Middenweg? Kinderwens

05-07-2026 00:48 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee of ik in de juiste categorie zit, maar wil het volgende delen/vragen.

Mijn vriend wil heel graag kinderen en ik nog niet. Ik wil het wel sowieso, maar nog niet nu. Hij wil graag weten waar hij Ana toe is en ik wil het liefst helemaal nergens aan vast zitten of een perspectief schetsen. Hij kwam daarom met iets waar we mogelijk beiden mee kunnen leven. Dat is een datum vastzetten wanneer we het gaan proberen wel met de mogelijkheid dat als ik het op dat moment écht niet wil, dat ik wel de mogelijkheid heb om het niet te doen. Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een realistisch voorstel of kan hij dit niet van mij vragen? Of kan ik niet van hem vragen te wachten tot ik zeg wanneer ik het wil?

2 jaar geleden zijn deze gesprekken begonnen
Jiske schreef:
06-07-2026 15:43
Bij dit voorbeeld wat jij noemt, zou mijn eerste reactie toen ik jonger was zijn 'wat een enorme klootzak'. Maar inmiddels ben ik ouder en weet ik dat het leven te kort is om bij iemand te blijven terwijl je ongelukkig bent. Die man is niet verplicht om bij die vrouw te blijven, alleen maar omdat zij voor hem gekozen.
Voor haar is het vreselijk natuurlijk. Maar alleen al om dit risico, dat een man je dus toch kan verlaten en een kind krijgt met een ander, zou ik altijd voor mezelf kiezen als ik een enorme kinderwens had en mijn partner niet.
Eens. En hoe verdrietig ook, diezelfde keuze heeft de betreffende mevrouw ook gehad en gemaakt.
Paradise schreef:
06-07-2026 15:16
De groei in Nederland komt dan weer niet uit het Nederland zelf.

Ik vind het helemaal geen factor van belang en vooral een onzinnige discussie. Die afleidt van echte oplossingen.

Als je daadwerkelijk overbevolking tegen wilt gaan, moet je de omstandigheden van mensen elders op de planeet verbeteren.
Zodat die mensen daar dan meer kunnen gaan vervuilen bedoel je?

Echte oplossingen zijn absoluut nodig. En de welvaart is scheef verdeeld en dat is niet eerlijk.
Maar dat we met zijn allen met zoveel mensen, overal in net zoveel welvaart als wij duurzaam kunnen leven... ik zie niet voor me hoe dat gaat lukken.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Itsnojoke schreef:
06-07-2026 15:52
Eens. En hoe verdrietig ook, diezelfde keuze heeft de betreffende mevrouw ook gehad en gemaakt.

Ja, eens. Zij ging er misschien van uit dat ze altijd bij elkaar zouden blijven, maar dat pakte voor haar dus anders uit. Het klinkt heel hard, maar ik geloof niet in onvoorwaardelijke liefde naar een partner. Je kunt ook gelukkig worden met een andere man. Maar kinderen zijn niet inwisselbaar. Je hebt ze of je hebt ze niet.

Altijd voor jezelf kiezen dus als je een sterke kinderwens hebt en je partner niet. Maar zo kijk ik er naar.
Jiske schreef:
06-07-2026 16:02
Ja, eens. Zij ging er misschien van uit dat ze altijd bij elkaar zouden blijven, maar dat pakte voor haar dus anders uit. Het klinkt heel hard, maar ik geloof niet in onvoorwaardelijke liefde naar een partner. Je kunt ook gelukkig worden met een andere man. Maar kinderen zijn niet inwisselbaar. Je hebt ze of je hebt ze niet.

Altijd voor jezelf kiezen dus als je een sterke kinderwens hebt en je partner niet. Maar zo kijk ik er naar.
Ook weer eens. Onvoorwaardelijke liefde bestaat wat mij betreft alleen van ouder naar kind. Of zou moeten bestaan, ik weet dat sommige ouders dit niet waar kunnen maken, maar dat zijn volgens mij wel de uitzonderingen.
Jiske schreef:
06-07-2026 15:43
Bij dit voorbeeld wat jij noemt, zou mijn eerste reactie toen ik jonger was zijn 'wat een enorme klootzak'. Maar inmiddels ben ik ouder en weet ik dat het leven te kort is om bij iemand te blijven terwijl je ongelukkig bent. Die man is niet verplicht om bij die vrouw te blijven, alleen maar omdat zij voor hem gekozen.
Je weet niet wat hij tegen haar gezegd heeft. Ik heb een keer in een kroeg gezeten met zo'n man wiens vrouw heel graag wilde en hij niet.

Hij vroeg mij: 'zou jij weggaan bij je partner als hij geen kinderen wil?'
En ik zei 'ja'
Toen zei hij: 'dus jouw verlangen naar iets dat nog niet eens bestaat, is groter dan de liefde voor je partner?'

Ik vond dat zo manipulatief.

Als hij haar ook zo bespeelt en vervolgens een kind maakt bij een jonger model, zou hij echt wel een klootzak zijn.
Itsnojoke schreef:
06-07-2026 16:17
Ook weer eens. Onvoorwaardelijke liefde bestaat wat mij betreft alleen van ouder naar kind. Of zou moeten bestaan, ik weet dat sommige ouders dit niet waar kunnen maken, maar dat zijn volgens mij wel de uitzonderingen.

Helemaal eens. Of bijvoorbeeld opa en oma naar kleinkind.
Dropdrop schreef:
06-07-2026 16:18
Je weet niet wat hij tegen haar gezegd heeft. Ik heb een keer in een kroeg gezeten met zo'n man wiens vrouw heel graag wilde en hij niet.

Hij vroeg mij: 'zou jij weggaan bij je partner als hij geen kinderen wil?'
En ik zei 'ja'
Toen zei hij: 'dus jouw verlangen naar iets dat nog niet eens bestaat, is groter dan de liefde voor je partner?'

Als hij haar ook zo bespeelt en vervolgens een kind maakt bij een jonger model, zou hij echt wel een klootzak zijn.
Ja, dat dacht ik vroeger dus ook. Maar stel dat hij heeft beloofd dat hij altijd bij haar zou blijven, hoe kan hij dat beloven? Dat kun je een partner toch nooit beloven?
Zij had beter moeten weten, wat hij ook heeft gezegd.

En die man in de kroeg was heel manipulatief inderdaad.
Sfinx schreef:
06-07-2026 15:54
Zodat die mensen daar dan meer kunnen gaan vervuilen bedoel je?

Echte oplossingen zijn absoluut nodig. En de welvaart is scheef verdeeld en dat is niet eerlijk.
Maar dat we met zijn allen met zoveel mensen, overal in net zoveel welvaart als wij duurzaam kunnen leven... ik zie niet voor me hoe dat gaat lukken.
Zodat de mensen meer kunnen gaan vervuilen? Wellicht, maar overbevolking is dus niet het probleem.

(En het veranderen van de omstandigheden van anderen gaat ook over mensenrechten en sociale rechten. Ik ben daar nooit op tegen.)

En er zijn toch voldoende oplossingen om anders te leven? Die worden volop aangedragen en zijn uitvoerbaar. Wat nodig is, is een gedragsverandering. Maar dat kan ook gewoon. We vertonen nu ook ander gedrag dan vroeger.

Om de bevolking te verminderen moeten ook pijnlijke vragen gesteld worden over wie dat dan gaat. Ouderen ook? Alleen mensen hier op het forum die kinderen krijgen? Of gaat het ook over jezelf?

Overbevolking wordt al minder een probleem in de toekomst, omdat er op veel plekken krimp is. En de piek is in zicht. Dus dan nogmaals: over wie gaat het? Over iemand op een forum die een land woont waar de bevolking al niet meer groeit uit zichzelf?

Maar ook: de opwarming van de aarde begon al rond de industriële revolutie. Er zijn dierensoorten uitgestorven in de 19e eeuw dankij het gedrag van mensen.
Maar er waren toen nog helemaal niet zoveel mensen op aarde. In 1970 ook niet, toen de vervuiling ook al een probleem was.

Ik ben soms ook somber over de toekomst, maar wijzen op overbevolking is een afleider van de echte problemen en oplossingen. En het gevolg van selectief shoppen uit gebrekkige informatie. En het bij elkaar optellen van data die niets met elkaar te maken hebben. Ik vind ook dat een discussie over overbevolking de deur al snel openzet naar ongure en onfrisse theorietjes.

Omdat aanhangers van die overbevolkingsthese geen serieuze oplossingen hebben hoe dat dan aan te pakken, wordt uit armoede maar een forummer aangevallen. Die gewoon doet wat ook gewoon bij de mensheid hoort: kinderen krijgen.
paradise wijzigde dit bericht op 06-07-2026 16:42
5.56% gewijzigd
Als je willens en wetens jarenlang iemand aan een lijntje houdt is dat nogal schofterig.

Gaat helemaal niet om dat iedereen voor eeuwig bij elkaar moet blijven, maar over eerlijkheid en duidelijkheid naar elkaar. Je weet dat je iemands grootste toekomstdroom kapotmaakt, dat is niet de fout van degene die voorgelogen wordt.
LiviaMae schreef:
06-07-2026 16:41
Als je willens en wetens jarenlang iemand aan een lijntje houdt is dat nogal schofterig.

Gaat helemaal niet om dat iedereen voor eeuwig bij elkaar moet blijven, maar over eerlijkheid en duidelijkheid naar elkaar. Je weet dat je iemands grootste toekomstdroom kapotmaakt, dat is niet de fout van degene die voorgelogen wordt.

Maar als je van je partner weet dat hij misschien dus geen kinderen wil, dan is het aan jouzelf om te bepalen of je wilt wachten tot je partner het weet , met de kans dat hij of zij uiteindelijk besluit om toch geen kind te willen.

Als je dan zelf als vrouw te oud bent, dan is het je eigen verantwoordelijkheid toch?
Jiske schreef:
06-07-2026 16:54
Maar als je van je partner weet dat hij misschien dus geen kinderen wil, dan is het aan jouzelf om te bepalen of je wilt wachten tot je partner het weet , met de kans dat hij of zij uiteindelijk besluit om toch geen kind te willen.

Als je dan zelf als vrouw te oud bent, dan is het je eigen verantwoordelijkheid toch?
Als het om een situatie gaat waarin je jarenlang een worst voorgehouden wordt, dan vind ik het nogal cru om alleen de persoon die achter de worst aanrent verantwoordelijk te houden. Je mag best zeggen dat het een klotestreek is als iemand zich zo opstelt in een jarenlange relatie.
LiviaMae schreef:
06-07-2026 17:01
Als het om een situatie gaat waarin je jarenlang een worst voorgehouden wordt, dan vind ik het nogal cru om alleen de persoon die achter de worst aanrent verantwoordelijk te houden. Je mag best zeggen dat het een klotestreek is als iemand zich zo opstelt in een jarenlange relatie.

Dat is alleen zo als je partner zegt dat hij zeker weet dat hij na zijn dertigste kinderen wil. En als hij dan dertigplus is, dat hij dan nee zegt. Dan zou je kunnen zeggen dat je een klootzak bent. Maar ook dat is niet zo zwart/wit, want je kunt van gedachten veranderen en je moet geen kind 'nemen' omdat je partner dat wil terwijl je het zelf absoluut niet wilt. Vind ik.

Maar als je tegen elkaar zegt dat je twijfelt, dan is het aan de ander om te bepalen of je op je partner wilt wachten met de kans dat het antwoord dus nee zal zijn.
Dropdrop schreef:
06-07-2026 16:18

.
Ik vind het helemaal niet manipulatief. Wel sneu als je niet gewoon volmondig “Ja” kan zeggen omdat het anders zo sneu voor hem is. Een partner is niet het hoogste doel in het leven hoor. En met een sterke kinderwens is een partner zonder kinderwens ongeschikt, hoe leuk die verder ook is.

Een wereldreiziger moet ook niet bij een huismus blijven plakken omdat je de reis nog niet gemaakt hebt. Hoe leuk die mus ook is. (En een mus die dat niet snapt vind ik niet manipulatief, maar een beetje dom)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Mijn vriendje is volledige op de hoogte van al mijn gedachten en gevoelens hierover.

En waarom ik het zo wil uitstellen, geen idee dus. Als ik dat toch zou weten. Ik ben denk ik gwn heel bang voor eigenlijk… alles als het hierover gaat. Zwager zijn, de bevalling etcetera
Peachaub schreef:
06-07-2026 18:45
. Zwager zijn,
:hug: komt goed, díe kans is echt heel erg klein!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
En het helpt je helemaal niks, maar ik vond zwanger zijn echt helemaal geen **** aan, en heb tijdens de eerste bevalling mijn toen nog ongeboren kind toegesist dat het een enig kind zou blijven en dat het zijn/haar eigen schuld zou zijn.

Het is een beetje noodzakelijk kwaad, dat zwangeren en baren, als je kinderen wil. Met de aantekening dat sommige vrouwen het echt fantastisch vinden. Dat kan ook.
Hoewel het biologisch inderdaad handiger is om iets eerder te beginnen, is tweede helft 30 (als in 35-36) nou ook weer niet zo’n drama als hier soms gedaan wordt. De gynaecoloog bij wie ik mijn 36e zat ivm kinderwens alleenstaande vond het ‘fijn dat ik zo lekker op tijd gekomen was’.

En ‘alleen als je 100% zeker bent’? Mwah. Volgens mij ken ik bijna niemand die ergens ook nog wel wat twijfel had. Of die toch een klein beetje in paniek raakte na de (geplande en gewenste) positieve test. Best logisch, want je weet gewoon niet echt waar je aan begint, en je kunt niet meer terug. Het is niet meer dan normaal dat je dat spannend vind.

Ik wilde altijd kinderen, ooit. Tot het moment daar was, toen ging ik ineens twijfelen. Een vriendin vroeg me toen: twijfel je echt of je het wilt, of vind je het gewoon doodeng? Mijn conclusie was dat het vooral dat laatste was, en dat dat (voor mij) geen reden was om het niet te doen.
Hoe zou hij het vinden om geen biologische vader te worden?
Voor hem is het ook gokken; jou verlaten betekent noodzakelijk niet dat hij biologische vader wordt; hij moet een andere vrouw vinden en daarmee kinderen krijgen. Misschien kan hij wel pleeg-, stief- of adoptievader worden of zo. Sommige van die vaderschappen kan met jou.
Wat mij opvalt, is dat dit niet alleen over een kinderwens lijkt te gaan. Je beschrijft dat je eerder ook veel twijfelde over een relatie en samenwonen. Daardoor vraag ik me af of het echte probleem niet is dat je vastloopt bij grote, ingrijpende levenskeuzes.

Misschien is het goed om hierover eens met een psycholoog te praten. Niet om te bepalen of je wel of geen kinderen moet krijgen, maar om jezelf beter te leren kennen en te begrijpen waar die twijfel vandaan komt. Dat lijkt me uiteindelijk voor jou én je partner het meest helpend.
madamzonderm schreef:
06-07-2026 18:59
Hoe zou hij het vinden om geen biologische vader te worden?
Voor hem is het ook gokken; jou verlaten betekent noodzakelijk niet dat hij biologische vader wordt; hij moet een andere vrouw vinden en daarmee kinderen krijgen. Misschien kan hij wel pleeg-, stief- of adoptievader worden of zo. Sommige van die vaderschappen kan met jou.
Wat een rare redenering. Waarom zou to overwegen om te adopteren of pleegkinderen in huis te nemen, als ze geen biologische moeder zou willen worden? Ze twijfelt nu of ze wel kinderen wil (al formuleert ze dat zelf anders), waarom dan in hemelsnaam adoptie of pleegkinderen overwegen?
Of lees ik jouw reactie niet goed?
Itsnojoke schreef:
06-07-2026 19:08
Wat een rare redenering. Waarom zou to overwegen om te adopteren of pleegkinderen in huis te nemen, als ze geen biologische moeder zou willen worden? Ze twijfelt nu of ze wel kinderen wil (al formuleert ze dat zelf anders), waarom dan in hemelsnaam adoptie of pleegkinderen overwegen?
Of lees ik jouw reactie niet goed?
Als ze biologische moeder wordt voldraagt ze een (of meer) kinderen. Dat is niet bij pleegouderschap of adoptie.
Afhankelijk van de leeftijd mist ze ook levensfases die misschien intensiever zijn dan andere.
Pleegkinderen wonen niet noodzakelijk "voor altijd" bij een gezin, al is het niet van tevoren te zeggen.

Als iemand geen biologische moeder wil worden, betekent dat dan automatisch ook dat ze geen pleegmoeder wil worden en geen adoptiemoeder?

Bij het overwegen van verschillende ouderschappen komt TO misschien nog dichterbij de redenen voor haar al dan niet kinderwens.
-Dushi- schreef:
06-07-2026 07:53
Doe het niet. Het gaat je zwaar tegen vallen en kinderen verdienen een 100% wil het moeder.
Bijzondere uitspraak, hoe kun jij dat nou weten?

Ik was ook geen 100% "ik-wil-het-moeder". Ik wilde wel kinderen, maar altijd pas over 5 jaar en die 5 jaar werd nooit korter. Ik kreeg ook geen rammelende eierstokken, dus ik heb op mijn 35e volledig rationeel de keuze gemaakt dat ik ervoor moest gaan als ik het nog wilde. Nooit spijt van gehad en mijn gezin komt geen liefde tekort. Kinderen krijgen heeft absoluut meer impact dan je je van tevoren kunt indenken, maar als ze er eenmaal zijn groei je er gewoon in, is mijn ervaring.
madamzonderm schreef:
06-07-2026 19:27
Als ze biologische moeder wordt voldraagt ze een (of meer) kinderen. Dat is niet bij pleegouderschap of adoptie.
Afhankelijk van de leeftijd mist ze ook levensfases die misschien intensiever zijn dan andere.
Pleegkinderen wonen niet noodzakelijk "voor altijd" bij een gezin, al is het niet van tevoren te zeggen.

Als iemand geen biologische moeder wil worden, betekent dat dan automatisch ook dat ze geen pleegmoeder wil worden en geen adoptiemoeder?

Bij het overwegen van verschillende ouderschappen komt TO misschien nog dichterbij de redenen voor haar al dan niet kinderwens.
Als iemand geen kinderwens heeft, bedoel je. Want to heeft maar een zeer matig gevoel dat ze die wens heeft.
Nee, natuurlijk gaat iemand zonder kinderwens geen adoptie of pleegkind overwegen.
Als iemand een sterke kinderwens heeft, maar geen sterke wens of niet de mogelijkheid om zelf zwanger te worden, ja, dan is adoptie een mogelijke overweging. Pleegouder worden misschien ook, al sta ik daar eigenlijk anders in.
De situatie die jij probeert te schetsen is totaal niet van toepassing voor to.
Itsnojoke schreef:
06-07-2026 19:41
Als iemand geen kinderwens heeft, bedoel je. Want to heeft maar een zeer matig gevoel dat ze die wens heeft.
Nee, natuurlijk gaat iemand zonder kinderwens geen adoptie of pleegkind overwegen.
Als iemand een sterke kinderwens heeft, maar geen sterke wens of niet de mogelijkheid om zelf zwanger te worden, ja, dan is adoptie een mogelijke overweging. Pleegouder worden misschien ook, al sta ik daar eigenlijk anders in.
De situatie die jij probeert te schetsen is totaal niet van toepassing voor to.
Peachaub schreef:
06-07-2026 18:45
Mijn vriendje is volledige op de hoogte van al mijn gedachten en gevoelens hierover.

En waarom ik het zo wil uitstellen, geen idee dus. Als ik dat toch zou weten. Ik ben denk ik gwn heel bang voor eigenlijk… alles als het hierover gaat. Zwager zijn, de bevalling etcetera
Ze wordt niet zwanger (en niet zwager) als van het proberen van krijgen van pleegkind of adoptiekind.
En de topictitel is "Middenweg? Kinderwens".
Adoptie of pleegkind is een middenweg. De ideale middenweg? Weet ik niet. Dat weet alleen TO en haar vriend. Hoe wij er in staan maakt niet zo uit.
Ik haal dit zinnetje even uit je OP:
Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.
Mag toch hopen dat jij niet echt verplicht gaat worden te kappen met de anticonceptie zolang je daar nog niet achter staat. Je kunt (samen) wel een ultimatum stellen dat wanneer je er voor datum X niet hetzelfde in staat dat jullie dan uit elkaar gaan zodat je beiden de weg kunt gaan inslaan die je wil.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven