Liegen in een relatie; hoe verder?

21-11-2023 14:44 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lang niet gepost hier, maar ik merk dat ik behoefte heb aan een 'luisterend oor' en wil hierover niet direct in mijn omgeving aankloppen. Ik probeer vanwege herkenbaarheid eea aan details weg te laten, hopelijk is het zo duidelijk genoeg.

Recent ben ik er achter gekomen dat mijn partner tegen me heeft gelogen over contact met een collega van het andere geslacht. Vooropgesteld; hij is niet vreemdgegaan, heeft hoogstens geflirt, maar de hoedanigheid van het geflirt ging wel over mijn grens heen (en dit had hij zelf ook al wel bedacht). Hij heeft met haar afgesproken, maar wel met andere mensen er bij; ik wist ook hier niets vanaf. Hij is mede hierdoor best ver gegaan in alles verborgen voor mij te houden, naar eigen zeggen om juist te voorkomen dat ik me zorgen zou maken om niks. Het voelt alleen compleet andersom; ik heb me nooit druk gemaakt over zijn contacten of wat hij uitspookt op uitjes waar ik niet bij ben, alleen nu ben ik ineens volledig achterdochtig, in de war en ik weet gewoon niet zo goed meer wat ik moet doen of voelen.

Ik heb hem een aantal keer direct gevraagd naar bepaalde dingen, en op die momenten heeft hij dus recht in mijn gezicht gelogen. Hij noemt het een leugentje om bestwil.
Als hij er open over was geweest (we hebben allemaal wel eens sjans toch?) dan had het me waarschijnlijk weinig kunnen schelen. Nu steekt het ook dat hij niet open naar mij durfde te zijn over het feit dat ie zich blijkbaar te ongemakkelijk voelde om dit soort dingen met me te bespreken. Dat heeft ook mijn angst aangewakkerd dat hij moeilijkheden in onze relatie niet bespreekbaar gaat maken, maar gaat vermijden met alle gevolgen van dien.

We hebben er al een aantal keer over gepraat, maar ik merk dat het bij hem nu omslaat in irritatie. Hij heeft zijn oprechte excuses aangeboden voor het liegen, maar vindt verder dat er niks gebeurd is, want: niet vreemdgegaan, dus is er niks aan de hand voor hem. Hij zegt ook niet op die manier iets voor haar te voelen of te willen.
Ik voel me echter niet gerespecteerd en juist door deze reactie nog minder gehoord, want voor mij is vertrouwen fundamenteel in een relatie en op dit moment ontbreekt dat dus volledig.

Geen idee wat ik verder wil me dit topic, in ieder geval even mijn verhaal kwijt. Jullie inzichten en advies zijn welkom. Misschien stel ik me wel te veel aan en moet ik het gewoon loslaten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
21-11-2023 18:20
Als het echt zo onschuldig was had hij er helemaal niet over hoeven liegen. En die defensieve boze reactie nu zou voor mij echt een major red flag zijn. Sorry TO. Hoop dat t niet waar is voor je.
Dit. Vraag mij af wat er nog meer voor je verzwegen is in de loop der jaren waar TO (nog) niet achter is gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
P80 schreef:
21-11-2023 18:53
Dit. Vraag mij af wat er nog meer voor je verzwegen is in de loop der jaren waar TO (nog) niet achter is gekomen.

Dat ga je je dan inderdaad afvragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als dit gedrag van hem dermate out of character is, is er volgens mij stront aan de knikker.

En met gedrag bedoel ik zowel het flirten als het liegen
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik over een duidelijk gestelde grens van mijn partner was gegaan, in dit geval meermalen (lijkt me dat hij niet 1 keer die collega heeft geappt of mee heeft geflirt en dat het verder ging dan knipogen), erover had gelogen en hij kwam erachter, oooo wat zou ik mij schamen en slecht voelen. En denken: nooit weer dat ik hem zo'n pijn wil doen. Nooit meer. En ik zou het heel goed begrijpen dat hij me misschien tijdelijk of gewoon niet meer wil.

Het laatste wat in mij op zou komen is hem zeggen dat hij zich aanstelt. Ik zou mijn eigen karaktereigenschappen eerst onder de loep nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ben je erachter gekomen to? Heeft hij het verteld aan je?
Dat zou voor mij ook wel een verschil maken in “hoe nu verder”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me waarschijnlijk blijven afvragen de komende 40 jaar wat hij nog allemaal achterhoudt of niet vertelt bij elke stap die hij buitenshuis zet.

Veel kans dus dat het na een tijd toch end of story is omdat ik dus hyper-controlerend zou worden.

Als het echt zogezegd niets is kan je het evengoed vertellen.
Het feit dat hij dat niet deed zou voor mij genoeg zeggen.

Slecht mens als ik ben die niet kan vergeten zou ik hem overigens ook de volgende 25 jaar blijven herinneren aan zijn gelieg en dat ik hem alleen maar vertrouw tot aan 't puntje van mijn neus en tot zover ik het zelf kan zien. Want hij heeft dus laten zien en horen dat hij totaal onbetrouwbaar is. Hij is dan héél misschien niet vreemd gegaan, maar van zijn mooie woorden die je dat vertellen kan je niet uitgaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
21-11-2023 19:30
Slecht mens als ik ben die niet kan vergeten zou ik hem overigens ook de volgende 25 jaar blijven herinneren aan zijn gelieg
Ja, dit vind ik wel bij je passen inderdaad.
...
Wissewis schreef:
21-11-2023 19:30
Ik zou me waarschijnlijk blijven afvragen de komende 40 jaar wat hij nog allemaal achterhoudt of niet vertelt bij elke stap die hij buitenshuis zet.

Veel kans dus dat het na een tijd toch end of story is omdat ik dus hyper-controlerend zou worden.

Als het echt zogezegd niets is kan je het evengoed vertellen.
Het feit dat hij dat niet deed zou voor mij genoeg zeggen.

Slecht mens als ik ben die niet kan vergeten zou ik hem overigens ook de volgende 25 jaar blijven herinneren aan zijn gelieg en dat ik hem alleen maar vertrouw tot aan 't puntje van mijn neus en tot zover ik het zelf kan zien. Want hij heeft dus laten zien en horen dat hij totaal onbetrouwbaar is. Hij is dan héél misschien niet vreemd gegaan, maar van zijn mooie woorden die je dat vertellen kan je niet uitgaan.
Beetje raar jezelf dat 25 jaar aan te doen. Je zet je eroverheen of niet, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
21-11-2023 19:58
Beetje raar jezelf dat 25 jaar aan te doen. Je zet je eroverheen of niet, lijkt mij.
Daarom dus dat het na een tijd waarschijnlijk toch end of story zou zijn.

Ik heb een geheugen als een olifant en het zou eeuwig tussen ons in blijven staan.
Het vertrouwen zou gewoon weg zijn en dat komt never nooit helemaal terug goed.

Je kan een kapot porseleinen kopje wel proberen te lijmen, maar je blijft de barst zien.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Vind dat hij nu wel erg in de slachtoffer rol gaat zitten. Terwijl ie bewust een grens over ging wetende hoe TO daar op zou reageren. En dan nu miepen dat ze het er niet meer over mag hebben. Wel benieuwd wat de schobbejak heeft gedaan als ie niet is vreemdgegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus hij doet iets waarvan hij weet dat jij dit niet acceptabel vindt. Zijn redenatie is dat hij het dan niet aan jou vertelt, omdat je het niet acceptabel vindt.dus dat hij het niet vertelt, komt door jou, hij weet dat je het niet acceptabel vindt, dientengevolge gaat reageren en daarom vertelt hij het niet?!?!
Dus dat hij het niet open doet, ligt aan jou? En niet aan dat hij iets onacceptabels doet?!
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, ik zou proberen het los te laten. Lukt dat niet, dan kun je ook benoemen richting je partner dat je het wel geprobeerd hebt, maar toch nog graag een gesprek wil, omdat het voor jou nog niet goed voelt.
Ik vind het zelf wel een major rode vlag dat HIJ iets doet waarvan hij weet dat het niet hoort binnen jullie relatie, om daarna aan te geven dat hij daarover liegt vanwege angst voor een vervelende reactie.

Ik ben tijdens bijna 'alle' vaste relaties die ik had wel belogen of bedrogen. Daardoor heeft mijn vertrouwen echt een knauw gekregen. 4 jaar terug heeft mijn partner ergens over gelogen. En nog steeds kan ik dat niet los laten.. Het is uiteraard niet zo dat ik hier dagelijks, wekelijks of maandelijks over begin, maar ik maak er wel eens een grapje over. Het gaat lastig uit mijn systeem maar mijn partner heeft daar begrip voor. In het begin reageerde hij ook wel geïrriteerd, het herinnerde hem elke keer weer aan zijn 'fout'. Wellicht geldt dit voor jouw partner ook zo.
Vind alleen niet dat dit bij 'een leugentje om bestwil' hoort, want een opgekrikte ego door te ver gaan in flirten en daarmee jouw grens over te gaan, lijkt mij niet bepaald bestwil.
Alle reacties Link kopieren Quote
jezus zo liegen en bedriegen en waarom is het geen vreemd gaan
hij heeft hoogstens geflirt ja voor mij is dat dus wel vreemd gaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
21-11-2023 19:30
Ik zou me waarschijnlijk blijven afvragen de komende 40 jaar wat hij nog allemaal achterhoudt of niet vertelt bij elke stap die hij buitenshuis zet.
Grote kans dat je met dit manipulerend gedrag een man hebt die juist veel gaat liegen.
Trek dan gewoon direct de stekker eruit als je je het niet meer ziet zitten.

En dat geldt ook voor de topicstarter; blijkbaar is het vertrouwen weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
21-11-2023 14:57
Ik zou me precies zo voelen als jij en dus ook mijn conclusies trekken.
Voor leugens en bedrog is in mijn relatie geen plaats.

En dan die irritatie over de gesprekken hierover, ook zo mooi.
Hij toont zich een onbetrouwbare hork en jij moet er niet over zeiken want hij heeft sorry gezegd.
Jakkes.
Precies dit. Zou voor mij einde relatie zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
21-11-2023 16:02
Ik vind dit altijd zo'n gejank.

Als je bewust iets voor je partner achterhoudt omdat zij het misschien wel niet trekt doe het dan gewoon niet.
Het is verdorie geen hogere wiskunde.
precies dat. dan weet je zelf heel goed dat het niet zo leuk is. dus dan bespreek je het of laat je het, simpel zat
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
21-11-2023 16:02
Ik vind dit altijd zo'n gejank.

Als je bewust iets voor je partner achterhoudt omdat zij het misschien wel niet trekt doe het dan gewoon niet.
Het is verdorie geen hogere wiskunde.
precies dat. dan weet je zelf heel goed dat het niet zo leuk is. dus dan bespreek je het of laat je het, simpel zat
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel mannen zijn echt net kleuters! Stelletje eikels die meteen in de slachtofferrol kruipen. Bonjour hem gewoon de deur uit t.o. Kan hij bij zijn collega vlam gaan uithuilen.
combitron schreef:
21-11-2023 21:45
Grote kans dat je met dit manipulerend gedrag een man hebt die juist veel gaat liegen.
Trek dan gewoon direct de stekker eruit als je je het niet meer ziet zitten.

En dat geldt ook voor de topicstarter; blijkbaar is het vertrouwen weg.
Waarom gelijk weer benoemen dat TO manipulerend gedrag vertoond?
Wat mij betreft zijn dit gewoon haar normen en waarden. Haar standaarden. En dat mag zij aanhouden, verdedigen en belangrijk vinden.
En is het dan manipulatief omdat zij hem er op aanspreekt? Kennelijk wist hij weldegelijk hoe TO in de wedstrijd/ relatie staat: daarom liegt hij dus ook. Hij weet het, maar vindt haar niet belangrijk genoeg om het gewoonweg niet te doen. Lekker duidelijk van hem (sarcasme)

In mijn optiek valt TO niets te verwijten. Enkel dat ze bij iemand is die een andere verwachting heeft van de relatie dan zij. Het probleem is echter dat zij daar dus weldegelijk duidelijk in is: hij niet. Hij wil alles en daarom wringt hij zich in allerlei bochten en is hij niet eerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel voor jullie reacties, het heeft zeker geholpen wat dingen op een rijtje te zetten voor mijzelf. En het is ook fijn te lezen dat er meerdere invalshoeken zijn, maar ook voornamelijk dat ik dus niet gek ben dat ik hier last van heb.

Ik laat eea nog even bezinken en wil dan opnieuw het gesprek hierover aangaan. Desnoods met relatietherapie. We hebben ook 2 kinderen en behalve dit heb ik nooit enige twijfel of gedoe in onze relatie gehad, dus afhankelijk van hoe het nu verder gaat wil ik nog niet gelijk de handdoek in de ring gooien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt als een verstandige aanpak. Iedereen kan een fout maken of over de schreef gaan. Een deel van dit forum weet het en zou direct de relatie beëindigen, maar die wonen denk ik nog bij moeders thuis, dus makkelijk praten.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Berouw komt na de zonde, maar als het geflirt verder was gegaan, dan had je man er geen problemen mee gehad om dat ook te verbergen aan je.

Sterkte. Hoop dat jullie er met therapie uit kunnen komen,
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat je er eerst rustig over na gaat denken TO. Zeker als er kinderen in het spel zijn, vind ik dat je er rustig over na moet denken.

Succes!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Direwolf schreef:
21-11-2023 16:25
De reden is dat hij bang was voor mijn reactie. Wat in deze waarschijnlijk wel terecht was, want ik vind de mate waarin er werd geflirt over de grens. Hij gaf aan dat hij wist dat ik dat zou vinden en daarom heeft hij het niet vertelt. Om in woorden van een ander te blijven had hij dan heus geen heel 'theater' gehad, maar had ik wel op een normale manier kunnen aangeven dat het ergens voor mij wel een grens over ging. Daarbij weet hij inderdaad al 10 jaar waar mijn grens ligt en heeft hij hier nooit een probleem mee gehad. Dat gesprek had dan al veel eerder moeten plaatsvinden.
hoe ben je er achter gekomen dan? Heb je appjes gelezen? Omdat je weet in welke mate er geflirt is? En er waren meer mensen bij toch? Dus hij was niet alleen met haar. Dus terwijl die anderen er bij waren (en weten dat hij gewoon een relatief heeft, lijkt me? ) is er volop geflirt? Dat kan natuurlijk hoor, maar vroeg me af hoe dat gegaan is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op een verjaardag via een van de vrouwen van de betreffende mannen die mee waren gehoord dat de collega ook mee ging. Bij toeval, want zij waren zich natuurlijk van geen kwaad bewust, want: wel gewoon volledig op de hoogte van het gezelschap. Gezien mijn man daar niets over had gezegd, heb ik gewoon nog eens gepolst wie er mee gingen, op een neutrale manier in een gesprek. Waarin opnieuw dus niets werd benoemt. Dat vond ik nogal vreemd.

Een paar weken eerder liet hij mij iets zien op zijn telefoon, en toen stond whatsapp open op die betreffende dame bij het ontgrendelen van zijn scherm. Hij griste toen direct zijn telefoon terug, dat vond ik al behoorlijk verdacht, maar heb ik toen zo gelaten. We waren met meerdere mensen, dan ga je niet een drama staan maken. Nadat bovenstaande er bij kwam heb ik hem op een gegeven moment geconfronteerd met wat ik had gehoord en waarom hij dit niet heeft verteld. Plus in combinatie met dat appgesprek wat werd weggegrist, dat ik daar toch een behoorlijk gek gevoel bij heb gekregen. Toen kwam er dus uit dat hij had gelogen en ging het balletje rollen.

Ik weet wat er gebeurd/gezegd is, omdat hij me daarna zelf de chats heeft laten lezen. Hij wilde laten zien dat er echt iets gebeurd was en in de zin van 1 op 1 afspreken, zoenen of erger stond daar inderdaad niets over in. Alleen vond ik de gesprekken alsnog over mijn grens, die volgens hem dan gewoon zijn bedoelt om 'te dollen'.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven