Met je Ex vrienden blijven?

18-01-2010 09:57 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Zou je vrienden kunnen blijven met je ex an een 1,5 jaar relatie en te hebben samengewoond?



Wat kun je hiervoor doen>?



Van de week ga ik bij hem langs, kan ik dan wat doen? Praten erover?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is zeker mogelijk. Je ex geeft aan dat het tijd nodig heeft en ook dat is waar. Het is zo goed als onmogelijk om van de ene dag op de andere, de liefdesrelatie te veranderen in een goede vriendschap.



Als hij je heeft gekwetst (je schrijft over dat hij nu een andere persoon is) én aangeeft dat het tijd nodig heeft, laat het dan allemaal even rusten. No pressure, no hurries.



Wat bedoel je met 'volgende week..... kan ik dan wat doen?'. Waar doel je op?



Heel vaak spreken stellen die uitelkaar gaan over 'we blijven vrienden'. In de praktijk komt het geloof ik vaker voor dat ze gewoon ieder een eigen weg gaan, zonder de behoefte te hebben contact te onderhouden.

Maar er zijn genoeg stellen die echt contact met elkaar houden en een zuiver platonische vriendschap met elkaar hebben.



Zelf ben ik goed bevriend met een ex. We zijn ongeveer 2 jaar samen geweest, op goede voet uitelkaar gegaan en na een klein half jaar geen contact te hebben gehad, kregen we toch weer wat contact met elkaar. Inmiddels hebben we ongeveer 1x per 2 weken contact (telefonisch of sms) en zien we elkaar 2x per jaar (visite (met of zonder nieuwe partners erbij)).
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je dan doen? Als je bij hem langs gaat?
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Als er nog gevoelens aanwezig zijn, liefde of lust, vanuit jou of vanuit hem, maak je het jezelf (of hij zichzelf) alleen maar moeilijk. Tuurlijk kán het, maar of je dat nou wilt als het je zoveel tijd en energie kost... Dat zou ik bedenken.



Ik ben vrienden met een ex, maar dat heeft me destijds erg veel gekost. En dan te bedenken dat het niet eens een lange serieuze relatie was van mij... Zal voor jou dus nog veel moeilijker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor de reacties.



Ik wil de zekerheid hebben wat hij nu wil. Ik wil weten of hij nu verder wilt als vriend of dat hij liever zn eigen weg gaat. Kan ik dit vragen? En hoe?
Alle reacties Link kopieren
Ohja ik ga bij hem langs om tickets op te halen.
Alle reacties Link kopieren
Als ej wilt dat jullie vrienden blijven, zou ik eht gewoon relaxed houden. Als je met iemand anders vrienden wordt, ga je dat toch ook niet vragen? Zoiets ontstaat toch vanzelf?

Je kunt hooguit aangeven dat jij het leuk/ fijn zou vinden om vrienden te blijven. Hij heeft trouwens al aangegeven dat hij even tijd nodig heeft (om te resetten). Nog een keer vragen, is dan nogal opdringerig.



Waarom wil je zo graag met hem vrienden blijven? Heb jij de relatie beëndigd of hij?
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Alles kan, maar het is denk ik wel een beetje gecompliceerd, zeker als de relatiebreuk nog vers is.



Ik zou hem niet voor het blok zetten (zo van 'blijven we vrienden of hebben we niks meer met elkaar te maken') maar gewoon zien hoe dit in de praktijk loopt, of je elkaar nog eens tegenkomt of belt etc.
Alle reacties Link kopieren
Die zekerheid krijg je niet. Hij zal nu zelf ook misschien wel in 'rocky waters' zitten en het allemaal niet zo goed weten.



En natuurlijk kan je het vragen, maar of je een eerlijk antwoord krijgt of een antwoord dat je graag zou willen horen....



Toen mijn ex me half huilend vroeg of we nog contact zouden hebben, wist ik het echt niet. Maar omdat ik hem niet nog verdrietiger wilde maken, heb ik dat niet zo gezegd. Ik gaf wel aan dat het tijd zou gaan kosten en dat ik niet wist hoeveel tijd.

Eigenlijk was ik het allemaal heel erg zat en zag ik het niet zitten om een vriendschap met hem te onderhouden. Uiteindelijk gebeurde dat wel. En dat heeft heel veel te maken met dat hij mij de ruimte en tijd heeft gegeven.

Zeuren of moeilijk doen zou het voor mij onmogelijk hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Been there, done that....

Goeie tip:



Ex = EXIT
Alle reacties Link kopieren
Waarom Quinty? Heb je slechte ervaringen met exen & vriendschap?



Ik ben van mening dat het wel mogelijk is. Mijn ex reken ik tot een van mijn beste vrienden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 18 januari 2010 @ 10:18:

Been there, done that....

Goeie tip:



Ex = EXIT



Beetje voorbarig. Het kán wel. Ligt er aan hoe graag je het wilt en hoe veel je bereid bent te investeren.



En het ligt ook aan wat je van een vriendschap en van een nieuwe relatie verwacht. Met een jaloerse nieuwe partner zal het moeilijker zijn, bijvoorbeeld.



Zo kan het nog aan een 100 andere dingen liggen... Maar punt blijft: waar een wil is, is een weg.
Alle reacties Link kopieren
IK heb wel wat aan jullie Tips!



En Quinty, jouw tip is volgens mij zonder uitleg. Waarom zou je je ex moeten laten gaan als je goed met hem kan opschieten en alles kwijt kan?



Ik zelf heb nog wel last van dat hij nu wel verder kan gaan en ik nog niet. dat maakt het voor mij nog wel moeilijk. Ik volg hem niet en daardoor wordt het allemaal ook wel moeilijk!

Ik heb met hem samengewoond en had een mooi toekomst beeld en dat is weg, dit vind ik ontzettend jammer. Wat moet ik hiermee doen? Moet ik hier met hem over praten of kan ik het beter niet zeggen om de vriendschap te besparen?
Alle reacties Link kopieren
2dave2,

Als ik jou was, zou ik me nu meer gaan richten op mn eigen nieuwe leventje, zonder je ex. Hij gaat blijkbaar verder, ook zonder jou. je kunt wel aangeven dat je vrienden zou willen blijven, maar houd dat contact realistisch en houd er rekening mee dat je ex hier anders over denkt. Bijvoorbeeld in trant van: als we elkaar tegen komen, prima, maar ik ga niet achter contact aan.



Het klinkt alsof je contact met hem aanklampt om ergens toch dat kleine sprankje hoop van die toekomst samen vast te klampen. Probeer dat niet te doen en probeer verder te gaan. Kun jij echt goede vrienden zijn met hem? Wees eens eerlijk, 2dave2. Ga gewoon die tickets ophalen en wees jezelf, maar houd afstand en verwacht er niets van.



Ben ik toch wel benieuwd naar: wat als hij zich aan jou vast gaat klampen? En dat hij bijvpoorbeeld gaat zeggen dat hij helemaal geen 'goede vrienden' kan zijn, maar jou terug wilt? Hoe zou je dan reageren? Wees eens eerlijk...
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Eens met zomaar een vent, Lizzl en Dreamglass.

Het kán, vrienden blijven met je ex. Ik ben ook heel goed bevriend met een van mijn exen en mijn huidige vriend kan ook goed met hem opschieten. We zijn destijds uit elkaar gegaan omdat hij het (mij) zat was en hij een ander had ontmoet. Inmiddels is hij weer single en heb ik al 10 jaar een andere relatie.

Maar het moet vanzelf gaan. Het is onmogelijk om daar nu afspraken over te maken of een uitspraak van hem te verlangen. Het wel nodig om eerst wat afstand te nemen en de boel te laten bezinken. Twee maanden is daarvoor wat te kort.

Haal gewoon die tickets op en doe zoals je bij een gewone vriend zou doen (dan ga je het toch ook niet over jullie vriendschap hebben..). Hoe relaxter jij doet hoe meer kans dat er een vriendschap kan overblijven. Maar misschien denk jij er straks zelf wel heel anders over en heb je er helemaal geen behoefte meer aan. Van al mijn exen (stuk of 5) is er maar eentje waar ik nog vrienden mee ben.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het kan, maar ligt er maar net aan hoe je relatie is verbroken en de reden ervan.



Mijn ex had een ander, maar liegt er tot op de dag van vandaag nog steeds over...Nu heeft hij een relatie met die ander. Met zo iemand kan en wil ik geen vrienden blijven, vrienden bedriegen en liegen nml niet.
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Eens met Impala.



En verder.... natuurlijk zou je over alles moeten kunnen praten. Hoe dit alles voor jou is, hoe je je voelt, je angsten en verdriet.

Maar waarschijnlijk hebben jullie dat al vaker besproken? En waarschijnlijk kan hij het niet voor je oplossen.

Voor jou voelt het misschien heel goed om steeds weer te ventileren, maar probeer dat niet meer bij hem te doen. Het zal je niet de troost geven die je ervan verlangt, je herstel duurt langer en per slot van rekening is hij nu (voorlopig iig) niet meer de persoon op wie je kan rekenen en die je verhalen aan wil horen. Wat dat betreft is het idd Ex=Exit.



Je hebt vast wel een vriendin die jou tot in den treuren wil aanhoren
Alle reacties Link kopieren
nee ik doe dat niet, ik kan het wel, maar ik wil het niet. en is ook niet leuk voor een (potentiele) nieuwe partner lijkt me. ik ben iig blij dat lief niet vrienden is met zn exen.
Alle reacties Link kopieren
Ben het alweer eens met Lizzl ;)

Je ex is niet de persoon om bij uit te huilen. Hij kan je niet de troost geven die je wilt hebben want hij is de oorzaak van je ellende. Voor hem is het ook heel naar want hij wil jou natuurlijk ook geen pijn doen, ook al wil hij wel van jullie relatie af. Pas als je van het gevoel af bent dat je moet uithuilen, of dat je het weer goed wilt hebben, kun je echt vrienden zijn. Tot die tijd kun je het contact wel een beetje warm houden maar hou het vooral luchtig. En als dat niet lukt, kun je beter maar (een tijd) helemaal geen contact hebben.
.
Alle reacties Link kopieren
He klinkt heel herkenbaar 2dave2.

Ik heb anderhalf jaar geleden mijn relatie uitgemaakt omdat het niet meer ging, ik was er wel behoorlijk stuk van. Vooral het feit dat hij er sneller vrede mee had en verder kon gaan, deed wel eens pijn omdat ik nog veel verdriet had over het mislukken van de relatie. We zijn als vrienden uit elkaar gegaan. Tot ongeveer 8 maanden na de breuk hebben we nog veel contact gehad en ook zijn we een paar keer in bed beland. Toen hij vertelde dat hij een nieuwe vriendin had, was dat heel erg slikken. Ik wil hem niet teurg, maar pijn deed het wel ondanks dat ik hem dat gunde. Toen heb ik afstand genomen van hem, voor mijn om het los te laten en voor hem om zich op zijn nieuwe relatie te storten.



Nu kwam ik hem gister tegen, nadat ik ook een smsje had gehad waarin hij vroeg hoe het ging. Dit deed me beseffen dat ik hem als persoon/vriend in mijn leven mis. Het hebben van geen contact zo ongeveer 5 maanden was goed. Maar het bijkletsen ook. Ook ik wil aan hem vragen hoe hij denkt over contact tussen ons. Kan ik hem bijvoorbeeld zo maar even bellen, vinden we het allebei leuk af en toe een biertje te doen.



Hij heeft aangegeven het gezellig te vinden een biertje te doen, dus dat gaan we binnenkort doen. Ik vind dat persoonlijk erg fijn. Maar ik heb wel eerst een periode van rouw moeten doorstaan en de mislukking van onze relatie moeten loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Krampachtig vrienden blijven omdat het voor de buitenwereld zo volwassen staat of omdat het makkelijk lijkt omdat je een hoop gemeenschappelijke vrienden hebt, is meestal gedoemd te mislukken.

Als je na een afkoelperiode de ruimte hebt gehad en genomen om het verdriet te laten zakken kan je soms wel weer vrienden worden. En dat is dan meestal voor het leven.

Als jullie nog steeds genoeg om elkaar geven om vrienden te willen blijven, gun jezelf en elkaar dan de periode van boosheid, en rouw en dat hele proces. Anders gaat het alleen maar daar over en doet de vriendschap pijn.



( In de praktijk : jij drie maanden lang mopperen tegen je vriendinnen en hij een maand of drie dronken )
Alle reacties Link kopieren
Hoi 2dave2,

Ik heb wel geprobeerd vrienden te zijn met exen, maar ik kan dat zelf in ieder geval niet. Voor mij is het moeilijk om te accepteren dat de verstandhouding die je eerst met hem had, toch altijd anders zal zijn daarna. Dat gevoel dat je echt in een relatie hebt, komt niet meer terug. Bovendien kan het zeker in het begin irritant zijn om te weten dat de ander vrij snel doorgaat bijv., en dat jij er nog even in blijft hangen. Daarom heb ik voor mezelf helder dat het het beste werkt om in ieder geval in het begin geen contact te hebben. Anders kan ik zelf niet door, word telkens weer aan hem herinnerd, mis hem meer, wordt misschien wel in twijfel gebracht of het wel de juiste beslissing was (en dat was het altijd, dus verspilde energie om te heroverwegen). Bovendien zou het heel raar zijn als je met hem gaat bespreken hoe je het uit elkaar zijn ervaart. Dat is typisch iets om met je vrienden of evt familie te bespreken. Juist niet met hem. Dat is mijn mening ;)

Kortom, geen vrienden blijven met ex werkt het beste. Kost minste energie, je raakt er het snelste overheen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, t zal best kunnen, maar IK kan het niet.

Als ik nog van iemand houdt, dan is het voor mij minder pijnlijk nooit meer wat te horen, hem nooit meer te zien dan dat ik nog alles van hem weet en hem vaak zie.



Ook vind ik t moeilijk dan ineens niet meer intiem met iemand te zijn. Je bent zo gewend elkaar een kus of een knuffel te geven!



T is me ook 2 keer overkomen dat ex dan weer zn beste beentje voorzet, ik er weer voor wil gaan, maar dan toch bleek dat de dingen die niet goed waren echt niet veranderen. Zo'n knipperlicht relatie krijg je dan. En daar schiet niemand wat mee op!



Dus nee, ik kan niet goed vrienden blijven met mn exen. Wel, wat ik ook heb gehad, als je elkaar inmiddels jaaaaren niet meer hebt gezien ( al moet ik bekennen dat het vlammetje toch wel weer een beetje ging branden....)
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang is die relatie al over? Als er nog gevoelens spelen, zou ik er in ieder geval mee wachten.



In principe is het wel mogelijk om contact te blijven houden met een ex, maar dat hangt grotendeels af van jullie karakters en de omstandigheden rond het verbreken van jullie relatie.



Ik weet niet wat voor contact je precies zoekt. Een keertje per één à twee maanden gaan lunchen zou ik eerder aanraden dan één keer per week bij elkaar op de koffie gaan (met alle gevolgen van dien).
Alle reacties Link kopieren
idd, ex=exit. En mochten jullie vrienden worden, dan komt dat vanzelf wel weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven