Leeftijdsverschil en nare reacties?
zondag 2 februari 2020 om 08:37
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?

zondag 2 februari 2020 om 22:50
In je post van 22:23 schreef je:
Pedofiele/pedoseksuele relatie
Herhaalde contacten tussen kind en volwassene in het kader van langdurige omgang, waarbij bij de volwassene gevoelens van aantrekking tot het kind, maar bij het kind ook gevoelens van aantrekking tegenover de oudere aanwezig zijn. De contacten kunnen voor de volwassene een seksuele lading hebben.
Om 22:26 verander ik dat in 'seksuele ondertoon'. Ja dat is een verdraaiing, niet het exacte woord. Maar dat seksuele deel vergeet jij vervolgens compleet in je reactie op mijn post van 22:26 om 22:35, en daarin vraag je nota bene waar ik die seksuele ondertoon vandaan haal. Als je zelf al vergeet wat je in een eerdere post over die definitie hebt geschreven dan is er inderdaad sprake van heel erg veel onnodig gepingpong.
Overigens heb ik in mijn definitiepost een paar zinnen in bold gezet. Dat was de belangrijkste definitie in mijn post. Ik maak het niet voor niets bold. Heb je die bron ondertussen al uitgespit?
Naast 'lieverd' word ik liever ook niet met 'schat' aangesproken als dat neerbuigend bedoeld wordt.

zondag 2 februari 2020 om 22:52
Weet je het verschil tussen ''contacten kunnen voor de volwassene een seksuele lading hebben'' en ''een van de voorwaarde is dat de contacten een seksuele lading hebben''Marana schreef: ↑02-02-2020 22:50In je post van 22:23 schreef je:
Pedofiele/pedoseksuele relatie
Herhaalde contacten tussen kind en volwassene in het kader van langdurige omgang, waarbij bij de volwassene gevoelens van aantrekking tot het kind, maar bij het kind ook gevoelens van aantrekking tegenover de oudere aanwezig zijn. De contacten kunnen voor de volwassene een seksuele lading hebben.
Om 22:26 verander ik dat in 'seksuele ondertoon'. Ja dat is een verdraaiing, niet het exacte woord. Maar dat seksuele deel vergeet jij vervolgens compleet in je reactie op mijn post van 22:26 om 22:35, en daarin vraag je nota bene waar ik die seksuele ondertoon vandaan haal. Als je zelf al vergeet wat je in een eerdere post over die definitie hebt geschreven dan is er inderdaad sprake van heel erg veel onnodig gepingpong.
Overigens heb ik in mijn definitiepost een paar zinnen in bold gezet. Dat was de belangrijkste definitie in mijn post. Ik maak het niet voor niets bold. Heb je die bron ondertussen al uitgespit?
Naast 'lieverd' word ik liever ook niet met 'schat' aangesproken als dat neerbuigend bedoeld wordt.
Weet niet eens meer waarom ik het vraag.
Maar tja.
Je moet hoop houden als mens hé.

zondag 2 februari 2020 om 22:52
De wet spreekt over seks met iemand die de leeftijd van 16 jaar nog niet heeft bereikt. Dat is strafbaar. Ongeacht de leeftijd van de ander, die is daarbij irrelevant.Bruintjedebeer schreef: ↑02-02-2020 22:36Ok, hoe oud mag/moet een man/jongen zijn om sex te hebben met een 16-jarige? Ik ben gewoon heel benieuwd inmiddels.

zondag 2 februari 2020 om 23:01
Als ik jou was liet ik de hoop maar varen.
zondag 2 februari 2020 om 23:04
zondag 2 februari 2020 om 23:12
Wat een misselijkmakend topic. Prima dat TO en haar man nu gelukkig zijn, maar dat flirten met volwassen mannen met dertienjarige meisjes wordt goedgepraat..daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld Kaj vd Ree nergens meer aan de bak komt. Op het moment dat je gaat goedpraten dat mannen van tegen de dertig geilen op minderjarige meisjes, dan ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd.
En dan wordt het ook nog toegejuicht dat die mannen netjes wachten tot het meisje 16 is. Echt om te kotsen.
Wat TO betreft, ze heeft al gezegd dat ze in een bepaalde leefgemeenschap is opgegroeid waar de ouders toestemming geven voor dit soort praktijken. Dat zet de boel ook in een ander daglicht.
En dan wordt het ook nog toegejuicht dat die mannen netjes wachten tot het meisje 16 is. Echt om te kotsen.
Wat TO betreft, ze heeft al gezegd dat ze in een bepaalde leefgemeenschap is opgegroeid waar de ouders toestemming geven voor dit soort praktijken. Dat zet de boel ook in een ander daglicht.
...

zondag 2 februari 2020 om 23:26
Sta er ook versteld van hoor.Anárion schreef: ↑02-02-2020 23:12Wat een misselijkmakend topic. Prima dat TO en haar man nu gelukkig zijn, maar dat flirten met volwassen mannen met dertienjarige meisjes wordt goedgepraat..daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld Kaj vd Ree nergens meer aan de bak komt. Op het moment dat je gaat goedpraten dat mannen van tegen de dertig geilen op minderjarige meisjes, dan ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd.
Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het viva forum, wat mij betreft.
Interessant om eens te lezen: https://www.volkskrant.nl/mensen/toen-w ... ~ba67711a/
Een artikel over pedofilie 30 jaar geleden, en hoe geaccepteerd het toen nog was, dan dit topic lezen en beseffen wat een lange weg we nog te gaan hebben, als we het niet eens eens kunnen worden of het nu wel of niet acceptabel is dat flirten met een 13 jarige
'Peter-Paul woont in een uithoek van het land. In zijn behoudende omgeving weet iedereen dat hij pedofiel is, maar hij wordt niet nagejouwd en er is nog nooit een klacht tegen hem ingediend. Hij meent dat hij niet wordt uitgestoten omdat hij zorgvuldig omgaat met de kinderen en hun ouders en "niet op de sex focust". "De kinderen komen hier ook om te kleien, te schilderen, te praten of huiswerk te maken. Sommigen raak ik met geen pink aan. Sex met een kind kan alleen als het dat zelf wil, eigenlijk als het er zelf om vraagt. Maar niet alle pedo's zijn in staat hun seksualiteit te beheersen. Als je verliefd bent op een kind dat om drie uur komt, kun je er toch voor zorgen dat je om twee uur klaarkomt? Maar kinderen hebben ook hun erotische gevoelens waar ze uiting aan willen geven. Ze kunnen echte tongzoenen geven, heel lang. Het jongste kind waar ik mee getongzoend heb was drie jaar. Dat doen ze zelf, hoor. Ik herinner me een meisje van acht die kon heel lang, heel zacht, heel vochtig zoenen. Maar op één tongzoentje moet je als pedo drie maanden kunnen leven.
"'https://www.volkskrant.nl/mensen/toen-w ... ~ba67711a/

zondag 2 februari 2020 om 23:31
Ik vind het dan weer stuitend dat je meerdere minderjarigen tegen hun wil dwingen om voor de camera seksuele handelingen uit te voeren wil vergelijken met dit verhaal.Anárion schreef: ↑02-02-2020 23:12Wat een misselijkmakend topic. Prima dat TO en haar man nu gelukkig zijn, maar dat flirten met volwassen mannen met dertienjarige meisjes wordt goedgepraat..daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld Kaj vd Ree nergens meer aan de bak komt. Op het moment dat je gaat goedpraten dat mannen van tegen de dertig geilen op minderjarige meisjes, dan ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd.

zondag 2 februari 2020 om 23:36
Seksuele handelingen met 3 en 8 jarigen is natuurlijk ook precies hetzelfde als het verhaal van to.Moreina schreef: ↑02-02-2020 23:26Sta er ook versteld van hoor.
Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het viva forum, wat mij betreft.
Interessant om eens te lezen: https://www.volkskrant.nl/mensen/toen-w ... ~ba67711a/
Een artikel over pedofilie 30 jaar geleden, en hoe geaccepteerd het toen nog was, dan dit topic lezen en beseffen wat een lange weg we nog te gaan hebben, als we het niet eens eens kunnen worden of het nu wel of niet acceptabel is dat flirten met een 13 jarige
'Peter-Paul woont in een uithoek van het land. In zijn behoudende omgeving weet iedereen dat hij pedofiel is, maar hij wordt niet nagejouwd en er is nog nooit een klacht tegen hem ingediend. Hij meent dat hij niet wordt uitgestoten omdat hij zorgvuldig omgaat met de kinderen en hun ouders en "niet op de sex focust". "De kinderen komen hier ook om te kleien, te schilderen, te praten of huiswerk te maken. Sommigen raak ik met geen pink aan. Sex met een kind kan alleen als het dat zelf wil, eigenlijk als het er zelf om vraagt. Maar niet alle pedo's zijn in staat hun seksualiteit te beheersen. Als je verliefd bent op een kind dat om drie uur komt, kun je er toch voor zorgen dat je om twee uur klaarkomt? Maar kinderen hebben ook hun erotische gevoelens waar ze uiting aan willen geven. Ze kunnen echte tongzoenen geven, heel lang. Het jongste kind waar ik mee getongzoend heb was drie jaar. Dat doen ze zelf, hoor. Ik herinner me een meisje van acht die kon heel lang, heel zacht, heel vochtig zoenen. Maar op één tongzoentje moet je als pedo drie maanden kunnen leven.
"'https://www.volkskrant.nl/mensen/toen-w ... ~ba67711a/
*zucht*

zondag 2 februari 2020 om 23:44
Dit.Beschuitmetjam schreef: ↑02-02-2020 22:22Met wederzijdse toestemming heeft iemand het over. Die toestemming kun je dus volgens mij niet geven als je 16 bent. Niet t.o. iemand van 12 jaar ouder.
Dus de ouders gaven toestemming? Daar heb ik mijn bedenkingen dan ook bij.
Als ouder moet je je puber niet iets verbieden, dat gaat ook niet werken. Maar op zijn minst eens een rustig gesprek hierover zou wel het minste zijn wat je van een ouder mag verwachten. En dan aangeven dat dit leeftijdsverschil wel vreemd is en wellicht 'iets' zegt over de man. Dat kind kan nu eenmaal niet helder nadenken. Dat komt later pas.
En bij 'hij had geen seks met haar toen ze dertien was' denk ik eerlijk gezegd alleen maar: 'dat ontbrak er nog maar aan'. Als ruimvolwassene openlijk flirten met een meisje van dertien-veertien. Dan is toch mijn eerste gedachte dat diegene niet helemaal goed is.

zondag 2 februari 2020 om 23:44

zondag 2 februari 2020 om 23:46
Er is helemaal niemand die pedofilie toejuicht of die toejuicht dat de man van TO netjes heeft gewacht tot ze 16 is.Anárion schreef: ↑02-02-2020 23:12Wat een misselijkmakend topic. Prima dat TO en haar man nu gelukkig zijn, maar dat flirten met volwassen mannen met dertienjarige meisjes wordt goedgepraat..daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld Kaj vd Ree nergens meer aan de bak komt. Op het moment dat je gaat goedpraten dat mannen van tegen de dertig geilen op minderjarige meisjes, dan ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd.
Feit is wel dat TO al zeer ruim volwassen is en dat ze nu haar eigen keuzes maakt. Ze gaat heus niet scheiden omdat mensen hier een mening hebben over haar man en haar.
Soms werkt iets blijkbaar gewoon wel, zoals in het geval van TO.
Dat wil niet zeggen dat dan DUS maar relaties tussen 28 jarigen en 16 jarigen gepropageerd moeten worden.
Het is zeer terecht dat het nog steeds verboden is maar dat maakt de relatie van TO nog niet waardeloos.
Ik word er eerlijk gezegd net zo misselijk van dat een volwassen vrouw niet als volwaardig wordt gezien en een compleet slachtofferschap door de strot geduwd krijgt. Zouden jullie Emmanuel Macron ook nog steeds omschrijven als een willoos slachtoffer?
En nee, ik zou mijn 16 jarige zoon niet willen zien thuiskomen met een vrouw van 40. Maar als ze na bijna 30 jaar nog steeds samen zouden zijn, dan zou ik daar geen punt meer van maken.
Zo ook niet over TO en haar man.
zondag 2 februari 2020 om 23:53
Phoe... Heb weinig gelezen, maar gaat er hier heftig aan toe. Mijn verhaal TO: ik ben 24 en mijn man 42. We zijn getrouwd deze maand en ik ben 35 weken zwanger. We zijn een jaar samen (ken m wel wat langer) . Je kan je vast voorstellen, dat heeft reacties opgeleverd. En of. Ik heb een ontzettend goede natuurlijke selectie gehad van wie echt vrienden zijn. Ben ontzettend gelukkig met mijn vent!

maandag 3 februari 2020 om 00:10
Fijn voor je, maar jij was dus 23. Nogal iets anders dan iemand van 16.Hufflepuf schreef: ↑02-02-2020 23:53Phoe... Heb weinig gelezen, maar gaat er hier heftig aan toe. Mijn verhaal TO: ik ben 24 en mijn man 42. We zijn getrouwd deze maand en ik ben 35 weken zwanger. We zijn een jaar samen (ken m wel wat langer) . Je kan je vast voorstellen, dat heeft reacties opgeleverd. En of. Ik heb een ontzettend goede natuurlijke selectie gehad van wie echt vrienden zijn. Ben ontzettend gelukkig met mijn vent!![]()

maandag 3 februari 2020 om 00:18
IK heb niet de indruk dat het wordt goedgepraat. Er is alleen nogal een verschil tussen toejuichen,goed praten en het plegen van een strafbaar feit. En pedofillie is volgesn het Nederlands wetboek niet stafbaar. Pedoeksualiteit wel en daar is volgens TO geen sprake van geweest, omdat ze 16 was. TO geeft zelf aan dat ze het voor haar kind anders ziet omdat ze dit zelf ook wat jong vindt. En dat lees ik eigenlijkvan de meesten hier.Anárion schreef: ↑02-02-2020 23:12Wat een misselijkmakend topic. Prima dat TO en haar man nu gelukkig zijn, maar dat flirten met volwassen mannen met dertienjarige meisjes wordt goedgepraat..daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld Kaj vd Ree nergens meer aan de bak komt. Op het moment dat je gaat goedpraten dat mannen van tegen de dertig geilen op minderjarige meisjes, dan ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd.

maandag 3 februari 2020 om 07:06
En lees de OP eens. Waar ging de vraag van TO over?minnimouse schreef: ↑03-02-2020 00:10Fijn voor je, maar jij was dus 23. Nogal iets anders dan iemand van 16.
maandag 3 februari 2020 om 07:28
Leuk een tweede leg met een jong blaadje, maar goed je was geen 16 toen het begon als je achterin de 30 bent zit je met een oud opaatje opgescheept, gezellig voor jullie kind maar nog steeds een volwassen keuze, een puber met een oudere man vind ik erg raar, dat dan weer wel.Hufflepuf schreef: ↑02-02-2020 23:53Phoe... Heb weinig gelezen, maar gaat er hier heftig aan toe. Mijn verhaal TO: ik ben 24 en mijn man 42. We zijn getrouwd deze maand en ik ben 35 weken zwanger. We zijn een jaar samen (ken m wel wat langer) . Je kan je vast voorstellen, dat heeft reacties opgeleverd. En of. Ik heb een ontzettend goede natuurlijke selectie gehad van wie echt vrienden zijn. Ben ontzettend gelukkig met mijn vent!![]()
maandag 3 februari 2020 om 07:33
Stuitend nog wel. Je snapt er weinig van merk ik. Ik haal hem aan om aan te geven dat het niet geaccepteerd is om op een seksuele manier aandacht te zoeken bij minderjarige meisjes. Of dat nu op een dwingende manier is of niet, het is gewoon niet done.
Maar jij vindt het allemaal maar kunnen. Je bent bijna heel dit topic al bezig met verdedigen van dit soort zaken. Apart maar ook zorgwekkend.
...

maandag 3 februari 2020 om 07:33
Waarom zeik je haar nu af ?MissMaran schreef: ↑03-02-2020 07:28Leuk een tweede leg met een jong blaadje, maar goed je was geen 16 toen het begon als je achterin de 30 bent zit je met een oud opaatje opgescheept, gezellig voor jullie kind maar nog steeds een volwassen keuze, een puber met een oudere man vind ik erg raar, dat dan weer wel.
Vraag aan jou. Hoeveel leeftijdsverschil mag er zitten tussen twee partners? Waaraan moeten mensen volgens jou voldoen zodat een relatie wel acceptabel is?