Moeite in relatie met betrokkenheid bij familie – iemand h

17-04-2025 22:02 142 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik zit ergens mee in mijn relatie en ik hoop dat iemand dit herkent of misschien tips heeft. Mijn vriend en ik zijn nu 3 jaar samen en wonen ook samen. Zelf ben ik heel hecht met mijn ouders en familie. We eten vaak samen, vieren verjaardagen en feestdagen samen – dat soort dingen. Maar mijn vriend heeft daar best moeite mee.

Hij heeft 4 jaar geleden zijn moeder verloren en heeft verder geen contact meer met familie. Hij is ook niet echt in een warm gezin opgegroeid en ik denk dat dat er misschien ook mee te maken heeft.

Wat ik lastig vind, is dat hij vaak met veel moeite meegaat naar mijn ouders. Soms zegt hij op het laatste moment ineens af, zoals vorige week bij een geplande BBQ. Dat zorgt dan ook weer voor spanningen tussen ons, zeker omdat ik het belangrijk vind dat hij erbij is. We kregen laatst zelfs ruzie omdat ik hem pushte om toch mee te gaan.

Nu met Pasen zijn we weer uitgenodigd bij mijn ouders, maar hij wil echt niet mee. Hij vindt het te veel, omdat zaterdag mijn familie langskomt én volgende week mijn ouders even langs willen komen voor een stuk taart voor zijn verjaardag. Hij wordt er boos van en zegt dat het hem allemaal te druk is.

Ik begin te twijfelen aan mezelf: denk ik te veel aan mijn eigen behoefte om dingen samen te doen met familie? Moet ik hem meer ruimte geven? Of is het ook logisch dat ik wil dat hij soms meegaat?

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt of meemaken? Hoe gaan jullie daarmee om? Ik vind het heel lastig om de balans te vinden tussen begrip voor hem en trouw blijven aan wat voor mij belangrijk is.
Als dat voor jou belangrijk is dan is dat prima natuurlijk.

Ik zou in jou geval het gesprek aan gaan waarom hij niet mee wil. Ik zie nu alleen maar aannames.
Decrypting life one day at the time
Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Jij gaat zo vaak als jij wilt en hij gaat zo vaak mee als hij wil.
Bij jullie thuis alleen als jullie dat beiden ok vinden.

Niet alles hoeft samen, toch?
Ik zou horendol worden van al die bezoekjes aan je familie. Jij vindt dit belangrijk, maar ik kan voor een buitenstaander goed begrijpen dat dit benauwend is,
Je kunt afspraken maken over momenten die echt belangrijk zijn zoals verjaardagen. Voor de rest zou ik zeggen dat hij op tijd aangeeft of hij wel of niet meegaat.
ldp schreef:
18-04-2025 06:46
Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Jij gaat zo vaak als jij wilt en hij gaat zo vaak mee als hij wil.
Bij jullie thuis alleen als jullie dat beiden ok vinden.

Niet alles hoeft samen, toch?
Dit. Waarom hem forceren steeds mee te gaan? Hoe vaak ga jij naar je ouders/komen je ouders bij jou? Vorige week een BBQ, morgen vanwege Pasen en volgende week voor zijn verjaardag?
Mijn ouders leven nog maar dit zou ik ook echt te veel vinden.
Nu zaterdag komt je familie, met Pasen, zondag dus, ga je naar je ouders, volgende week komen je ouders weer en vorige week was er een BBQ?
Zijn jullie niet graag eens gewoon een weekendje samen thuis, een dagje weg samen of iets doen met vrienden?
Een hele week werken en dan op vrije dagen constant verplichte nummertjes met familie. Vreselijk zou ik dat vinden.

Jullie zijn volwassen mensen, waarom.komen je ouders een stuk taart eten voor zijn verjaardag? Hij is toch geen klein kind?

Maar als jij dat leuk vindt en je vrije tijd vooral met je familie wil doorbrengen moet je dat zeker doen. Maar als je wil dat je partner dat ook wil doen heb je de verkeerde uitgekozen vrees ik. Laat die man lekker thuis.
Jij wil veel contact met je ouders, hij niet. Dan zijn er twee opties, je accepteert het of niet en dan zoek je iemand die net zo’n familiedier is als jij. Jij bent niet fout en hij ook niet, maar past hij wel bij jou als jullie behoeftes zo verschillen?
Melisande2 schreef:
18-04-2025 06:59
Jij wil veel contact met je ouders, hij niet. Dan zijn er twee opties, je accepteert het of niet en dan zoek je iemand die net zo’n familiedier is als jij. Jij bent niet fout en hij ook niet, maar past hij wel bij jou als jullie behoeftes zo verschillen?

Welke behoeftes bedoel je? De behoefte om naar haar familie te gaan? Het lijkt me logisch dat die behoeftes niet hetzelfde zijn, het is tenslotte haar familie en niet die van hem.
Melisande2 schreef:
Je bedoelt iemand die een familie-man is zonder eigen familie want wat met een familieman die de weekends en feestdagen ook wel eens met zijn eigen familie wil doorbrengen?
We kregen laatst zelfs ruzie omdat ik hem pushte om toch mee te gaan.
Ik begin te twijfelen aan mezelf: denk ik te veel aan mijn eigen behoefte om dingen samen te doen met familie? Moet ik hem meer ruimte geven? Of is het ook logisch dat ik wil dat hij soms meegaat?

Eerlijk gezegd lees ik idd veel 'ik wil en hij moet'. Omdat het belangrijk is voor jou (prima verder) wil niet zeggen dat hij zich maar moet schikken steeds. Ook jij kan wat water bij de wijn doen toch?
There is always something happening, and it's usually right now
Je kunt hem niet dwingen, en zoals je het beschrijft lijkt het mij ook erg veel.

Geef hem wat ruimte om niet mee te gaan, maar spreek ook af dat als jij zegt me te gaan dat hij dan niet steeds laatste moment kan afzeggen. Bijvoorbeeld bij een barbecue heeft de gastvrouw/heer al boodschappen gedaan en voorbereidingen getroffen dan kun je niet meer afzeggen omdat je toch geen zin hebt. Bedank meteen voor de uitnodiging of ga mee.
Ik kan me wel voorstellen dat je vriend daar geen zin in heeft en het allemaal te druk voor hem is.

Zelf ook geen familie, dus ik ben ook niet familie gericht. De familie van mijn partner heb ik ook niet voor gekozen, je krijgt ze erbij. Ik heb die band niet met hen die hij wel heeft. Aardige mensen hoor, maar ik hoef daar ook niet wekelijks bij te zitten. Daarbij hoef jij ook nooit met hem mee..
Team vriend.

Hou op hem te dwingen. Last iederpony gewoon doen wat zhij zelf fijn vindt.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Waarom komen jouw ouders op ZIJN verjaardag als hij daar geen zin in heeft? Hij mag toch wel zelf weten of hij wel of geen bezoek wil ontvangen?

Verder zou ik een paar momenten kiezen waarop je het belangrijk vindt dat hij meegaat, die met hem bespreken en verder hem vrij laten in of hij wel of niet mee wil gaan. Ik zie mijn ouders elke week, maar mijn vriend gaat echt niet elke week mee. Hij gaat daarnaast ook regelmatig naar zijn moeder zonder mij.
Het is toch zijn verjaardag? Als hij geen zin heeft in familie op zijn verjaardag dan is dat zo toch?

En verder laat hem. Spreek bijvoorbeeld af dat hij met kerst en hun verjaardag langs gaat en verder mag hij het zelf weten.

Je komt op mij erg drammerig over. Waarom moet hij perse mee? Ik zou gek worden als ik elke week mijn (schoon) ouders moest bezoeken.
coderood wijzigde dit bericht op 18-04-2025 07:34
25.82% gewijzigd
Je houdt geen rekening met zijn gevoelens. Sterker nog, van wat ik lees ga je over zijn grenzen heen. Heb je niet door dat hij steeds bij jullie wordt geconfronteerd door leegte en de familiebanden die hij zelf niet heeft gehad en ook nooit zal hebben van zijn kant?

En dat hij mee moet omdat jij het belangrijk vindt is voor mij zoiets als "hoe het heurt". Krijg er echt de kriebels van.

Ik begrijp vriend wel, wat intens allemaal zeg.
Cactusjeprik schreef:
18-04-2025 07:28
Waarom komen jouw ouders op ZIJN verjaardag als hij daar geen zin in heeft? Hij mag toch wel zelf weten of hij wel of geen bezoek wil ontvangen?

Haha inderdaad. En dat er dan ook gewoon geen taart is (waar het om lijkt te draaien) omdat hij heel die verjaardag niet viert.
Krijg ook wel echt kriebels bij de laatste zin. "Trouw blijven aan wat voor mij belangrijk is." Brrrrr. Wat een ik ik ik.
Twee verschillende gezinnen...de een hecht en de ander niet. Je vriend heeft een leven opgebouwd zonder familie en heeft daar tijd voor nodig.

Jij hebt een leven opgebouwd met familie en heel veel contact en daar heb jij tijd voor nodig.

Allebei je eigen ding doen en niet verwachten dat je vriend hier helemaal in mee gaat.

Ik zou er ook niet aan moeten denken om mijn familie 3x in 1 week te zien.
Ik ben volwassen met eigen leven.
Melisande2 schreef:
Vriend heeft volgens mij geen moeite met het vele contact tussen TO en haar ouders, maar moeite met dat hij altijd mee moet gaan.
Waarom push je hem om mee te gaan? Je bent toch een volwassen en zelfstandige vrouw. Met verjaardagen of feestdagen is het wel gezellig om samen te gaan (en ik vermoed dat hij daar geen probleem mee heeft), maar voor de rest van het jaar kan je toch alleen. Ik zou ook niet zo vaak bij schoonfamilie of vrienden van de "koude" kant langs willen. Dat is jouw leven opdringen aan je partner. Straks heeft je vriend geen tijd voor zijn eigen leven.

Ik lees nog dat je ouders langskomen voor zijn verjaardag..... Ik word al moe bij de gedachte. Heeft die man nu nooit rust of tijd voor zijn eigen hobby's. Ik neem aan dat hij ook nog moet werken zoals iedereen.
steven1980 wijzigde dit bericht op 18-04-2025 07:55
19.82% gewijzigd
Vier keer familiebezoek in een tijdspanne van twee weken is ook lichtelijk veel, vind ik. Dus luister naar wat zijn behoeftes zijn en ga dan zelf alleen. Ja, dat zullen jij en jouw familie dan moeten accepteren.
Mijn vriend houdt er ook niet zo van dus we doseren het, en soms ga ik alleen (maar niet zo vaak als jouw familie!).
Je kan prima trouw blijven aan wat je belangrijk vindt èn je vriend ,wat dat aangaat, zijn eigen keuzes te maken .
Niet iedereen is hetzelfde en niet ieder vindt dezelfde dingen belangrijk.
Bovendien is hij een volwassen man en lijkt het me niet meer dan logisch dat hij zeggenschap heeft over zn eigen leven.
Laat hem gewoon zelf beslissen of hij mee gaat of niet. Af en toe een keer een contact moment met jou familie is voor hem blijkbaar voldoende.

En de zin "mn ouders even langs willen komen voor een stuk taart voor zijn verjaardag" , die vind ik lastig. Het voelt voor mij dat jij het dwingerige als het om familie contact gaat, dus niet van een vreemde hebt. Je ouders doen hetzelfde. De verjaardag niet willen vieren (voor familie) gaat er bij hun niet in?
Komen er dan zinnen als "wat ongezellig, maar we komen wèl langs hoor, voor een taartje , we hebben per slot al een kadootje gehaald!" langs?
Laat je vriend het gewoon niet vieren als hij daar geen behoefte aan heeft. Ook dát is zn goed recht . Net als het jouw goed recht is om elke week op visite te gaan bij je ouders.
Team vriend. Ik zou ook doodongelukkig worden van zoveel verplichte nummers. Je bent zijn vriendin en niet zijn moeder, dus hou op hem te dwingen. Kleine kinderen hebben geen keuze als ze op visite moeten, maar hij is een volwassen vent en mag zijn eigen keuze hierin maken.

Ik hoor alleen maar ik, ik, ik en mijn ouders en je vriend wordt niet gehoord. Wat ontzettend benauwend.
We’re all mad here
Steven1980 schreef:
18-04-2025 07:43
Waarom push je hem om mee te gaan? Je bent toch een volwassen en zelfstandige vrouw. Met verjaardagen of feestdagen is het wel gezellig om samen te gaan (en ik vermoed dat hij daar geen probleem mee heeft), maar voor de rest van het jaar kan je toch alleen. Ik zou ook niet zo vaak bij schoonfamilie of vrienden van de "koude" kant langs willen. Dat is jouw leven opdringen aan je partner. Straks heeft je vriend geen tijd voor zijn eigen leven.

Met Pasen, Kerst, Pinksteren, Koningsdag etc ‘gezellig’ bij de schoonfamilie?

En de verjaardag van haar ouders, haar opa’s en oma’s, 2 broers en 1 zus en de 3 kinderen daarvan? (Bijvoorbeeld)

Laat hem zelf kiezen waar hij heen gaat, en kom dan wel de afspraak van een geplande BBQ ofzo na.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven