Mijn zolder

12-03-2018 22:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon met mijn twee kinderen (6 en 8) in een leuke tussenwoning met een grote zolder. Met die zolder zijn meerdere dingen aan de hand:
- hij staat vol met spullen van mijn ex (kleding, boeken, lego), hij haalt het maar mondjesmaat op (als ik een doos beneden neerzet, heb je kans dat hij die na de vierde keer eens meeneemt, meestal zit zijn auto te vol of doen zijn armen zeer. Ik wil al die spullen niet). De spullen zitten inmiddels allemaal in dozen en staan redelijk uit de weg.
- Ik wil de zolder omtoveren tot chill-plek voor mijn kinderen. Eerst om te knutselen (er blijft namelijk niks van mijn salontafel over nu, met twee knutselende kinderen) en om de racebaan neer te kunnen leggen zonder steeds op te ruimen en lego uit te kunnen stallen en zo.
- Mijn nichtje ligt al een jaar of twee in de clinch met haar moeder, is ernstig aan het puperen en sinds drie maanden wonen ze een eind buiten ons dorp en bij haar vriendinnen vandaan.

Vragen:
bij streepje 1: hoe krijg ik mijn ex op een vriendelijke manier zover dat binnen afzienbare tijd al die dozen verdwenen zijn (hij kan eventueel e.e.a. stallen bij zijn ouders), met weggooien ga je zo'n herrie maken, dat hoeft van mij niet zo.
bij streepje 2: vanaf welke leeftijd kun je kinderen op zolder laten spelen zonder al teveel toezicht (lees: ik wil ook weleens beneden koken / schoonmaken / ramen wassen terwijl zij boven spelen)
bij streepje 3: is het een verstandig idee om mijn nichtje uit te nodigen op die zolder te gaan wonen (er staat al een goed bed en ik koop er sowieso nog eentje bij voor 'when ever logee's)? Ze zit in de tweede van het voortgezet onderwijs. Haar moeder zou er niet op tegen zijn. Het zou hun ruzies voor een groot gedeelte oplossen (afstand scheppen) maar wat haal ik dan over mezelf heen?

Vooral streepje 3 houdt me bezig, wat kan ik aanbieden? Wie help ik daarmee? Nichtje staat er misschien voor open (heb het er niet met haar over gehad, ze heeft weleens op mijn kinderen gepast), mijn zus staat er voor open, mijn kinderen zouden het (denk ik) wel leuk vinden, mij lijkt het erg druk met een puber die waarschijnlijk niet ineens mee gaat helpen in het huishouden maar mijn huishouden wel drukker maakt.
pamelacourson schreef:
12-03-2018 22:34
Dat meisje is pas 13 of 14, hoezo flink feesten en veel te laat thuiskomen? Ik zou haar niet in huis nemen, daar krijg je dezelfde problemen mee als haar moeder. Mijn dochter is ook van die leeftijd en al haar vriendinnen zitten op vrijdag- en zaterdagavond gewoon bij hun familie hoor, hooguit gaan ze een keer logeren of hebben ze een feestje bij een van hen thuis tot 23:00 uur en dan wordt iedereen door hun ouders opgehaald. Wat jij beschrijft vind ik voor oudere pubers.
Dit. Voel je niet verantwoordelijk voor andermans kinderen. Ouders zullen toch echt hun puber zelf moeten opvoeden. Over 6 jaar heb jij er ook 2 in huis, mag je die dan ook bij hun onderbrengen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
12-03-2018 22:42
Dit. Voel je niet verantwoordelijk voor andermans kinderen. Ouders zullen toch echt hun puber zelf moeten opvoeden. Over 6 jaar heb jij er ook 2 in huis, mag je die dan ook bij hun onderbrengen?
Ha, ze zouden daar gek zijn, dan hebben ze er zelf ook weer twee (in dezelfde leeftijd als die van mij) en nog een stuk of wat daarboven.
femke09 schreef:
12-03-2018 22:24
Ex is een heel ander probleem, ik durf tegen iedereen te zeggen waar het op staat, maar voor hem blijf ik bang op een of andere manier. Ik ben al blij dat de spullen stukje bij beetje weggaan, maar de as van zijn opa (gruwel, we hebben zo'n sieraad van ex zijn moeder gekregen) wil hij niet hebben én niet teruggeven aan zijn moeder. Dat moet ik dan maar doen...
Ja doei. Huur een busje, trommel een vriend op en zet alle dozen voor zijn deur. Klaar.
IJskoffie schreef:
12-03-2018 22:45
Ja doei. Huur een busje, trommel een vriend op en zet alle dozen voor zijn deur. Klaar.
Daar heb ik het lef niet voor...ik zou het nog eerder bij zijn moeder afleveren allemaal (ook omdat zij wel snapt waarom ik dit niet durf).
Echt zo stom... daar moet ik echt aan werken (ben ik ook druk mee bezig)... zelfs mijn werkgever durf ik op het matje te roepen, ik durf wie dan ook te zeggen wat ik van hem/haar vind. En mijn ex weet nog steeds niet waarom ik hem weggestuurd heb (voornamelijk zijn karakter en zijn / mijn invloed daardoor op de kinderen).
femke09 schreef:
12-03-2018 22:42
Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wat er speelt, ik vind haar gedrag wel meevallen, voor zover ik haar mee maak (en wat ik dan van mijn zus zie / hoor, dan snap ik mijn nichtje in combinatie met pubergevoelens wel), maar de verhalen die ik meekrijg (slechte invloed van die en die, brutaal e.d.) en de overtuiging van mijn vader (haar opa) dat ze uit die situatie moet... (vroeger vonden we, mijn zusje en ik, haar ook al 'zielig', omdat ze thuis best veel moest doen, als oudste van zes kinderen, dus nam mijn zusje haar weleens mee uit winkelen of logeerde ze daar)
Wat zit je vader zich ermee te bemoeien en te stoken? Je zus/broer heeft blijkbaar gekozen voor zo'n groot (tokkie) gezin, dan mogen ze het ook zelf oplossen. Als ze hun oudste al niet kunnen handelen, dan zal de rest ook nog wel voor problemen gaan zorgen als ze wat ouder worden. Laat ze het lekker oplossen en zorg dat je kinderen een betere jeugd tegemoet gaan. Je kinderen zitten al in 'n scheidingssituatie en met bezoekregelingen. Een logé op structurele basis in huis die in hun ruimte moet verblijven is niet bepaald 'n stabiele factor voor hun thuisbasis.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 23:01
10.09% gewijzigd
femke09 schreef:
12-03-2018 22:49
Daar heb ik het lef niet voor...ik zou het nog eerder bij zijn moeder afleveren allemaal (ook omdat zij wel snapt waarom ik dit niet durf).
Dan dump je het bij zijn moeder. Zolang jij er maar vanaf bent.
Nichtje: begin eens met een weekje logeren.
Stap 1: zorg dat je zelf de toko voor elkaar hebt :)
Spullen van ex bij hem afleveren, de zolder tot speelkamer omdopen en zotgen voor een tijdje rust in de tent.

Dan kun je daanra met nichtje afspreken dat ze eens een weekend komt
Logeren, of een vakantie oid. Voorlopig in elk geval niet bij je laten wonen, dan verplaatst het probleem zich binnen no time naar jullie.
Ik zou dat nichtje niet in huis halen.
Jij denkt dat het wel meevalt maar als buitenstaander zie je natuurlijk niet alles.
En wees eerlijk: denk je dat ze bij jou ineens de perfecte nicht gaat uithangen? Het is heel lief dat je het overweegt, maar probeer je niet teveel verantwoordelijk te voelen voor andermans problemen/kinderen.

Bij wie woont ze nu dan? Als je toch iets wilt doen, dan zou ik voorstellen dat ze af en toe een weekend bij je mag logeren. Is ze er toch even tussenuit. Maar wil nichtje dit zelf wel? Dat lees ik nl. nergens.

Voor de rest: de spullen bij je ex droppen of aangeven dat hij tot 1 april de tijd heeft, anders breng je alles naar de kringloop. Je zegt dat je dit niet durft te zeggen. Zet het desnoods op de mail. Gewoon een vriendelijke mail dat jij de zolder gaat verbouwen dat je de ruimte dus nodig hebt. Voor 1 april kan hij alles op komen halen en anders zul je helaas de spullen naar de kringloop moeten brengen.
Ik kom blijkbaar ook uit een tokkie gezin, heb nog 6 broers/zussen :cry:
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
12-03-2018 23:08
Haha, dat is niet direct gezegd hoor. En mijn zus is ook niet typisch tokkie, maar die komt dan wel weer dicht in de buurt ;)
Madeliefjees schreef:
12-03-2018 23:08
Haha, dat is niet direct gezegd hoor. En mijn zus is ook niet typisch tokkie, maar die komt dan wel weer dicht in de buurt ;)
redbulletje schreef:
12-03-2018 22:53
Wat zit je vader zich ermee te bemoeien en te stoken? Je zus/broer heeft blijkbaar gekozen voor zo'n groot (tokkie) gezin, dan mogen ze het ook zelf oplossen. Als ze hun oudste al niet kunnen handelen, dan zal de rest ook nog wel voor problemen gaan zorgen als ze wat ouder worden. Laat ze het lekker oplossen en zorg dat je kinderen een betere jeugd tegemoet gaan. Je kinderen zitten al in 'n scheidingssituatie en met bezoekregelingen. Een logé op structurele basis in huis die in hun ruimte moet verblijven is niet bepaald 'n stabiele factor voor hun thuisbasis.
Mijn vader is 'familieman' en wil het beste voor iedereen (liefst zou hij iedereen een baan in zijn eigen bedrijf geven, jammer alleen dat hij het niet goed voor zichzelf geregeld heeft, dus dat is niet echt mogelijk, in ieder geval heb ik altijd geweigerd in te stappen. Mijn zus loopt er wel rond.).
'de rest' van mijn zus levert inderdaad t.z.t. ook wel problemen op. Nr. 3 heeft adhd en is inmiddels een goede vriendin van mijn dochter (ze zitten in dezelfde klas omdat het een combiklas is, nichtje zit één klas hoger). Nr. 4 is gewoon 'raar' en is er de reden van dat mijn jongere zus haar kinderen, toen ze terug naar ons dorp verhuisde, naar een andere school heeft gedaan.
Mijn zusje neemt dus duidelijk afstand. Mijn broertje is zelfs nadrukkelijk in de stad gaan wonen en zijn vriendin heeft harde kritiek op mijn vader geuit tegen mij (en ik kon het niet ontkrachten).

Het voelt als 'laten vallen' en gaat in tegen wat ik in mijn jeugd geleerd heb, maar ja, ik moet voor mijn eigen gezin, mijn eigen kinderen (en mijn eigen gezondheid) kiezen. Dat is dus niet makkelijk, wanneer je vader jou als enige verstandige aanspreekpunt ziet. Mijn zus werkt bij hem, maar zijn zakelijke problemen en beslissingen wil hij alleen met mij bespreken. Ik word geacht met hem mee te denken. En dat wordt niet gevraagd, daar wordt vanuit gegaan. En mijn vader heeft altijd het beste met me voor, hoe moet ik daar nu nee tegen zeggen? Laat maar, hele andere problematiek (ook al valt dat wel onder het kopje 'relaties'). Ik probeer vooral veel van mijn werkgever te leren: goed voor je naasten en een tikkie egoïstisch (zijn vader is een charlatan en dat weet hij, hij houdt van zijn vader maar volgt diens voetsporen niet).
Je wordt dus als de deurmat van de familie gezien zo ongeveer? Kies voor jezelf en laat de rest in hun sop gaarkoken. Ze hebben zichzelf hun leven en hun kinderen op de hals gehaald, niet jouw taak om het voor hen op te lossen. Je hebt er zelf al twee die met gescheiden ouders moeten leven, je energie hoort naar hen uit te gaan, niet in het nageslacht van je siblings.
redbulletje schreef:
12-03-2018 23:22
Je wordt dus als de deurmat van de familie gezien zo ongeveer? Kies voor jezelf en laat de rest in hun sop gaarkoken. Ze hebben zichzelf hun leven en hun kinderen op de hals gehaald, niet jouw taak om het voor hen op te lossen. Je hebt er zelf al twee die met gescheiden ouders moeten leven, je energie hoort naar hen uit te gaan, niet in het nageslacht van je siblings.
Ondanks wat ik geleerd heb, ja, je hebt gelijk.
femke09 schreef:
12-03-2018 23:25
Ondanks wat ik geleerd heb, ja, je hebt gelijk.
Dat niet alleen, hier wil ik naar handelen. En jullie reacties op dit forum helpen me hierbij. Ik ben nu eenmaal zo'n muts die dingen van honderd verschillende kanten moet bekijken en duizend meningen moet lezen voordat ze zelf de juiste conclusie trekt. Mijn-Kinderen-Gaan-Voorop. Mijn-Kinderen-Zijn-Belangrijk.

Mijn kinderen gaan van de zomer lekker mee op vakantie. Lekker naar de camping, op hun verzoek niet zo ver weg, maar wel helemaal weg uit onze eigen omgeving. Ik voed ze anders op dan mijn zus. Ik voed ze anders op dan mijn zusje (dat lijkt iets beter, maar die worden juist heel materialistisch op gevoed), ik voed ze op zoals ik denk dat het mooie, evenwichtige mensen kunnen worden. En ik sta er voor open om van hen te leren. Ik hou van ze.
Maar is dat nichtje dan wel zo'n vervelende puber of is er daar meer aan de hand?
Maura1984 schreef:
12-03-2018 23:28
Maar is dat nichtje dan wel zo'n vervelende puber of is er daar meer aan de hand?
Mijn zus is een regelrechte soap. Nichtje is (met haar broer) van echtgenoot nr. 1. Daarvóór (daartussen eigenlijk) zat een vriendje met . bijbehorende zwangerschap die beiden fout zijn afgelopen. Daarna volgde nr. drie waaruit drie kinderen kwamen. Die is de deur gewezen (en aantoonbaar gek), a.s. echtgenoot nr. 4 heeft nu zijn intrede gedaan, gelukkig wil ze hier geen kinderen meer mee. Nichtje overweegt of ze bij haar vader wil gaan wonen, een vent die op de centen is, mij heeft aangerand en doordeweeks in het buitenland is, waardoor nichtje op die momenten bij vaders vriendin zal moeten verblijven, die er een ster in is om uitkeringen te krijgen (er zijn twijfels over haar arbeidsgeschiktheid).
Een notendop.
femke09 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 23:34
0.34% gewijzigd
Als het toch bij je ex-schoonouders wordt gedumpt ...
Bel hen op en vraag hoe jullie dit gaan oplossen.
De spullen moeten buiten voor Pasen, dus ...

Ofwel komen zij de spullen ophalen.
Al dan niet in gezelschap van hun zoon.

Ofwel vergoeden zij of hun zoon de benzine voor het zelf te brengen.

Nichtje af en toe 1 of 2 nachten laten logeren lijkt me geen probleem.
Nichtje permanent in huis opnemen lijkt me een stap te ver.

Bovendien ... Als ze 14 is, is het dan nog "cool" om bij een tante en véél jongere neefjes en nichtjes (even oud als haar broers en zussen) te logeren?
Heeft ze niet meer aan logeren bij vriendinnen?

Ik zou eerst es kijken wat er gebeurt als je haar bijvoorbeeld 1 keer per maand of 1 keer per 2 weken uitnodigt.
Hou er wel rekening mee dat andere nichten en neven dan later ook af en toe gaan willen komen logeren. En dat je huis in 't weekend zo'n beetje een hotel wordt.
Zeker als die anderen even oud zijn als jouw kinderen.
femke09 schreef:
12-03-2018 23:33
Mijn zus is een regelrechte soap. Nichtje is (met haar broer) van echtgenoot nr. 1. Daarvóór (daartussen eigenlijk) zat een vriendje met . bijbehorende zwangerschap die beiden fout zijn afgelopen. Daarna volgde nr. drie waaruit drie kinderen kwamen. Die is de deur gewezen (en aantoonbaar gek), a.s. echtgenoot nr. 4 heeft nu zijn intrede gedaan, gelukkig wil ze hier geen kinderen meer mee. Nichtje overweegt of ze bij haar vader wil gaan wonen, een vent die op de centen is, mij heeft aangerand en doordeweeks in het buitenland is, waardoor nichtje op die momenten bij vaders vriendin zal moeten verblijven, die er een ster in is om uitkeringen te krijgen (er zijn twijfels over haar arbeidsgeschiktheid).
Een notendop.
Ik zat dus wel goed met mijn tokkie opmerking ;-D

Als je vader zo begaan is met zijn kleindochter neemt hij haar maar in huis. Niet jouw probleem en hopelijk is je zus gesteriliseerd zodat er ook geen oeps door de pil heen nummer 7 kan komen.
redbulletje schreef:
12-03-2018 23:36
Ik zat dus wel goed met mijn tokkie opmerking ;-D

Als je vader zo begaan is met zijn kleindochter neemt hij haar maar in huis. Niet jouw probleem en hopelijk is je zus gesteriliseerd zodat er ook geen oeps door de pil heen nummer 7 kan komen.
Dat zou inderdaad het beste zijn. Ons werd verteld dat nr. 5 en 6 een 'oepsie' waren, maar mijn zusje wist te vertellen dat mijn zus nauwkeurig haar eisprong bij hield... Niet gek dat mijn moeder bij nr. 5 moeite had iets van enthousiasme te tonen (bij de aankondiging dan, de kinderen zelf vindt ze geweldig), en bij nr. zes heeft ze maar helemaal niks meer gezegd.
Sorry, ik zit hier mensen te veroordelen... Niet mijn stijl. En dan wil ik al het onschuldige aanhangsel nog het liefst redden ook. Een cursus 'hoe word ik egoïstisch' dan maar?
femke09 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 23:46
0.56% gewijzigd
Op mijn werk heb ik daar ook last van, altijd het goede in de mens zien en dan persoonlijk geraakt worden als degene met kans-nummer-zoveel alsnog de boel blijkt te bedonderen en gewoonweg goederen steelt! Ik ben echt niet simpel of zo, en erg kritisch, maar soms is het zo lastig voor te stellen dat mensen niet datgene doen wat goed voor ze is...
femke09 schreef:
12-03-2018 23:42
Dat zou inderdaad het beste zijn. Ons werd verteld dat nr. 5 en 6 een 'oepsie' waren, maar mijn zusje wist te vertellen dat mijn zus nauwkeurig haar eisprong bij hield... Niet gek dat mijn moeder bij nr. 5 moeite had iets van enthousiasme te tonen (bij de aankondiging dan, de kinderen zelf vindt ze geweldig), en bij nr. zes heeft ze maar helemaal niks meer gezegd.
Die kinderen kunnen hier toch niks aan doen?!
Spullen van ex met een stralende lach achter hem aanbrengen Pijn in de armen? Ik til wel Geen ruimte? Ik rijd achter je aan. Weg met die zooi Zet het gewoon bij zijn ouders of in de schuur oid.
Pubert Tja ik zou het eens met weekenden proberen of het gaat Zij rust, ma rust en wie weet scheelt dat al.
Zelf spelen op zolder ? Zodra ze alleen de trap af kunnen, weten dat ze het gas niet open moeten draaien of met een ijzertje in de stopcontacten peuteren en als ze hard genoeg kunnen roepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven