Liegen in een relatie; hoe verder?

21-11-2023 14:44 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lang niet gepost hier, maar ik merk dat ik behoefte heb aan een 'luisterend oor' en wil hierover niet direct in mijn omgeving aankloppen. Ik probeer vanwege herkenbaarheid eea aan details weg te laten, hopelijk is het zo duidelijk genoeg.

Recent ben ik er achter gekomen dat mijn partner tegen me heeft gelogen over contact met een collega van het andere geslacht. Vooropgesteld; hij is niet vreemdgegaan, heeft hoogstens geflirt, maar de hoedanigheid van het geflirt ging wel over mijn grens heen (en dit had hij zelf ook al wel bedacht). Hij heeft met haar afgesproken, maar wel met andere mensen er bij; ik wist ook hier niets vanaf. Hij is mede hierdoor best ver gegaan in alles verborgen voor mij te houden, naar eigen zeggen om juist te voorkomen dat ik me zorgen zou maken om niks. Het voelt alleen compleet andersom; ik heb me nooit druk gemaakt over zijn contacten of wat hij uitspookt op uitjes waar ik niet bij ben, alleen nu ben ik ineens volledig achterdochtig, in de war en ik weet gewoon niet zo goed meer wat ik moet doen of voelen.

Ik heb hem een aantal keer direct gevraagd naar bepaalde dingen, en op die momenten heeft hij dus recht in mijn gezicht gelogen. Hij noemt het een leugentje om bestwil.
Als hij er open over was geweest (we hebben allemaal wel eens sjans toch?) dan had het me waarschijnlijk weinig kunnen schelen. Nu steekt het ook dat hij niet open naar mij durfde te zijn over het feit dat ie zich blijkbaar te ongemakkelijk voelde om dit soort dingen met me te bespreken. Dat heeft ook mijn angst aangewakkerd dat hij moeilijkheden in onze relatie niet bespreekbaar gaat maken, maar gaat vermijden met alle gevolgen van dien.

We hebben er al een aantal keer over gepraat, maar ik merk dat het bij hem nu omslaat in irritatie. Hij heeft zijn oprechte excuses aangeboden voor het liegen, maar vindt verder dat er niks gebeurd is, want: niet vreemdgegaan, dus is er niks aan de hand voor hem. Hij zegt ook niet op die manier iets voor haar te voelen of te willen.
Ik voel me echter niet gerespecteerd en juist door deze reactie nog minder gehoord, want voor mij is vertrouwen fundamenteel in een relatie en op dit moment ontbreekt dat dus volledig.

Geen idee wat ik verder wil me dit topic, in ieder geval even mijn verhaal kwijt. Jullie inzichten en advies zijn welkom. Misschien stel ik me wel te veel aan en moet ik het gewoon loslaten?
Libelle44 schreef:
21-11-2023 15:46
"Als hij er open over was geweest (we hebben allemaal wel eens sjans toch?) dan had het me waarschijnlijk weinig kunnen schelen"

Is dit echt zo of kent hij jou goed genoeg om te weten dat je er juist wel probleem van zou maken als zij erbij is.

Sorry vrouwen kunnen wat dat betreft erg zeiken. Ik vermoed dat als hij het eerlijk had gezegd jij daar ook een theater van zou hebben gemaakt. Ik snap wel waarom de scheidingen zo hoog liggen. Laat elkaar toch een beetje vrij in een relatie, dan had hij het ws ook gewoon verteld dat zij erbij was. Hij is niet vreemdgegaan
Als zou dit zo zijn dan heeft óók hij een keus hè?! En de kans om er over te praten.
Hij kiest in dat geval voor een vrouw die het niet leuk vindt dat hij met andere vrouwen afspreekt.
Als hij dat niet leuk vindt moet hij óf een andere vrouw gaan zoeken die beter bij hem past óf dat gesprek aangaan met misschien voor beiden de conclusie dat ze niet passen.

Het valt me op hoe vaak de verantwoordelijkheid wordt omgedraaid. Ze zal we zeuren en dus liegt hij er maar over… de arme schat.
anoniem_65e039761f23d wijzigde dit bericht op 21-11-2023 16:12
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gooi er even een Dr Phil wijsheid in.


"If it quacks like a duck it's usually a duck"

En bovendien als ie niks met haar wilde en het was allemaal zo onschuldig dan had ie er ook niet over hoeven liegen / verzwijgen. En dan nu gaan zeuren tegen jou. Niet fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja de vader van mijn kinderen vond ook dat er een verschil was tussen echt liegen, leugentjes om best wil en dingen verzwijgen in zijn ogen waren de laatste twee dingen niet zo heel erg en moest ik niet zo moeilijk doen over moraal, normen enz.... nou voor mij werkt dat dus niet als er vantevoren duidelijk is afgesproken open te zijn en niet vreemd te gaan (in zijn geval dus, heb het hier niet over partner van TO) zijn dingen verzwijgen en kleine leugens ook niet tolereerbaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
21-11-2023 16:02
Ik vind dit altijd zo'n gejank.

Als je bewust iets voor je partner achterhoudt omdat zij het misschien wel niet trekt doe het dan gewoon niet.
Het is verdorie geen hogere wiskunde.
Precies. En dan dat aanmatigende "je had er anders vast ook een theater van gemaakt". Lekker iemand als theatraal wegzetten en de man nog bijna gelijk geven dat hij liegt ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
21-11-2023 16:08
Of je gaat even lekker fietsen met je aannames.
Bij gebrek aan concretere info op moment van posten zou dit een reëel scenario kunnen zijn, dat weet je toch niet op basis van wat wij gelezen hebben?
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is volgens hem de reden dat hij erover gelogen heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Libelle44 schreef:
21-11-2023 15:46
"Als hij er open over was geweest (we hebben allemaal wel eens sjans toch?) dan had het me waarschijnlijk weinig kunnen schelen"

Is dit echt zo of kent hij jou goed genoeg om te weten dat je er juist wel probleem van zou maken als zij erbij is.

Sorry vrouwen kunnen wat dat betreft erg zeiken. Ik vermoed dat als hij het eerlijk had gezegd jij daar ook een theater van zou hebben gemaakt. Ik snap wel waarom de scheidingen zo hoog liggen. Laat elkaar toch een beetje vrij in een relatie, dan had hij het ws ook gewoon verteld dat zij erbij was. Hij is niet vreemdgegaan
Voor mij is vreemdgaan niet alleen seks met een ander hebben, het gaat vooral om het vertrouwen schenden en het liegen dat het meest pijlijke is en stiekeme afspraakjes en appjes of een drankje doen met een ander is genoeg om het vertrouwen een flinke deuk te geven
Alle reacties Link kopieren Quote
Kartonnendoos schreef:
21-11-2023 15:07
Voor hem is het natuurlijk klaar, want excuses gemaakt en niks gebeurd.
Je geeft hem aan dat dit over jouw grens was en blijkbaar wist hij dit wel.
Ik vind het gedrag behoorlijk respectloos van hem.

Dat hij het 'leugentje om bestwil' noemt, dat hij niet direct alles gezegd heeft maakt het al helemaal niet fijn meer.

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik weet niet hoe jullie relatie over het algemeen is, maar als iemand niet betrouwbaar voelt, dan houd het toch wel op.
Een leugentje om bestwil gaat om nooit om belangrijke zaken!!! Hoe kan hij zoiets zien als een leugentje om bestwil??? Zijn eigen bestwil, dat dan wel weer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
De reden is dat hij bang was voor mijn reactie. Wat in deze waarschijnlijk wel terecht was, want ik vind de mate waarin er werd geflirt over de grens. Hij gaf aan dat hij wist dat ik dat zou vinden en daarom heeft hij het niet vertelt. Om in woorden van een ander te blijven had hij dan heus geen heel 'theater' gehad, maar had ik wel op een normale manier kunnen aangeven dat het ergens voor mij wel een grens over ging. Daarbij weet hij inderdaad al 10 jaar waar mijn grens ligt en heeft hij hier nooit een probleem mee gehad. Dat gesprek had dan al veel eerder moeten plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Direwolf schreef:
21-11-2023 16:25
De reden is dat hij bang was voor mijn reactie. Wat in deze waarschijnlijk wel terecht was, want ik vind de mate waarin er werd geflirt over de grens. Hij gaf aan dat hij wist dat ik dat zou vinden en daarom heeft hij het niet vertelt. Om in woorden van een ander te blijven had hij dan heus geen heel 'theater' gehad, maar had ik wel op een normale manier kunnen aangeven dat het ergens voor mij wel een grens over ging. Daarbij weet hij inderdaad al 10 jaar waar mijn grens ligt en heeft hij hier nooit een probleem mee gehad. Dat gesprek had dan al veel eerder moeten plaatsvinden.
Weet je wat mij ook zou storen. Jij geeft aan dat een beetje flirten echt prima is, maar blijkbaar is die grens voor hem niet ver genoeg? Of wil hij het liever stiekem doen omdat het dan meer spanning geeft...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Direwolf schreef:
21-11-2023 16:25
De reden is dat hij bang was voor mijn reactie. Wat in deze waarschijnlijk wel terecht was, want ik vind de mate waarin er werd geflirt over de grens. Hij gaf aan dat hij wist dat ik dat zou vinden en daarom heeft hij het niet vertelt. Om in woorden van een ander te blijven had hij dan heus geen heel 'theater' gehad, maar had ik wel op een normale manier kunnen aangeven dat het ergens voor mij wel een grens over ging. Daarbij weet hij inderdaad al 10 jaar waar mijn grens ligt en heeft hij hier nooit een probleem mee gehad. Dat gesprek had dan al veel eerder moeten plaatsvinden.
Hij weet waar de grens ligt, maar hij wil geen gezeur van jou hebben hierover. Sorry hoor, maar dit is wel op het trieste af. En jij pikt dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Direwolf schreef:
21-11-2023 16:25
De reden is dat hij bang was voor mijn reactie. Wat in deze waarschijnlijk wel terecht was, want ik vind de mate waarin er werd geflirt over de grens. Hij gaf aan dat hij wist dat ik dat zou vinden en daarom heeft hij het niet vertelt. Om in woorden van een ander te blijven had hij dan heus geen heel 'theater' gehad, maar had ik wel op een normale manier kunnen aangeven dat het ergens voor mij wel een grens over ging. Daarbij weet hij inderdaad al 10 jaar waar mijn grens ligt en heeft hij hier nooit een probleem mee gehad. Dat gesprek had dan al veel eerder moeten plaatsvinden.
De meeste leugens wordt verteld omdat iemand bang is voor de reactie van een ander. Dat is geen rocket science. Hij wist dus dat je er een probleem mee had en toch vond hij dir belangrijk genoeg om het toch te doen ondanks dat hij daarmee jou grens over ging.

Dat is geen leugentje om bestwil hoor. Een leugentje om bestwil is zeggen dat je direcr naar huis bent gegaan terwijl je nog even een verjaardagskadootje voor haar bent gaan halen. Dit js bewust de grensen van je partner overschrijden en er niet eerlijk over zijn.

Het zou mij echt niet uitmaken waar dir over ging. Mijn relatie is gebaseerd op eerlijkheid. Als mijn partner me dit zou flikken weet ik waar zijn prioriteiten liggen. Als hij zich dan ook nog gaan irriteren aan dat ik daar boos om wordt dan kan ie vertrekken. Zo een relatie hoef ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
21-11-2023 16:02
Ik vind dit altijd zo'n gejank.

Als je bewust iets voor je partner achterhoudt omdat zij het misschien wel niet trekt doe het dan gewoon niet.
Het is verdorie geen hogere wiskunde.
Kennis zei eens (man): tja als je het zegt hebt je gezeik en als je het niet zegt heb je ook gezeik, dan kan je het maar beter niet zeggen. Mijn antwoord: misschien kan je het dan beter niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
21-11-2023 16:44
De meeste leugens wordt verteld omdat iemand bang is voor de reactie van een ander. Dat is geen rocket science. Hij wist dus dat je er een probleem mee had en toch vond hij dir belangrijk genoeg om het toch te doen ondanks dat hij daarmee jou grens over ging.

Dat is geen leugentje om bestwil hoor. Een leugentje om bestwil is zeggen dat je direcr naar huis bent gegaan terwijl je nog even een verjaardagskadootje voor haar bent gaan halen. Dit js bewust de grensen van je partner overschrijden en er niet eerlijk over zijn.

Het zou mij echt niet uitmaken waar dir over ging. Mijn relatie is gebaseerd op eerlijkheid. Als mijn partner me dit zou flikken weet ik waar zijn prioriteiten liggen. Als hij zich dan ook nog gaan irriteren aan dat ik daar boos om wordt dan kan ie vertrekken. Zo een relatie hoef ik niet.
Amen.
Alle reacties Link kopieren Quote
P80 schreef:
21-11-2023 16:38
En jij pikt dit?
Waar lees jij precies dat ze dit pikt?
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuffelkleed schreef:
21-11-2023 16:49
Kennis zei eens (man): tja als je het zegt hebt je gezeik en als je het niet zegt heb je ook gezeik, dan kan je het maar beter niet zeggen. Mijn antwoord: misschien kan je het dan beter niet doen.
Eens.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deel hem mee dat je geen vertrouwen meer voelt door het liegen. En dan zie daarna wel weer of hij zich dat aantrekt en aan het vertrouwen wil werken. Show don't tell.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuffelkleed schreef:
21-11-2023 16:49
Kennis zei eens (man): tja als je het zegt hebt je gezeik en als je het niet zegt heb je ook gezeik, dan kan je het maar beter niet zeggen. Mijn antwoord: misschien kan je het dan beter niet doen.
Exact!

Hij heeft niet alleen gelogen, hij heeft heel bewust iets gedaan waarvan hij wist dat jij daar niet oke mee bent.

Maar hij deed het toch. Omdat hij daar schijt aan had.

En toen loog hij erover.
mariejan wijzigde dit bericht op 21-11-2023 20:59
Reden: Oeps een jij waar een hij moest staan
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij heeft anders beredeneerd en nu is het bal. Ja, hij heeft iets gedaan wat voor jou de grens overgaat. En daar loog ie over. Maar ik snap ook dat hij er na het aanbieden van zijn excuses en drie gesprekken verder er wel klaar mee is. Want vanuit hem beredeneert is er natuurlijk 'niks gebeurd'. En ik snap ook dat hij 'bang was voor jouw reactie' want het klinkt ook wel alsof jij met een soort scepter het huis runt. Kennelijk zat het hiervoor ook al niet helemaal goed.

De vraag is of jij er klaar mee wilt zijn. Je mag boos zijn, maar het klinkt nu alsof je een tunnelvisie hebt en vooral bevestiging wil zien van wat je dacht. Erkenning voor jouw positie in deze situatie en meer respect. Je moet zelf gaan beslissen of dit een dealbreaker is en of je heb hem weer WIL vertrouwen. En aan de andere kant zou het handig zijn als hij liet zien dat ie ervan heeft geleerd en dat zijn gedrag laat zien dat hij nu beter weet. Maar nu zitten jullie in een patstelling en zolang geen van jullie water bij de wijn doet ga je hier niet uitkomen en gaat er meer stuk dan je wil.
Direwolf schreef:
21-11-2023 15:11
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Ik reageer vanavond wat uitgebreider.

@claudia86 het was m.i anders, hij zei bijvoorbeeld: ik ga met Henk, Gerrit en Klaas bowlen zaterdag. Terwijl ik op dat moment al had gehoord dat hij Sabine ook persoonlijk had uitgenodigd. Maar dit werd dan weer weggelaten.
Oh ai. Nou ben ik helemaal niet jaloers aangelegd maar dit vind ik ook echt niet ok.
En zijn reactie ook niet. Hij mag zich wel wat drukker maken om jouw gevoel en hij bepaalt niet hoe erg jij hiermee mag zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou voor mij heel belangrijk zijn om eerst tot een gezamenlijk probleem te komen want daar start de erkenning. Er is een vertrouwensbreuk wat eerst herstel nodig heeft.
Nu lijkt het erop dat hij het probleem verkleind en te snel verder wil. Dat is ook een vorm van vermijding en dit maakt jouw onrustig.
Vervolgens zou ik nadenken wat jij nodig hebt om weer vooruit te kunnen en daar de gesprekken over voeren.
Mensen maken idd fouten. juist als er eigenbelang en spanning meespeelt kan je in een glijdende schaal komen. Niet goed te praten maar wel menselijk. Bijna elke mens beschadigd weleens het vertrouwen bij zijn geliefde. Klein of groot.
Hoe meer je met elkaar praat, hoe beter je elkaar echt begrijpt. Begrip heb je nodig om de ander te kunnen vergeven en weer te kunnen vertrouwen.
Evt met behulp van een (relatie)coach deze gesprekken voeren om er (sterker) uit te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anderlicht schreef:
21-11-2023 17:40
Het zou voor mij heel belangrijk zijn om eerst tot een gezamenlijk probleem te komen want daar start de erkenning. Er is een vertrouwensbreuk wat eerst herstel nodig heeft.
Nu lijkt het erop dat hij het probleem verkleind en te snel verder wil. Dat is ook een vorm van vermijding en dit maakt jouw onrustig.
Vervolgens zou ik nadenken wat jij nodig hebt om weer vooruit te kunnen en daar de gesprekken over voeren.
Mensen maken idd fouten. juist als er eigenbelang en spanning meespeelt kan je in een glijdende schaal komen. Niet goed te praten maar wel menselijk. Bijna elke mens beschadigd weleens het vertrouwen bij zijn geliefde. Klein of groot.
Hoe meer je met elkaar praat, hoe beter je elkaar echt begrijpt. Begrip heb je nodig om de ander te kunnen vergeven en weer te kunnen vertrouwen.
Evt met behulp van een (relatie)coach deze gesprekken voeren om er (sterker) uit te komen.
Dit inderdaad. Het zou voor mij wel belangrijk zijn dat hij begrijpt wat het probleem is en dat hij spijt heeft.

Het kan ook een aanleiding zijn om jullie relatie weer eens tegen het licht te houden: zijn er dingen die jij mist in de relatie, of hij, en het daar over te hebben. Want als hij behoeft heeft aan (over jouw grens heen) flirten, dan is zijn behoeft nu waarschijnlijk niet verdwenen. Is jouw grens bespreekbaar? Zou jij ook zo ‘mogen’ of willen flirten? Kunnen jullie praten over dit soort dingen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het echt zo onschuldig was had hij er helemaal niet over hoeven liegen. En die defensieve boze reactie nu zou voor mij echt een major red flag zijn. Sorry TO. Hoop dat t niet waar is voor je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het voor nu hier even bij laten. Kijk of het vervelende gevoel weggaat. Wellicht komt je vertrouwen terug. Als de relatie verder goed is zou ik proberen me erover heen te zetten. Mannen zijn soms sukkels maar hij heeft in ieder geval zijn excuses aangeboden. Vrouwen hebben vaak de neiging hier eindeloos over door te gaan maar als het voor hem klaar is met excuses, zou ik het onderwerp laten liggen. Alert zijn verder kan natuurlijk geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mostar1971 schreef:
21-11-2023 18:27
Ik zou het voor nu hier even bij laten. Kijk of het vervelende gevoel weggaat. Wellicht komt je vertrouwen terug. Als de relatie verder goed is zou ik proberen me erover heen te zetten. Mannen zijn soms sukkels maar hij heeft in ieder geval zijn excuses aangeboden. Vrouwen hebben vaak de neiging hier eindeloos over door te gaan maar als het voor hem klaar is met excuses, zou ik het onderwerp laten liggen. Alert zijn verder kan natuurlijk geen kwaad.
Ah daar is-ie, de generaliserende mannen versus vrouwen-reactie. .mannen zijn nou eenmaal zo en vrouwen moeten niet zo zeuren.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven