Mijn man heeft een affaire gehad
woensdag 10 december 2025 om 16:15
Afgelopen juni heeft mijn man toegegeven dat hij vreemd is gegaan met een andere vrouw. Eerst vertelde hij dat hij met haar gezoend had een ex van 25 jaar geleden. Weken later vertelde hij dat ze ook sex hebben gehad en 5 weken daarna vertelde hij dat er meer dan 1 keer seks is geweest en dat ze veel geappt hebben met elkaar. Ik weet me gewoon geen raad om wat nu te doen. Ik ben op zoek naar lotgenoten waar ik mee kan praten. Ook na het vreemdgaan met zijn ex heeft hij ook verteld dat hij BI seksueel is inderdaad ik hoor jullie denken seks met die vrouw heeft daar niks mee te maken.
Ik wilde niet meer bij hem zijn maar hij wil doorgaan en wil niet naar die vrouw en hij wil met mij de wereld ontdekken, hij wilde naar relatie therapie. Ook zijn er na veel therapie met psycholoog en relatietherapeuten uitgekomen dat hij verschillende trauma’s bij zich draagt waarvoor hij nu behandeld gaat worden volgend jaar. Therapeuten zeggen ook dat hij eerst zijn eigen traject door moeten maken en dan pas kun je eigenlijk een beslissing nemen over wat je echt wil in je relatie. Dit alles is een heel eenzaam proces en hoop hier via dit forum met meer mensen te kunnen praten.
Ik wilde niet meer bij hem zijn maar hij wil doorgaan en wil niet naar die vrouw en hij wil met mij de wereld ontdekken, hij wilde naar relatie therapie. Ook zijn er na veel therapie met psycholoog en relatietherapeuten uitgekomen dat hij verschillende trauma’s bij zich draagt waarvoor hij nu behandeld gaat worden volgend jaar. Therapeuten zeggen ook dat hij eerst zijn eigen traject door moeten maken en dan pas kun je eigenlijk een beslissing nemen over wat je echt wil in je relatie. Dit alles is een heel eenzaam proces en hoop hier via dit forum met meer mensen te kunnen praten.
donderdag 11 december 2025 om 20:31
Precies. Dan hoef je nog steeds niet vreemd te gaan. Het is een bewuste keuze om de ander diep te kwetsen.
donderdag 11 december 2025 om 20:43
Net zoals het een bewuste keuze is om jarenlang niet in therapie te gaan voor je immense lading aan problemen.Blackstarr schreef: ↑11-12-2025 20:31Precies. Dan hoef je nog steeds niet vreemd te gaan. Het is een bewuste keuze om de ander diep te kwetsen.
Tot je vreemdgaat. Dan wil je ineens wél in therapie en moet die ander maar netjes blijven wachten tot je over een jaar of 2 uitgetherapiet bent en er misschien tijd is voor relatie-therapie.
Waarbij het maar de vraag is of je over 2 jaar nog altijd relatie-therapie wil en je niet tijdens je eigen therapie beslist hebt om je relatie op te blazen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 11 december 2025 om 20:58
Eens met de laatste reacties: hij is vreemdgegaan en hij heeft het opgebiecht (of dat vanuit berouw is is mij niet helemaal duidelijk, maar het zou ook kunnen zijn dat zijn maîtresse heeft gedreigd met openbaarmaking natuurlijk) maarja het is eigenlijk niet echt zijn schuld want ja, trauma’s.
Maar als je gewoon kunt functioneren als volwassene is er helemaal geen reden om vreemd te gaan, ook geen trauma en andere ellende. Juist dat hij een trauma de schuld geeft ipv gewoon geil en uit elkaar gegroeid met jou, vind ik extra reden om heel snel weg te rennen.
Maar als je gewoon kunt functioneren als volwassene is er helemaal geen reden om vreemd te gaan, ook geen trauma en andere ellende. Juist dat hij een trauma de schuld geeft ipv gewoon geil en uit elkaar gegroeid met jou, vind ik extra reden om heel snel weg te rennen.
donderdag 11 december 2025 om 20:59
Nou dit dus. En je ondertussen altijd maar moeten afvragen of hij niet gewoon het spelletje heel goed meespeelt maar nog steeds rotzooit met anderen. En jij maar wachten.Wissewis schreef: ↑11-12-2025 20:43Net zoals het een bewuste keuze is om jarenlang niet in therapie te gaan voor je immense lading aan problemen.
Tot je vreemdgaat. Dan wil je ineens wél in therapie en moet die ander maar netjes blijven wachten tot je over een jaar of 2 uitgetherapiet bent en er misschien tijd is voor relatie-therapie.
Waarbij het maar de vraag is of je over 2 jaar nog altijd relatie-therapie wil en je niet tijdens je eigen therapie beslist hebt om je relatie op te blazen.
donderdag 11 december 2025 om 21:05
Natasja40 schreef: ↑11-12-2025 16:20Ik denk nu zo als hij nu de therapie niet aan gaat en aan zich zelf gaat werken, dan komt hij alleen te wonen kinderen zullen steeds meer bij mij zijn omdat hij veel werken is hij zou meer drank en drugs gaan doen en dingen onderzoeken en ontdekken op seks gebied en dan is hij zo dood
Je gelooft dat hij geen leven heeft zonder jou. Dat zeg je nadat je zijn dubbelleven (zijn verborgen leven waarin hij gaat seksen met exen en andere mannen) hebt ontdekt.
donderdag 11 december 2025 om 21:09
Spot on!Lalaloepsie schreef: ↑11-12-2025 21:05Je gelooft dat hij geen leven heeft zonder jou. Dat zeg je nadat je zijn dubbelleven (zijn verborgen leven waarin hij gaat seksen met exen en andere mannen) hebt ontdekt.
vrijdag 12 december 2025 om 06:59
Solsol schreef: ↑11-12-2025 20:58Eens met de laatste reacties: hij is vreemdgegaan en hij heeft het opgebiecht (of dat vanuit berouw is is mij niet helemaal duidelijk, maar het zou ook kunnen zijn dat zijn maîtresse heeft gedreigd met openbaarmaking natuurlijk) maarja het is eigenlijk niet echt zijn schuld want ja, trauma’s.
Nou.. iedere paar weken ging de beerput weer wat verder open. Als hij echt schoon schip wilde maken had hij alles in 1x verteld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 12 december 2025 om 08:01
Dat is heel moeilijk.
Ik zou hem (en jezelf) eerst wat rust gunnen. Kun je afstand creeeren?
Wat mis je als hij er niet is?
Hij heeft tijd om aan zichzelf te werken.
Voorwaarde is wel: geen vreemdgaan meer. Mocht hij zijn bi-kant willen ontdekken, dan moet jij het daar wel mee eens zijn. Niet dat hij toestemming nodig heeft, maar ik vind wel dat jij ook keuzes hebt.
Je kunt er n.l. van af zien en dan kan hij kiezen wat hij wil.
Jou kwijt en ontdekken, of bij jou blijven.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 12 december 2025 om 08:09
Mijn, door mijn eigen ervaring gekleurde, reactie, streep eronder en uit elkaar gaan. Dit is toch niet wat je wilt. Jij mag er ook zijn hoor, in plaats van op het wachtbankje zitten.
Ik heb ook jaren op dat bankje gezeten, bang om uit elkaar te gaan, ik wilde de kinderen geen gebroken gezin aandoen. Mijn ex verzon steeds wat nieuws, bleef buiten de deur rommelen. Op een dag ben ik, tot grote verbazing van mijn ex, van dat bankje opgestaan en heb er een streep onder gezet. Het was niet niet makkelijk, maar je wilt jezelf toch niet laten slopen en ook PTSS krijgen?
Mijn advies: kies voor jezelf en niet voor de angst.
Ik heb ook jaren op dat bankje gezeten, bang om uit elkaar te gaan, ik wilde de kinderen geen gebroken gezin aandoen. Mijn ex verzon steeds wat nieuws, bleef buiten de deur rommelen. Op een dag ben ik, tot grote verbazing van mijn ex, van dat bankje opgestaan en heb er een streep onder gezet. Het was niet niet makkelijk, maar je wilt jezelf toch niet laten slopen en ook PTSS krijgen?
Mijn advies: kies voor jezelf en niet voor de angst.
Ik doe mijn best
vrijdag 12 december 2025 om 09:29
Intuïtief denk ik, dat als een man zegt, na vreemd te zijn gegaan "dat hij de wereld wil ontdekken" met jou, dat hij vol zin zit met leugens en bullshit verhalen. Mijn bullshit-radar gaat in ieder geval af bij zoiets. Wie zegt dat nou in zo'n situatie... niet iemand die ermee zit dat hij zijn partner heeft geschoffeerd. Verkeerde partnerkeuze gedaan dus, ga bij jezelf na waarom je op dit soort lullo's valt.
vrijdag 12 december 2025 om 09:33
Wat ik vooral in je openingspost lees TO, is dat jouw man jou keihard heeft bedrogen. Op je ziel heeft getrapt, en vervolgens het getraumatiseerde, niet toerekeningsvatbare slachtoffer in het gebeuren is.
En als klap op de vuurpijl heeft hij nu eigenlijk gewoon ook nog eens de touwtjes, de regie in handen.
Want hij heeft dingen met zichzelf en therapeuten uit te vogelen.
Ondertussen mag jij op het wachtbankje zitten en bedenken hoe jij je man voortaan tevreden genoeg kunt houden op seksueel vlak, zodat hij je niet meer hoeft te bedriegen.
Op mij komt het over als pure arrogantie en egoïsme van je man.
Ik vrees dat je een hele zware tijd tegemoet gaat met hem.
En als klap op de vuurpijl heeft hij nu eigenlijk gewoon ook nog eens de touwtjes, de regie in handen.
Ondertussen mag jij op het wachtbankje zitten en bedenken hoe jij je man voortaan tevreden genoeg kunt houden op seksueel vlak, zodat hij je niet meer hoeft te bedriegen.
vrijdag 12 december 2025 om 09:40
vrijdag 12 december 2025 om 11:27
Wij zijn samen naar relatie therapie gegaan en hij heeft vanuit de huisarts een verwijzing gekregen naar soh en daarna psycholoog. Dit was al in werking gezet voor dat hij mij verteld had dat die vreemd is gegaan.
vrijdag 12 december 2025 om 11:50
Hallodaar schreef: ↑12-12-2025 09:33Wat ik vooral in je openingspost lees TO, is dat jouw man jou keihard heeft bedrogen. Op je ziel heeft getrapt, en vervolgens het getraumatiseerde, niet toerekeningsvatbare slachtoffer in het gebeuren is.
Niemand speelt beter het slachtoffer dan degene die de schade heeft aangericht inderdaad. Zolang TO hem zielig vind, zichzelf opzij schuift om hem te redden, gaan vooral hun kinderen een zware tijd tegemoet, want het hele gezin leeft dan op zijn grillen denk ik.
vrijdag 12 december 2025 om 11:52
"Therapeuten zeggen ook dat hij eerst zijn eigen traject door moeten maken en dan pas kun je eigenlijk een beslissing nemen over wat je echt wil in je relatie. "
En jij dan?
Jij mag afwachten hoe zijn traject verloopt en wat hij wil, terwijl HIJ is vreemdgegaan?
Vreemdgaan is geen excuus, ook niet voor een onverwerkt trauma.
Wat wil jij?
En jij dan?
Jij mag afwachten hoe zijn traject verloopt en wat hij wil, terwijl HIJ is vreemdgegaan?
Vreemdgaan is geen excuus, ook niet voor een onverwerkt trauma.
Wat wil jij?
vrijdag 12 december 2025 om 12:18
Nou inderdaad zeg, zijn therapie en wat jij wilt staan echt totaal los van elkaar.BeeDifferent schreef: ↑11-12-2025 18:20Jij mag ook prima nu beslissen of je wel of niet meer wilt hoor.
Ik was hier wel klaar mee en zou hem lekker alleen laten therapieën.
Succes to.
vrijdag 12 december 2025 om 13:39
Dan is het probleem ook opgelost. Maar even zonder gekheid. Jij bent niet verantwoordelijk voor wat hij doet of laat. En zoals hier eerder gezegd, ik zou voor nu de stekker eruit trekken en als hij die therapieen heeft afgemaakt kun je altijd nog zien wat er over blijft voor jou.Natasja40 schreef: ↑11-12-2025 16:20Ik denk nu zo als hij nu de therapie niet aan gaat en aan zich zelf gaat werken, dan komt hij alleen te wonen kinderen zullen steeds meer bij mij zijn omdat hij veel werken is hij zou meer drank en drugs gaan doen en dingen onderzoeken en ontdekken op seks gebied en dan is hij zo dood
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?
vrijdag 12 december 2025 om 15:09
Ja en dit ook. Vaak wordt gedacht dat zo’n man helemaal negens is zonder vrouw en niks kan omdat hij nooit actief heeft meegedaan met het gezinsleven enzo, maar als hij dan alleen is lukt alles hem gewoon prima hoor. Daarom moet je ook scheiden van dit soort stukken verdriet.Lalaloepsie schreef: ↑11-12-2025 21:05Je gelooft dat hij geen leven heeft zonder jou. Dat zeg je nadat je zijn dubbelleven (zijn verborgen leven waarin hij gaat seksen met exen en andere mannen) hebt ontdekt.
vrijdag 12 december 2025 om 18:24
Wie garandeert overigens dat de beerput helemaal leeg is?
Wie weet wat komt er de komende tijd nog allemaal uit.
Is dit nu later?
vrijdag 12 december 2025 om 19:24
Oh, daar ga ik ook van uit hoor. Maar hij zal wel vinden dat hij Heel Eerlijk is (geweest) want 3x iéts opgebiecht en zijn vrouw is nog bij hem.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 12 december 2025 om 20:13
Solsol schreef: ↑12-12-2025 15:09Ja en dit ook. Vaak wordt gedacht dat zo’n man helemaal negens is zonder vrouw en niks kan omdat hij nooit actief heeft meegedaan met het gezinsleven enzo, maar als hij dan alleen is lukt alles hem gewoon prima hoor. Daarom moet je ook scheiden van dit soort stukken verdriet.
Klopt, zij voor het huishouden zorgen terwijl hij ondertussen pleziertjes voor zichzelf (met andere vrouwen en andere mannen) aan het verzorgen was. Die man kan dus prima voor zichzelf zorgen zonder haar.
vrijdag 12 december 2025 om 22:36
Dat is ook iets waar TO mee rond mag blijven zeulen. Heeft hij 'alles' verteld? Of precies genoeg?
Affaires en slippers worden eigenlijk zelden tot nóóit opgebiecht vanuit oprechte intenties, dat knagende geweten.
Meestal loopt de overspeler tegen de lamp of het wordt hem/haar te heet onder de voeten. Dus gauw opbiechten maar, voordat een ander je erbij lapt en het verhaal niet meer volledig naar jouw hand te zetten is.
Ik mag uiteraard niet stigmatiseren, maar dit soort biechten komen volgens mij 9 van de 10 keer voort vanuit eigenbelang/zelfbehoud.
En dan ook het met therapieën aan de slag gaan. Want je bent natuurlijk niet zomaar een vreemdganger. Niet zoals al die miljarden anderen. Nee.. het ligt net even anders.. gecompliceerder en gevoeliger.
En volgens mij tuimt TO er met boter en suiker in.
Begrijp me goed hoor TO. Ik schrijf nergens dat je accuut hard moet wegrennen. Maar hoezo heeft hij nu alle touwtjes in handen? Waar blijf jij in dit verhaal?
Ik vul dit even zo in hoor, maar jij legt waarschijnlijk ook nog zijn T-shirts gewassen en gevouwen terug in de kast? En hij eet elke avond nog gezellig mee? Want "tja.. de kinderen!"
Ik vraag jou oprecht TO: wat vind jij hier nu zelf van?
zaterdag 13 december 2025 om 10:20
Even een oprechte vraag hé! Maar hoezo reageer jij niet?
Ik zag namelijk dat jij op een ander topic wel even je zegje deed vanochtend.
Laat je nu je eigen topic links liggen?
Leg mij even uit hoe dat dan werkt? Van een bom van een topic plaatsen en even later hartsjikkidee weg ermee?
Ik zou jou oprecht willen helpen/steunen, maar kan met vage verhalen geen kant uit.
Dus ga je anoniem nog iets opvoeren hier?
Ik zag namelijk dat jij op een ander topic wel even je zegje deed vanochtend.
Laat je nu je eigen topic links liggen?
Leg mij even uit hoe dat dan werkt? Van een bom van een topic plaatsen en even later hartsjikkidee weg ermee?
Ik zou jou oprecht willen helpen/steunen, maar kan met vage verhalen geen kant uit.
Dus ga je anoniem nog iets opvoeren hier?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in