Laten rusten of uitpraten?

18-04-2010 03:23 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik zit met een kleine kwestie en hoor daarom graag de mening van anderen, jullie dus!

Ik ben bevriend met drie vrouwen, we hebben afgelopen periode samen een project gedaan en vandaag sprak ik één van hen hierover. Zij gaf aan dat er van hun kant het gevoel was dat ik hen niet serieus nam en dat ik vaak botte/'gemene' opmerkingen plaatste over hun werkgedrag. Op zich heel goed om te horen wat er fout gaat, kan ik alleen maar van leren.

Probleem is dat zij dit dus achter mijn rug om hebben besproken (naar ik hen ken vaak en veel), waardoor het een eigen leven is gaan leiden. Ik wil niet dat dit in de weg komt te staan van onze vriendschap, maar wil het ook niet nog meer 'voeden'. Mijn vraag is dan ook, moet ik dit laten rusten en mijn gedrag onaangekondigd aanpassen of is het handiger om iedereen bij elkaar te roepen (we zien elkaar bijna dagelijks overigens) om dit allemaal uit te spreken. De komende drie maanden werken we overigens ook weer samen.

Iemand ervaring/tips etc.? Alvast bedankt!
Confronteren. Maar op milde wijze want je weet niet wat er besproken is, dat heb je ook maar van één van hen gehoord.

Geef aan in de groep dat je gehoord hebt dat de groep niet zo blij was met jouw aanpak. En dat je graag feedback wilt, om er over na te kunnen denken.

Jullie zijn vriendinnen zeg je. Maar jullie werken ook samen. In beide gevallen is het zaak om de dingen direct bij de kop aan te pakken maar wel op diplomatieke wijze.

Geeft kort aan wat je dwars zit. En daarna: luister. Luister naar wat ze je te vertellen hebben. Niet direct in de verdediging gaan, hou je in en vraag tijd om even na te denken over wat ze zeggen. Vraag wel ook waarom het voor hen moeilijk is om die kritiek rechtstreeks aan jou te uiten.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
Wat Poez zegt.
Helemaal eens met poez.

Het is heel menselijk dat ze het onderling besproken hebben, en de vriendschap is genoeg aanwezig dat het ook bij jou zelf aangekaart is.

Daarom lijkt het me inderdaad wel handig om het alsnog bespreekbaar te maken.

Wordt er verder maar niet te onzeker van, want jij bent ook nog gewoon jij.
..popcorn?
Eens met bovenstaande.

Niet direct in de verdediging gaan maar schiet ook niet door naar de andere kant, en ga ook niet zeggen dat het je spijt. Daar kun je in dergelijke situaties ook nog weleens toe geneigd zijn en dan bedenk je je later, dat je ergens je excuses voor hebt aangeboden terwijl je niet eens weet waarvoor. Heb een open en betrokken houding in het gesprek maar houd je emoties (vooral in dergelijke confrontatie gesprekken) neutraal.
maak het bespreekbaar maar kijk uit dat je niet in de verdedigende of aanvallende rol valt. Dus geen verwijten dat ze iets zonder jou hebben besproken, dat mag, bovendien hebben ze jou verwittigd. Vraag hen wat het probleem is en vraag om met voorbeelden te komen.

En niet defensief je gedrag verklaren. of gaan ja-maren.Hoor het aan, dank de aanwezigen voor de feedback en sluit het gesprek af met de mededeling dat je erover na gaat denken.

Dan ga je er over nadenken. Je gaat bedenken wat terecht is en wat niet, waar wil je iets mee en waar niet iets mee. En dan pas beslis je of en hoe je je gedrag gaat aanpassen.
Bedankt voor de antwoorden, daar kan ik zeker iets mee! Ik ben ook blij dat ze het mij verteld heeft, want een zekere spanning had ik al wel gemerkt. Ik vind het gewoon lastig omdat we óók bevriend zijn.

Ze heeft mij dit in vertrouwen verteld, hoe zorg ik er voor dat ik haar niet in verlegenheid breng dat ik het in de groep gooi?
Misschien eerst aangeven aan degene die jou dit in vertrouwen heeft verteld dat je dit met zijn allen wilt bespreken.
Aangeven bij die persoon dat je hier zo niks mee kan en dat je het dus met alledrie gaat bespreken.

Iemand kan je wel iets in vertrouwen vertellen over zichzelf en dan vragen er niks mee te doen, maar dat gaat natuurlijk niet als het over jou gaat. Dan is het aan jou of je er wel of niet iets mee doet.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik geloof dat ik de enige ben, maar ik zou zeggen: laten rusten. Je kan nog eens praten met degene die het jou in vertrouwen verteld heeft, en dan kijken of je iets met de kritiek kan en wil doen. Vervolgens gewoon je gedrag aanpassen en het erbij laten.

Hoe meer je erover praat, hoe groter het wordt namelijk. Voordat je het weet is jouw houding het enige wat blijft hangen van dit hele project, want zo gaan die dingen namelijk.

Zorg dat de successen en de goede dingen zichtbaar zijn en benadrukt worden. Zorg dat je feedback krijgt van iemand die je vertrouwt en doe er in stilte iets mee.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Bwitched, dat is inderdaad ook een overweging die ik heb. De persoon in kwestie gaf gisteren al aan dat het door het vele gepraat binnen de groep al aardig opgeblazen was. Ik ben bang dat ik het dus teveel voed door er open en bloot nogeens een flinke portie aandacht voor te vragen en het ook in de hand te werken dat over die aanpak weer 'gekletsd' wordt. 'Negeren' en op een positieve manier aan de kritiek werken zou wel ideaal zijn, alleen hoop ik dat het dan niet buiten mijn oog om doorettert..

De gegeven kritiek is deels terecht, en ligt voor een deels bij de anderen in de groep. Ik ben alleen bang dat deze 'problemen' niet meer te overwinnen zijn in de komende twee maanden. Daarom vraag ik me af hoe nuttig het is dit te benadrukken.

Overigens zullen we na dit project (naar alle waarschijnlijkheid) niet meer samen werken en dus verder kunnen als 'gewone' vriendinnen.

Ik zie iedereen morgen weer en zie er behoorlijk tegenop, los van al deze rationele overdenkingen voel ik me ook buiten spel gezet om dat er achter mijn rug over mij gepraat is. Maar goed..
anoniem_87626 wijzigde dit bericht op 18-04-2010 20:42
Reden: kleine aanvulling
% gewijzigd
Als je het open gooit door wel te gaan praten stopt het wel meteen met het leiden van een eigen leven.
..popcorn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven