Liegen of iets verzwijgen binnen een relatie/huwelijk.

18-12-2019 11:12 342 berichten
Hallo :-)

Ik vraag me af hoe jullie omgaan met een partner die iets verzwijgt of ergens over liegt?

Ik ben ondertussen 7 jaar getrouwd met hem en we hebben 4 jonge kinderen. Ons leven zit best lekker op de rit, we zijn een warm gezin en leven ons leven prettig en liefdevol. We zijn al jaren samen en zien elkaar graag en kennen elkaar ook door en door.
Nu weet ik dat mijn man over iets niet eerlijk is, en iets verzwijgt als ik er over begin. Dit is iets wat echt al jaren tussen ons in staat, vooral vanuit mij. Het is geen ontrouw, maar het heeft te maken met iets waar hij blijkbaar niet mee kan/wil stoppen. Ik kan het ook wel gewoon vertellen: het gaat om blowen en maar eens in de 2 weken oid. Ik merk precies wanneer hij het wil gaan doen en heeft gedaan. De dag daarna voelt hij zich schuldig, en is extra lief. Ik heb het in het verleden vaak genoeg op de man af gevraagd en dan ontkent hij dus. In alle jaren heb ik echt wel eens wat gevonden en geroken, ik ben niet achterlijk. Voordat we aan kinderen begonnen hebben we hier een duidelijke afspraak over gemaakt en ik denk dat hij heel goed de consequentie zou snappen. Ik denk dus dat hij niet eerlijk durft te zijn.
Soms vind ik hem ronduit een lul en soms denk ik: waar maak ik me druk om, het is maar een jointje. In principe doet hij er niemand kwaad mee, maar ongemerkt staat het voor mij tussen ons in.
Het is ook zo idiote situatie nu, ik weet het en hij doet zijn best om het niet te laten merken.
Ik zou er dus goed over willen praten, maar hoe krijg ik hem zo ver....? Ik heb dit al vaker geprobeerd. Kan je iemand zijn geheim gunnen of moeten dit soort dingen openlijk besproken worden? Ik raak er soms ook een beetje van in de war en zou daardoor kiezen om het zo te laten. Maar toch raakt het iets in mij, ik kan er boos van worden. Ik denk dat het verzwijgen en niet eerlijk zijn, voor mij het naarste is. Ik ben opzich niet tegen wiet ofZo.
Wie heeft raad 🙂
Alle reacties Link kopieren
Enjoyyourlife schreef:
18-12-2019 16:06
Niet zo drama doen hoor...ze verbiedt hem niets maar maakt zich zorgen en wil daarover praten.
Dat ze het liever niet heeft spreekt ze uit maar ook dat is niet verbieden.
hij denkt:
als ik blow, staat er straf op: huwelijk stuk

dat is wel degelijk verbieden hoor. Hij mag niet blowen van haar.
Ze mag toch een grens aangeven en daar consequenties aan verbinden? Haar probleem is vooral dat ze dat laatste niet doet.
starbright schreef:
18-12-2019 14:41
Ik vind het best bizar hoe hier gereageerd wordt. Twee keer per maand een joint zou ik ook niet trekken en het feit dat hij er over liegt al helemaal niet
Ze vind het niet erg. Dat jij het wel erg zou vinden kan. Maar dan zouden de reacties in jouw topics dus anders zijn.
starbright schreef:
18-12-2019 14:43
Hij doet wel iets ergs! Hij steunt de georganiseerde misdaad.
Of heeft eigen planten.
starbright schreef:
18-12-2019 19:37
Ze mag toch een grens aangeven en daar consequenties aan verbinden? Haar probleem is vooral dat ze dat laatste niet doet.
Hmmm, dat zou ik ook niet willen! Dus daar gaat het al mis! Ik ben ook enorm slecht in straffen en consequent zijn, dus dat past ook niet bij mij. Neemt niet weg dat ik het ooit geprobeerd heb en blijkbaar heel duidelijk was 🙈😅
LoveLucy schreef:
18-12-2019 20:27
Of heeft eigen planten.
Nou dat zou de boel wel op scherp zetten 😂
Daar was ik ongetwijfeld al lang achter gekomen uiteraard 😜😜😜
Alle reacties Link kopieren
Heb je hem nou al verteld dat je er niet meer mee zit??
Koop een kant en klare joint voor hem, verpak hem in een mooi goudkleurig doosje met een mooie strik en doe er een kaartje bij waarin je zegt dat je eigenlijk niet meer snapt waarom je er zo moeilijk over doet omdat hij het maar eens in de 2 weken doet, dat hij top man en vader is en je hem dit stukje ontspanning gunt. Kusjes bla bla bla. Je legt dat op zijn kussen als het weer zo ver is. geen moeilijk gesprek en hij weet dat hij daarna eerlijk kan zijn.

p.s. Hij klinkt eerlijk gezegd heel verstandig, hij weet waar zijn grenzen liggen en heeft een manier gevonden die hem eenvoudig laten ontspannen. Hij doet dit zo consequent dat hij juist heel erg in balans klinkt, ik zou me geen zorgen maken. Vrouwen denken dat je stress oplost door te praten, mannen gaan dan liever de kroeg in, kijken sport of roken een jointje, dat is hoe zij ontspannen.
starbright schreef:
18-12-2019 14:41
Ik vind het best bizar hoe hier gereageerd wordt. Twee keer per maand een joint zou ik ook niet trekken en het feit dat hij er over liegt al helemaal niet
Ik vind het weer bizar dat er nog steeds mensen zijn die wiet gelijk zien als bier of wijn, veel mensen zoeken een stukje ontspanning in een biertje, wijntje, sigaartje of jointje. Ik denk best vaak bij mensen dat ze eens een jointje zouden moeten roken, altijd maar jezelf onder controle moeten hebben is doodvermoeiend, ze worden van de stress vaak rigide, controlerend en dwingend. Gewoon geen energie meer hebben om een beetje soepel te denken.
lilalinda schreef:
18-12-2019 20:45
Heb je hem nou al verteld dat je er niet meer mee zit??
Nee nog niet! Hij is net thuis van werk (horeca) en ik ben nu te moe. Goed recept om te toch te laten escaleren 🥳 geen zin in dus!
We gaan komend weekend even samen lunchen, dus ik grijp dat moment aan, ook omdat we dan in een cafeetje zitten en een andere omgeving is voor ons vaak een goed punt om een mooi gesprek te voeren.
Geronimo2 schreef:
18-12-2019 21:19
Koop een kant en klare joint voor hem, verpak hem in een mooi goudkleurig doosje met een mooie strik en doe er een kaartje bij waarin je zegt dat je eigenlijk niet meer snapt waarom je er zo moeilijk over doet omdat hij het maar eens in de 2 weken doet, dat hij top man en vader is en je hem dit stukje ontspanning gunt. Kusjes bla bla bla. Je legt dat op zijn kussen als het weer zo ver is. geen moeilijk gesprek en hij weet dat hij daarna eerlijk kan zijn.

p.s. Hij klinkt eerlijk gezegd heel verstandig, hij weet waar zijn grenzen liggen en heeft een manier gevonden die hem eenvoudig laten ontspannen. Hij doet dit zo consequent dat hij juist heel erg in balans klinkt, ik zou me geen zorgen maken. Vrouwen denken dat je stress oplost door te praten, mannen gaan dan liever de kroeg in, kijken sport of roken een jointje, dat is hoe zij ontspannen.
Mooie omdenker zo! Ik heb ook al eens gedacht om mee te blowen 🤪 maar dat past totaal niet bij mij en ik ben zo tegengesteld, ik drink niet, rook niet, blow niet en eet zo goed als vegan 😂 hij is echt het tegenovergestelde en daar hebben we beide geen probleem mee.
Dank voor je mooie inzicht ❤️❤️
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 21:57
Nee nog niet! Hij is net thuis van werk (horeca) en ik ben nu te moe. Goed recept om te toch te laten escaleren 🥳 geen zin in dus!
We gaan komend weekend even samen lunchen, dus ik grijp dat moment aan, ook omdat we dan in een cafeetje zitten en een andere omgevingsrumoer is voor ons vaak een goed punt om een mooi gesprek te voeren.
Jouw moeite om dit te bespreken en zijn idee om dingen te verzwijgen, lijkt mij een groter probleem in jullie huwelijk dan die joint 1 x p 2 weken. Wat is jullie achtergrond, qua omgeving?
Poeszie schreef:
18-12-2019 22:34
Jouw moeite om dit te bespreken en zijn idee om dingen te verzwijgen, lijkt mij een groter probleem in jullie huwelijk dan die joint 1 x p 2 weken. Wat is jullie achtergrond, qua omgeving?
Hoe bedoel je? Hoe lang we elkaar al kennen: lang! Beide WO en gepromoveerd, al doen we daar beide niks mee. Hij komt uit een gezin waar veel verwachtingen waren en alles mooi en goed moest voor de buitenwereld, hij verzweeg daar alles en dat is ontzettend vaak enorm hoog opgelopen , helaas. Ik kom uit een groot gezin, liefdevol, maar als ik terug kijk weinig verbinding en je moest snel zelfstandig zijn en niet zeiken. Dus daar zit zeker wel een herkenning en dat weten we ook. Dit probleem heeft vele kanten en is beladen, ik kan mezelf niet goed voor de geest halen waarom het zo beladen is geworden....ik denk daar al de hele dag over na.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 22:41
Hoe bedoel je? Hoe lang we elkaar al kennen: lang! Beide WO en gepromoveerd, al doen we daar beide niks mee. Hij komt uit een gezin waar veel verwachtingen waren en alles mooi en goed moest voor de buitenwereld, hij verzweeg daar alles en dat is ontzettend vaak enorm hoog opgelopen , helaas. Ik kom uit een groot gezin, liefdevol, maar als ik terug kijk weinig verbinding en je moest snel zelfstandig zijn en niet zeiken. Dus daar zit zeker wel een herkenning en dat weten we ook. Dit probleem heeft vele kanten en is beladen, ik kan mezelf niet goed voor de geest halen waarom het zo beladen is geworden....ik denk daar al de hele dag over na.
Dat is wel een oorzaak misschien. Het gaat mij niet om t blowen, maar dat jij/jullie kennelijk t moeilijk vinden om dit met elkaar te bespreken, dat jij niet weet hoe je t aan moet pakken bijv. Dat lijkt me een groter probleem dan 1 x p 2 weken blowen
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
18-12-2019 14:43
Hij doet wel iets ergs! Hij steunt de georganiseerde misdaad.
Het is legaal hoor?!
Poeszie schreef:
18-12-2019 22:45
Dat is wel een oorzaak misschien. Het gaat mij niet om t blowen, maar dat jij/jullie kennelijk t moeilijk vinden om dit met elkaar te bespreken, dat jij niet weet hoe je t aan moet pakken bijv. Dat lijkt me een groter probleem dan 1 x p 2 weken blowen
Daar ben ik me zeker van bewust, zeker na alle reacties. Daarom wil ik ook niet overhaast iets doen, maar even laten landen en dan actie ondernemen. In het verleden ben ik vaak te vlug en te snel geweest en overzag ik het dus onvoldoende. Ik wil daarvoor waken.
justagirly schreef:
18-12-2019 22:46
Het is legaal hoor?!
Absoluut niet!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... offeeshops

Echt bizar dit topic. In de eerste post is het drugsgebruik nog iets dat tussen TO en haar man instaat. Maar nadat hier geroepen wordt dat ze niet zo moet zeuren is ze er ineens helemaal ok mee?

Nou euh, succes met je huwelijk dan maar TO
starbright schreef:
18-12-2019 22:52
Absoluut niet!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... offeeshops

Echt bizar dit topic. In de eerste post is het drugsgebruik nog iets dat tussen TO en haar man instaat. Maar nadat hier geroepen wordt dat ze niet zo moet zeuren is ze er ineens helemaal ok mee?

Nou euh, succes met je huwelijk dan maar TO
Misschien is het juist dat waar het voor mij wringt. Vele roepen: ach vergelijkbaar met een biertje! En anderen roepen weer het tegenovergestelde. Ik moet dus mijn standpunt bepalen, dat is moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 15:07
Op den duur werd dat minder, en nu zit het op eens per 2 weken....ongeveer. Ik denk dat het hem ook helpt kalmeren, hij is enorm snel overprikkeld en gevoelig. Ik zou dan dus liever hebben dat hij de signalen oppikt en het op een andere manier zou oplossen, dan zo.
Ik merk ook dat er een bepaalde angst bij komt kijken, ik denk gevoelsmatig dus dat hij het nodig heeft en daar maak ik me zorgen om.

Je bent er dus niet okee mee dan toch? Wil je hem eigenlijk nog steeds liever ompraten? Ik denk dat dat maakt dat een gesprek hierover zo beladen is voor jou. Er zijn een paar heel goede voorbeelden gegeven over hoe je hem kunt vertellen dat je het niet erg vindt en dat hij er gewoon eerlijk over kan zijn maar daar ga je niet echt op in en ik denk dat dat komt omdat je niet achter de inhoud staat van die voorbeelden. Jij vindt het namelijk nog steeds helemaal niet okee. Wil hem daar ook nog steeds niet in loslaten.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 23:07
Misschien is het juist dat waar het voor mij wringt. Vele roepen: ach vergelijkbaar met een biertje! En anderen roepen weer het tegenovergestelde. Ik moet dus mijn standpunt bepalen, dat is moeilijk.
huh
je vond het toch geen punt meer???
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 23:07
Misschien is het juist dat waar het voor mij wringt. Vele roepen: ach vergelijkbaar met een biertje! En anderen roepen weer het tegenovergestelde. Ik moet dus mijn standpunt bepalen, dat is moeilijk.
Alcohol is bewezen schadelijker dan een joint.
Het meest schadelijke van de joint is de tabak.

(Google anders eens op 'ranking the drugs', onderzoek van het rivm'. Daar zie je dat acohol tot één van de meest schadelijke soorten drugs behoort).

De belangrijkste reden waarom veel mensen meer moeite hebben met een joint, dan met alcohol is dat alcohol legaal is. Ik ben er echter van overtuigd dat als het nu werd uitgevonden het op de harddrugs lijst zou staan.
Ik vind het daarom bizar dat cannabis nog steeds officieel illegaal is en dat Nederland daarin achter loopt op bepaalde staten in de VS.

Overigens over het hebben van wiet in de auto. In Nederland wordt het bezitten van een gebruikers hoeveelheid gedoogd. Dus daarvoor kan hij echt niet in de problemen komen hoor.

Jij moet uiteindelijk zelf bepalen of je het accepteert, maar als je ook niet moeilijk doet over dat biertje vind ik wel dat je een dubbele standaard hebt. Maar het hebben van een dubbele standaard hebben is niet verboden.

Echter heb je in mijn ogen drie opties.

- Je accepteert het niet en past de consequenties die je ooit hebt bedacht toe.
- Je accepteert het niet, maar laat de consequenties zitten. In dat geval zul je moeten accepteren dat hij liegt hierover.
- Je accepteert het en spreekt dit naar hem uit. Geef aan dat je er niet meer steeds naar zult vragen, maar dat je ook verwacht dat hij niet meer liegt.

Het niet accepteren, maar tegelijkertijd verwachten dat hij niet liegt, terwijl je weet dat hij niet zal stoppen en jij ook geen consequenties er tegenover zet, dat kan in mijn ogen niet.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
ouder1980 schreef:
18-12-2019 23:07
Misschien is het juist dat waar het voor mij wringt. Vele roepen: ach vergelijkbaar met een biertje! En anderen roepen weer het tegenovergestelde. Ik moet dus mijn standpunt bepalen, dat is moeilijk.
Je probeert een vrijheid van je partner in te perken, je wil hem naar perfectie "shapen" eigenlijk niet veel anders dan zij ouders deden, hij is super maar nog niet genoeg. Doe dit lang genoeg en hij gaat zich beseffen dat hij weinig opgeschoten is met uit huis gaan en jij verdacht veel op zijn ouders lijkt, ik kan je de uitkomst al verklappen als je wil. Daarnaast hoef je geen standpunt in te nemen, je kan hem gewoon zichzelf laten zijn en van hem houden zoals hij is. Jammer hoor, je probeert een goede relatie te ontwrichten.
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
18-12-2019 22:52
Absoluut niet!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... offeeshops

Echt bizar dit topic. In de eerste post is het drugsgebruik nog iets dat tussen TO en haar man instaat. Maar nadat hier geroepen wordt dat ze niet zo moet zeuren is ze er ineens helemaal ok mee?

Nou euh, succes met je huwelijk dan maar TO
Absoluut wel, GEDOOGBELEID.
Als je je aan de regels houdt van maximale hoeveelheden wordt het GEDOOGD.

En TO vond het LIEGEN erover het ergste. Niet het blowen an sich.
justagirly wijzigde dit bericht op 19-12-2019 08:55
6.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
19-12-2019 08:46
Je probeert een vrijheid van je partner in te perken, je wil hem naar perfectie "shapen" eigenlijk niet veel anders dan zij ouders deden, hij is super maar nog niet genoeg. Doe dit lang genoeg en hij gaat zich beseffen dat hij weinig opgeschoten is met uit huis gaan en jij verdacht veel op zijn ouders lijkt, ik kan je de uitkomst al verklappen als je wil. Daarnaast hoef je geen standpunt in te nemen, je kan hem gewoon zichzelf laten zijn en van hem houden zoals hij is. Jammer hoor, je probeert een goede relatie te ontwrichten.
inderdaad
en gewoon vertrouwen op zijn volwassen, oordelend vermogen
Hij vindt dat jointje prima, waarom moe jij dan nog een oordeel hebben TO?
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
19-12-2019 08:41
Alcohol is bewezen schadelijker dan een joint.
Het meest schadelijke van de joint is de tabak.

(Google anders eens op 'ranking the drugs', onderzoek van het rivm'. Daar zie je dat acohol tot één van de meest schadelijke soorten drugs behoort).

De belangrijkste reden waarom veel mensen meer moeite hebben met een joint, dan met alcohol is dat alcohol legaal is. Ik ben er echter van overtuigd dat als het nu werd uitgevonden het op de harddrugs lijst zou staan.
Ik vind het daarom bizar dat cannabis nog steeds officieel illegaal is en dat Nederland daarin achter loopt op bepaalde staten in de VS.

Overigens over het hebben van wiet in de auto. In Nederland wordt het bezitten van een gebruikers hoeveelheid gedoogd. Dus daarvoor kan hij echt niet in de problemen komen hoor.

Jij moet uiteindelijk zelf bepalen of je het accepteert, maar als je ook niet moeilijk doet over dat biertje vind ik wel dat je een dubbele standaard hebt. Maar het hebben van een dubbele standaard hebben is niet verboden.
:worship:
Zeg dat wel. Volkomen mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven