Mijn moeder is Bridezilla...

02-06-2011 12:24 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat wij in het buitenland zitten, heeft mijn moeder het op zich genomen om de bruiloft te regelen omdat zij de omgeving kent, en de mensen en ze zit daar al etc.

Maar ze weigert me nu nog maar iets te vertellen over wat er allemaal gepland staat, hoe alles eruitziet, welke taart ze gekozen heeft, wat voor eten ze besteld heeft, welke kleuren etc.

Eigenlijk moet ik gewoon op komen dagen in een witte jurk en het over me heen laten komen, want "ze vindt het leuk als het een verrassing is". Ook vindt ze dat mijn man die avond in het hotel moet slapen, want dat is voor haar de avond van tevoren, terwijl het technisch gesproken onze huwelijksnacht is!

Als ik haar aan de telefoon zeg dat ze me alles moet vertellen omdat het MIJN bruiloft is maakt ze er een grapje van en zegt ze dat ik me niet druk moet maken omdat het heus allemaal wel zo is als ik het wil, want zij kent mij het beste. En dat ik haar haar gang moet laten gaan omdat ik haar enige dochter ben, en ik dit niet van haar af moet nemen.

Mijn vriend zegt dat ik me niet zo druk moet maken en dat het echt wel goedkomt. Hij vindt dat ik niet zo moet overdrijven.

Mijn vraag aan jullie is dus ook; Overdrijf ik, zijn het de zwangerschapshormonen, of is mijn moeder doorgeslagen?

P.S. Aangepast vanwege een collega van me die meteen met het verhaal op de proppen kwam. Ook niet de bedoeling!

Alvast bedankt voor de reacties!
anoniem_126524 wijzigde dit bericht op 02-06-2011 15:02
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
Die zin 'dit mag je niet van me afnemen' duidt er een beetje op, naar mijn idee, dat dit haar dag gaat worden, en niet jullie dag. Gaat ze de hele dag roepen: mooi he, die taart, mooi he, die bloemen, wat heb ik dat toch allemaal mooi gedaan! En de gasten: wat heb je dat goed gedaan, wat is dat mooi, en dat is leuk enzovoorts enzovoorts.

Tijd voor een goed gesprek om dit te voorkomen. Het is niet haar bruiloft en ze hoort gewoon op de achtergrond aanwezig te zijn en blij voor jou en jouw aanstaande. Niet de center piece of the day.
Verschrikkelijk.

Je mag dit niet van haar afnemen?? Zij neemt dit juist van jou af.

Ik zou mijn moeder of een stap terug laten nemen of gewoon afblazen en zelf helemaal plannen.
Ik zou een middenweg zoeken denk ik. Taart A of taart B, is het echt heel belangrijk om dat te weten? Als je er mee kan leven laat je dat bijvoorbeeld zitten. Maar het eten, dat zou ik wel willen weten. Een nacht ergens slapen zou ik zelf wel regelen (boek lekker een luxe kamer voor jou en je vriend en deel mede dat jullie daar samen gaan slapen).

Wat ik bedoel is dat er misschien dingen zijn die je aan je moeder over kan laten zodat zij toch gedeeltelijk haar verrassing heeft en over de dingen die je echt belangrijk vindt kan ze je informeren.

Onze bruiloft was ook (gedeeltelijk) bij mijn ouders thuis. We hebben een groot tuinfeest gegeven. Mijn ouders hebben ons enorm geholpen. Mijn moeder heeft ook zonder te overleggen dingen gekocht voor het feest. tafellopers, ballonnen, slingers etc. Ze liet alles trots zien en ik vond dat hartstikke leuk. Een feest regelen is veel werk. Ik zou je moeder dus af en toe een verrasinkje gunnen bij dingen waar je dat wel aan durft en verder op je strepen gaan staan.
quote:nykka schreef op 02 juni 2011 @ 13:11:

[...]Qua smaak zit het wel oké, ik maak me er ook niet echt zorgen over dat het een echt drama wordt, zit hem meer in de kleine dingen.Je bedoelt kleine dingen zoals je moeder die haar plekje in de schijnwerpers opeist? Of bedoel je iets anders? In ieder geval zou ik ervoor zorgen dat je vóór alle festiviteiten even met je moeder doorbrengt om haar te doen inzien dat dit jullie (jou en je aanstaande) dag is. Misschien kun je haar een brief sturen of mailen als je hier tegenop ziet. Ik neem aan dat je vader geen overwicht op je moeder heeft om je hiermee te helpen?
Hoi allemaal,

nogmaals bedankt voor de reacties.

Ik voelde me hier in ieder geval door gesterkt dat ik niet gek of overdreven reageerde door inderdaad het gevoel te hebben "ik blaas het af".

Ik heb mijn moeder net aan de telefoon gehad en een serieus gesprek met haar gehad over het onderwerp.

Ik heb haar gezegd dat ik het hartstikke leuk vind dat zij ons zo graag helpt met de hele bruiloft, maar dat het niet haar plaats is bepaalde beslissingen te maken (zelfs eisen te stellen) en het verloop van de dag te bepalen, en dat ik als het op deze manier verder gaat de stekker eruit trek.

Ze is hier best van geschrokken in eerste instantie maar het is nu wel tot haar doorgedrongen dat dit zo niet gaat.

Ik ga over 2 weken naar Nederland om met haar en alle verdere betrokkenen om de tafel te gaan zitten en zélf verder alles naar onze eigen wensen te bepalen/wijzigen.

Ze heeft me in ieder geval nu verteld welke smaak taart het is ;)

Ik snap best wel dat zij het ook allemaal spannend vindt en alles graag tot in de puntjes verzorgd wil zien en het beste voor mij wil, maar er zijn natuurlijk grenzen.

Ik weet in ieder geval in het vervolg;

geef haar geen vinger, want ze pakt je hele arm!
Goed gedaan. Fijn dat je mams inziet dat dit niet kan!
Zij kent jou het beste maar weet blijkbaar toch niet zo goed wat jij wil. Je wil namelijk niet dat zij je hele bruiloft uit handen neemt.
Ga in therapie!
Kijk, als jij voor 100% weet dat jouw moeder ongeloofelijk goede stijl heeft die matcht met jouw stijl. Dan kan het leuk zijn als het een verrassing is.

Maar dan alsnog, als jij echt serieus bent dat jij wilt weten wat er gaande is, moet zij dat gewoon vertellen. Dat is zij verplicht, je trouwt (als het goed is) maar 1 keer, het is een dag die je nooit meer zal vergeten.

Misschien denkt zij dat jij niet bezorgd bent, maar nieuwsgierig?

Dus misschien moet je haar zien en haar echt laten merken dat je het gewoon wilt weten.
Love my life!
dubbel
Love my life!
Fijn om te horen TO,

Hele fijne dag gewenst!
Love my life!
Fijn zeg.

En dapper dat je ook meteen het gesprek aangegaan bent!

Complimenten, ook voor de aanpak.

Nu het voor iedereen weer duidelijk is welke rol hij speelt wens ik je heel veel plezier met de laatste voorbereidingen en een prachtige bruiloft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven