Leeftijdsverschil en nare reacties?
zondag 2 februari 2020 om 08:37
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?

zondag 2 februari 2020 om 21:29
Marana als jij dat vindt nodig ik je uit om een betrouwbare link te plaatsen waar uit dat blijkt..Marana schreef: ↑02-02-2020 21:24Moreina, je zit echt fout met jouw definitie van pedofilie. Bij de man van TO was er geen sprake van pedofilie. Ook niet in de definitie die jij hier hebt gepost en uitgebreid hebt besproken. Jij bent degene die hier een hele rare discussie aan het houden bent, al pagina's lang. Van grooming heb jij dan geen definitie geplaatst maar het is wel duidelijk dat jij ook grooming als begrip niet goed begrijpt en verkeerd gebruikt. Er is bij TO ook geen sprake van grooming.
Ik heb de bron waar ik mij op basseer al voor gedragen.
En daarin staat letterlijk dat volwassene die zich aangetrokken voelen tot minderjarigen tot ongeveer 13 jaar in die categorie vallen.
So please, enlighten me hunnie.
zondag 2 februari 2020 om 21:30
Ok. Prima joh.Gatekeeper* schreef: ↑02-02-2020 21:26Waarom mag je het beestje niet bij de naam noemen van je? Is dat te confronterend? Doet dat pijn?
Als het loopt als een eend, kwaakt als een eend dan is het waarschijnlijk gewoon een eend.

zondag 2 februari 2020 om 21:33
Gatekeeper* schreef: ↑02-02-2020 21:26Waarom mag je het beestje niet bij de naam noemen van je? Is dat te confronterend? Doet dat pijn?
Als het loopt als een eend, kwaakt als een eend dan is het waarschijnlijk gewoon een eend.
In dit geval is het gewoon een prima huwelijk, volgens TO gelijkwaardig, ze is niet misbruikt, ze heeft niet te jong al gesekst met hem. Wat voor beestje bedoel jij dan? Volgens mij is het niet de eend die jij zegt dat het is.
zondag 2 februari 2020 om 21:34
Dit vind ik dus naïef. Ik geef aan het best te geloven dat de relatie nu goed kan zijn. Maar ze was jong, je gaat jezelf ontwikkelen, je gaat nadenken. Dan moet je toch wel eens een beetje twijfels hebben gehad?
Ik vind het heel vreemd, zo veel mensen die dit soort leeftijdsverschillen goedpraten. Volgens mij overschat je je puberkind dan.

zondag 2 februari 2020 om 21:34
Moreina schreef: ↑02-02-2020 21:29Marana als jij dat vindt nodig ik je uit om een betrouwbare link te plaatsen waar uit dat blijkt..
Ik heb de bron waar ik mij op basseer al voor gedragen.
En daarin staat letterlijk dat volwassene die zich aangetrokken voelen tot minderjarigen tot ongeveer 13 jaar in die categorie vallen.
So please, enlighten me hunnie.
Daar heb je het toch? TO zegt dat het flirten begon vanaf ongeveer 13, 14. Niet voor haar 13e. Niet toen zij nog geen secundaire geslachtskenmerken had. En juist dat is kenmerkend aan pedofilie: vallen op kinderen zonder secundaire geslachtskenmerken. Tot maximaal 13 jaar dus.
Niet vanaf hun 13e, 14e, en dan pas voor het eerst seksueel als ze 16 zijn en dus wel borsten etc.

zondag 2 februari 2020 om 21:37
TO is al heel lang geen kind meer. Ze zijn nog steeds samen. Ik zie geen eend. Hooguit een kuiken dat had kunnen uitgroeien tot een eend, maar dat toch een andere vogel bleek te zijn.

zondag 2 februari 2020 om 21:37
Beschuitmetjam schreef: ↑02-02-2020 21:34Dit vind ik dus naïef. Ik geef aan het best te geloven dat de relatie nu goed kan zijn. Maar ze was jong, je gaat jezelf ontwikkelen, je gaat nadenken. Dan moet je toch wel eens een beetje twijfels hebben gehad?
Ik vind het heel vreemd, zo veel mensen die dit soort leeftijdsverschillen goedpraten. Volgens mij overschat je je puberkind dan.
Ik zie het niet goedgepraat worden, ik zie rare veronderstellingen tegengesproken worden. Vrijwel iedereen zegt hier ook dat ze niet gelukkig zouden zijn als hun 16-jarige met een partner van 28 thuis zou komen. Inclusief TO zelf. En haar vader zei destijds niet voor niets dat hij serieus moest zijn, dus niet zomaar een losse flodder die eventjes een jonge meid wil scoren.

zondag 2 februari 2020 om 21:42
Tja, als jij je verhaal in real life tegen me zou vertellen ben ik beleefd genoeg om niet ongevraagd mijn mening te geven, maar ik zou er zeer zeker wel het mijne van denken. En dan inderdaad 'wat moet iemand van 28 in een relatie met iemand van 16, kan diegene echt niks beters krijgen van de eigen leeftijd of in ieder geval nog een beetje in de buurt daarvan'.Kyndra schreef: ↑02-02-2020 09:20Dit is dus ongeveer het exacte voorbeeld van de reacties waar ik het over heb.
"Wat moet een vent van 28 met een meisje van 16? Waarom vonden je ouders dat oké? Kon ie niemand van zn eigen leeftijd krijgen?"
Alsof het een vieze oude vent was, die even een onschuldig jong meisje verleidt ofzo.
Terwijl er ruim voor ik 16 was al over en weer geflirt werd, maar hij heeft nooit iets ondernomen tot ik 16 was en het initiatief grotendeels van mij kwam.
Maar dat ga ik dus niet steeds opnieuw vertellen als het ter sprake komt, daar heb ik geen zin meer in.
En ik zou ook echt denken dat er aan degene van 28 in ieder geval wat mankeert, want op die leeftijden ga je door zo'n verschillende leeftijdsfases. 28 is ruim volwassen, eigen leven, veelal zelfstandig wonend. Wat moet zo iemand dan in hemelsnaam met een scholier van zestien. Ik vind dat zelf niet gezond nee. Maar goed, wie ben ik.
En dat ruim over en weer flirten zoals je het zelf omschrijft daar denk ik nog wel meer van. Ik kreeg op mijn dertiende ook interesse in jongens, maar mijn interessegebied lag toen zo rond de zeventien-achttien jaar. Mensen van 25 vond ik toen gewoon ancient old. En als ruim volwassene met een meisje van 13-14 flirten vind ik persoonlijk echt niet kunnen. En dat hij nooit iets heeft ondernomen voor je zestiende moest er dan nog eens bijkomen. Je zegt ook dat het initiatief grotendeels van jou kwam in die tijd. Is dat om het voor hem goed te praten?

zondag 2 februari 2020 om 21:45
Zelfs dat zou ik misschien nog eerder hebben begrepen dan wat je daarna typt. Want tussen die behoorlijke aanloop en begin relatie heeft dus wel een jaar of twee, drie gezeten. En ik geloof best dat je relatie nu goed is, maar ik vind 33 en 45 op de een of andere manier toch heel anders klinken dan 16 en 28.Kyndra schreef: ↑02-02-2020 10:16Nou, ik bedoelde dat het niet zo was dat we elkaar tegenkwamen, verliefd werden en meteen iets kregen op mn 16e, maar dat er al een behoorlijke aanloop naar toe was en dat hij verder daarvoor geen initiatief heeft genomen tot wat dan ook.
En hoe oud precies, weet ik niet. Ik kreeg interesse in jongens toen ik een jaar of 13, 14 was. Dus dat zal rond die tijd zijn geweest...
zondag 2 februari 2020 om 21:46
Wtf, geil je vaker op kinderen? Ik vind het niet normaal hoor, dat is een hele andere levensfase.yamahafzr600r schreef: ↑02-02-2020 20:55hoi,ik ken dat,ik was 34 mijn toenmalige vriendin was 17,ja,dan kreeg ik weleens te horen ben je met je vader opstap,en je ziet ze kijken en denken,ik moest daar gewoon om lachen mijn vriendin ook trouwens.Wel in het begin problemen gehad met haar Pa die vond mij maar niks,later werd het een vriend van me,deden samen klusjes enzo zelfs toen onze relatie allang over was,na 6 jaar.Laat ze allemaal maar lekker in hun eigen sop gaar koken zou ik zeggen.

zondag 2 februari 2020 om 21:48
Hear hear. Sterker nog, als ik/to nu een relatie wil met een vent van 85 zou ik dat op geen enkele wijze fout vinden. Wonderlijk maar meer niet.Beschuitmetjam schreef: ↑02-02-2020 21:06Pubers zijn toch gewoon nog een soort van ontoerekeningsvatbaar? (Boek: Het puberbrein). Die hersens werken gewoon nog niet zoals bijvoorbeeld je 20e.
Dus het is aan de ouders om je kind te beschermen. Ik vind het dan ook absoluut niet raar dat ouders en andere volwassenen zo'n relatie met argusogen bekijken. Het zou toch wat zijn als je zoiets als normaal moet gaan zien. En als je daar niet voor open staat ben je gelijk bekrompen. Dan ben ik maar bekrompen. Liever dat dan een kind wat mogelijk psychische schade oploopt door zo'n ongelijkwaardige relatie.
Het zal soms best goed gaan, jonge meisje met oudere man, maar dat zijn denk ik uitzonderingen. Daar zou ik als ouder niet op gokken, op die uitzondering.
En ik heb het dus niet over 26 en 43 jaar oud ofzo. Dat vind ik een heel ander verhaal.

zondag 2 februari 2020 om 21:49
Het is toch gewoon bizar dat je dit soort beschuldigingen durft te uiten. Dan sla je gewoon door. En niet een beetje ook.Moreina schreef: ↑02-02-2020 21:20Thanks.
En de meeste in dit topic snappen dat ook wel hoor.
Willen gewoon hun ongelijk niet toegeven tegenover mij.
Sweet, poor little me.
Heb er tot nu toe maar éen in dit topic bespeurd die daadwerkelijk pedofilie lijkt toe te juichen en er zelf ook éentje lijkt te zijn.
Wat TO betreft; ze houdt van die man en is al vanaf jonge leeftijd meegezogen in zijn web dus die neem ik het niet kwalijk dat haar beeld vertekend is.
Ik juich niets toe, ik ga simpelweg niet mee in de hysterie waarbij de man van to volstrekt ten onrechte als pedofiel wordt weggezet.
Nogmaals: het is wel een hele rare pedofiel als hij wacht tot zijn ‘slachtoffer’ lichamelijk volwassen is om er vervolgens seks mee te hebben tot en met de dag van vandaag.
Het is voor mij heel simpel: ja, leeftijdsverschil was destijds heel groot, maar aangezien alles met medeweten van de ouders plaatsvond en ze nog steeds bij elkaar zijn is iedere suggestie dat sprake is of was van een misbruiksituatie volstrekt uit de lucht gegrepen.
Dat is niet de denkwijze van een pedofiel, maar gewoon rustig blijven nadenken en niet allerhande zaken erbij verzinnen.

zondag 2 februari 2020 om 21:49
Wat jij zegt is al eerder gepredikt, maar ik kan er dus niks over vinden in de bronnen die ik heb geraadpleegd (wikipedia)Marana schreef: ↑02-02-2020 21:34Daar heb je het toch? TO zegt dat het flirten begon vanaf ongeveer 13, 14. Niet voor haar 13e. Niet toen zij nog geen secundaire geslachtskenmerken had. En juist dat is kenmerkend aan pedofilie: vallen op kinderen zonder secundaire geslachtskenmerken. Tot maximaal 13 jaar dus.
Niet vanaf hun 13e, 14e, en dan pas voor het eerst seksueel als ze 16 zijn en dus wel borsten etc.
En uiteindelijk ben je toch nog steeds strafbaar bezig als je seks hebt met een 13 jarige, wat maakt het labeltje dan nog uit?
zondag 2 februari 2020 om 21:50
Niet om het goed te praten nee, want ik vind niet dat hij iets fout deed, dus wat zou ik dan goedpraten? Hij wilde gewoon niet iets doen wat ik niet wilde, dus liet het initiatief hoofdzakelijk aan mij over, of hield heel goed in de gaten of ik iets al dan niet oké vond.
Hij is nooit over mijn grenzen gegaan oid.

zondag 2 februari 2020 om 21:51
Het probleem is alleen dat het in vol galop is en hinnikt en er nog steeds wordt geroepen: ‘kijk, een eend!’Gatekeeper* schreef: ↑02-02-2020 21:26Waarom mag je het beestje niet bij de naam noemen van je? Is dat te confronterend? Doet dat pijn?
zondag 2 februari 2020 om 21:51
Tuurlijk gast.yamahafzr600r schreef: ↑02-02-2020 20:55hoi,ik ken dat,ik was 34 mijn toenmalige vriendin was 17,ja,dan kreeg ik weleens te horen ben je met je vader opstap,en je ziet ze kijken en denken,ik moest daar gewoon om lachen mijn vriendin ook trouwens.Wel in het begin problemen gehad met haar Pa die vond mij maar niks,later werd het een vriend van me,deden samen klusjes enzo zelfs toen onze relatie allang over was,na 6 jaar.Laat ze allemaal maar lekker in hun eigen sop gaar koken zou ik zeggen.
Toen ik 15 was had ik ook een relatie met iemand van 25. Achteraf gezien vraag ik me af wat mij bezielde. Mijn ouders waren het er ook absoluut niet me eens.
Detail is wel dat hij me tussen neus en lippen door vertelde dat hij net met zijn hbo stage was moeten stoppen (in een ziekenhuis) omdat er een klacht tegen hem ingediend was door vrouwelijke studenten i.v.m. seksuele intimidatie. Op dat moment was ik heel naïef en vroeg niet verder. Achteraf vind ik het een heel vaag verhaal.
Hij wilde gaan samenwonen en gaan trouwen zodra ik 18 werd. Ter voorbereiding had hij alvast een appartement in een naburig dorp gekocht (hij kwam uit een andere provincie)

Toen ik het uitmaakte stond hij me na school op te wachten om me cadeautjes te geven en stuurde hij me kaarten dat hij me zo miste en dat hij me terug wilde.
Behoorlijk sneu en ziek vind ik, als je een twintiger bent en je tienervriendinnetje maakt het uit.
Wil mijn verhaal niet met het verhaal van TO vergelijken, maar moest hier wel aan denken en had behoefte het even van me af te schrijven. Ik krijg hier altijd een vervelende knoop van in mijn maag en denk absoluut niet met plezier terug aan die tijd. Ik ben inmiddels 35 en krijg nog steeds de bibbers van hem. Maar ik ben blij dat het in TO's geval anders uitgepakt heeft.
minnimouse wijzigde dit bericht op 02-02-2020 21:53
11.24% gewijzigd

zondag 2 februari 2020 om 21:53
Wil ook niet altijd iets zeggen.DS1971 schreef: ↑02-02-2020 21:49Het is voor mij heel simpel: ja, leeftijdsverschil was destijds heel groot, maar aangezien alles met medeweten van de ouders plaatsvond en ze nog steeds bij elkaar zijn is iedere suggestie dat sprake is of was van een misbruiksituatie volstrekt uit de lucht gegrepen.
zondag 2 februari 2020 om 21:54
Maar er wás geen sex met een 13 jarige! En dat labeltje loop JIJ hier de hele tijd te plakken! Maar nu je doorhebt dat je verkeerd hebt gelabeld, doet het er ineens niet meer toe.

zondag 2 februari 2020 om 21:55
Misschien moet je dan eens verder kijken dan je neus lang is, aangezien ik andere bronnen heb aangedragen!

zondag 2 februari 2020 om 21:55
Oh dit verandert het verhaal wel, hier heb ik denk ik overheen gelezen dan!
Verder raak ik in de war van al die dierenmetaforen, het is hier de Fabeltjeskrant niet

zondag 2 februari 2020 om 21:56
Dat lijkt me sowieso belangrijk in een relatie. Maar goed, laat ik het op mijn eerste zin houden: ik zou in real life beleefd genoeg zijn om mijn mening voor me te houden wanneer daar niet om wordt gevraagd.Kyndra schreef: ↑02-02-2020 21:50Niet om het goed te praten nee, want ik vind niet dat hij iets fout deed, dus wat zou ik dan goedpraten? Hij wilde gewoon niet iets doen wat ik niet wilde, dus liet het initiatief hoofdzakelijk aan mij over, of hield heel goed in de gaten of ik iets al dan niet oké vond.
Hij is nooit over mijn grenzen gegaan oid.