Moeite in relatie met betrokkenheid bij familie – iemand h
donderdag 17 april 2025 om 22:02
Hoi allemaal,
Ik zit ergens mee in mijn relatie en ik hoop dat iemand dit herkent of misschien tips heeft. Mijn vriend en ik zijn nu 3 jaar samen en wonen ook samen. Zelf ben ik heel hecht met mijn ouders en familie. We eten vaak samen, vieren verjaardagen en feestdagen samen – dat soort dingen. Maar mijn vriend heeft daar best moeite mee.
Hij heeft 4 jaar geleden zijn moeder verloren en heeft verder geen contact meer met familie. Hij is ook niet echt in een warm gezin opgegroeid en ik denk dat dat er misschien ook mee te maken heeft.
Wat ik lastig vind, is dat hij vaak met veel moeite meegaat naar mijn ouders. Soms zegt hij op het laatste moment ineens af, zoals vorige week bij een geplande BBQ. Dat zorgt dan ook weer voor spanningen tussen ons, zeker omdat ik het belangrijk vind dat hij erbij is. We kregen laatst zelfs ruzie omdat ik hem pushte om toch mee te gaan.
Nu met Pasen zijn we weer uitgenodigd bij mijn ouders, maar hij wil echt niet mee. Hij vindt het te veel, omdat zaterdag mijn familie langskomt én volgende week mijn ouders even langs willen komen voor een stuk taart voor zijn verjaardag. Hij wordt er boos van en zegt dat het hem allemaal te druk is.
Ik begin te twijfelen aan mezelf: denk ik te veel aan mijn eigen behoefte om dingen samen te doen met familie? Moet ik hem meer ruimte geven? Of is het ook logisch dat ik wil dat hij soms meegaat?
Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt of meemaken? Hoe gaan jullie daarmee om? Ik vind het heel lastig om de balans te vinden tussen begrip voor hem en trouw blijven aan wat voor mij belangrijk is.
Ik zit ergens mee in mijn relatie en ik hoop dat iemand dit herkent of misschien tips heeft. Mijn vriend en ik zijn nu 3 jaar samen en wonen ook samen. Zelf ben ik heel hecht met mijn ouders en familie. We eten vaak samen, vieren verjaardagen en feestdagen samen – dat soort dingen. Maar mijn vriend heeft daar best moeite mee.
Hij heeft 4 jaar geleden zijn moeder verloren en heeft verder geen contact meer met familie. Hij is ook niet echt in een warm gezin opgegroeid en ik denk dat dat er misschien ook mee te maken heeft.
Wat ik lastig vind, is dat hij vaak met veel moeite meegaat naar mijn ouders. Soms zegt hij op het laatste moment ineens af, zoals vorige week bij een geplande BBQ. Dat zorgt dan ook weer voor spanningen tussen ons, zeker omdat ik het belangrijk vind dat hij erbij is. We kregen laatst zelfs ruzie omdat ik hem pushte om toch mee te gaan.
Nu met Pasen zijn we weer uitgenodigd bij mijn ouders, maar hij wil echt niet mee. Hij vindt het te veel, omdat zaterdag mijn familie langskomt én volgende week mijn ouders even langs willen komen voor een stuk taart voor zijn verjaardag. Hij wordt er boos van en zegt dat het hem allemaal te druk is.
Ik begin te twijfelen aan mezelf: denk ik te veel aan mijn eigen behoefte om dingen samen te doen met familie? Moet ik hem meer ruimte geven? Of is het ook logisch dat ik wil dat hij soms meegaat?
Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt of meemaken? Hoe gaan jullie daarmee om? Ik vind het heel lastig om de balans te vinden tussen begrip voor hem en trouw blijven aan wat voor mij belangrijk is.
vrijdag 18 april 2025 om 09:19
Ik lees het alsof die ouders zichzelf uitnodigen voor de verjaardag van vriend. Die ouders vinden het de normaalste zaak van de wereld om dan langs te komen en TO is niet anders gewend. Zij vinden dat allen normaal, terwijl vriend hier kennelijk geen behoefte aan heeft. Maar dat is niet belangrijk.
vrijdag 18 april 2025 om 09:22
Ik snap je vriend: ik krijg het eerlijk gezegd helemaal benauwd als ik lees welke afspraken je allemaal met je familie hebt in een tijdspanne van 2 weken.
Mijn vriend heeft een enorme familie en bovendien al een kind (van zijn ex) waardoor schoonouders ook nog eens 4x per maand oppassen en vaak mee eten. Als ik dan ook nog naar alle verjaardagen en evenementen zou moeten zou ik amper tijd hebben voor mijn eigen familie en vrienden, laat staan voor mezelf. Het is ook helemaal oke dat ik niet overal mee naartoe ga, mijn vriend gaat op zijn beurt ook niet altijd mee met mij.
Geef hem wat ruimte en doe wat je zelf belangrijk vind, je hoeft ook niet alles samen te doen, toch?
Mijn vriend heeft een enorme familie en bovendien al een kind (van zijn ex) waardoor schoonouders ook nog eens 4x per maand oppassen en vaak mee eten. Als ik dan ook nog naar alle verjaardagen en evenementen zou moeten zou ik amper tijd hebben voor mijn eigen familie en vrienden, laat staan voor mezelf. Het is ook helemaal oke dat ik niet overal mee naartoe ga, mijn vriend gaat op zijn beurt ook niet altijd mee met mij.
Geef hem wat ruimte en doe wat je zelf belangrijk vind, je hoeft ook niet alles samen te doen, toch?
vrijdag 18 april 2025 om 09:25
Wat sneu dat je vriend pas zijn moeder is verloren en verder geen contact heeft met zijn familie. Hij zit vast nog midden in een rouwproces.
Ik snap wel dat de bezoekjes aan jouw familie hem te veel zijn, maar hij hoeft ook niet perse mee hè. Je kunt ook zonder hem gaan en hem even tijd voor zichzelf geven als hij het nodig heeft. Zo moeilijk is dat niet.
Ik snap wel dat de bezoekjes aan jouw familie hem te veel zijn, maar hij hoeft ook niet perse mee hè. Je kunt ook zonder hem gaan en hem even tijd voor zichzelf geven als hij het nodig heeft. Zo moeilijk is dat niet.
Levensgenieter

vrijdag 18 april 2025 om 09:30
En nauwelijks bezoek van/naar de familie van Gloria, Phil en Cam. Zeker niet op wekelijkse/maandelijkse basis, niet eens op verjaardagen.Jujubee schreef: ↑18-04-2025 08:56Ik weet nog wel dat ik vaak jaloers was op hoe groot en gezellig de familie was in Modern Family.
Dat ze zoveel samen deden en zo, altijd samen dingen doen. Dat leek me echt super gezellig en fijn. Onze familie is maar klein helaas.
Maar ik dacht wel altijd, je zal maar de aangetrouwde zijn ( dus Cam, Gloria en Phil ) in dat hele Pritchett kliekje.
Dan moet je het maar leuk vinden om altijd alles samen te doen. Het is toch echt totaal anders als je de koude kant bent.
Handig, anders zou je ook in beeld moeten brengen waarom ze met Vaderdag, Pasen, Kerst, 4 juli, etc. niet bij de familie van partner langs gaan.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
vrijdag 18 april 2025 om 09:31
Ik had zo de vriend van TO kunnen zijn.
God - wat HAAT ik die bijeenkomsten. Ik ben ook vrij duidelijk geweest naar mijn man toe. Ik ga niet, tenzij ik ZELF aangeef ergens heen te willen.
Eerste paar jaar bleef zijn familie zagen en zeiken dat ik er niet met elk feest of gelegenheid bij was. Ugh, wat was ik daar op gegeven moment klaar mee.
Ze zullen vast nog wel zeiken tegen mijn man, maar ik heb aangegeven daar niets, maar dan ook niets over te willen horen of merken. Klaar.
God - wat HAAT ik die bijeenkomsten. Ik ben ook vrij duidelijk geweest naar mijn man toe. Ik ga niet, tenzij ik ZELF aangeef ergens heen te willen.
Eerste paar jaar bleef zijn familie zagen en zeiken dat ik er niet met elk feest of gelegenheid bij was. Ugh, wat was ik daar op gegeven moment klaar mee.
Ze zullen vast nog wel zeiken tegen mijn man, maar ik heb aangegeven daar niets, maar dan ook niets over te willen horen of merken. Klaar.
vrijdag 18 april 2025 om 09:36
Vier jaar geleden en ze zijn 3 jaar samen. Dus hun hele relatie is de situatie al zoals die is.MissButterflyyy schreef: ↑18-04-2025 09:25Wat sneu dat je vriend pas zijn moeder is verloren en verder geen contact heeft met zijn familie. Hij zit vast nog midden in een rouwproces.
Ja natuurlijk zal hij nog volop rouwen, wellicht blijft hij zijn moeder de rest van zijn leven vreselijk missen. Heeft volgens mij weinig te maken met de weerstand tegen zoveel contact met schoonfamilie.
Slecht advies dat ze hem 'even' tijd voor zichzelf moet geven. Alsof hij binnenkort wel bij zal draaien. Hij heeft er gewoon geen behoefte aan en wil het intensieve contact niet!
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
vrijdag 18 april 2025 om 09:37
Ik denk dat ze nog niet weet dat haar topic is goedgekeurd. Of ze moet even haar hele wereldbeeld 180 graden draaien. Een van beide.
vrijdag 18 april 2025 om 09:41
jammer dan wat jouw familie er van vindt, laat iemand in zijn waarde. En eerlijk gezegd vind ik het nogal lomp om dat raar te vinden en weinig empathisch.Mwrosa schreef: ↑18-04-2025 08:18Ik snap je dilemma wel.
Ik ben ook heel hecht met mijn familie.
Mijn man gelukkig ook met de zijne dus met beide families veel contact.
Ik vind wat je allemaal opnoemt dus niet raar.
Stel, hij gaat niet mee. Gaan ze dan ook vragen waar hij is? En heb jij dan het gevoel dat je hem moet verdedigen?
Stel dat je dan zou zeggen: "hij had geen zin". Dat zou mijn familie bijvoorbeeld best raar vinden. Dan wordt je al gauw een vreemde eens ik de bijt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 18 april 2025 om 09:43
Ja precies. Dat viel mij ook altijd op. En ja, het is maar een serie maar er zullen echt wel families zijn waar het er zo aan toe gaat.OriginalHeleen schreef: ↑18-04-2025 09:30En nauwelijks bezoek van/naar de familie van Gloria, Phil en Cam. Zeker niet op wekelijkse/maandelijkse basis, niet eens op verjaardagen.
Handig, anders zou je ook in beeld moeten brengen waarom ze met Vaderdag, Pasen, Kerst, 4 juli, etc. niet bij de familie van partner langs gaan.
Het bleef mij altijd verbazen dat Mitchell aan het eind met Cam mee verhuisde naar Missouri voor zijn familie. Dat hadden ze dan wel weer mooi geregeld. Maar goed, een relatie is altijd een beetje geven en nemen natuurlijk. Maar vriend mag ook gewoon zijn grenzen aangeven.
I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things.
vrijdag 18 april 2025 om 09:46
Dus hij mag niet eens zelf beslissen, hoe hij zijn verjaardag wil vieren (rust),
maar moet mee in jullie 'warmte' van de familie (bezoek/drukte thuis).
Daar zou ik ook boos van worden.
“Draco dormiens nunquam titillandus”. - Motto van Zweinstein
vrijdag 18 april 2025 om 09:49
Eens met bijna iedereen. Jij verwacht veel te veel water bij de wijn van hem, en accepteert zijn behoeften niet. Dat gaat vroeg of laat mis.
Waarom moet hij van jou zijn behoeften aan de kant zetten voor de jouwe?
Accepteer de situatie voor wat het is. Het is helemaal prima als hij af en toe meegaat.
Waarom moet hij van jou zijn behoeften aan de kant zetten voor de jouwe?
Accepteer de situatie voor wat het is. Het is helemaal prima als hij af en toe meegaat.
vrijdag 18 april 2025 om 09:53
Even lekker een paar pagina's later dus niet bijgelezen.
Ik zit een beetje in het midden en begrijp je gevoel! Mijn man is ook absoluut geen familiemens. Niet opgegroeid in een warm nest en een ingewikkelde relatie met zijn ouders.
Wij wonen 5 kwartier rijden bij mijn moeder vandaan (mijn broertje en zusje wonen weer elders). Daar hebben we beter contact mee en vanuit mijn gezin wordt er best veel waarde gehecht aan verjaardagen, bij elkaar langs gaan, feestdagen etc. Nu moet ik zeggen dat ik 4x in een tijdsbestek van 2 weken ook veel vindt :p Maar misschien dat ik dat normaal gevonden had als we dichterbij woonden.
Mijn man vindt dat bij elkaar langsgaan ook moeilijk. Dus we hebben nu een soort van afspraak (stilzwijgend) dat hij alleen mee gaat naar de "hoofd" feestdagen. Dus pasen, kerst, sinterklaas, herdenkdag van mijn oma (al kan die in theorie ook vervallen) en moederdag/verjaardag van mijn moeder (vaak op dezelfde dag). De familie komt hier 2x per jaar voor de verjaardagen van de kinderen. Dit is voor hem behapbaar al zit ie wel elke keer van te voren weer te mopperen.
Alle andere dingen zoals nieuwjaarsdag en bezoekjes tussendoor doe ik alleen/met de kinderen samen. Zo houden we het behapbaar met zn 2en
Dus wat ik zou doen is om samen te zitten met hem en te kijken, wat werkt voor jullie allebei. Dus welke dagen zijn echtechtecht belangrijk en daar gaat hij mee heen en de rest niet. Zijn verjaardag zou ik lekker laten. Als er een BBQ bij jullie thuis is kan je afspraken maken over zijn aanwezigheid. Dus dat ie bijv alleen bij het eten komt maar niet van te voren bij t borrelen/eten klaarzetten etc. Of dat hij die dag met zijn vrienden de hort op gaat. Elkaar daarin respecteren en iets werkbaars vinden voor jullie beiden lijkt me het beste. Want ik vind ook ergens dat hij water bij de wijn moet doen en niet elke keer z'n snor kan drukken.
Ondertussen zijn wij bijna 14j samen en hebben we er een goede modus in gevonden
Succes!!
Ik zit een beetje in het midden en begrijp je gevoel! Mijn man is ook absoluut geen familiemens. Niet opgegroeid in een warm nest en een ingewikkelde relatie met zijn ouders.
Wij wonen 5 kwartier rijden bij mijn moeder vandaan (mijn broertje en zusje wonen weer elders). Daar hebben we beter contact mee en vanuit mijn gezin wordt er best veel waarde gehecht aan verjaardagen, bij elkaar langs gaan, feestdagen etc. Nu moet ik zeggen dat ik 4x in een tijdsbestek van 2 weken ook veel vindt :p Maar misschien dat ik dat normaal gevonden had als we dichterbij woonden.
Mijn man vindt dat bij elkaar langsgaan ook moeilijk. Dus we hebben nu een soort van afspraak (stilzwijgend) dat hij alleen mee gaat naar de "hoofd" feestdagen. Dus pasen, kerst, sinterklaas, herdenkdag van mijn oma (al kan die in theorie ook vervallen) en moederdag/verjaardag van mijn moeder (vaak op dezelfde dag). De familie komt hier 2x per jaar voor de verjaardagen van de kinderen. Dit is voor hem behapbaar al zit ie wel elke keer van te voren weer te mopperen.
Alle andere dingen zoals nieuwjaarsdag en bezoekjes tussendoor doe ik alleen/met de kinderen samen. Zo houden we het behapbaar met zn 2en

Dus wat ik zou doen is om samen te zitten met hem en te kijken, wat werkt voor jullie allebei. Dus welke dagen zijn echtechtecht belangrijk en daar gaat hij mee heen en de rest niet. Zijn verjaardag zou ik lekker laten. Als er een BBQ bij jullie thuis is kan je afspraken maken over zijn aanwezigheid. Dus dat ie bijv alleen bij het eten komt maar niet van te voren bij t borrelen/eten klaarzetten etc. Of dat hij die dag met zijn vrienden de hort op gaat. Elkaar daarin respecteren en iets werkbaars vinden voor jullie beiden lijkt me het beste. Want ik vind ook ergens dat hij water bij de wijn moet doen en niet elke keer z'n snor kan drukken.
Ondertussen zijn wij bijna 14j samen en hebben we er een goede modus in gevonden

vrijdag 18 april 2025 om 10:05
Wees blij dat je vriend zo duidelijk zijn grenzen aangeeft vanaf het begin en respecteer dat. Geef anderzijds ook bij hem aan wat voor jou écht belangrijk is. En probeer in het midden te landen.
Ik was ooit diegene in de relatie met amper familiebanden en slurpte in het begin de dynamiek met een warme nieuwe schoonfamilie helemaal op, omdat dat was wat ik zo lang gemist had. Om dat op een gegeven moment tot het besef te komen dat die intensiteit toch niet zo bij me paste. En dan is het lastiger terugschroeven omdat iedereen denkt dat er iets aan de hand is of dat je hun niet aardig meer vindt. Dat was totaal niet het geval, maar voor mij is volwassen leven echt een focus op je eigen kerngezin met af en toe een leuke bijeenkomst met bredere familie.
Je hebt kans dat je vriend het leuker begint te vinden naarmate de frequentie behoorlijk afneemt. Dat hij dan ook echt iets te vertellen heeft als hij mensen een langere tijd niet gezien heeft.
Ik was ooit diegene in de relatie met amper familiebanden en slurpte in het begin de dynamiek met een warme nieuwe schoonfamilie helemaal op, omdat dat was wat ik zo lang gemist had. Om dat op een gegeven moment tot het besef te komen dat die intensiteit toch niet zo bij me paste. En dan is het lastiger terugschroeven omdat iedereen denkt dat er iets aan de hand is of dat je hun niet aardig meer vindt. Dat was totaal niet het geval, maar voor mij is volwassen leven echt een focus op je eigen kerngezin met af en toe een leuke bijeenkomst met bredere familie.
Je hebt kans dat je vriend het leuker begint te vinden naarmate de frequentie behoorlijk afneemt. Dat hij dan ook echt iets te vertellen heeft als hij mensen een langere tijd niet gezien heeft.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
vrijdag 18 april 2025 om 10:24
Ik heb mijn partner liever niet mee naar familieuitjes en gezellig is als ik weer thuiskom dan dat ik met samengeknepen billen bang zit te zijn dat hij het niet leuk heeft bij mijn familie.
Ik snap best dat je liever met hem gaat dan zonder hem maar je kunt jezelf prima een mindset aanmeten waarin hier veel ruimte voor is. Jij wil je familie heel vaak zien, vindt dat enorm belangrijk en die ruimte wil jij hebben, je laat je niet bij je familie vandaan houden.
Geef hem andersom die ruimte ook, hij wil niet en is liever thuis. Jouw wens is niet belangrijker dan de zijne. Zo blijft hij ook blij en dat is goed voor jullie relatie.
Net als Lila-Linda ben ik benieuwd naar de reacties van jouw familie. Is er vanuit jouw familie sociale druk om te verschijnen?
Ik snap best dat je liever met hem gaat dan zonder hem maar je kunt jezelf prima een mindset aanmeten waarin hier veel ruimte voor is. Jij wil je familie heel vaak zien, vindt dat enorm belangrijk en die ruimte wil jij hebben, je laat je niet bij je familie vandaan houden.
Geef hem andersom die ruimte ook, hij wil niet en is liever thuis. Jouw wens is niet belangrijker dan de zijne. Zo blijft hij ook blij en dat is goed voor jullie relatie.
Net als Lila-Linda ben ik benieuwd naar de reacties van jouw familie. Is er vanuit jouw familie sociale druk om te verschijnen?
.
vrijdag 18 april 2025 om 10:26
vrijdag 18 april 2025 om 10:31
Dus zaterdag komt de familie bij jullie langs, met Pasen zijn jullie bij jullie ouders en volgende week zaterdag komen jouw ouders op eigen initiatief weer langs? En vorig weekend was er een BBQ. Ik snap wel dat dat veel te druk is met familie die niet eigen is. Ik zou dat met eigen familie ook veel te veel vinden. Elk weekend familie is voor mij gewoon teveel. Ik heb ook nog een eigen leven en juist in het weekend tijd om aan hobby's te besteden.
vrijdag 18 april 2025 om 10:39
vrijdag 18 april 2025 om 10:53
Nou echt dit hoor.Explorista schreef: ↑18-04-2025 09:46Dus hij mag niet eens zelf beslissen, hoe hij zijn verjaardag wil vieren (rust),
maar moet mee in jullie 'warmte' van de familie (bezoek/drukte thuis).
Daar zou ik ook boos van worden.
Ik zou ook totaal niet blij zijn met op zaterdag schoonouders op bezoek, zondag naar hen toe voor Pasen en dan volgende week ook nog taart komen eten voor mijn verjaardag die ik misschien helemaal niet eens wil vieren? Alleen Pasen (of verjaardag) lijkt mij ook meer dan genoeg.
Ik vind trouwens wel dat je een bbq niet op het laatste moment afzegt vanwege toch geen zin.
vrijdag 18 april 2025 om 11:27
Ik zit ook in dit team.
Je moet dit soort zaken niet forceren, tenzij hij helemaal nooit (bijvoorbeeld niet eens 1x per 4 maanden) meegaat.
Druk werkt niet. De ervaring leert dat als iedereen uitnodigend en aardig is zonder druk, je veel verder komt.
vrijdag 18 april 2025 om 11:38
Iedereen heeft z'n eigen perspectief he. Als de hele familie het gezellig vind en jij daar buiten valt , val je direct een beetje buiten de boot.
Niet erg, maar wel iets wat automatisch gebeurd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in