juist daden.
lemoos2 schreef:
26-06-2019 23:56
En in een aantal culturen tellen juist daden.
Maar ze zijn met z'n tweetjes in die relatie, dus je hoeft ook niet alles maar te doen omdat het bij 1 van de culturen zo hoort.
Praten.
Madeliefjees schreef:
26-06-2019 23:37
Je snapt toch wel dat in haar cultuur je niet ongehuwd mag samenwonen?
En als jij niet wilt trouwen, wordt zij gedwongen om een abortus te plegen = geen baby en einde relatie.
Dan is die erkenning ook overbodig.
Nja en dit.
Lucifer2018 schreef:
26-06-2019 23:57
Maar ze zijn met z'n tweetjes in die relatie, dus je hoeft ook niet alles maar te doen omdat het bij 1 van de culturen zo hoort.
Praten.
Kan en mag en zie de net gequote post. Helaas wellicht maar die kans is echt reëel. Ik schrijf dit niet omdat het ermee eens zou zijn, helemaal niet.
Enn schreef:
Wil je echt oud worden met deze vrouw? Zie je jullie samen ouders worden?
Ja zeker! Ik ben nu heel erg geschrokken. En besef mij nu ineens dat ik dat het heel erg lastig kan worden als blijkt dat ik de kleine niet mag zien.
Ik vind het persoonlijk wel opvallend dat seks voor het huwelijk en eventueel een abortus voor haar kennelijk wel kunnen, en ongehuwd samenwonen of ongehuwd moeder worden niet. Al zijn die laatste dingen natuurlijk zichtbaar voor de buitenwereld, en de eerst twee hoeft niemand te weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven