Mijn zusjes (20&16) en ik.....:'(

20-04-2010 18:47 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

De laatste tijd gaat het niet echt zo heel erg lekker thuis...Het is al iets van jaren, maar ik kan er steeds minder tegen....

Ik ben zelf 22 jaar en heb dus 2 zusjes van 20 en 16 jaar...De jongste is iig nog lekker puberaal....

We zijn alle 3 heel anders.......ik nog het meest van M en M. Zij trekken steeds vaker en meer met elkaar op....

Ik heb ADHD en dat is sinds mijn 17de ondekt. Daarvoor was het soms echt oorlog in huis....Later was het enigszins verklaarbaar, de ADHD zat er ook tijdens de oorlogen in huis. Niet om dat als smoes te hebben, maar het helpt niet echt....

We kunnen elkaar niet echt accepteren lijkt het...En niet echt lekker met elkaar omgaan...Soms gaat het ff goed en dan is het weer bal....

Ik kan moeilijk mijn mond houden....floep er soms dingen te snel uit. Dat is ook niet goed en is ook een leerpunt, blabla...

Maar het punt is dat puberzusje nu overal op reageert en oke het is een puber,, maar ik vind gewoon irri. Zie het als een aanval vaak, als stom e.d van mij....Zoiets....Heeft ook met vroeger te maken (gepest)

Ik vind dat gewoon moeilijk...vind ook dat ze soms gewoon dr mond moet houden er niet mee hoeft te bemoeien, maar het punt is we doen het alle 3...bemoeien....

Net is het weer niet goed gegaan. We gingen eten...Ik had mijn zusje van 20 nog niet gezien. Ze had geen make-up op, normaal wel...Niet dat het erg is, maar het is heel anders, dus ik floep eruit :'Je lijkt wel een lijk'......Oke dat was dus NOT DONE en stom...Maar zij reageert, mijn ma en dat puberzusje....dat mijn zusje van 20 nou reageert en vooruit van mijn ma snap ik het ook nog wel, maar waarom nou weer zo nodig puberzusje, oke ik weet het het is een puber...Ik heb toen niks meer gezegd, alleen dat ik dat vond. Was te koppig om sorry oid te zeggen....

Een paar minuten later pak ik wat uit de koelkast en zie dat de kookplaat nog aan staat...Dus ik zeg ow mam dat ding staat nog aan..En gelijk weer puber zusje 'Nou! dan zet je hem toch uit' Ik:'Ik heb het niet tegen jou dus hou gewoon je mond'....puberzusje 'ja maar ik moet het steeds maar aanhoren..'

Op dat moment barst bij mij de bom...Huil en 'schreeuw' dat ik er gek van wordt dat ik overal commentaar op krijg. toen zeiden ze allemaal dat ik dat ook veroorzaak oid...en mijn pa zei, soms moet je gewoon beter je mond houden (weet ik maar vind echt lastig) dus ik zeg ja maar ik zeg alleen maar wat ik voel..Ik vond toen beter om maar boven te eten waarop mijn pa zegt. Nee dat is lekker de makkelijkste weg kiezen, zoiets zei hij. Dus ik hou dan ook gewoon wijs je mond....

Ik weet echt wel dat ik ook niet heilig ben en lief en aardig altijd reageer.......maar ik weet het gewoon niet meer :'(

Ik wil heel graag oa door dit op mezelf , maar eerst een baan en dna hopen dat ik dan genoeg verdien om alles normaal te kunnen betalen.....

Hebben jullie tips......Volgens vriend moet ik nu gewoon maar lekker mijn mond houden, vooral tegen zusjes en kijken of dat helpt...

Sorry voor het lange verhaal.........en zeg aub eerlijk jullie mening ook al is dat lastig misschien omdat dit maar een korte versie is van al jaren strijd en heibel....

Bedankt, MMR
Ik snap jullie allemaal en stuk voor stuk hebben jullie ook wel een punt....

En idd BGB ik ben ook aardig normaal alleen thuis is het soms heel moeilijk om dat ook te blijven...

En Spijker een collega relatie of zussen relatie is anders. Ik zal nooit zo reageren en boos worden op een collega als op mijn zusjes...

Dat zit iig wel goed hoor Het is puur de relaties met mijn zusjes...
Ooh, lees net dat je bij een maatschappelijk werker loopt hiervoor. Wellicht tijd voor een andere?

En met drie meiden en ouders in één huis loopt niet alles zoals je wilt. Misschien toch maar op zoek naar woonruimte?
Meid, doe je een keer als je wel in een lieve bui bent de meiden een lippenstift kado of een grote doos bonbons.

Als de basis goed is, komt het uiteindelijk best voor elkaar met jullie zussen, hoor. Het valt ook niet altijd mee om zo op elkaars lip te zitten. En jullie hebben elkaar niet uitgekozen; het zijn niet je vriendinnen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ga op jezelf wonen! En verder trekt het wel bij denk ik, ik heb ook een periode gehad dat ik niet zo goed met mijn broers overweg kon, toen we alledrie pubers waren, maar nu zijn we de beste vrienden.

(al dank ik God op mijn blote knietjes na het lezen van zoveel zinloos gezeik en zout op slakken en geanalyseer dat ik geen ZUSSEN heb )
Ik wil het ook zeker niet ergens op af schuiven hoor echt niet...maar een halve verklaring waar dingen vandaan kunnen komen....

Ik moet zeggen 'M ik vind het niet leuk dat je dat zegt...' en dan evt weg lopen, zeker als ze dan nog, kattig oid terug reageert...

En ja misschien is zo'n opmerking ook wel logisch....Nazife...

Ik kan een baan krijgen voor 25 uur....Maar heb samen met mijn vriend en nibud een begroting gemaakt en dan kom ik toch echt te kort.....of ligt het dan aan ons....
Nee hoor, ik zou ook niet rond kunnen komen als ik maar 25 uur werk. Dan beter op zoek gaan naar een fulltime baan als ik jou was.
De laatste tijd ging het vooral over dingen van mezelf...voor mezelf opkomen, zeggen wat ik voel e.d.

Hierdoor is het onderwerp zusjes even gezakt...maar wel weer tijd om op te pakken...
Je behandelt je collega's dus beter dan je familie? Dat vind ik raar.

Van een baan van 25 uur per week kan je zeker wel leven. Ik werk zoiets, en ik betaal er ook nog een studie van.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 april 2010 @ 19:08:

Meid, doe je een keer als je wel in een lieve bui bent de meiden een lippenstift kado of een grote doos bonbons.

Als de basis goed is, komt het uiteindelijk best voor elkaar met jullie zussen, hoor. Het valt ook niet altijd mee om zo op elkaars lip te zitten. En jullie hebben elkaar niet uitgekozen; het zijn niet je vriendinnen.

Bedankt voor je reacties....Zou ik is moeten doen ja....

Ow en jou motto oid is iets wat mijn ma tig duizend keer heeft gezegd...
Spijker: Het staat verder van me af...En de band met mijn zusjes is nooit super geweest...Ik weet ook niet goed hoe het zit...
quote:MMR schreef op 20 april 2010 @ 19:09:

Ik wil het ook zeker niet ergens op af schuiven hoor echt niet...maar een halve verklaring waar dingen vandaan kunnen komen.... Een hálve verklaring; ok, hier komt een halve verklaring; je hebt links één tiet en één eierstok. Als je de rest van de verklaring wilt geef je maar een gil.

Ik moet zeggen 'M ik vind het niet leuk dat je dat zegt...' en dan evt weg lopen, zeker als ze dan nog, kattig oid terug reageert... Ja, in een ideale wereld in een ideaal gezin zou je dat zeggen, ja. Vaker is het " hou je bek, bitch" . Houden weinig zussen een trauma aan over, hoor. Sterker nog; dit soort onbenullige ruzies, daar lach je later samen om.... als je ze tenminste onthouden hebt.

En ja misschien is zo'n opmerking ook wel logisch....Nazife...

Ik kan een baan krijgen voor 25 uur....Maar heb samen met mijn vriend en nibud een begroting gemaakt en dan kom ik toch echt te kort.....of ligt het dan aan ons....

Geen idee, ligt er toch aan wat je gaat doen aan huur en wat je vriend verdient en zo.

Met 25 uur overdag kun je anders misschien nog wel een paar uur ergens anders werken.
quote:MMR schreef op 20 april 2010 @ 19:13:

Spijker: Het staat verder van me af...En de band met mijn zusjes is nooit super geweest...Ik weet ook niet goed hoe het zit...

Maar daarom kan je toch wel gewoon vriendelijk en beleefd doen? Dan maar even geen hartsvriendinnen en je diepste geheimen met ze delen.

Maar kom op, doe het dan voor je ouders, je normaal naar elkaar gedragen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:MMR schreef op 20 april 2010 @ 19:01:

Dat weet ik ook wel.....Mijn opmerkingen zijn ook niet alsof ik een schatje ben.......En ik had het niet mogen zeggen...Maar ja dat heb je allemaal wel eens, ook al ben je gepest of wat...Het gebeurd wel eens dat je dingen er uit floept en spijt krijgt...

Weet je wat je dan doet, als volwassene? Dan recht je je rug, loop je naar diegene toe en zeg je luid en duidelijk 'Het spijt me dat ik jou gekwetst heb'

Wees zelf eerst eens een beetje mens zeg.

En dat je vroeger gepest werd, dat betekent nog niet dat daarom nu niemand ooit meer iets op jou aan zou mogen merken. Het betekent ook niet dat je alles wat iedereen zegt, tot je diepst moet aantrekken, maar blijkbaar raken jou zus haar opmerkingen jou. Daar is een mogelijke reden voor: vind jij misschien dat ze eigenlijk wel gelijk heeft maar ben je te trots/eigenwijs/volhardend om dat zelfs tegenover jezelf toe te geven?

quote:MMR schreef op 20 april 2010 @ 19:01:

En overal commentaar op krijgen...Dit is maar een vb...Ze ziet dat ik bij een huisvriend die toevallig hier tijdelijk woont, binnen loop, (hij had me geroepen, wist puberzusje niet, ging alleen niet gelijk) op dat moment was hij opeens aan de tel...Zusje ziet dat en zegt oooooow lekker stom, handig...Terwijl ze niet eens weet hoe en wat....of mee reageren als ik het tegen mijn ma heb en dan lekker kattig en ow wat ben je toch stom...

Tja.... ze is jouw jongere zusje en ze doet net als jij! Ze gooit dingen eruit die niet erg aardig zijn. Waar zou ze dat geleerd hebben??

Kort en goed: het gedrag van jouw zussen en jouw ouders kun je niet direct veranderen. waar je wel iets aan kunt doen, is hoe je jezelf gedraagt en hoe jij op zaken reageert.

Je geeft aan dat je je snel aangevallen voelt, en je gooit dit op het vroeger gepest zijn. Nou, this is your moment of truth: het pesten lis VOORBIJ! Het is verleden tijd. Het bestaat vandaag de dag alleen nog maar in jouw hoofd. En jij laat toe dat het een zodanige inbreuk maakt op jouw functioneren, dat je je om het minste geringste aangevallen voelt. Jij hebt een probleem en denk dat je hulp van buitenaf moet zoeken om dat op te lossen. leer relativeren. Snap dat niet alles om jouw draait. Snap dat jouw referentiekader (iedereen is tegen mij, maar ik mag zeggen wat ik wil), alleen in jouw hoofd waarheid is. Nogmaals, alleen jouw gedrag en jouw invalshoek liggen binnen jouw macht om gte veranderen. En als je dat lukt, zul je zien dat anderen anders op jou reageren.
Je komt idd erg kinderlijk en egocentrisch over. Het lijkt me goed als je leert om met kritiek om te gaan, en daarnaast om je te verplaatsen in je zussen. Want zo te horen heb jij de sfeer in huis al vanaf je 10e verziekt (je schreef dat toen het afreageren begon ivm pesten, daarna de problemen ivm ADHD), dat is voor je jongste zusje bijna haar hele leven lang (vanaf haar 3e). Misschien wil zij nu ook eens een rol kunnen spelen in het geheel en heeft zij ook de nodige frustraties naar jou toe? Maak wat plaats, geef haar de ruimte die ze nooit gehad heeft en ga zelfstandig wonen, lijkt me voor iedereen het beste.
quote:MMR schreef op 20 april 2010 @ 19:09:

Ik kan een baan krijgen voor 25 uur....Maar heb samen met mijn vriend en nibud een begroting gemaakt en dan kom ik toch echt te kort.....of ligt het dan aan ons....Ik zeg: Waar een wil is, is een weg!
Met 25 uur kun je je best een kamer of eventueel klein huurhuisje veroorloven, ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je verdient en of je vriend eventueel wat kan bijdragen. Daarnaast kun je nog wel wat anders erbij doen, denk aan een schoonmaakbaantje, catering of horeca, etc. Verder kun je ook nog huur- en zorgtoeslag aanvragen en gemeentelijke belastingen per maand betalen.

Verder eens met de rest: een meid van 22 mag 't huis wel eens uit!
wanneer heb je voor het laatst met je zussen iets leuks gedaan?
Ik wil dan alleen wonen..Relatie is nog te pril voor samen......
Ik moet het verleden ook los laten...Ben ik nu ook heel erg mee bezig.....

En Vlammetje je hebt gelijk....

Ik voel me vaak nog onzeker en minder waardig en stom enz...Dat wordt versterkt door een loze opmerking waar zeer wss niks mee wordt bedoelt..

Ik ga vanaf nu nog meer mijn best doen.......ene oor in andere uit...

Lang geleden btw dat we wat samen hebben gedaan..met zijn 3e dus...
Is dat dan niet een insteek? dan zeg je, zusjes, ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat de sfeer de afgelopen tijd neit heel gezellig was. Ik heb daar zeker mijn aandeel in gehad, en ik vind dat het zou moeten veranderen. Ik heb maar twee zusjes, en ik zou graag weer eens wat leuks met jullie doen. Dat is niet alleen erg gezellig, misschien verbetert het de sfeer in huis wel! Er is vast iets wat we alledrie leuk vinden, hebben jullie ideeen? zelf dacht ik aan: een avondje naar de bios, een high tea, een dagje de stad in, samen lunchen...
Ik sluit me aan bij BGB, klinkt allemaal redelijk normaal. Misschien als je dat accepteert, je er minder over piekert, er sneller overheen bent en makkelijker sorry kunt zeggen. Juist als je het zwaarder maakt, wordt dat lastig.

Ik was geen flapuit, mijn stiefzus wel. Ik heb het geweten . Maar uiteindelijk, jaren later, kwamen we erachter dat we elkaar best graag mochten en we gewoon eigenlijk echt zussen waren. En ik herken een beetje van wat je vertelt van een vriendin van mij, ook zo een met het hart op de tong. Liep ook niet altijd even lekker met haar zussen maar het is nu toch een heel ander verhaal nu ze volwassen zijn en op zichzelf wonen.

Dus... tja. Probeer tot 10 te tellen, probeer sommige zinnen binnen te houden (maar ik begrijp dat je het niet expres zegt of om te kwetsen) en hou voor ogen dat het waarschijnlijk wat makkelijker en ongedwongener wordt wanneer je op eigen benen staat.
En met zijn drieën; dat is nou eenmaal vaak een rot aantal; als er twee kijven kiest de derde partij en heeft er eentje ineens twéé meiden tegenover zich waardoor het dubbel zo erg is of lijkt.

Ga inderdaad zo af en toe eens wat gezelligs met de meiden doen.
Je klinkt zelf nog als een puber door zo te reageren.

Negeer gewoon de opmerkingen van je puberzusje. Dat gaat echt wel een keertje over.
...
Ook leuk; elke keer als je puberzusje iets zegt " puber, puber " zingen. Wordt ze gillend gek.

@ Allis...Ga ik voorstellen en zeggen.....Wil graag nog naar Remember me en Dear Jonh...ga vrijdag met een vriendin naar 1 van de 2 en dan kan ik met mijn zusjes evt naar de ander...Bedankt.......Kon het zelf ook wel bedenken, maar iig bedankt voor het mee denken...

@Feliciaatje....Ik zal ook vast niet de enige zijn . Maar het doet ook pijn enzo...ook om te beseffen dat het voor aan jezelf ligt enz. En de 2 meiden meer met elkaar omgaan..Dus BGB heeft daarin ook een punt 3 is een rot getal ...

Maar ik ga nu op een goede manier proberen te reageren en te negeren...

En zsm op mezelf...zie evt het topic: Wanneer op jezef? Bij een baan of vast contract....Bij het onderwerp Thuis....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven