Mijn vriend wil even afstand, wat nu?

18-10-2018 09:16 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds gisteren heeft mijn vriend na een relatie van 10 maanden aangegeven dat hij tijd nodig heeft om na te denken... dit omdat hij het gevoel heeft dat het niet goed gaat en nu niet kan aangeven wat dat is en hoe (en of we het überhaupt) veranderen...

Ik ben hier echt helemaal kapot van! Ik kan niks anders doen aan hieraan denken omdat ik hem niet kwijt wil, de gedachte alleen al maakt me helemaal gek.
Tuurlijk hebben we laatste maand wel wat vaker gekibbeld, maar geen echte ruzie ofzo, dus dit is echt een steek in mijn hart. Hij geeft aan even afstand te willen zodat hij kan nadenken, ongeveer een week..

Ik weet niet wat ik kan verwachten omdat ik nooit eerder serieuze relaties heb gehad.. wil hij nog wel door of is hij alleen aan t denken over een goede oplossing?
vivautrecht85 schreef:
24-10-2018 15:29
Afstand willen, maar dan toch een knuffel willen en zeggen dat het je pijn doet als je geen knuffel krijgt, is aardig manipulatief en een goed voorbeeld van aantrekken en afstoten.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het misschien als buitenstaander lastig te romantiseren is;

Echter vind ik niet alle reacties even terecht, puur op basis van een beschrijving is het nogal lastig te beoordelen wat iemand denkt, wel?

Wanneer je ervoor kiest om samen te zijn met iemand en van diegene houdt, dan ren je niet bij de eerste moeilijkheden weg.. Ik merk dat een aantal wel die instelling hebben, dat is niet apart, dat doen de meesten in onze samenleving tegenwoordig.

Maar wanneer je een ander niet meer gunt wat diegene nodig heeft (tijd geven wanneer tijd nodig is), hoe kan je dan samen aan een toekomst gaan bouwen als zelfs dat teveel gevraagd is?

Ik vind het jammer dat tegenwoordig mensen eerder geneigd zijn om weg te rennen bij een 'slecht teken' ipv samen ervoor te gaan. Vroeger hadden ze ook deze issues hoor, en toch zie je stellen die al tig jaar samen zijn.
Delila- schreef:
24-10-2018 15:11
Ik zal wel de enige zijn die het niet abnormaal vindt als iemand even tijd voor zichzelf nodig heeft. Om welke reden dan ook. Ik begrijp werkelijk niet wat daar verkeerd aan is? Verstikkend als je niet even afstand kunt nemen (van wie dan ook) en vervolgens er een bom onder je relatie ligt.
Er is niks verkeerds aan. De manier waarop is in mijn ogen erg onprettig. Het lijkt alsof hij zijn eigen grenzen belangrijker vindt dan die van TS. Hij geeft aan ruimte te willen, prima. Vervolgens wil hij een knuffel van TS. Zij aarzelt en hij zegt dat dat hem pijn doet. Ergo: hij mag van alles verlangen van haar en gaat piepen als zij niet meteen naar zijn pijpen danst. Als ZIJ ergens moeite mee heeft.

En als je aangeeft dat je een week rust nodig hebt om na te denken over de relatie, om te kijken wat er moet veranderen en of er uberhaupt wel veranderingen mogelijk is, is het vreemd om daarna te doen alsof TS dit zo groot maakt. Het wijst namelijk wel degelijk op twijfels over de relatie maar als TS dit vervolgens benoemt moet haar vrouwenbrein niet zo gek doen.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 24-10-2018 16:29
0.35% gewijzigd
Blijf je toch lekker bij hem.

Vroeger was inderdaad alles beter. Zeker qua relaties.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je gelijk in!

De manier waarop had zeker anders gemogen en ga ik hem zeker op wijzen. Dit wil ik niet nog een keer meemaken.
Alle reacties Link kopieren
Verder no hard feelings hoor..

Als iemand anders mij dit zou voorleggen dan zou ik misschien hetzelfde hebben gezegd als alle andere (wat negatievere) reacties. Maar als je het zelf hebt sta je er toch anders in (herinneringen, veel fijne ervaringen). Love is a strange thing ;)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
24-10-2018 16:29
Blijf je toch lekker bij hem.

Vroeger was inderdaad alles beter. Zeker qua relaties.
Klopt!

Wat overigens grappig is, veel stellen die allang samen zijn hebben zoiets ook meegemaakt (een pauze) of iets dergelijks, maar het gras lijkt altijd groener aan de overkant. In deze tijd vergeten we vaak dat tegenslagen er ook bij horen soms...
Alle reacties Link kopieren
Pololaroid schreef:
24-10-2018 16:33
In deze tijd vergeten we vaak dat tegenslagen er ook bij horen soms...
nou de volgende keer dat ie zielig gaat doen omdat jij even geen knuffel wil geven weet je wat je tegen hem kunt zeggen
Lorem Ipsum
Pololaroid schreef:
24-10-2018 16:33
Klopt!

Wat overigens grappig is, veel stellen die allang samen zijn hebben zoiets ook meegemaakt (een pauze) of iets dergelijks, maar het gras lijkt altijd groener aan de overkant. In deze tijd vergeten we vaak dat tegenslagen er ook bij horen soms...
Praat voor jezelf. Niks we. :-D

En als jij het maar gelooft is het goed toch?
Alle reacties Link kopieren
Pololaroid schreef:
24-10-2018 16:26
Ik snap dat het misschien als buitenstaander lastig te romantiseren is;

Echter vind ik niet alle reacties even terecht, puur op basis van een beschrijving is het nogal lastig te beoordelen wat iemand denkt, wel?

Wanneer je ervoor kiest om samen te zijn met iemand en van diegene houdt, dan ren je niet bij de eerste moeilijkheden weg.. Ik merk dat een aantal wel die instelling hebben, dat is niet apart, dat doen de meesten in onze samenleving tegenwoordig.

Maar wanneer je een ander niet meer gunt wat diegene nodig heeft (tijd geven wanneer tijd nodig is), hoe kan je dan samen aan een toekomst gaan bouwen als zelfs dat teveel gevraagd is?

Ik vind het jammer dat tegenwoordig mensen eerder geneigd zijn om weg te rennen bij een 'slecht teken' ipv samen ervoor te gaan. Vroeger hadden ze ook deze issues hoor, en toch zie je stellen die al tig jaar samen zijn.

Dat is wel appels met peren vergelijken.
Vergeet niet dat vroeger uit elkaar gaan een stuk lastiger was, omdat vrouwen vaak afhankelijk waren van het inkomen van hun man en daardoor geen keus hadden (naast de schande die het was om te scheiden). Toen bijvoorbeeld de bijstand ingevoerd werd, was een vloedgolf van scheidingen, want vrouwen konden vanaf dat moment wel voor zichzelf (en hun kinderen) zorgen. Ook bij een oudere generatie zie je vaker dat ze op latere leeftijd gaan scheiden, maar ook genoeg die het niet meer doen, want hoeveel zin heeft het nog. Daarnaast duurt het minimaal 2,5 jaar tussen het begin de gedachten 'is mijn relatie nog wel oké' en voor men echt de beslissing neemt om te scheiden, dus zo'n beslissing wordt zeker niet zomaar genomen.

To, ik vind het heel goed van jou dat je de relatie niet zomaar op wil geven en dat je serieus met je vriend wil gaan kijken hoe nu verder. En dat is zeker je goed recht!
Vergeet niet dat wij niet in jouw relatie zitten dus niet weten hoe de band is, hoe jullie geschiedenis is en hoe de dynamiek is. Daarom wordt er door ons meer gekeken naar de red flags en de feiten en ervaringen met andere topics/omgeving.
Wat voor mij een ding zou zijn als ik jouw relatie zou zitten, is dat hij blijkbaar ineens denkt dat er iets niet goed is in jullie relatie, maar niet wat en waarom (te vaag, je weet toch wel of iemand je irriteert of als je gewoon niet zo graag meer samen wilt zijn). Dat een vriendin van hem blijkbaar meer lijkt te weten (ze heeft het over stress van buitenaf), maar hij dit blijkbaar niet naar jou communiceert. Blijkbaar hebben jullie een andere tijdlijn qua huisje-boompje-beestje, maar dit lijkt niet echt een probleem voor hem (? speculatie).

En je hebt het over wegrennen bij de eerste moeilijkheden, hij doet toch ook zoiets. Hij sluit jou buiten, terwijl je hem wilt helpen en dat ook misschien prima kunt. Vaak is afstand nemen geen goed teken, want het resultaat is vaak mager of niet bestaand. Wat wil hij dan overdenken of hij je wel echt mist? En wat als hij na een week nog niet weet wat hij wil, dan nog een weekje langer?
Maar probeer ook even voor jou op een rijtje te krijgen wat je nu in deze relatie hebt (positief en negatief) en hoe je de toekomst ziet, want als je straks wel dat huis en die kinderen hebt, kan hij ook niet even een weekje voor zichzelf nemen als het iets minder lekker gaat.

To, ik hoop oprecht voor je dat hij gewoon even koudwatervrees heeft en na deze week gewoon zegt dat hij stom is geweest om te twijfelen en gewoon voor 100% met je door wilt (en dat het hem spijt dat hij je zo in de rats heeft laten zitten).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-10-2018 16:51
Dat is wel appels met peren vergelijken.
Vergeet niet dat vroeger uit elkaar gaan een stuk lastiger was, omdat vrouwen vaak afhankelijk waren van het inkomen van hun man en daardoor geen keus hadden (naast de schande die het was om te scheiden). Toen bijvoorbeeld de bijstand ingevoerd werd, was een vloedgolf van scheidingen, want vrouwen konden vanaf dat moment wel voor zichzelf (en hun kinderen) zorgen. Ook bij een oudere generatie zie je vaker dat ze op latere leeftijd gaan scheiden, maar ook genoeg die het niet meer doen, want hoeveel zin heeft het nog. Daarnaast duurt het minimaal 2,5 jaar tussen het begin de gedachten 'is mijn relatie nog wel oké' en voor men echt de beslissing neemt om te scheiden, dus zo'n beslissing wordt zeker niet zomaar genomen.

To, ik vind het heel goed van jou dat je de relatie niet zomaar op wil geven en dat je serieus met je vriend wil gaan kijken hoe nu verder. En dat is zeker je goed recht!
Vergeet niet dat wij niet in jouw relatie zitten dus niet weten hoe de band is, hoe jullie geschiedenis is en hoe de dynamiek is. Daarom wordt er door ons meer gekeken naar de red flags en de feiten en ervaringen met andere topics/omgeving.
Wat voor mij een ding zou zijn als ik jouw relatie zou zitten, is dat hij blijkbaar ineens denkt dat er iets niet goed is in jullie relatie, maar niet wat en waarom (te vaag, je weet toch wel of iemand je irriteert of als je gewoon niet zo graag meer samen wilt zijn). Dat een vriendin van hem blijkbaar meer lijkt te weten (ze heeft het over stress van buitenaf), maar hij dit blijkbaar niet naar jou communiceert. Blijkbaar hebben jullie een andere tijdlijn qua huisje-boompje-beestje, maar dit lijkt niet echt een probleem voor hem (? speculatie).

En je hebt het over wegrennen bij de eerste moeilijkheden, hij doet toch ook zoiets. Hij sluit jou buiten, terwijl je hem wilt helpen en dat ook misschien prima kunt. Vaak is afstand nemen geen goed teken, want het resultaat is vaak mager of niet bestaand. Wat wil hij dan overdenken of hij je wel echt mist? En wat als hij na een week nog niet weet wat hij wil, dan nog een weekje langer?

Waarom moet hij zich laten helpen door TO als hij het zelf uit wil zoeken en daar tijd voor nodig heeft? Hij heeft even genoeg aan zichzelf dus zit hij niet te wachten op hulp, goedbedoeld of niet.. Laat die man. Je bent ook in een relatie nog steeds een onafhankelijk individu hoor. En dan moet er ook nog een tijd aan gehangen worden, alles om TO maar gerust te stellen. Zal echt bevorderlijk werken als iemand zo in zijn nek gaat hijgen. Hem wordt verweten dat hij geen rekening houdt met haar gevoelens, maar vice versa lijkt het niet veel beter..

Maar probeer ook even voor jou op een rijtje te krijgen wat je nu in deze relatie hebt (positief en negatief) en hoe je de toekomst ziet, want als je straks wel dat huis en die kinderen hebt, kan hij ook niet even een weekje voor zichzelf nemen als het iets minder lekker gaat.

To, ik hoop oprecht voor je dat hij gewoon even koudwatervrees heeft en na deze week gewoon zegt dat hij stom is geweest om te twijfelen en gewoon voor 100% met je door wilt (en dat het hem spijt dat hij je zo in de rats heeft laten zitten).
Ja, maar Delila, dan moet hij ook wel een eenduidige boodschap afgeven. En niet tegen haar gaan zeggen dat ze het te groot maakt, maar ook gaan doen wat hij zegt: Even rust en nadenken. En het aan TO zelf overlaten om te ervaren hoe dingen bij haar over- en binnenkomen in plaats van daar meteen waardeoordelen aan te hangen.
Pololaroid schreef:
24-10-2018 16:26
Ik snap dat het misschien als buitenstaander lastig te romantiseren is;

Echter vind ik niet alle reacties even terecht, puur op basis van een beschrijving is het nogal lastig te beoordelen wat iemand denkt, wel?

Wanneer je ervoor kiest om samen te zijn met iemand en van diegene houdt, dan ren je niet bij de eerste moeilijkheden weg.. Ik merk dat een aantal wel die instelling hebben, dat is niet apart, dat doen de meesten in onze samenleving tegenwoordig.

Maar wanneer je een ander niet meer gunt wat diegene nodig heeft (tijd geven wanneer tijd nodig is), hoe kan je dan samen aan een toekomst gaan bouwen als zelfs dat teveel gevraagd is?

Ik vind het jammer dat tegenwoordig mensen eerder geneigd zijn om weg te rennen bij een 'slecht teken' ipv samen ervoor te gaan. Vroeger hadden ze ook deze issues hoor, en toch zie je stellen die al tig jaar samen zijn.
je wordt geplayed
Pololaroid schreef:
24-10-2018 16:26
Echter vind ik niet alle reacties even terecht, puur op basis van een beschrijving is het nogal lastig te beoordelen wat iemand denkt, wel?

Wanneer je ervoor kiest om samen te zijn met iemand en van diegene houdt, dan ren je niet bij de eerste moeilijkheden weg.. Ik merk dat een aantal wel die instelling hebben, dat is niet apart, dat doen de meesten in onze samenleving tegenwoordig.

Maar wanneer je een ander niet meer gunt wat diegene nodig heeft (tijd geven wanneer tijd nodig is), hoe kan je dan samen aan een toekomst gaan bouwen als zelfs dat teveel gevraagd is?

Ik vind het jammer dat tegenwoordig mensen eerder geneigd zijn om weg te rennen bij een 'slecht teken' ipv samen ervoor te gaan. Vroeger hadden ze ook deze issues hoor, en toch zie je stellen die al tig jaar samen zijn.
Volgensmij ben je alweer vergeten hoe hij jou heeft laten bungelen en hoe naar je jezelf daar onder voelde. Lees bovenstaand verhaal even terug, je houdt hem ontzettend de hand boven het hoofd. Waar ben jij in dit verhaal? Mag hopen dat je in het gesprek wel het een en ander duidelijk hebt gekregen.

En ja, oordelen puur op basis van een beschrijving is inderdaad lastig maar dat is nou eenmaal wel hoe het werkt op een forum :biggrin:
Eyeofthetiger schreef:
25-10-2018 00:54
Volgensmij ben je alweer vergeten hoe hij jou heeft laten bungelen en hoe naar je jezelf daar onder voelde. Lees bovenstaand verhaal even terug, je houdt hem ontzettend de hand boven het hoofd. Waar ben jij in dit verhaal? Mag hopen dat je in het gesprek wel het een en ander duidelijk hebt gekregen.

En ja, oordelen puur op basis van een beschrijving is inderdaad lastig maar dat is nou eenmaal wel hoe het werkt op een forum :biggrin:
hij doet dit over een paar maanden / weken weer.
S-Meds schreef:
25-10-2018 00:58
hij doet dit over een paar maanden / weken weer.
En komt er vervolgens met een slap excuus weer mee weg.
Alle reacties Link kopieren
dan blijf je toch lekker bij hem?
maar dan niet meer zeiken nu he?
Jij WIL dit
lilalinda schreef:
25-10-2018 07:59
dan blijf je toch lekker bij hem?
maar dan niet meer zeiken nu he?
Jij WIL dit
+1
Hij heeft haar gerustgesteld, haar brein moet niet zo gek doen. Alle kritische reacties noemt TS "niet terecht".

Nou dan is dit topic wel klaar. Vooralsnog.
Pololaroid schreef:
24-10-2018 16:26
Ik snap dat het misschien als buitenstaander lastig te romantiseren is;

Echter vind ik niet alle reacties even terecht, puur op basis van een beschrijving is het nogal lastig te beoordelen wat iemand denkt, wel?

Wanneer je ervoor kiest om samen te zijn met iemand en van diegene houdt, dan ren je niet bij de eerste moeilijkheden weg.. Ik merk dat een aantal wel die instelling hebben, dat is niet apart, dat doen de meesten in onze samenleving tegenwoordig.

Maar wanneer je een ander niet meer gunt wat diegene nodig heeft (tijd geven wanneer tijd nodig is), hoe kan je dan samen aan een toekomst gaan bouwen als zelfs dat teveel gevraagd is?

Ik vind het jammer dat tegenwoordig mensen eerder geneigd zijn om weg te rennen bij een 'slecht teken' ipv samen ervoor te gaan. Vroeger hadden ze ook deze issues hoor, en toch zie je stellen die al tig jaar samen zijn.
Dat zeg ik. Je bent lekker flexibel,plooit makkelijk, past aan waar nodig en daarom passen jullie zo goed bij elkaar.
Jij ziet wat hij nodig heeft.
Hij niet andersom maar niet alles hoeft precies in evenwicht te zijn in een relatie.
Jane Doe schreef:
25-10-2018 09:06
Dat zeg ik. Je bent lekker flexibel,plooit makkelijk, past aan waar nodig en daarom passen jullie zo goed bij elkaar.
Jij ziet wat hij nodig heeft.
Hij niet andersom maar niet alles hoeft precies in evenwicht te zijn in een relatie.

:HA:
Eyeofthetiger schreef:
25-10-2018 00:54
Volgensmij ben je alweer vergeten hoe hij jou heeft laten bungelen en hoe naar je jezelf daar onder voelde. Lees bovenstaand verhaal even terug, je houdt hem ontzettend de hand boven het hoofd. Waar ben jij in dit verhaal? Mag hopen dat je in het gesprek wel het een en ander duidelijk hebt gekregen.

En ja, oordelen puur op basis van een beschrijving is inderdaad lastig maar dat is nou eenmaal wel hoe het werkt op een forum :biggrin:
To is allang blij dat hij weer terug is. Alles beter dan die stilte.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ie je al verteld waar ie zo mee zat dat ie jou een week niet kon zien to? Of mag je daar niet meer naar vragen omdat ie dan boos wordt?
Alle reacties Link kopieren
Als ik TO was kwam ik hier ook niet meer terug.
Alle reacties Link kopieren
"Ik snap dat het misschien als buitenstaander lastig te romantiseren is."

Huh? Waarom zouden vreemden jouw relatie moeten 'romantiseren'? Het maakt mij echt geen bal uit wat jij met je leven en al dan niet relatie doet.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Delila- schreef:
24-10-2018 15:22
Dat heb ik nergens gelezen?
Maar hoe meer afstand ik neem, bv in het gesprek gisteravond waarbij hij me wilde knuffelen en ik liever dat even niet deed door het heftige gesprek begon hij alleen maar meer aan te dringen dat het hem pijn doet dat ik zo heftig reageer erop en niet wil knuffelen enzo. Hij moest zelf ook huilen.. na het gesprek vroeg hij of ik wilde blijven eten. Wat denk je zelf? Eerst zeggen dat je tijd nodig hebt als ik straks wegga, maar wel nog samen eten alsof er niks aan de hand is? Dus toen ben ik maar gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven