Liever geen contact met schoonvader
maandag 27 juli 2020 om 10:46
In het begin toen mijn vriend en ik net samen waren mocht ik mijn schoonvader wel, maar nu begin ik me steeds meer aan die man te irriteren.
Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.
Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).
Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.
Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.
Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.
Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.
Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.
Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.
Wat zouden jullie doen?
Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.
Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).
Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.
Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.
Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.
Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.
Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.
Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.
Wat zouden jullie doen?
donderdag 30 juli 2020 om 14:17
Mensen moeten ook willen, als de wil er niet is en niet komt dan houdt het gewoon op. Misschien dat ze tot inkeer komen zodra eens iedereen (dus ook mijn vriend zijn zus) hun anden er vanaf trekt.Kleppeboxx schreef: ↑30-07-2020 14:14Beste TO, halverwege pagina 4 ben ik opgehouden met lezen.
Het valt mij op dat je bij alle voorbeelden die je geeft direct en indirect een vorm van vergoeilijking geeft voor het gedrag. Niet durven / niet kunnen / niet willen / ja maar, door.......
Wat er eigenlijk gaande is dat je schoonouders gepamperd worden, dat je zwicht voor druk / chantage vanuit je schoonvader. Je schoonouders hebben totaal geen respect voor jullie / jouw grenzen en jullie zijn totaal niet duidelijk waardoor het gedrag in stand wordt gehouden.
Je hebt het over zwakbegaafd. Over welk IQ praat je?
Als er terdege sprake is van zwakbegaafheid, hoe komt het dan dat er geen bewindvoering / curatele is?
Je schrijft dat ze altijd in de bijstand hebben gezeten en zelfs nu nog aan het eind van de maand regelmatig geld te kort komen.
Hoe en waar jouw schoonouders hun geld aan uit geven, dat is hun zaak.
Als zij vragen of je financieel bij wilt springen, NEE is ook een antwoord. Je vriend noch zijn zus zijn verantwoordelijk voor de financiële toestand waarin je schoonouders zich bevinden.
Eigenlijk zouden je vriend en jij zeer rigoreurs moeten zijn. Zelf eens een afspraak maken met de huisarts en maatschappelijk werk voor het inroepen van bemoeizorg voor je ouders. Bespreek met hen of het mogelijk is om je ouders onder wettelijk toezicht te plaatsen.
Voer deze gesprekken zonder je ouders en je mag er van uit gaan dat, ook al zegt je schoonvader dat hij het wel redt, de proffesionals meer zien en horen dan hij weet. Als er de nodige (zorgwekkende) meldingen komen / blijven komen, dan wordt er actie ondernomen, of je ouders dat wel of niet leuk vinden.
Klinkt erg hard maar persoonlijk denk ik, afgaande op wat TO schrijft, dit wel noodzakelijk is. Het gaat niet alleen om het NU maar ook over de langere termijn, als er sprake gaat zijn van zorg of het wegvallen van een partner.
Zelf kun je genoeg doen. Het klinkt idioot maar je vriend kan het beste verhuizen door een flink eind van zijn ouders te gaan wonen. Afstand kunnen de verhoudingen wel doen verbeteren.
Duidelijke, korte en bondige afspraken maken en jezelf daar aan houden. Niet kijken wat niet gaat maar wat wel lukt. Bv 1 x per week bellen op een vast tijdstip, 1 x per maand langsgaan voor de gezelligheid, 1 x per maand een middag om te helpen.
Stel duidelijke grenzen en bewaak ze. Accepteer geen 'durf ik niet'/ 'kan ik niet' zonder dat er echt en daadwerkelijk geprobeerd is. Is zeer gemakkelijk gezegd en een smoes om iets te ontlopen / onder ogen te zien.
Zolang er geen weerwoord / tegenreactie komt blijft het in stand gehouden.
En weet je, ook zwak(ker) begaafden zijn in staat om nieuwe dingen te leren ook al zijn ze ouder. Maar dat vergt tijd, geduld en heel veel liefde.
En dat, beste TO, mis ik in je openingspost en je antwoorden. Misschien zou het goed zijn ook eens bij jezelf te rade te gaan.........
donderdag 30 juli 2020 om 14:41
Sta je er wel eens bij stil dat je schoonouders misschien wel willen en het op hun manier proberen / geprobeerd hebben maar het gewoon niet kunnen???
Wat dat betreft heb je heel erg weinig compassie met zwak(ker)begaafden. Je verwacht nl dat ze redeneren en handelen zoals jijzelf terwijl hun vermogen lager is.
Persoonlijk heb ik hier alles mee gezegd en zal geen verdere reactie meer plaatsen.
donderdag 30 juli 2020 om 15:13
Je had toch beter het hele topic kunnen lezen. Jouw reactie is goed, maar te laat, omdat er al ontwikkelingen zijn waardoor de reactie niet meer van toepassing is.Kleppeboxx schreef: ↑30-07-2020 14:41Sta je er wel eens bij stil dat je schoonouders misschien wel willen en het op hun manier proberen / geprobeerd hebben maar het gewoon niet kunnen???
Wat dat betreft heb je heel erg weinig compassie met zwak(ker)begaafden. Je verwacht nl dat ze redeneren en handelen zoals jijzelf terwijl hun vermogen lager is.
Persoonlijk heb ik hier alles mee gezegd en zal geen verdere reactie meer plaatsen.

donderdag 30 juli 2020 om 18:19
Als je iemand die grote psychische problemen heeft heel graag wil helpen, maar niets lukt en niets komt binnen, koop je niet zo veel voor compassie.Kleppeboxx schreef: ↑30-07-2020 14:41Sta je er wel eens bij stil dat je schoonouders misschien wel willen en het op hun manier proberen / geprobeerd hebben maar het gewoon niet kunnen???
Het verandert voor to toch niets of het nou onwil of onkunde is? Resultaat blijft hetzelfde, deze mensen hebben hulp nodig die veel verder gaat dan to en vriend kunnen bieden. Maar dat willen ze niet. Dan houdt alles op, compassie of niet.

donderdag 30 juli 2020 om 20:53
Kleppeboxx schreef: ↑30-07-2020 14:41Sta je er wel eens bij stil dat je schoonouders misschien wel willen en het op hun manier proberen / geprobeerd hebben maar het gewoon niet kunnen???
Oh omdat hun iets niet kunnen moet To maar 24/7 voor hun klaarstaan, niet meer op vakantie gaan en al hun wensen inwilligen.
vrijdag 31 juli 2020 om 09:48
Precies, ze laten niemand anders toe dan eigen kinderen en aanhang. Wij hebben ook ons eigen leven, buiten het werk om willen we ook gewoon onze eigen dingen kunnen doen.Jufjoke schreef: ↑30-07-2020 18:19Als je iemand die grote psychische problemen heeft heel graag wil helpen, maar niets lukt en niets komt binnen, koop je niet zo veel voor compassie.
Het verandert voor to toch niets of het nou onwil of onkunde is? Resultaat blijft hetzelfde, deze mensen hebben hulp nodig die veel verder gaat dan to en vriend kunnen bieden. Maar dat willen ze niet. Dan houdt alles op, compassie of niet.
Af en toe eens mee voor een boodschap o.i.d. prima maar er kan niet verwacht worden dat wij onze plannen helemaal omgooien voor hun. Er is ook een stichting van vrijwilligers hier in de regio die ook ouderen en minder validen helpen met allerlei klussen, ritjes naar de winkel e.d. Heb een tante die daar veel gebruik van maakt en voor de boodschappen gaat ze met nog een paar ouderen mee met de boodschappen plus bus, volgens haar ideaal en ze heeft altijd even een gezellig praatje met de andere mensen, vaak na het boodschappen doen nog even ergens een kop koffie drinken. Sinds veel van haar vriendinnen en haar partner zijn overleden had ze niet veel sociale contacten meer maar door die boodschappen plus bus heeft ze meerdere nieuwe vrienden en vriendinnen gekregen waarmee ze nu regelmatig een bakkie koffie doet bij hun of bij haar thuis.