Moeite met reactie vriend rondom (eet) afspraken

13-11-2018 21:32 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik ben al 30 jaar met iemand bevriend en sinds 5 jaar is hij getrouwd. Zij hebben elkaar leren kennen op mijn verjaardag. Die dame is toevallig ook een hele goede vriendin van mij.
De laatste tijd is een afspraak met hun maken best lastig. Ze werken beiden in de zorg en weinig tijd voor elkaar. Ook een eetafspraak met mij moesten ze onlangs afzeggen.
Maar mijn vriend geeft constant als reden: we hebben zo weinig tijd voor elkaar en moeten aan ons zelf denken. Of we willen ook een keer saampjes zijn, En daar heb ik moeite mee. Mede omdat ik hun liefde heb mogelijk helpen maken. Dan geeft zo'n opmerking toch een rotgevoel. Alsof ik elke dag tijd van hun in beslag neem. En als ik bij hun eet ga ik netjes rond 20:00 uur weer weg, En zij kiezen voor een druk leven en daar hoef ik niet steeds dupe van te zijn.
Hoe kan ik hun het beste uitleggen dat ik het niet leuk vind dit steeds maar te horen? Zonder dat het de vriendschap kost?

Ik hoor graag jullie reacties erover.
Zijn zij verplicht veel met je af te spreken omdat jij 'hun liefde mogelijk hebt gemaakt'?
Hoe vaak wil je dan afspreken?
Fijn dat je deze goede vrienden hebt.
Bedenk:
Hun huwelijk komt voor hen op de eerste plaats.

Kan je een keer koffie gaan drinken? Om 16:00 daar zijn. En een uurtje later weer weg. Dan hebben ze de rest van de avond met z'n tweetjes.
Juruit1983 schreef:
13-11-2018 21:32
Mede omdat ik hun liefde heb mogelijk helpen maken.
???? Je hebt ze aan elkaar voorgesteld.. zij zijn een relatie met elkaar begonnen, niet een relatie met jou. Voel je je gepasseerd?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Mede omdat ik hun liefde heb mogelijk helpen maken.

Deze zin pik ik er even uit. Dat jij hun liefde mede mogelijk hebt gemaakt betekent niet dat ze jou iets verschuldigd zijn. Verre van zelf. Ik snap hen wel als ze druk zijn dat ze ook tijd voor elkaar willen maken en niet altijd zin in visite hebben.
Nee, en we spreken ook niet wekelijks ofzo af, maar steeds die nadrukkelijke reden noemen komt niet leuk over. Dan liever iets van: dan kunnen wij niet of iets dergelijks.
“Mede omdat ik hun liefde heb mogelijk helpen maken. Dan geeft zo'n opmerking toch een rotgevoel.”

Ik vrees dat jij het iets té persoonlijk opneemt eerlijk gezegd.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Je denkt dat je recht hebt op tijd met hem omdat hij een vriend van je is en omdat hij zijn vrouw op jouw feestje heeft leren kennen.
Dit is een denkfout.

Toch begrijp ik dat je hem als vriend mist. Dat zou ik in een gesprek met hem benadrukken en mij verre houden van verwijten. Dat je hem mist en dat je graag eens wat tijd met hem zou door brengen. Wie weet komt hij zelf met een voorstel om weer een keer samen af te spreken.
Heb je het gevoel dat je door hen met elkaar in contact te brengen, twéé vriendschappen kwijt bent?
Kan je ook 1-op-1 afspreken met één van hen? En dan later weer een keer met z'n drieën? Als ze het minder druk hebben of wanneer het net wel uitkomt?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Ik heb inmiddels ook je andere berichten op het forum hier gelezen. En ik snap best dat het pijnlijk is als je vriend het zo zegt.
Dikke :hug: van mij.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
|Courage| schreef:
13-11-2018 22:00
Heb je het gevoel dat je door hen met elkaar in contact te brengen, twéé vriendschappen kwijt bent?
Kan je ook 1-op-1 afspreken met één van hen? En dan later weer een keer met z'n drieën? Als ze het minder druk hebben of wanneer het net wel uitkomt?
Dit idd, ik kan me overigens wel voorstellen dat je er van baalt al vind ik het ze sieren dat ze eerlijk zijn over de reden en geen excuus bedenken.
Dank je wel, Courage. Ik spreek vaak genoeg afzonderlijk met hun af en dat is dan erg fijn. Maar alleen hij zegt het zo bot en ik geloof dat het voor haar niet uitmaakt. In het begin zei ze zelfs: als je bij ons bent en ik ben moe kan ik gewoon mijzelf zijn bij jou. Waarom nu dan niet? Denk ik dan soms.
Get a life.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja precies. Spreek niet met ze af als stel, maar ieder apart. Als de een dan is sporten, kun je met de ander daten.

Verdeel en heers.
Juruit1983 schreef:
13-11-2018 21:32
En als ik bij hun eet ga ik netjes rond 20:00 uur weer weg, En zij kiezen voor een druk leven en daar hoef ik niet steeds dupe van te zijn.
Hoe kan ik hun het beste uitleggen dat ik het niet leuk vind dit steeds maar te horen? Zonder dat het de vriendschap kost?

Euh... wat :O . O_o ?!
S-Groot schreef:
13-11-2018 22:27
Euh... wat :O . O_o ?!
Ja die vond ik ook heel bijzonder deze uitspraak .
Nouschi schreef:
13-11-2018 22:15
Get a life.
Precies dit.

Ben het niet vaak met je eens , maar deze keer wel.
louti schreef:
13-11-2018 21:38
???? Je hebt ze aan elkaar voorgesteld.. zij zijn een relatie met elkaar begonnen, niet een relatie met jou. Voel je je gepasseerd?
Ben je jaloers ?
Ze zijn je niets verschuldigd. Jij bent niet de dupe van hun keuzes. Jij hebt geen extra rechten omdat je ze aan elkaar hebt voorgesteld.

Zo, en dan nu: jouw behoeften zijn duidelijk anders dan hun behoeften. Mensen veranderen, zeker als ze een relatie hebben. Mijn man en ik werkten een tijdlang ook beide onregelmatig, dus ik kan me heel goed inleven in je vrienden, dan moet je echt prioriteit maken van elkaar zien. Als stel heb je soms nodig om langer dan 1 dagdeel met elkaar door te brengen, en als je beide weekenden werkt is dat zeldzaam..
Je schrijft dat je nog met elk apart afspreekt, waarom is dat niet voldoende voor je?
Mede omdat ik hun liefde heb mogelijk helpen maken. Dan geeft zo'n opmerking toch een rotgevoel. Alsof ik elke dag tijd van hun in beslag neem. En als ik bij hun eet ga ik netjes rond 20:00 uur weer weg, En zij kiezen voor een druk leven en daar hoef ik niet steeds dupe van te zijn.

Serieus?

Ik snap wel dat die vriend dat zo brengt. Maar vraag gewoon of hij de boodschap wat leuker verpakt. Voor jou en je gevoelentjes.

En dan deze bovenstaande zinnen er nog even achteraan uitspreken. :bonk:
LoVaKo, ik mis gewoon de tijd dat het nog wel makkelijk kon met zijn drietjes afspreken zonder op de tijd te letten. Lachen en film kijken. Tuurlijk heb ik begrip voor hun onregelmatige werktijden en dat ze ook tijd moeten besteden aan het huwelijk. Maar soms voelt het dat ik er altijd rekening mee houden moet. Maar het is maar een gevoel hé?
Eeelijk gezegd is het wel gewoon een gevoel. Je zou dat gevoel kunnen bespreken, zonder er iets van te verwachten. Jullie hebben namelijk niet met zn drieen een relatie, zij hebben een relatie en jij bent hun vriend.

Hoe moet jij met hen rekening houden? Je spreekt toch gewoon af of niet? Ik snap niet echt wat je daarmee bedoelt..

Als het je steekt dat hij deze reden opgeeft zou je kunnen vragen om smoesjes te verzinnen, aan de andere kant is dit het leven. Het leven doet soms pijn, dus er zit niks anders op het te accepteren.
Juruit1983 schreef:
13-11-2018 21:40
Nee, en we spreken ook niet wekelijks ofzo af, maar steeds die nadrukkelijke reden noemen komt niet leuk over. Dan liever iets van: dan kunnen wij niet of iets dergelijks.
Ben blij dat ze juist geen smoes verzinnen en het je gewoon eerlijk zeggen?
Je brengt zoals ik begrijp wel met beiden individueel tijd door, maar gezamenlijk willen ze (regelmatig) niet omdat ze ook wel eens samen willen zijn. Als ze zo onregelmatig werken en ze blijkbaar vinden dat ze tijd met elkaar moeten doorbrengen, waarom probeer jij ze dan te claimen? Je kan ze beiden toch los zien, wat is het probleem? En aan de kant zetten doen ze je ook niet, want ze brengen blijkbaar wel tijd met je door. Als ze samen willen zijn laat hen dan, is hun keuze. Ik kan best begrijpen dat als je steeds langs elkaar heen leeft je het fijn vindt om samen een dag door te brengen zonder een verplichte eetafspraak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven