LAT-relaties: het waarom?
woensdag 11 april 2012 om 02:42
Ik lees hier al een tijdje mee en heb een paar topics gezien over LAT relaties, sommigen die al meerdere jaren duren.
Misschien heb ik een bord voor mijn kop maar kan iemand mij uitleggen waarom je:
1. Een relatie aan gaat met iemand die uren rijden verder woont?
2. Na een jaar of twee niet gewoon gaat samenwonen?
Ik vind het gewoon zo vreemd dat mensen soms jaren bij elkaar zijn toch nog die stap niet zetten. Is het bindingsangst? Nu snap ik dat het met kinderen ook wat moeilijker wordt, maar soms hoor ik hier over LAT relaties van 6 jaar, dat is toch ook niet te doen? Kinderen zijn ook niet achterlijk hoor, als je vriend vaak bij je over de vloer komt zullen ze zich ook wel dingen afvragen toch?
Misschien heb ik een bord voor mijn kop maar kan iemand mij uitleggen waarom je:
2. Na een jaar of twee niet gewoon gaat samenwonen?
Ik vind het gewoon zo vreemd dat mensen soms jaren bij elkaar zijn toch nog die stap niet zetten. Is het bindingsangst? Nu snap ik dat het met kinderen ook wat moeilijker wordt, maar soms hoor ik hier over LAT relaties van 6 jaar, dat is toch ook niet te doen? Kinderen zijn ook niet achterlijk hoor, als je vriend vaak bij je over de vloer komt zullen ze zich ook wel dingen afvragen toch?
woensdag 11 april 2012 om 02:59
Hoezo smoesjes? Waarom vind jij dat andere mensen hun leven op een bepaalde manier in moeten vullen? Deze mensen hebben duidelijk andere prioriteiten dan jij. Daar is toch niets mis mee?
LATten betekent niet per se dat je uren uit elkaar woont. Maar soms is het bijvoorbeeld carriere technisch beter voor mensen om op dat moment op twee verschillende plaatsen te wonen. Als je relatie sterk genoeg is kun je dat hebben. Of iedereen het ook zou willen is ene tweede.
Ik heb ook een tijd gelat. Omdat de een een opleiding wilde doen en de andere een hele mooie carreiere kans kreeg. Dan woon je een lange tijd niet bij elkaar in de buurt. Jammer. Maar ons gaf het wel na die tijd veel meer kansen om te gaan wonen waar we maar wilden. En daarnaast was het gewoon beter voor ons om onszelf te blijven ontwikkelen en dan moet je soms bepaalde uitdagingen aangaan.
LATten betekent niet per se dat je uren uit elkaar woont. Maar soms is het bijvoorbeeld carriere technisch beter voor mensen om op dat moment op twee verschillende plaatsen te wonen. Als je relatie sterk genoeg is kun je dat hebben. Of iedereen het ook zou willen is ene tweede.
Ik heb ook een tijd gelat. Omdat de een een opleiding wilde doen en de andere een hele mooie carreiere kans kreeg. Dan woon je een lange tijd niet bij elkaar in de buurt. Jammer. Maar ons gaf het wel na die tijd veel meer kansen om te gaan wonen waar we maar wilden. En daarnaast was het gewoon beter voor ons om onszelf te blijven ontwikkelen en dan moet je soms bepaalde uitdagingen aangaan.
woensdag 11 april 2012 om 03:02
Als je kinderen al wat ouder zijn haal je ze ook niet zo makkelijk uit hun eigen buurt. ( andere ouder, school, vrienden )
Bovendien zit niet iedereen te wachten op het opvoeden van andermans kinderen.
En het is ook niet zo dat je je huis zo makkelijk verkoopt, dat de banen voor het oprapen liggen...
En sommige mensen vinden het gewoon een ideaal concept. Kan toch?
Bovendien zit niet iedereen te wachten op het opvoeden van andermans kinderen.
En het is ook niet zo dat je je huis zo makkelijk verkoopt, dat de banen voor het oprapen liggen...
En sommige mensen vinden het gewoon een ideaal concept. Kan toch?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 11 april 2012 om 03:03
quote:yakigyoza schreef op 11 april 2012 @ 02:46:
Ik hoor ook van die smoesjes "ja ik heb co ouderschap, een eigen zaak bladieblada..." Zoiets kan je in die 6 jaar toch wel ruim fixen lijkt mij.Hoe ga je co ouderschap fixen als je twee uur verderop gaat wonen? En die zaak verhuis je gewoon maar even mee?
Ik hoor ook van die smoesjes "ja ik heb co ouderschap, een eigen zaak bladieblada..." Zoiets kan je in die 6 jaar toch wel ruim fixen lijkt mij.Hoe ga je co ouderschap fixen als je twee uur verderop gaat wonen? En die zaak verhuis je gewoon maar even mee?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 11 april 2012 om 03:06
Sommige mensen hoeven nou eenmaal niet de hele tijd zo dicht op elkaar te zitten om een goede relatie te hebben. Wij zijn zelfs na samenwonen gaan latten toen ik 200km verderop ging studeren en werken. Heerlijk! Pas toen ik hoogzwanger van de eerste was, ruim 6 jaar later, zijn we weer samen gaan wonen. Ook leuk.
woensdag 11 april 2012 om 04:22
Ik woon zo'n 3 jaar samen met mijn vriend (5 jaar samen). Het is heerlijk, leuk en gezellig. Maar ik ben wel heel graag 'op mezelf' - kan me uitstekend vermaken in m'n uppie en ben dat dan ook regelmatig (door mijn werk).
Inmiddels zou ik niet meer apart willen wonen, maar... als ik weer vrijgezel zou raken en iemand anders zou leren kennen, dan zou ik nooit meer gaan samenwonen. Bij elkaar in de buurt wonen vind ik dan mooi genoeg - gewoon op loopafstand of 10 minuten fietsen.
Mijn zus en haar vriend zijn na zo'n 5 jaar apart gaan wonen. Dat heeft hun relatie beter gemaakt. Of het nu bindingsangst is of niet... who cares? Als zij zich er prima bij voelen, waarom zou een ander zich daar druk over maken?
Inmiddels zou ik niet meer apart willen wonen, maar... als ik weer vrijgezel zou raken en iemand anders zou leren kennen, dan zou ik nooit meer gaan samenwonen. Bij elkaar in de buurt wonen vind ik dan mooi genoeg - gewoon op loopafstand of 10 minuten fietsen.
Mijn zus en haar vriend zijn na zo'n 5 jaar apart gaan wonen. Dat heeft hun relatie beter gemaakt. Of het nu bindingsangst is of niet... who cares? Als zij zich er prima bij voelen, waarom zou een ander zich daar druk over maken?

woensdag 11 april 2012 om 05:02
Ik wil gewoon niet samen onder één dak wonen. Heb behoefte me terug te kunnen trekken op m'n eigen plekje. En waarom zou een van beiden z'n huis moeten opgeven? Het is zowel fijn als veilig om je eigen woning te behouden.
Een lat relatie op te grote afstand vind ik overigens zeker niet ideaal, ik lat liever met iemand die gewoon in de buurt woont (max half uurtje rijden, liefst nog korter) zodat je ook door de weeks spontaan naar elkaar toe kan komen. En zodat je beiden je eigen sociale leven in dezelfde omgeving hebt.
Een lat relatie op te grote afstand vind ik overigens zeker niet ideaal, ik lat liever met iemand die gewoon in de buurt woont (max half uurtje rijden, liefst nog korter) zodat je ook door de weeks spontaan naar elkaar toe kan komen. En zodat je beiden je eigen sociale leven in dezelfde omgeving hebt.

woensdag 11 april 2012 om 05:08
Denk dat veel mensen anno nu gaan samenwonen voor de verkeerde reden: gedeelde woonlasten. Maar als de relatie dan weer voorbij is zit je met de shit dat je je huis niet verkocht krijgt en het ook niet aan kan houden wegens te duur op één salaris. En zie maar 'ns een nieuwe woning te krijgen die betaalbaar is.
woensdag 11 april 2012 om 06:30
quote:yakigyoza schreef op 11 april 2012 @ 02:42:
Mijn wereld is gelukkig niet zo klein. Ik ben blij dat ik mezelf niet zo beperkt heb. Mijn vriend woonde uren vliegen verderop. Ik had hem echt niet willen laten lopen enkel en alleen om het feit dat er een afstand was.
Maar er zijn ook genoeg mensen die bewust willen latten, wat is daar mis mee als beide partners daar happy mee zijn?
Mijn wereld is gelukkig niet zo klein. Ik ben blij dat ik mezelf niet zo beperkt heb. Mijn vriend woonde uren vliegen verderop. Ik had hem echt niet willen laten lopen enkel en alleen om het feit dat er een afstand was.
Maar er zijn ook genoeg mensen die bewust willen latten, wat is daar mis mee als beide partners daar happy mee zijn?
woensdag 11 april 2012 om 06:34
Ik ben nog maar "vers gescheiden' heb 2 x samengewoond, maar sowieso voorlopig zit ik niet op een relatie te wachten .
Maar als ik voorzichtig naar de toekomst ga kijken , denk ik dat ik voor een lat relatie ga, wel een in de buurt, ga geen 150 km rijden.
Dit omdat ik kinderen heb en hen niet wil confronteren met een man in huis, daarnaast vind ik het fijn om "alleen" te zijn , ik wil tzt de lusten en niet de lasten van een realtie.....
Maar goed misschien denk ik er over een paar jaar wel anders over, alhoewel? ik al vaker heb geroepen nie echt geschikt te zijn om samen te wonen .
Smoesjes? nah nee denk het niet.
Maar als ik voorzichtig naar de toekomst ga kijken , denk ik dat ik voor een lat relatie ga, wel een in de buurt, ga geen 150 km rijden.
Dit omdat ik kinderen heb en hen niet wil confronteren met een man in huis, daarnaast vind ik het fijn om "alleen" te zijn , ik wil tzt de lusten en niet de lasten van een realtie.....
Maar goed misschien denk ik er over een paar jaar wel anders over, alhoewel? ik al vaker heb geroepen nie echt geschikt te zijn om samen te wonen .
Smoesjes? nah nee denk het niet.
woensdag 11 april 2012 om 06:39
woensdag 11 april 2012 om 06:49
woensdag 11 april 2012 om 06:52
quote:-yazz- schreef op 11 april 2012 @ 06:30:
[...]
Mijn wereld is gelukkig niet zo klein. Ik ben blij dat ik mezelf niet zo beperkt heb. Mijn vriend woonde uren vliegen verderop. Ik had hem echt niet willen laten lopen enkel en alleen om het feit dat er een afstand was.Dit dus. Soms is het nu eenmaal zo dat je partner ver weg woont. Als je relatie je dat waard is, dan maak je er gewoon het beste van.
[...]
Mijn wereld is gelukkig niet zo klein. Ik ben blij dat ik mezelf niet zo beperkt heb. Mijn vriend woonde uren vliegen verderop. Ik had hem echt niet willen laten lopen enkel en alleen om het feit dat er een afstand was.Dit dus. Soms is het nu eenmaal zo dat je partner ver weg woont. Als je relatie je dat waard is, dan maak je er gewoon het beste van.
woensdag 11 april 2012 om 07:35
Latten is heerlijk! Wij wonen in dezelfde stad maar hebben de behoefte om af en toe even alleen te zijn. Ik moet er zelf niet aan denken om samen te wonen. (of het moet een heel groot huis zijn waar je elkaar niet tegen komt. Maar dat zit er financieel niet in)
Er zijn mensen die niet tegen alleen kunnen. Die niet een nacht alleen durven slapen. Of als de één al heel vroeg moet beginnen de ander gezellig mee uit bed gaat om samen te ontbijten en daarna je geliefde uit te zwaaien. Haha, nou ja dat is wel weer het andere uiterste natuurlijk.
Maar wij kunnen zelf beslissen wanneer we samen zijn en wanneer we even alleen willen zijn.
En wat ook een voordeel is van latten... de sleur komt er niet zo gauw in. Na twee dagen elkaar even niet gezien te hebben is het weer heerlijk om elkaar te zien. En doordat je een paar dagen zonder elkaar bent heb je weer van alles te vertellen.
Er zijn mensen die niet tegen alleen kunnen. Die niet een nacht alleen durven slapen. Of als de één al heel vroeg moet beginnen de ander gezellig mee uit bed gaat om samen te ontbijten en daarna je geliefde uit te zwaaien. Haha, nou ja dat is wel weer het andere uiterste natuurlijk.
Maar wij kunnen zelf beslissen wanneer we samen zijn en wanneer we even alleen willen zijn.
En wat ook een voordeel is van latten... de sleur komt er niet zo gauw in. Na twee dagen elkaar even niet gezien te hebben is het weer heerlijk om elkaar te zien. En doordat je een paar dagen zonder elkaar bent heb je weer van alles te vertellen.

woensdag 11 april 2012 om 07:56
Als ik al ooit weer zin zou hebben in een relatie en een leuke man tegen zou komen, zou ik zeker een lat relatie overwegen. Ik ben nu twee keer zeer ernstig teleurgesteld tijdens het samenwonen,dat ik daar eigenlijk geen trek meer in heb. Jezelf verbonden voelen, kan ook met enige afstand.
Daarnaast heb ik een dochter van 6, waar ik ook zeker aan moet denken! Haar belang gaat voor alles en aangezien ik de zorg voor haal alleen draag, is die situatie nog weer anders.
Nee hoor, geen samen wonen voor mij. Mijn mening is natuurlijk gekleurd door het verleden. Ik hoop wel dat er nog die ene leuke man rond loopt, waarin ik zoveel vertrouwen heb dat samenwonen er wel van komt. Maar gezien het juist aan dat vertrouwen schort heb ik er een hard hoofd in.
Daarnaast heb ik een dochter van 6, waar ik ook zeker aan moet denken! Haar belang gaat voor alles en aangezien ik de zorg voor haal alleen draag, is die situatie nog weer anders.
Nee hoor, geen samen wonen voor mij. Mijn mening is natuurlijk gekleurd door het verleden. Ik hoop wel dat er nog die ene leuke man rond loopt, waarin ik zoveel vertrouwen heb dat samenwonen er wel van komt. Maar gezien het juist aan dat vertrouwen schort heb ik er een hard hoofd in.
woensdag 11 april 2012 om 08:00
Wij latten onbedoeld ook. Vriend werkt bij defensie en is door de week altijd van huis. Tel daarbij op diverse oefeningen in het buitenland en de "groene weduwe" is geboren. Elk weekend zijn we bij elkaar en onze kinderen ook. We weten niet beter. Los daarvan heeft vriend nog een huis dat in deze fijne tijden verkocht moet worden en voorlopig dus nog geen zicht op samenwonen. En al wordt het samenwonen, echt is het nog niet omdat hij er alleen in de weekenden is. Voor mij werkt het. Voor vriend vrij lang alleen geweest met klein kind en ik ben nogal gesteld geraakt op mijn vrijheid en zelfstandigheid. Als ik bij wijze van spreken 3 x in de week pizza wil eten, dan doe ik dat. Of de hele woensdagmiddag met mijn dochter in de ballenbak wil liggen, ik doe dat. Mijn wc roze wil verven, ik doe dat. Heerlijk, zou het ook niet anders meer willen. Vriend weet en respecteert dat en ik ben dan ook niet bang dat er heel veel veranderd als we echt gaan samenwonen. Alleen wat meer troepjes her en der haha. Maar ik ben er ook van overtuigd dat juist omdat we elkaar niet continue op de lip zitten, onze relatie zo goed werkt. Natuurlijk is het wel eens lastig ivm overleg over de kinderen of als je voor de zoveelste keer alleen komt op een feestje door de week. Maar dat weegt niet op tegen dat waar ik zo lang zo hard voor gevochten heb; mijn vrijheid en mijn zelfstandigheid, I love it

woensdag 11 april 2012 om 08:13
Zelf de nodige vrijheid houden vind ik een goed argument. En niet alle gezinnen zijn moeiteloos in elkaar te schuiven. Ervaringen met een vorige partner kunnen ook een rol spelen. Er zijn zo veel redenen waarom mensen latten! Laat ze lekker latten, ze hebben het samen en apart goed en daar gaat het toch om?
woensdag 11 april 2012 om 08:26
Je hebt inderdaad een bord voor je kop. Waarom zou je per se na twee jaar moeten gaan samenwonen? Als mensen zich toch gelukkig voelen met de vrijheid die ze hebben, wie ben jij dan om te bepalen dat samenwonen het hoogste goed is?
Een vriendin van mij heeft al tientallen jaren een relatie met haar vriend. Ze hebben geen kinderen, maar hebben bewust voor een LAT-relatie gekozen. Ze wonen bij elkaar in de straat, hebben twee huizen gekocht vlakbij elkaar. Zo hebben ze allebei hun eigen stekje waar ze kunnen doen en laten wat ze willen, met toch hun partner vlakbij.
Een vriendin van mij heeft al tientallen jaren een relatie met haar vriend. Ze hebben geen kinderen, maar hebben bewust voor een LAT-relatie gekozen. Ze wonen bij elkaar in de straat, hebben twee huizen gekocht vlakbij elkaar. Zo hebben ze allebei hun eigen stekje waar ze kunnen doen en laten wat ze willen, met toch hun partner vlakbij.
woensdag 11 april 2012 om 08:40
Ik heb een heel fijn, klein huis en een ingewikkeld dag-nacht ritme (werk soms 's nachts). Als ik een relatie zou krijgen zou ik sowieso eerst een hele tijd willen latten, want ik wil niet verhuizen en zou er ook niet meteen om staan te springen als iemand bij mij zou willen intrekken.
Is toch heerlijk ook; lekker allebei je eigen plek hebben?
Is toch heerlijk ook; lekker allebei je eigen plek hebben?
Zeg maar Spijker.