Liever geen contact met schoonvader

27-07-2020 10:46 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het begin toen mijn vriend en ik net samen waren mocht ik mijn schoonvader wel, maar nu begin ik me steeds meer aan die man te irriteren.

Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.

Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).

Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.

Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.

Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.

Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.

Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.

Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.

Wat zouden jullie doen?
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 12:00
Klopt het zijn volwassenen maar met een heel laag IQ, dus vind het wel zielig. En jammer dat er geen manier is om zwakbegaafde mensen gedwongen hulp te laten geven. Als mijn schoonvader bijvoorbeeld een keer ziek wordt of een been breekt kunnen ze niks want hij is degene die thuis ook alles doet qua huishouding, eten koken e.d.
Dat zou op een rare manier een zegen kunnen zijn. Want dan zijn ze gedwongen om hulp te accepteren.
Jullie houden nu in stand dat zij niks kunnen, niks durven en niks willen. Want omdat jullie het zielig vinden los je het probleem tóch maar weer op.
Wat eten we vanavond?
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 12:09
We doen niets anders dan proberen oplossingen te zoeken. Daar zijn we inmiddels al wel 6/7 jaar mee bezig, maar geen idee wat we nog kunnen nu. Huisarts is al meerdere keren geweest die GGZ heeft ingeschakeld. We hebben 5 jaar geleden WMO taxi voor ze geregeld die ze tot op heden nog nooit hebben gebruikt.

Nee want taxi was eerst te duur en toen durfde je schoonmoeder niet meer. Maar.. toen de taxi 'te duur' was, gingen jullie dan alsnog rijden?

GA in gesprek. Je vriend met de schoonouders en iemand erbij. Geef ze aan dat het zo niet gaat. Maak afspraken wat jullie kunnen en willen en geef aan dat ze voor andere zaken hulp moeten hebben. Doe dit met en hulpverlener erbij, zodat die hiervan weet, dat er wat op papier staat. Houd je zelf aan de gemaakte afspraken, zodat schoonouders weten dat dit het is. Wat als schoonvader hulpbehoevend wordt. Ga je dan z'n billen vegen, omdat hij hulp van buitenaf niet nodig vindt en jullie je maar schikken?

En.. ga eventueel zélf eens met iemand praten, huisarts, poh, maatschappelijk werk over wat dit met jou doet en hoe JIJ hier mee om moet gaan. Ze ineens laten vallen is wat hard en cru (vind ik) maar dit in gesprek aangeven en je zelf aan de afspraken houden zou moeten kunnen. Als je dat zo niet lukt, als je last hebt van schuldgevoel en weet ik niet wat, zoek daarbij zélf hulp.

Ik heb het gevoel dat dit anders gaat escaleren en jullie helemaal geen contact meer zullen hebben.
Later is nu
makreel schreef:
27-07-2020 12:11
Dat zou op een rare manier een zegen kunnen zijn. Want dan zijn ze gedwongen om hulp te accepteren.
Jullie houden nu in stand dat zij niks kunnen, niks durven en niks willen. Want omdat jullie het zielig vinden los je het probleem tóch maar weer op.
Misschien gaan ze dan eindelijk een keer snappen dat dit echt niet kan en dat er professionele hulp nodig is.
Ze willen geen andere hulp dan van jou of je man aannemen. Dan blijf je dus nee zeggen. Punt. Ik zou er wel klaar mee zijn om hun problemen in stand te houden.
Jufjoke schreef:
27-07-2020 11:45
To. Ik ga even proberen binnen te komen bij je.
Wat bedoel je nou met deze reactie op mijn post? Inhoudelijk reageer je helemaal niet op wat ik schrijf. Je geeft alleen meer voorbeelden van wat niet kan.
Stop daar eens mee!
Schoonmoeder heeft waarschijnlijk staat. Ze wil/kan/durft niet naar het ziekenhuis. Klaar. Dat hoeft jij niet op te lossen, dat is niet jouw probleem. Ik snap dat jij het je aantrekt, maar wat wil je daaraan doen dan?
En wat wil je bereiken met nog meer voorbeelden aandragen?
Probeer eens inhoudelijk te reageren.
Precies dit!! Oh ik vind dit heel irritant! Kan niet, al geprobeerd, niet mogelijk.. Pffff!!!!
Doortjee schreef:
27-07-2020 12:39
Precies dit!! Oh ik vind dit heel irritant! Kan niet, al geprobeerd, niet mogelijk.. Pffff!!!!
Die mensen WILLEN NIETS! Alleen maar hulp van TO en man.
Gegroet. Ze zoeken het maar eens uit.
forumdame2011 schreef:
27-07-2020 12:40
Op een bepaald moeten TO en man echt voor zichzelf kiezen, als ze helemaal niks willen aannemen! Ik heb dit van dichtbij ook wel gezien! Schrijnend, maar dan houdt het ergens op.. Ik vind TO haar manier van antwoorden niet oplossingsgericht, terwijl er hele goede dingen worden gezegd! Wat wil je dan bereiken met het openen van dit topic?!
forumdame2011 schreef:
27-07-2020 12:40
Heb ook het vermoeden dat dat het weleens zou kunnen zijn, ons vertrouwen ze. Waarschijnlijk is vooral schoonmoeder bang om mensen van buitenaf toe te laten.
Doortjee schreef:
27-07-2020 12:44
Op een bepaald moment moeten TO en man echt voor zichzelf kiezen, als schoonouders helemaal niks willen aannemen! Ik heb dit van dichtbij ook wel gezien! Schrijnend, maar dan houdt het ergens op.. Ik vind TO haar manier van antwoorden niet oplossingsgericht, terwijl er hele goede dingen worden gezegd! Wat wil je dan bereiken met het openen van dit topic?!
Ging iets niet goed met bewerken..
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 12:45
Heb ook het vermoeden dat dat het weleens zou kunnen zijn, ons vertrouwen ze. Waarschijnlijk is vooral schoonmoeder bang om mensen van buitenaf toe te laten.
Dat hoef je niet te vermoeden, dat is zo!
Ga het gesprek aan met iemand van de gemeente (WMO)
Maak afspraken, zet deze op papier en geef duidelijk aan waar jullie grenzen liggen! Jullie kunnen niet heel jullie leven aanpassen aan de wil van je schoonouders. Dat er problemen zijn is duidelijk, dat er een oplossing moet komen ook. Daar is hulp voor via WMO, het is geen schande om hier gebruik van te maken.
Als jullie afspraken hebben gemaakt en deze staan op papier, houd je daar dan ook aan! De verleiding zal groot zijn, zeker in het begin, jullie zijn immers ook emotioneel betrokken bij deze mensen.
Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat er snel passende oplossingen komen.
Trouwens, je vraagt in je op of je het contact met je schoonvader moet verbreken, mijn antwoord is: nee!
Hou in je achterhoofd dat je hiermee op de langere termijn je schoonouders een dienst bewijst. Nu kan alles telkens nét wel, of het lost zichzelf wel op omdat jij of je vriend ergens inspringen. Maar er kan geen dubbeltje meer bij want jullie zijn het allebei al behoorlijk zat en ze hebben hun krediet qua hulpvragen ook in de omgeving al aardig opgebruikt.

Als er externe hulp komt en ze accepteren die, wordt het voor iedereen makkelijker om weer min of meer gezellig contact met je schoonouders te hebben.
Wat eten we vanavond?
knap van vriend en jou om dit al jaaren vol te houden

hoe doe je dat ???
forumdame2011 schreef:
27-07-2020 12:39
Ze willen geen andere hulp dan van jou of je man aannemen. Dan blijf je dus nee zeggen. Punt. Ik zou er wel klaar mee zijn om hun problemen in stand te houden.
Ze is niet getrouwd en ze wonen ook niet samen. Waar niks mis mee is, zelfs niet als ze wel al jaren samen zijn... maar het is zeker niet haar man.
Beste TO,

Ik lees het topic even mee. Enerzijds is het heel herkenbaar. Mensen van die leeftijd hebben moeite om met de tijd mee te gaan. Vinden het moeilijk om van anderen hulp te ervaren. Veel van de reacties gaan daarover.

Het probleem is dat je schoonouders niet veel hulp en contact hebben en ze bijna volledig op jou, je man en schoonzus leunen. Jullie zijn in hun gen de enigen die ze hebben (en vertrouwen) Het is jammer dat ze niet kunnen meedenken over jullie situatie. Toch zijn jullie die hier iets mee moeten.

In alle redelijkheid moet je goede, duidelijke en eenduidige afspraken maken. Je vriend is daarin aan zet. Jij kan hem helpen door aan te geven wat je wel en niet wil. Wat je niet wil moet je dan ook niet meer doen.

Vb. Iedere dinsdagochtend kom ik van 9-12 bij jullie en dan doen we samen de boodschappen. Andere dagen dus niet.

Niet gemakkelijk maar je moet echt grenzen gaan stellen. Als je schoonouders iets niet willen of zeggen dat ze het zelf kunnen, duidelijk aangeven dat je dat jammer vindt en er anders over denkt. Geen hulp nemen, betekent dat jij het niet gaat doen. Duidelijk zijn.

Als jij niet verandert verandert er vanuit de andere kant niets en blijft het zoals het blijft. Dan ontploft je relatie nog eens.

Succes!
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 12:09
We doen niets anders dan proberen oplossingen te zoeken. Daar zijn we inmiddels al wel 6/7 jaar mee bezig, maar geen idee wat we nog kunnen nu. Huisarts is al meerdere keren geweest die GGZ heeft ingeschakeld. We hebben 5 jaar geleden WMO taxi voor ze geregeld (omdat schoonmoeder aangaf dat ze weleens bij haar jongste dochter en kleinkinderen op bezoek wilde) die ze tot op heden nog nooit hebben gebruikt.
Weet je, als je al 6/7 jaar iets probeert wat niet lukt, dan wordt het tijd om te beseffen dat het geen zin heeft. Stop met in stand houden, stel een duidelijke grens aan de hulp die je wil bieden en handel daar consequent naar.
Als jij en je vriend steeds de paraplu omhoog houden, worden ze nooit nat. Dat nat worden zou wel eens heel nuttig kunnen zijn.
Kan je schoonmoeder niet mee boodschappen doen?
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
27-07-2020 13:49

Heb jij alle voorgaande berichten gemist ofzo?
Such fun!1
thanx schreef:
27-07-2020 13:49
Lees anders eerst even het topic door.
Dus van jezelf moet je ieder moment voor ze klaar staan en zij stoppen nooit daar gretig gebruik van te maken. Zij willen niets veranderen en jij ook niet. Helaas, dan zul je je eigen leven op pauze moeten zetten tot ze zijn overleden. Misschien worden ze 100, dan ben jij ongeveer 65? Wie weet kun je dan eindelijk met je eigen leven beginnen als je dan nog gezond bent, een keer op vakantie ofzo.
Ik vind jou ook wel enigszins sociaal beperkt klinken, TO.

Je ziet als enige optie om het contact te verbreken met deze mensen, omdat je het te lastig vindt? Je klinkt meer als onderdeel van het probleem, dan van de oplossing.

Tussen wat je nu doet en nul contact ligt nog zeeën aan ruimte om dingen op je eigen manier in te vullen.

Om maar een voorbeeld te pakken. Als schoonvader naar je toe gefietst komt omdat jij een sms moet lezen, dan lees je de sms niet voor. In plaats daarvan laat je hem zelf de knopjes indrukken om de sms te kunnen openen. Wil hij dat niet? Jammer. Dan kan je ook niet helpen. Kopje koffie en tot ziens.

Dat schoonmoeder niet alleen thuis durft te blijven is háár probleem. Dat schoonvader niets online wil bestellen is zíjn probleem.

Waarom kun jij je eigen grenzen niet aangeven? Je kunt ze toch prima helpen, op zaterdag tussen 10 en 12 bijvoorbeeld, en anders niet.
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 10:56
Ben bijna 41 ja en mijn vriend is 39, dus volwassen mensen met een eigen leven.
Dat laatste klopt niet wanneer je niet eens zelf over je vakantie beslist.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik herken het trouwens wel, dat het er zo insluipt. En dat het maar een kleine moeite is om even te helpen. En dat er dan steeds meer hulp nodig is en voordat je het in de gaten hebt, komt er wel erg veel op je schouders terecht, is de hulp die je eerst bood als uitzondering gewoon regel geworden en komt daar telkens iets bij. Sommige mensen beschikken ook wel erg makkelijk over andermans tijd en energie. Het is niet makkelijk om dan ergens een grens te stellen. En toch moet het.
Wat eten we vanavond?
Met veel geduld en uitleg kom je soms ook wel ergens.
Misschien eens een ander introduceren, een zogenaamde vriend/in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven