Moeilijkheden in open relatie

05-05-2009 16:59 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat een lang en eventueel verwarrend verhaal worden, dus als er vragen zijn, shoot!

Mijn vriend en ik zijn nu ruim 2 jaar samen. We hebben een relatief ingewikkelde relatie, ik ben biseksueel, hou van BDSM en ben de laatste tijd op ontdekkingstoer.

Een tijdje terug hebben we met een bevriend stel een kwartetje gehad, wat we binnenkort weer gaan doen op een weekendje weg met hen.

Onze BDSM-kant is de laatste tijd in het slop geraakt omdat ik ging verhuizen, en nu hebben we het sinds afgelopen weekend weer opgepakt, maar het ging niet zoals ik had verwacht/gewild. Ik bleef met n hoop frustraties zitten en dat gaat heel erg op mn gemoedstoestand werken, ik word heel vervelend en ben rusteloos.

We hebben een open relatie, we laten elkaar dus vrij om te experimenteren met anderen. Laatst ben ik met n andere jongen naar bed geweest, en het was heel anders dan met mn vriend, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar hoe t nog n keer zou zijn. Komt ook door enige stoorzenders, leg ik later wel uit.

Als dit al te veel voor je is; stop dan met lezen.

Mijn vriend bleek toch een stuk jaloerser dan verwacht. Op de dag dat ik met die jongen weg was, heeft hij me wel 20 keer gebeld en wel 100 smsjes gestuurd om te controleren of t wel goed gaat. Het is een heel beschermend type, wil alleen t beste voor me. Dat vind ik prima, maar op dagen als die is het behoorlijk storend, ook omdat hij dan doet alsof ik naïef ben en niet weet waar ik me in stort. Dit heb ik al meermaals gezegd tegen hem, en hij probeert erop te letten, maar zoiets veranderd niet op 1 dag.

Ook deed hij soms ontzettend vernederend in het openbaar. Als k iets deed wat hem niet beviel, schold hij me uit voor "doos", "muts", "sufkut" en al wat meer. Hier ben ik niet van gediend en ik heb dit ook gezegd, wederom zou hij erop letten en elke keer als hij t weer doet ga k er net zo hard tegenin. Hij zegt dat hij zich soms voor me schaamt in het openbaar, maar dat is soms geheel wederwijds.

Ik weet dat ik niet de makkelijkste ben, ben in therapie geweest bij een Maatschappelijk Werkster, op school heb ik hulp gehad, mn ouders keuren de relatie niet goed, God mag weten waarom, zij denken gewoon dat het een 1-op-1-liefdesrelatie is.

Anyway. Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar die andere jongen, én andere jongens in mijn omgeving. Ik heb het er met hem over gehad, gisteren, en hij was zeer gekwetst. Heb gezegd dat het me niet om de liefde van die jongens gaat, die kan me gestolen worden. Alleen hij is wel de persoon waarmee k mijn leven wil slijten en k zit al sinds mn 16e bij m. Ik wil niet t gevoel hebben, over 10 jaar, dat ik iets gemist heb. Ik vind het bést dat hij met iemand anders naar bed gaat, zolang hij er maar geen gevoelens voor heeft, I'm fine.

Maar nou vraag ik me af, is het eerlijk dat k zoveel van m vraag? De laatste tijd ben ik door een enorme ontwikkeling gegaan, ik ben uit huis gegaan waardoor k heel erg gegroeid ben. Ik hoef me niet telkens meer bezig te houden met hoe mn ouders van me denken en wat ze zullen zeggen, dat k nu ook nadenk over andere mensen, op seksueel gebied. Maar het is zoveel in een keer, en na die keer met die andere jongen is mn vriend enorm onzeker geworden over zichzelf. K wil niet dat ie over onze relatie twijfelt, want voor zover ik weet zit t gewoon goed... Als ik mn vrijheid maar krijg. Want op deze manier voel ik me gevangen.
quote:Sarah Scott schreef op 05 mei 2009 @ 17:37:

Ik kan me je gedachten ook wel voorstellen, in je post naar Booyah. Maar het is toch niet echt realistisch.......en dan nog; stel; je bent over 20 jaar nog alleen. Dan heb je wél alle wegen kunnen bewandelen die JIJ uitgezocht hebt. Wanneer je nu bij je vriend blijft, en hij houdt je binnen de deur, terwijl jij zoooo graag ook buiten die deur wilt kijken, dan ga je daar aan kapot. Dat werkt gewoon niet.Mee eens. En bovendien, het is niet helemaal aardig van jou tegenover hem. Hij wil eigenlijk geen open relatie, jij wel, en hij is daar duidelijk helemaal niet gelukkig mee. Als jij de behoefte hebt om niet monogaam te zijn, ok, maar kun je dan van hem wel vragen dat dan maar te accepteren terwijl hij dat niet wil?
de basis van een open relatie is dat je er allebie achter staat. e.e.a staat of valt met de gevoelens van je partner.

Hij is jaloers en geeft daarmee duidelijk een grens aan. Als je dus verder wilt met deze reltie betekent dat in feeite dat je weer terug moet gaan naar monogamie. Dus geen sex met anderen meer, uit respect voor je partner. Op dit moment vraag je dus inderdaad teveel van m door door te gaan met die open relatie.

Als je relatie dus echt goed zit en je wilt er voor gaan, dan is dat de keuze die je moet maken.

Het schelden van je vriend in het openbaar wijst er op dat hij niet erg veel respect voor je heeft en dat jullie relatie erg ongelijkwaardig is. Mischien is dat een reactie van hem op het feit dat jij "in het rond wil neuken" wat hem duidelijk erg onzeker maakt. Door dat smssen en bellen, en door dat schelden probeert hij de controle terug te krijgen, waardoor jij je juist meer gaat 'losvechten".

Eerlijk gezegd klinkt dit helemaal niet als een goede relatie, maar als bafhankelijkheid en bijelkaarblijven uit angst voor de boze buitenwereld.

je geeft echter zelf al aan dat je niet bij hem weg wilt en dat single worden en blijven geen optie is, dus moet je een andere manier vinden.
quote:Elvestad schreef op 05 mei 2009 @ 17:43:

[...]

Mee eens. En bovendien, het is niet helemaal aardig van jou tegenover hem. Hij wil eigenlijk geen open relatie, jij wel, en hij is daar duidelijk helemaal niet gelukkig mee. Als jij de behoefte hebt om niet monogaam te zijn, ok, maar kun je dan van hem wel vragen dat dan maar te accepteren terwijl hij dat niet wil?maar nu klinkt het als TO het haar vriend verplicht en dat vind ik onzin, hij heeft ten alle tijden een keus om de relatie te beëindigen
Eens Newstylista.
quote:Eefke90 schreef op 05 mei 2009 @ 17:12:

Het is voor mij ook geen kwestie van "bij hem blijven of niet". Dat staat voor mij als n paal boven water, ik blijf bij hem en hij bij mij.

Wat ik me nu gewoon vooral afvraag is of k niet teveel van m vraag...? Met al mn "eisen" e.d. En hoe ik t t beste kan aanpakken allemaal.Je hebt gelijk, hij kan het ook uitmaken. Maar TO vraagt hoe ze dit het beste kan aanpakken, omdat ze ook niet wil dat hij het uitmaakt. Ik weet het niet, ik vind dat ze vooral uitgaat van haar eigen wensen en voorkeuren, terwijl je naar mijn idee binnen een relatie ook zou moeten nadenken hoe het voor de ander is.
quote:Elvestad schreef op 05 mei 2009 @ 17:54:

[...]

Je hebt gelijk, hij kan het ook uitmaken. Maar TO vraagt hoe ze dit het beste kan aanpakken, omdat ze ook niet wil dat hij het uitmaakt. Ik weet het niet, ik vind dat ze vooral uitgaat van haar eigen wensen en voorkeuren, terwijl je naar mijn idee binnen een relatie ook zou moeten nadenken hoe het voor de ander is.

dat idee heb ik niet, ze vraagt zich af of ze dit wel kan maken ten opzichte van haar vriend.

maar soms moet je voor jezelf kiezen.
Soms moet je inderdaad voor jezelf kiezen, alleen geeft de To expliciet aan dat ze haar relatie wil behouden.

En als dat het doel is, dan is mijn antwooord dat ze inderdaad teveel eist en ze moet stoppen met sex hebben met anderen, omdat haar vriend dat duidelijk niet trekt.
Je directe vraag is; eis ik teveel van hem?

Mijn antwoord: Ja.

Ik vind dat je een hoop van hem eist. Andersom eist hij ook weer het een en ander van jou, dingen waaraan jij dan waarschijnlijk weer niet aan kunt voldoen. Jullie eisenpakket loopt bij elkaar weg.

Je hebt hem gezegd wat jij wil in een relatie, en hij heeft gedaan alsof hij het allemaal best vond. Punt bij de paal; hij vindt het toch niet ok maar jij wil dat hij dat wel vindt.

Dat gaat niet werken. Hij trekt het niet en dat trekt je relatie niet.
@return ik vind het een lastige, dan zou je dus ook kunnen zeggen dat haar vriend maar wat meer water bij de wijn moet doen. want TO trekt dit niet.
quote:newstylista schreef op 05 mei 2009 @ 18:06:

@return ik vind het een lastige, dan zou je dus ook kunnen zeggen dat haar vriend maar wat meer water bij de wijn moet doen. want TO trekt dit niet.

Dat kan, maar in relaties kun je er beter vanuit gaan dat je de ander niet kunt veranderen en dat ook niet moet willen. Zelf aanpassen is al heel lastig, maar als je dat al niet voor je partner over hebt/ kunt hebben, waarom eis je dan van je partner wel dat hij dat doet?

Als ik de vriend van To was zou ik ook opstappen, maar op een of andere manier krijg ik de indruk dat hij op zijn manier net zo afhankelijk is van haar als zij van hem. gelijkwaardig en evenwichtig is het allemaal niet.
return en eleonora, mee eens.

newstylista: als hij water bij de wijn zou doen, is zij blij, maar hij ongelukkig, en andersom, is hij blij en zij ongelukkig.

Eefke90, denk je dat er een manier is waarop jullie een situatie kunnen vinden waarin jullie allebei gelukkig zijn met jullie relatie? Praat je hierover met je vriend? Als hij niet gelukkig is met een open relatie, en jij niet met een monogame relatie, zul je denk ik of moeten accepteren dat het verre van ideaal blijft tussen jullie, of je toch moeten afvragen of je vriend wel zo goed bij je past, als een relatie met hem betekent dat je geen uiting kunt geven aan je bdsm/biseksuele kant.
elvestad dat snap ik, maar kreeg de indruk dat TO maar water bij de wijn moet doen, omwille van haar vriend, wat dus betekend dat zij ongelukkig is en dat is niet eerlijk, ze zullen dus allebei water bij de wijn moeten doen.

maar volgens mij zou je altijd blijven hopen dat hij het toch wel wat gaat vinden.
quote:return_of_kreng schreef op 05 mei 2009 @ 18:11:

[...]

Dat kan, maar in relaties kun je er beter vanuit gaan dat je de ander niet kunt veranderen en dat ook niet moet willen. Zelf aanpassen is al heel lastig, maar als je dat al niet voor je partner over hebt/ kunt hebben, waarom eis je dan van je partner wel dat hij dat doet?

Als ik de vriend van To was zou ik ook opstappen, maar op een of andere manier krijg ik de indruk dat hij op zijn manier net zo afhankelijk is van haar als zij van hem. gelijkwaardig en evenwichtig is het allemaal niet.ben ik het mee eens hoor return, maar in dit geval zou TO dan ook kunnen opstappen, aangezien ze haar vriend niet kan veranderen. maar dat is nou net wat ze allebei niet willen.
quote:Sarah Scott schreef op 05 mei 2009 @ 17:37:

Toch is dat wél heel belangrijk als je dan overgaat tot de bdsm Het praten maakt m.i. 50% deel uit van dat deel....

nog wel meer misschien

praten praten praten, en als dat moeilijk is kun je dat mooi vervangen door schrijven. k heb van elk spel, elke sessie een verslag geschreven. niet eens in eerste instantie voor hem (of met wie het dan ook was) maar ook om het voor mezelf een plaatsje te geven, te herbeleven.

als jullie die vrijheid nou eens samen beleven?

speel met andere stellen, maar bewaar de echte sex voor jullie 2. (alles met geslachtsdelen zeg maar, om het wat duidelijker te maken)

Maar...

wat ik ook lees is heel veel tegenstrijdigheid. je wilt vrijheid, maar je wilt hem.

als je hij je meer waard is dan je 'die' vrijheid, zul je je moeten aanpassen. aanpassen moet je binnen elke relatie in zekere mate wel.

en ook hierover geldt, praten praten praten ;)
quote:newstylista schreef op 05 mei 2009 @ 18:23:

elvestad dat snap ik, maar kreeg de indruk dat TO maar water bij de wijn moet doen, omwille van haar vriend, wat dus betekend dat zij ongelukkig is en dat is niet eerlijk, ze zullen dus allebei water bij de wijn moeten doen.

maar volgens mij zou je altijd blijven hopen dat hij het toch wel wat gaat vinden.Yup, mee eens. Maar vraag me toch wel af hoe ze een situatie kunnen vinden waarmee ze allebei tevreden zouden zijn...ik vind niet dat TO per se degene is die water bij de wijn zou moeten doen hoor. Het lijkt me in deze gewoon heel lastig om afspraken te maken waar ze allebei gelukkig mee zijn.
@lotje, ik vind praten praten praten in deze situatie gelijkstaan aan overhalen. hij wil het niet, dat is dan toch een gegeven waar je het mee moet doen?

@elve: idd een lastige situatie, ik zou mijn eigen weg gaan en ervoor kiezen om de relatie op te geven.
quote:newstylista schreef op 05 mei 2009 @ 18:34:

@lotje, ik vind praten praten praten in deze situatie gelijkstaan aan overhalen. hij wil het niet, dat is dan toch een gegeven waar je het mee moet doen?

als zijn wil wet is wel ja.

tenzij jij je hele leven idd totaal naar zijn wensen wilt richten, zul je dus toch moeten praten.

je hoort van beiden kanten tot een overeenkomst te komen, iets waarin jullie elkaar kunnen vinden.
Eens met Lotje.
@newstylista: ik ook.
quote:lotje__ schreef op 05 mei 2009 @ 18:38:

[...]

als zijn wil wet is wel ja.

tenzij jij je hele leven idd totaal naar zijn wensen wilt richten, zul je dus toch moeten praten.

je hoort van beiden kanten tot een overeenkomst te komen, iets waarin jullie elkaar kunnen vinden.Ja mee eens, maar in deze situatie lijkt het erop dat hun voorkeuren wel erg ver van elkaar verwijderd zijn, waardoor het wel heel lastig wordt om tot een overeenkomst te komen.
quote:Eefke90 schreef op 05 mei 2009 @ 17:31:

Woosh jullie antwoorden snel!

Booyahh; Klopt helemaal, maar k ben er juist zó bang voor dat dat niet gebeurd. Dat k helemaal alleen achterblijf. Het is in oktober 2 weken uitgeweest en k ging er bijna aan onderdoor. Hoe kan k dan in vredesnaam gelukkig zijn, zonder te weten of hij terugkomt?

.

Misschien moet je eerst nog leren van jezelf te houden, voor je aan een ander begint.

De wereld draait niet om hem, als denk jij dat wel blijkbaar.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mwoah Nlies....m.i. een béétje te kort door de bocht...
Denk je Sarah?

ik vond t een beetje eng klinken om als je 18 bent al te zeggen dat je met iemand oud wilt worden, van de andere kant wilt ze nog experimenteren,niet zo veel mis mee.

Maar van het zich niet meer bezig houden met wat haar ouders denken, moet ze zich nu bezig houden met hoe vriend denkt, niet echt een vooruitgang naar mijn idee,

Dus een tijd de wilde haren kwijtraken is niet erg toch, gaat nu makkelijker denk ik dan wanneer je al echt gesetteld bent. En misschien valt die vrijheid tegen, maar dan weet je dat tenminste
quote:nlies schreef op 05 mei 2009 @ 23:19:

Maar van het zich niet meer bezig houden met wat haar ouders denken, moet ze zich nu bezig houden met hoe vriend denkt, niet echt een vooruitgang naar mijn idee,

Dus een tijd de wilde haren kwijtraken is niet erg toch, gaat nu makkelijker denk ik dan wanneer je al echt gesetteld bent. En misschien valt die vrijheid tegen, maar dan weet je dat tenminsteHoudt dat dan gelijk in dat ze niet van zichzelf houdt? Ben het nl wel eens met je post, alleen niet met je conclusie dat ze dus niet van zichzelf houdt....
quote:Sarah Scott schreef op 05 mei 2009 @ 23:30:

[...]

Houdt dat dan gelijk in dat ze niet van zichzelf houdt? Ben het nl wel eens met je post, alleen niet met je conclusie dat ze dus niet van zichzelf houdt....

over mn 2de post heb ik iets langer nagedacht dan over de eerste..

Ik bedoelde eigenlijk meer , leer met jezelf leven of iets van die strekking, in die eerste post.

Maar misschien word ik nu weer warrig,

zal de 1ste post maar laten staan ter ere van het algemeen (on) begrip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven