Leunen op je volwassen ouders

15-09-2020 18:50 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net een boeiend artikel in de Volkskrant dat de dertigers van nu zwaarder leunen op hun ouders dan vroeger. En dat is ook wat ik zie in mijn omgeving. Dat heeft als (misschien wel logisch) gevolg dat er m.i. meer wordt verwacht qua onderdeel uitmaken van het gezin. Denk aan vakanties, feestdagen enzovoort. Hier het artikel: https://www.volkskrant.nl/de-gids/hulp- ... ~bfad3cc1/

Hoe zit dat bij jullie en wat vinden jullie ervan? Om TO af te laten trappen. Geen financiële hulp bij aankoop huis en geen structurele oppas. Wel af en toe weekendjes logeren, hulp bij klussen en de grootouders storten per maand in totaal €75 op de studierekening van de kinderen. Voor mijn gevoel de ideale verhouding maar dat kan voor iedereen anders liggen. Ik merk wel dat grenzen bewaken lastiger ligt. Iedere feestdag worden we wel verwacht en het besef dat ook wij een gezin zijn lijkt soms niet doorgedrongen.
frettie wijzigde dit bericht op 15-09-2020 18:55
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
16-09-2020 01:14
Man en ik hebben niet geërfd , en zullen ook niets erven. Mijn moeder heeft voor al haar klein kinderen geld gespaard voor een rijbewijs.
Man en ik zijn met opleiding op zak naar het buitenland vertrokken. Heb dus nooit opa/oma in de buurt gehad om op te passen. En dat laatste ga ik ook zeker niet doen, als er bij mij ooit kleinkinderen komen...

Voor onze kinderen betalen we de studie....Hier geen leensysteem of zoiets. En daarna krijgen ze eerst als we onder de grond liggen de rest.....

Wij zijn ook met niets begonnen.......dus kunnen ze zeker ook wel wachten....
Maar waarom dan? Als ik later het geld heb, dan zal ik dat zeker graag delen met mijn kinderen en kleinkinderen. Of ze lekker meenemen op leuke tripjes en uitstapjes. Ik zou geen huizen voor ze betalen ofzo, maar ze zeker wel mee laten profiteren van ons geld. Als we dat dan dus hebben.

Ik weet dat wij later van beide kanten gaan erven, er is meer dan genoeg geld, maar er wordt niet gedeeld. Hoeft ook niet, we hebben het ook niet nodig, maar ik wil het zelf dus zeker wel anders doen later.
LīlyRose schreef:
15-09-2020 23:15
Ik heb werkelijk geen idee hoeveel geld mijn ouders hebben en hoeveel het huis waard is. Ik hoop dat ze het makkelijk hebben, genieten van wat ze hebben en nog lang leven en vooral het geld lekker zelf opmaken.

Dat had ik ook nooit maar wel een idee wat hun huis waard is want wij hebben precies hetzelfde huis in een andere staat.

Sinds afgelopen jaar is mijn vader heel open over hun vermogen. Is met een adviseur bezig om het zo veel mogelijk zo te gebruiken dat de Belastingdienst er het minste van krijgt. Hij wil dingen regelen voor zijn kinderen. Kinderen zitten daarin helaas niet helemaal op één lijn door de verschillende financiële situatie waarin wij als kinderen zitten.
Lafae schreef:
16-09-2020 06:32
Als ik het zo lees zien veel leuners niet dat ze leunen :) Eigen kamers bij oma, heel veel oppassen, financieel hulp, dat is allemaal leunen. Geen probleem als je er allebei blij van wordt; maar als er steken onder water zouden komen, zoals bij dat vakantiehuisje, zou ik wel vragen waarom oma die opmerkingen maakt. Als het haar allemaal toch niet lekker zit dat anderen haar huisje gratis gebruiken, dan kunnen we daar beter over praten, denk ik.

Oma klinkt als een kreng met haar onderwater steken. Als haar iets dwars zit dan moet ZIJ daar over praten lijkt me Maar het kan net zo goed controle zijn van haar kant.
Alle reacties Link kopieren
Ik leun totaal niet op mijn moeder. Op geen enkel vlak. Ik ben haar voorbij gegroeid. Ik voel me dan ook geen kind van haar meer ofzo. Zij leunt dan weer wel op mijn thuiswonende broertje van 36(!). Hij geeft haar elke week geld. Mijn schoonouders hebben ons geholpen met de aankoop van ons huis en zullen ons financieel steunen als het nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel met wel een beetje jaloers hier, schenkingen voor het huis, vakanties auto's volledige studies.

Ik ben nog geen eens 30 en herken dit totaal niet, toen ik 17 was zei mijn moeder dat ik moest gaan werken/leren dus BBL opleiding omdat ik toch niet dacht dat ze nog 1 jaar mijn studie gaan betalen. Ik was toen nog minderjarig dus het kostte alleen de boeken van circa 500 euro en de buskaart. Voor mijn kleren ,stappen en telefoon betaalde ik zelf omdat ik al elke zaterdag en vakantie werkte.

Rijbewijs eerste les voor mijn verjaardag gehad, rest zelf betaald.

Oppassen op dochter wilde ze wel maar tegen betaling, zelfde tarief als kinderopvang na aftrek kinderopvangtoeslag, en dan moesten wij zelf aanschaffen voor bij hun.

En het is echt niet zo dat ze het financieel slecht hebben, huis was jaar jaar geleden al zo goed als afbetaald, mijn vader heeft altijd een goed inkomen gehad , maar dan was het van hebben we zelf ook allemaal voor gewerkt en niks gekregen van ouders.

Ouders hebben ook nooit gespaard voor mij, onze dochter is nu nog klein maar sparen al vanaf haar geboorte.
We hopen dat als ze 18 is dat we haar rijbewijs cadeau kunnen geven, maar je weet niet hoe je er dan financieel voor staat, als dit niet zou gaan heeft ze altijd nog haar spaarrekening waar ze haar rijbewijs van zou kunnen halen en nog wat over zou houden.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
15-09-2020 22:52
Hoezo ? Is toch lekker als je thuis komt in een schoon huis ? Scheelt je ook stress voor je weg gaat.

Ik ga - als zoons op vakantie zijn - laatste was ophalen, let op de plantjes en de post, vraag van te voren of ik bed soms nog moet verschonen, stof en stofzuig voor ze terugkomen en zet ‘n bloemetje neer. Deden mijn ( schoon) ouders ook voor ons. En mijn oma deed het ook voor mijn ouders.
Plantjes water geven a la, maar bed verschonen en stofzuigen, dat kunnen ze toch wel zelf? Ik zou het heel opdringerig en vervelend vinden als mijn ouders dat zouden doen. En ook een beetje ongelijkwaardig: je bent toch niet het personeel ofzo?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel zelfstandig opgevoed en merkte tijdens mijn studie al dat zoveel mensen nog enorm naar hun ouders kijken bij beslissingen. Dat herken ik helemaal niet. Ben nu dertiger en zie ook veel geleun, vooral dat oppassen en je daarmee zo afhankelijk maken van je ouders. Niet alleen als ze een keer niet kunnen, maar ook van verwachtingen de andere kant op. Ben blij dat ik zelf mijn eigen leven leidt en plannen kan maken.

Mijn schoonouders hebben het financieel heel erg goed en hebben man altijd flink ondersteund. Hij voelde zich daar op een gegeven moment niet meer goed bij en toen je dat een tijd gestopt. Nu wij kinderen hebben en souders gewoon elk jaar meer geld overhouden, hebben we een keer een goed gesprek gehad waarin ze aangaven het echt liever met de warme hand te geven. In deze fase komt het waarschijnlijk bij ons beter van pas dan over 30 jaar en zij kunnen er nog van 'meegenieten'. Ik snap dat nu wel beter (ook nu ook zelf kinderen heb) en zij schenken ons nu wel jaarlijks geld. Het is voor ons extra, zou het nooit als vanzelfsprekend beschouwen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens denk ik ook dat het niet alleen leunen is van de kinderen op ouders, maar ook wel andersom, alsof je identiteit (zeker van de oma's) afhangt van je kinderen. Die generatie is natuurlijk vaak thuisblijfmoeder geweest en lijken soms heel erg in het gezin te blijven hangen. Alsof ze zonder zorgen voor geen functie hebben ofzo (misschien beetje te lomp omschreven, maar ik denk vaak, heb je niks anders te doen dan je altijd met je kinderen bezig te houden).
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
16-09-2020 08:03
Overigens denk ik ook dat het niet alleen leunen is van de kinderen op ouders, maar ook wel andersom, alsof je identiteit (zeker van de oma's) afhangt van je kinderen. Die generatie is natuurlijk vaak thuisblijfmoeder geweest en lijken soms heel erg in het gezin te blijven hangen. Alsof ze zonder zorgen voor geen functie hebben ofzo (misschien beetje te lomp omschreven, maar ik denk vaak, heb je niks anders te doen dan je altijd met je kinderen bezig te houden).
Mijn moeder is thuisblijfmoeder geweest en heeft dat juist andersom: blij dat ze er vanaf is en nu vrijheid heeft. Ik herken dus totaal niets in wat je zegt.
Tijdens mijn studie ondersteunden mijn ouders mij financieel royaal, sindsdien niet meer. In praktisch opzicht zijn wij met ons gezin nooit geholpen door ouders/schoonouders. Ik heb het allemaal zelf gedaan met mijn man :cheer:
Ik heb sinds mijn afstuderen (21 was ik) altijd mijn eigen geld verdiend en nooit geld aan mijn ouders gevraagd. Sterker nog: ik geef hen weleens iets cadeau of breng ze ergens heen.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Ik leun wel op mijn 1 van mijn ouders. Vooral voor advies, maar ook soms financieel als ik het even niet breed heb. Dan kan ik altijd aanschuiven met het eten. Of als ik iets nodig heb, kan ik het altijd vragen. Vroeger ook. Ik heb mijn rijbewijs gekregen, maar moest wel altijd zelf werken voor mijn eigen dingen. Ik heb de sleutel van het huis en mag altijd komen. Soms ben ik daar al als iedereen nog thuis moet komen van het werk. Dan doe ik wat huishoudelijke klusjes, omdat ik weet dat zij het erg druk hebben. Erg prettig en fijn om te weten dat je altijd ergens terecht kunt. Voor praktische zaken, maar ook sociaal gezien. Even bijkletsen en samen zijn. Fijne dynamiek en dat koester ik. We zijn erg betrokken bij elkaar en leven het leven samen, ondanks dat ik al lang en breed mijn eigen huis heb. Ik zou het niet anders willen.
blijfgewoonbianca schreef:
15-09-2020 22:52
Hoezo ? Is toch lekker als je thuis komt in een schoon huis ? Scheelt je ook stress voor je weg gaat.

Ik ga - als zoons op vakantie zijn - laatste was ophalen, let op de plantjes en de post, vraag van te voren of ik bed soms nog moet verschonen, stof en stofzuig voor ze terugkomen en zet ‘n bloemetje neer. Deden mijn ( schoon) ouders ook voor ons. En mijn oma deed het ook voor mijn ouders.
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
makreel schreef:
16-09-2020 07:59
Plantjes water geven a la, maar bed verschonen en stofzuigen, dat kunnen ze toch wel zelf? Ik zou het heel opdringerig en vervelend vinden als mijn ouders dat zouden doen. En ook een beetje ongelijkwaardig: je bent toch niet het personeel ofzo?
Ja ik ook. Daar heb ik trouwens de schoonmaakster ook voor.
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
16-09-2020 06:32
Als ik het zo lees zien veel leuners niet dat ze leunen :) Eigen kamers bij oma, heel veel oppassen, financieel hulp, dat is allemaal leunen. Geen probleem als je er allebei blij van wordt; maar als er steken onder water zouden komen, zoals bij dat vakantiehuisje, zou ik wel vragen waarom oma die opmerkingen maakt. Als het haar allemaal toch niet lekker zit dat anderen haar huisje gratis gebruiken, dan kunnen we daar beter over praten, denk ik.
Hoe is dat leunen? Als oma die dingen zelf inricht? Het is niet alsof je een volwassene kunt verbieden om een logeerkamer te vermeubelen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-09-2020 09:24
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
Ik ook niet. Mijn ouders geven wel de planten water en halen de post weg als we met vakantie zijn. Maar ik zou niet weten waarom mijn moeder mijn bed moet verschonen. Of gaat schoonmaken.
Het is heerlijk om thuis te komen in een schoon huis, daarom houd ik altijd een grote schoonmaak voor we weggaan :) Maar goed, ik denk dat de niet-leun-relatie met mijn ouders het andere uiterste is. Mijn ouders hebben me financieel ondersteund tot en met het vierde jaar van mijn studie, daarna heb ik alles alleen gedaan. Ze passen zelfs nooit op de kinderen. Ze hebben hun eigen leven, daarin is geen plaats meer voor kinderen of kleinkinderen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving zie ik veel dat er heel veel bij ouders gegeten wordt. Soms wel 4 keer in de week. Met de reden dat pa en ma toch al eten koken. Bizar vind ik dat.
Roerdomp schreef:
16-09-2020 09:29
Ik ook niet. Mijn ouders geven wel de planten water en halen de post weg als we met vakantie zijn. Maar ik zou niet weten waarom mijn moeder mijn bed moet verschonen. Of gaat schoonmaken.
Dat wil ik ook niet, vind ik heel ongemakkelijk. Ze zit wel es was te vouwen als ze hier is, dat vind ik nog wel ok. Maar voor de rest... nee.

Sowieso wonen ouders en schoonouders beide op meer dan een uur rijden of verder dus het is ook niet echt een logische optie en ze hebben geen sleutel.

Ze wilden ook structureel oppassen maar dat wilden wij ook niet. Vonden ze niet zo leuk maar wij zagen al dat gedoe niet zitten.
Roerdomp schreef:
16-09-2020 09:32
In mijn omgeving zie ik veel dat er heel veel bij ouders gegeten wordt. Soms wel 4 keer in de week. Met de reden dat pa en ma toch al eten koken. Bizar vind ik dat.
Ik heb daar helemaal geen tijd voor O_o
lemoos2 schreef:
16-09-2020 09:29
Hoe is dat leunen? Als oma die dingen zelf inricht? Het is niet alsof je een volwassene kunt verbieden om een logeerkamer te vermeubelen.

Ik vind dat het summum van leunen, als je kinderen een eigen kamer bij hun grootouders hebben. Natuurlijk kun je het ze niet verbieden of verplichten, dat is toch ook niet de kern van leunen? Het gaat er, denk ik, om dat de kinderen zo vaak bij hun grootouders zijn en de grootouders zo'n dichtverweven onderdeel van de opvoeding van de kinderen zijn, dat de kinderen er zelfs een eigen woonsituatie hebben, zoals bij gescheiden ouders.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-09-2020 09:25
Ja ik ook. Daar heb ik trouwens de schoonmaakster ook voor.
bij ons komt de werkster ook als we op vakantie zijn, heerlijk thuiskomen
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-09-2020 09:35
Ik heb daar helemaal geen tijd voor O_o
Dat wil ik niet eens! 1x in de week is al meer dan zat. En dat is nog wel mijn eigen moeder en die flikkert gewoon wat in de frituurpan.
Alle reacties Link kopieren
Roerdomp schreef:
16-09-2020 09:29
Ik ook niet. Mijn ouders geven wel de planten water en halen de post weg als we met vakantie zijn. Maar ik zou niet weten waarom mijn moeder mijn bed moet verschonen. Of gaat schoonmaken.
Dit.

Ik weet trouwens wel dat ik een erfenis krijg als mijn opa dood gaat. Hij heeft kinderen en kleinkinderen opgenomen in testament en drinkt daar echt geen borrel minder om en is op leeftijd dat hij het niet meer op krijgt. Mijn moeders gezondheid is niet zo goed, ik ga er van uit dat ze niet heel oud zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel grappig om te zien wat iedereen onder leunen verstaat.
Mensen die blijkbaar gewoon geen innige band hebben, vinden het al leunen als iemand meerdere keren per week bij elkaar over de vloer komt. Hoewel ik dat ook niet doe, zie ik niet in wat daar ‘leunen op ouders’ aan is. Als je elkaars gezelschap op prijs stelt, is het toch logisch dat je elkaar opzoekt? Alsof je je ouders half uit je leven moet weren om maar zelfstandig te zijn.
En anderen zeggen ‘nee hoor, wij leunen helemaal niet, zo raar als mensen dat doen, mijn ouders geven ons alleen jaarlijks geld’. Dat vind ik dan weer een rare statement. Er is helemaal niks mis mee, en ik snap heel goed dat ouders het liever geven zodat ze er zelf ook nog van kunnen genieten (dus als ze nog leven), maar het is net zo goed een verbintenis natuurlijk.

Dat ouders een studie betaald hebben voor een toen jong kind, vind ik persoonlijk weer geen leunen als volwassene. Ik was 17 toen ik ging studeren. En ja, mijn ouders hebben mijn studie betaald (collegegeld, boeken). Maar ik was dus ook gewoon nog een kind. Dat een kind nog steunt op ouders is wel wat anders dan een dertiger met baan en eigen gezin. Als de financiële mogelijkheden er niet zijn, is het niet anders, dan kan het niet. Maar als je die als ouder wel hebt, vindt ik ondersteuning tijdens een studie van een tiener nou niet getuigen van extreme afhankelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven