Mijn vriend en mijn moeder

27-12-2010 20:28 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 jaar een relatie met mijn vriend en het laatste jaar botert het niet zo goed tussen hem en mijn moeder. Hij is ook al geruime tijd niet meer hier over de vloer gekomen.

Mijn moeder vindt namelijk dat hij mij heeft 'veranderd' en dat ik veel te veel voor hem doe en dat dit ten nadele komt voor mezelf. Hij heeft het een tijdje terug ook uitgemaakt en dit heeft mij veel pijn gedaan maar dit was omdat hij zelf ook zijn eigen problemen heeft wat hij dient op te lossen (depressie). Naar mijn eigen inziens ben ik inderdaad veranderd maar juist op een positieve manier.

Veel regels wat mijn moeder hanteerd zijn voor mij onbegrijpelijk en het lijkt erop dat ze het extra toepast. Hierdoor zijn extra spanningen tussen mij en mijn moeder ontstaan die voorheen niet aanwezig waren. We hadden namelijk een hele hechte band opgebouwd na het verlies van mijn vader. Deze is langzamerhand aan het afbreken en ik betreur dit heel erg. Er zijn constant ruzies en durf de naam van mijn vriend niet eens te noemen hier thuis of er komen al reacties. Het is een stressige situatie voor mij en houd dit niet langer meer vol. Dit heeft ook zijn effect op mijn relatie met mijn vriend. Ik zit vast en ben uit balans.

Mijn moeder heeft een tijdje terug aangegeven dat iedereen een 2e kans verdiend maar ik durf mijn vriend niet opnieuw weer in deze situatie te plaatsen omdat ik bang ben dat het weer verkeerd afloopt. Mijn vriend is namelijk zeer gevoelig en is herstellende van een depressie.

Een gesprek tussen mijn moeder, mijn vriend en ik is uitgesloten. Mijn moeder vindt dat soort gesprekken 'belachelijk' en vindt dat zij niks fout heeft gedaan.

Uit huis gaan is ook geen oplossing. Ik ben studente en thuis hebben we het niet zo breed.

Mijn moeder en vriend geven beide aan dat het aan mij is om deze knoop door te hakken en ik dien maar met een oplossing te komen maar ik weet niet meer hoe.

Ik zou het fijn vinden als jullie mij kunnen helpen met enkele reacties waardoor ik het inzicht krijg om deze situatie te verhelpen.

Ik hoop dat ik de hele situatie een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven.

Groetjes,
anoniem_118438 wijzigde dit bericht op 27-12-2010 20:31
Reden: vriendelijker
% gewijzigd
quote:Mijn moeder en vriend geven beide aan dat het aan mij is om deze knoop door te hakken en ik dien maar met een oplossing te komen maar ik weet niet meer hoe.

wat voor knoop moet er doorgehakt worden??

Je hoeft tich niet tussen ze te kiezen?
Mijn moeder heeft een tijdje terug aangegeven dat iedereen een 2e kans verdiend maar ik durf mijn vriend niet opnieuw weer in deze situatie te plaatsen omdat ik bang ben dat het weer verkeerd afloopt. Mijn vriend is namelijk zeer gevoelig en is herstellende van een depressie.

Mijn moeder en vriend geven beide aan dat het aan mij is om deze knoop door te hakken en ik dien maar met een oplossing te komen maar ik weet niet meer hoe.

Zowel vriend als moeder maken jou verantwoordelijk voor hun gevoel, en die verantwoordelijkheid pak je ook nog. Moeder vindt vriend niet leuk, vriend vindt moeder niet leuk. Prima toch? Niet jouw probleem, dus hou op met bemiddelen en op eieren te lopen voor iedereen
quote:liselore schreef op 27 december 2010 @ 20:33:

[...]

wat voor knoop moet er doorgehakt worden??

Je hoeft tich niet tussen ze te kiezen?

De knoopt wat moet worden doorgehakt is dat het weer goed komt tussen mijn vriend en mijn moeder.

Nee dat klopt, ik kan ook niet tussen mijn vriend en moeder kiezen dat is onmogelijk.
Inderdaad, het is niet jouw probleem.

Ik zou in jouw geval geen zin hebben in gezeik met familie, dus zou lekker verhuizen. Als student kun je prima op kamers, of je het nu wel of niet breed hebt. Lang leve stufi en bijbaantjes!
quote:tess01 schreef op 27 december 2010 @ 20:37:

[...]

De knoopt wat moet worden doorgehakt is dat het weer goed komt tussen mijn vriend en mijn moeder.

Jij kan er ook niet voor zorgen dat het weer goed komt tussen hen. Lekker makkelijk dat ze jou daar verantwoordelijk voor houden terwijl zij degene zijn die vechten

Nee dat klopt, ik kan ook niet tussen mijn vriend en moeder kiezen dat is onmogelijk.Verder valt het me op dat je je vriend niet wilt "belasten" vanwege die depressie, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Wat kan je bijvoorbeeld niet doen omdat het te belastend is voor hem?
quote:tess01 schreef op 27 december 2010 @ 20:37:

[...]

Nee dat klopt, ik kan ook niet tussen mijn vriend en moeder kiezen dat is onmogelijk.Zij hoeven toch geen vrienden te worden? Zij zouden beide de beleefdheid moeten op brengen om normaal met elkaar om te gaan omwille van jou, Dat ligt bij hun niet bij jou en dat zou ik ze gauw duidelijk maken ook.
Tot nu toe eens met wat Meds zegt: jij kunt het niet voor hun oplossen, en verantwoordelijk zijn voor wat zij allemaal vinden en hun gevoelens.

Wat bedoel je met extra regels die je moeder hanteert?
quote:meds schreef op 27 december 2010 @ 20:39:

[...]

Verder valt het me op dat je je vriend niet wilt "belasten" vanwege die depressie, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Wat kan je bijvoorbeeld niet doen omdat het te belastend is voor hem?Ik kan bijvoorbeeld niet teveel mijn eigen onzekerheden of problemen bij hem neerleggen omdat hij dit te veel aantrekt en hierdoor zelf onzeker wordt
quote:N0mi schreef op 27 december 2010 @ 20:42:

Tot nu toe eens met wat Meds zegt: jij kunt het niet voor hun oplossen, en verantwoordelijk zijn voor wat zij allemaal vinden en hun gevoelens.

Wat bedoel je met extra regels die je moeder hanteert?

Ik dien wat assertiever te zijn tegenover mijn vriend en moeder als ik het goed begrijp?

Extra regels in de vorm van; 1 keer in de week elkaar zien is genoeg, op vakantie gaan hoeft niet, bij elkaar blijven slapen hoeft niet of het dient een noodgeval te zijn, als ik uitga met mijn vriend moet ik op een bepaalde tijd thuis zijn of er komen vragen van waarom ik het zo laat heb gemaakt. (terwijl ik van tevoren geen tijd had)

Terwijl andere leeftijdsgenoten dit helemaal niet hebben?! Of hoor ik dan juist allemaal de ''verkeerde'' verhalen? Ik ben 22 trouwens.
quote:tess01 schreef op 27 december 2010 @ 20:44:

[...]

Ik kan bijvoorbeeld niet teveel mijn eigen onzekerheden of problemen bij hem neerleggen omdat hij dit te veel aantrekt en hierdoor zelf onzeker wordt??? Dus jij mag niet praten over je onzekerheden omdat dat hem onzeker maakt? Waarom moet jij wel rekening houden met zijn onzekerheid en hij niet met de jouwe?
Hoe oud ben je tess?
quote:tess01 schreef op 27 december 2010 @ 20:49:

[...]

Ik dien wat assertiever te zijn tegenover mijn vriend en moeder als ik het goed begrijp?

Extra regels in de vorm van; 1 keer in de week elkaar zien is genoeg, op vakantie gaan hoeft niet, bij elkaar blijven slapen hoeft niet of het dient een noodgeval te zijn, als ik uitga met mijn vriend moet ik op een bepaalde tijd thuis zijn of er komen vragen van waarom ik het zo laat heb gemaakt. (terwijl ik van tevoren geen tijd had)

Terwijl andere leeftijdsgenoten dit helemaal niet hebben?! Of hoor ik dan juist allemaal de ''verkeerde'' verhalen? Ik ben 22 trouwens.

Waarom bepaald jouw moeder wanneer en hoe vaak jullie elkaar zien, inclusief blijven slapen?

Waarom accepteer jij dat?

[...]

Absoluut! In de vorm van: Ik los helemaal niks voor jullie op. Ik heb geen ruzie, jullie hebben ruzie. En ik heb daar last van dus doe normaal tegen elkaar.

Terwijl andere leeftijdsgenoten dit helemaal niet hebben?! Of hoor ik dan juist allemaal de ''verkeerde'' verhalen? Ik ben 22 trouwens.Ik vraag me af waarom je nog thuis woont. Waarom heeft je moeder zo'n problemen met je vriend? Wat zijn concreet haar bezwaren en kloppen die?
quote:Chardonnay schreef op 27 december 2010 @ 20:51:

Hoe oud ben je tess?Ik ben 22 en dit is mijn eerste echte vaste relatie.

[...]

Dat was niet direct wat ik bedoelde, maar dat jij dat eruit haalde zegt ook wel wat , lijkt me een goede!

Ik weet niet hoe oud je bent? maar misschien moeten je moeder en vriend er nog achter komen dat je zelf wel je eigen beslissingen kunt maken, en dat zij daar geen controle en druk op jou voor moeten leggen. Het klinkt alsof je nu op eieren loopt, voor hen allebei, dat lijkt me flink vermoeiend.

Ok, je bent dus 22. Dan vind ik dat je moeder echt niets meer te zeggen heeft over hoe laat je thuis bent e.d. Ook al woon je thuis. (zou je echt niet op jezelf willen gaan wonen)
Zou het kunnen dat je moeder een punt heeft wat je vriend betreft? Je schrijft dat dit je eerste relatie is en hij heeft nogal wat issues. Ik vind het niet onlogisch dat een moeder daar niet om staat te springen, ookal zijn het feitelijk haar zaken niet.
quote:liselore schreef op 27 december 2010 @ 20:53:

[...]

Waarom bepaald jouw moeder wanneer en hoe vaak jullie elkaar zien, inclusief blijven slapen?

Waarom accepteer jij dat?

Ik denk omdat mijn moeder weduwe is en niet graag ervan houdt om alleen te zijn. We hebben een zware periode achter de rug met het verlies van mijn vader.

Ik denk daarom dat ik wat milder ben, en maar braaf de regeltjes van mijn moeder volg.
Maar lieve Tess, op je 22ste heeft je moeder toch helemaal niks te zeggen over hoe vaak je je vriend ziet? Dat zij regels heeft in haar huis snap ik, maar jij bepaalt zelf hoe vaak je iemand ziet.
En je moeder mag natuurlijk wel bepalen dat je vriend in haar huis blijft slapen, maar die andere regels: je bent ruim meerderjarig, ze heeft er toch niets over te zeggen hoe laat jij thuis komt, waar je naartoe gaat en met wie je op vakantie gaat? Dat regel je toch zelf?

Ik vind dat eigenlijk vrij bizar, een 22 jarige die van haar moeder niet met een bepaald persoon op vakantie mag en niet ergens mag biljven slapen. (zelfs al zou ze een punt hebben mbt tot je vriend, en ik denk dat ze dat heeft, je komt best wat naief en jong over voor een 22-jarige)
wat doet jouw vriend aan die " depressie"? En hoelang speelt dit al een rol in jullie relatie? Hoe oud is hij?
quote:meds schreef op 27 december 2010 @ 20:56:

wat doet jouw vriend aan die " depressie"? En hoelang speelt dit al een rol in jullie relatie? Hoe oud is hij?Hij zit in een praatgroep in het ziekenhuis en er is sinds het begin al ruime verbetering! Het speelt ongeveer een jaartje denk ik zo
quote:meds schreef op 27 december 2010 @ 20:56:

wat doet jouw vriend aan die " depressie"? En hoelang speelt dit al een rol in jullie relatie? Hoe oud is hij?Hij zit in een praatgroep in het ziekenhuis en er is sinds het begin al ruime verbetering! Het speelt ongeveer een jaartje denk ik zo
quote:Solveig schreef op 27 december 2010 @ 20:56:

En je moeder mag natuurlijk wel bepalen dat je vriend in haar huis blijft slapen, maar die andere regels: je bent ruim meerderjarig, ze heeft er toch niets over te zeggen hoe laat jij thuis komt, waar je naartoe gaat en met wie je op vakantie gaat? Dat regel je toch zelf?

Ik vind dat eigenlijk vrij bizar, een 22 jarige die van haar moeder niet met een bepaald persoon op vakantie mag en niet ergens mag biljven slapen. (zelfs al zou ze een punt hebben mbt tot je vriend, en ik denk dat ze dat heeft, je komt best wat naief en jong over voor een 22-jarige)Klopt, ik mag (moet) zelf kunnen bepalen wat ik kan op 22 jarige leeftijd. Maar zodra ik dit bepaal zijn er spanningen van mijn moeder en is ze niet te genieten. ik vermijd deze liever.
[quote]tess01 schreef op 27 december 2010 @ 20:59:

[...]

dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven