Moet een man een vrouw thuisbrengen?

29-10-2020 01:21 652 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb sinds 8 maanden een relatie met een jongen die eerst een goede vriend van me was. Hij is 22 en ik ben 25, hij is dus een stuk jonger!

Nu lopen we eigenlijk al een tijdje tegen een probleem aan en dat gaat een beetje om principe kwesties bij mij, wat waarschijnlijk botst met zijn nog jonge karakter.

Een van deze principes is dat ik gewend ben, en zo ben ik ook opgevoed, dat een man mij ‘s nachts thuisbrengt als ik bij hem ben geweest. En even voor de duidelijkheid: we wonen in een grote stad en het is 6 minuten met de scooter en dus ongeveer 10 minuutjes met de fiets. Hij vind dat ik dat gewoon zelf moet doen. En natuurlijk kan ik dat en dat is ook zo, maar hoe fijn is het als een man graag wilt dat je veilig bent en je even naar huis brengt? Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat hij een scooter heeft en het dus zo weinig moeite kost... Ik wil er aan de ene kant niet om vragen want dan wordt het zo geforceerd, maar nu ik het een paar keer subtiel heb aangekaart en hij mij steeds door weer en wind midden in de nacht naar huis laat gaan terwijl hij op de bank blijft zitten merk ik toch dat het me blijft irriteren.

Wat vinden jullie? Mag ik dit verwachten of moet ik mijn eisen bijstellen en accepteren dat hij gewoon niet zo is?
lindaatje1900 schreef:
06-11-2020 11:35
Wat bedoel je hier dan mee?
Nou, wat ik al meerdere keren heb duidelijk gemaakt (mensen: blijf alsjeblieft naar elkaar luisteren en lees de voorgaande discussie eerst) : mannen en vrouwen lopen een vergelijkbaar risico op geweld op straat. Daar kun je geen algemeen argument uithalen dat mannen standaard vrouwen thuis moeten brengen of andersom.
Daveotion schreef:
06-11-2020 11:46
Ik kijk naar het achterliggende sentiment en de overtuigingen waar de uitspraken vandaan komen. Dus het staat er soms niet helemaal letterlijk, dat klopt.
Achterliggende sentiment? Ik ben niet bang hoor dat mijn man mij wilt verkrachten als ik mij opstel als iemand die niet alleen in het donker kan fietsen. Wel vind ik het belangrijk om mijzelf neer te zetten als een onafhankelijk iemand. Iemand die het erg gezellig en fijn vind als ze naar huis gebracht word. Maar niet iemand die dat nodig heeft omdat ze een vrouw is. En ik heb ook de luxe om mij zo op te stellen. Ik woon in een land en stad waar ik 's avonds veilig over straat kan.

Maarja misschien is er wel een achterliggend sentiment. Niet hetgeen wat jij benoemt. Maar ik wil graag door mijn man als gelijke gezien worden. En ik wil dat mijn dochter opgroeit als gelijke van haar grote broer. Dat zijn dingen die ik super belangrijk vind. En daarom wil ik als vrouw niet hoeven wachten tot een man mij naar huis brengt. En daarom zal ik mijn zoon leren dat het lief is als je iemand thuis brengt, maar niet dat het een plicht is van mannen naar vrouwen toe.

En dat betekent echt niet dat wij thuis niks liefs voor elkaar doen hoor. Mijn man zou mij altijd ophalen als het kon. Maar goed dat zou ik ook voor hem doen. Dat staat los van sekse.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
06-11-2020 11:48
Maak je dit echt mee? Want behalve mijn ouders toen ik nog een puber was en onder hun supervisie thuis woonde, heeft er nooit iemand tegen me gezegd dat ik niet alleen over straat mocht.
Ik heb dat niet meegemaakt nee. Maar ik ben ook tot ongeveer mijn 30e vrijgezel geweest, dus er was geen geliefde die dat tegen me kon zeggen. ;-D
Ik geloof niet meer in sprookjes.
forumfossiel schreef:
06-11-2020 11:56
En verwacht je dan wel of niet dat je na het thuisbrengen mag neuken.
Eh nee, dates moeten op eigen gelegenheid komen en terug gaan. In een relatie vind ik het wat anders, dan hoor je ze wel op te halen en terug te brengen.
Sinned77 schreef:
06-11-2020 12:42
Eh nee, dates moeten op eigen gelegenheid komen en terug gaan. In een relatie vind ik het wat anders, dan hoor je ze wel op te halen en terug te brengen.


En waarom hoort dat in een relatie? En doe je dat dan ook als je samenwoont en ze gaat 's avonds ergens heen, haal je haar dan ook altijd op?
Marana schreef:
06-11-2020 12:45
En waarom hoort dat in een relatie? En doe je dat dan ook als je samenwoont en ze gaat 's avonds ergens heen, haal je haar dan ook altijd op?
Omdat ik niet wil dat haar slechte dingen overkomen. Bij samenwonen vind ik het ook geen probleem om haar even te brengen en op te halen.
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
06-11-2020 12:42
Eh nee, dates moeten op eigen gelegenheid komen en terug gaan. In een relatie vind ik het wat anders, dan hoor je ze wel op te halen en terug te brengen.
En waarom maak je dat onderscheid tussen een date en partner in je stelligheid?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Daveotion schreef:
06-11-2020 11:46
Ik kijk naar het achterliggende sentiment en de overtuigingen waar de uitspraken vandaan komen. Dus het staat er soms niet helemaal letterlijk, dat klopt.
Dat sentiment leg je er naar mijn mening juist zelf in terwijl het er niet is.
*** Jij bent iemand die het zelf fijn vindt om thuisgebracht te worden en vindt het een fijne gedachte als iedereen dat zou doen (het hoort of moet)
*** Sommige andere mensen vinden dat persoonlijk juist niet fijn. Voor henzelf.
*** En sommige mensen wijzen op gevaarlijke effecten als je zo'n wederzijds verwachtingenpatroon hebt.

Niemand beweert die grootse uitspraken die jij doet ("het einde is zoek als een vrouw zich een keer door een man laat thuisbrengen"), niemand suggereert dat ook maar.

Ik krijg de indruk dat de "thuisbrengers" zich bedreigd voelen in dat ze ongeëmancipeerd zijn op dit punt en ze ook hun kinderen zo opvoeden. Nergens voor nodig: het is helemaal legaal hoor! Er is gelukkig echt niemand die oplegt hoe jij je relatie moet doen.
Sinned77 schreef:
06-11-2020 12:50
Omdat ik niet wil dat haar slechte dingen overkomen. Bij samenwonen vind ik het ook geen probleem om haar even te brengen en op te halen.


Ook als je kleine kinderen thuis hebt, die je dan even alleen moet laten?

En waarom mag een date wel evt iets slechts overkomen maar je relatie niet?
Daveotion schreef:
06-11-2020 11:48
Maak je dit echt mee? Want behalve mijn ouders toen ik nog een puber was en onder hun supervisie thuis woonde, heeft er nooit iemand tegen me gezegd dat ik niet alleen over straat mocht.
Je maakt een heel goed punt: juist in je opvoeding worden dit soort patronen ingeprent: als donker, dan gevaar en dan zorgen dat je niet alleen bent ( en soms ook: maar naar een sterke man gaan).

Dat creëert dus juist een extra gevaar: lees de aanranding van Doornroosje op pagina 21 anders terug als voorbeeld. In een paniekreactie durfde zij niet weg te gaan bij haar dader.
Marana schreef:
06-11-2020 12:58
Ook als je kleine kinderen thuis hebt, die je dan even alleen moet laten?

En waarom mag een date wel evt iets slechts overkomen maar je relatie niet?
De meeste dates sloegen het voorstel om ze naar huis te brengen af, kan ook aan mij liggen. Misschien wilden ze niet dat ik wist waar ze woonden.
Lotus90 schreef:
06-11-2020 09:44

Bizar inderdaad, hoe hier aan de hand van wat “statistieken” beweerd wordt dat de onveiligheid voor vrouwen op straat reuze meevalt. De mensen die dit serieus nemen, zijn echt ongelooflijk naïef.
[...]
En láng niet ieder slachtoffer durft überhaupt aangifte te doen, dus cijfers zijn niet eens betrouwbaar.
Het wordt op deze manier lastig om met jou een gesprek te voeren.

Als jouw persoonlijke gevoel niet overeenkomt met jouw persoonlijke werkelijkheid en/of jouw persoonlijke werkelijkheid niet overeenkomt met de landelijke werkelijkheid (statistiek), dan klopt die statistiek niet en iedereen die de landelijke werkelijkheid wel gelooft is wel heel dom.
Vergelijkbare redenaties zie je tegenwoordig bij de Qanon- en de Flat-earth-mensen.

Lotus90 schreef:
06-11-2020 09:44
Ik denk dat het voornamelijk mannen zijn. En ook wel vrouwen, die misschien toevallig in een omgeving wonen waar het (bijna) niet voorkomt dat vrouwen geïntimideerd/belaagd worden op straat. Of om andere redenen met rust gelaten worden door mannen. Kortom: mensen die het zelf niet meemaken en daarom zeer stellig beweren dat het probleem niet of nauwelijks bestaat. Extreem aanmatigend.
Dat denk ik juist niet: ik lees vooral genuanceerde en goed onderbouwde bijdragen van oud-slachtoffers die het goed verwerkt hebben.
En jouw reactie is dan erg confronterend natuurlijk voor hen: ze hebben iets naars meegemaakt, hebben daar energie in moeten steken om goed te verwerken en dan ga jij ze even vertellen dat ze niet weten hoe geweld werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
06-11-2020 12:54
Dat sentiment leg je er naar mijn mening juist zelf in terwijl het er niet is.
*** Jij bent iemand die het zelf fijn vindt om thuisgebracht te worden en vindt het een fijne gedachte als iedereen dat zou doen (het hoort of moet)
*** Sommige andere mensen vinden dat persoonlijk juist niet fijn. Voor henzelf.
*** En sommige mensen wijzen op gevaarlijke effecten als je zo'n wederzijds verwachtingenpatroon hebt.

Niemand beweert die grootse uitspraken die jij doet ("het einde is zoek als een vrouw zich een keer door een man laat thuisbrengen"), niemand suggereert dat ook maar.

Ik krijg de indruk dat de "thuisbrengers" zich bedreigd voelen in dat ze ongeëmancipeerd zijn op dit punt en ze ook hun kinderen zo opvoeden. Nergens voor nodig: het is helemaal legaal hoor! Er is gelukkig echt niemand die oplegt hoe jij je relatie moet doen.
Over het zo opvoeden van hun kinderen: ik vind (mijn mening) het wel kwalijk dat jongens en meisjes nog steeds verschillend worden opgevoed en m.i. hou je dus juist daardoor de verschillen in stand.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
06-11-2020 13:22
Over het zo opvoeden van hun kinderen: ik vind (mijn mening) het wel kwalijk dat jongens en meisjes nog steeds verschillend worden opgevoed en m.i. hou je dus juist daardoor de verschillen in stand.
Een theorie. Als je jongens opvoedt met het idee dat je een meisje beter niet alleen over straat kunt laten gaan in het donker, omdat een meisje dan (meer) risico loopt te worden lastig gevallen. Bestaat dan de kans dat jongens zich vrijer voelen een meisje lastig te vallen als ze alleen over straat loopt? Blijkbaar dwingt de aanwezigheid van een (andere) jongen/man het respect af, dat er ook zou moeten zijn als een meisje/vrouw alleen is.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Chienandalou schreef:
06-11-2020 13:22
Over het zo opvoeden van hun kinderen: ik vind (mijn mening) het wel kwalijk dat jongens en meisjes nog steeds verschillend worden opgevoed en m.i. hou je dus juist daardoor de verschillen in stand.
Ja, je hebt gelijk: zie ook mijn andere post. Dat rollenpatroon draagt waarschijnlijk bij aan meer slachtoffers.
Neemt niet weg dat de reacties van sommige mensen hier onnodig fel en persoonlijk zijn: er komt niemand ze een boete geven of zo.

Ik sluit me aan bij Doornroosje75: "vertellen en voorleven!"
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
06-11-2020 13:02
Je maakt een heel goed punt: juist in je opvoeding worden dit soort patronen ingeprent: als donker, dan gevaar en dan zorgen dat je niet alleen bent ( en soms ook: maar naar een sterke man gaan).

Dat creëert dus juist een extra gevaar: lees de aanranding van Doornroosje op pagina 21 anders terug als voorbeeld. In een paniekreactie durfde zij niet weg te gaan bij haar dader.
Ehm, het ging mijn ouders er niet om dat er een jongen bij was. Samen met een vriendin was ook goed. Het ging hen er alleen om dat ik niet in mijn eentje was, 's avonds laat. Overigens waren ze er niet heel streng op en kwam het dus ook wel voor dat ik alleen fietste. We hadden er daarnaast ook stevige discussies over.

Overigens, als je puur naar de statistieken kijkt, hadden ze wel een punt: de meeste slachtoffers vallen in de leeftijd 15-25 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
06-11-2020 12:24
Nou, wat ik al meerdere keren heb duidelijk gemaakt (mensen: blijf alsjeblieft naar elkaar luisteren en lees de voorgaande discussie eerst) : mannen en vrouwen lopen een vergelijkbaar risico op geweld op straat. Daar kun je geen algemeen argument uithalen dat mannen standaard vrouwen thuis moeten brengen of andersom.
Wie zegt dat dat moet? Je bepaalt zelf als vrouw of je dat kan waarderen of (juist) niet. En als man om mee te lopen of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ceder, bedankt voor je onderbouwde bijdragen in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
06-11-2020 12:54
Dat sentiment leg je er naar mijn mening juist zelf in terwijl het er niet is.
*** Jij bent iemand die het zelf fijn vindt om thuisgebracht te worden en vindt het een fijne gedachte als iedereen dat zou doen (het hoort of moet)
Je leest niet goed. Ik vind het prima en gezellig als iemand met me meeloopt of -fietst als de gelegenheid zich voordoet. Ik vind niet dat het in het algemeen zo 'hoort'.
*** Sommige andere mensen vinden dat persoonlijk juist niet fijn. Voor henzelf.
Inderdaad, dat heb ik ook vastgesteld. En daarnaast vraag ik me af waarom de man die het aanbiedt met argusogen wordt bekeken.
*** En sommige mensen wijzen op gevaarlijke effecten als je zo'n wederzijds verwachtingenpatroon hebt.
Nogmaals, ik heb hier zelf geen enkele ervaring mee. Nog nooit te maken gehad met een man die vond dat ik niet alleen over straat kon. Dus over welk gevaarlijk patroon hebben we het?
Alle reacties Link kopieren
lindaatje1900 schreef:
06-11-2020 14:12
Wie zegt dat dat moet? Je bepaalt zelf als vrouw of je dat kan waarderen of (juist) niet. En als man om mee te lopen of niet.
Dat is toch juist de vraag die centraal staat in dit topic...? :sarcastic:
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
06-11-2020 15:17
Dat is toch juist de vraag die centraal staat in dit topic...? :sarcastic:
Ja, daar reageer ik toch op??

Je bepaalt als vrouw zelf of je dat wil of (juist) niet en als man.
Daveotion schreef:
06-11-2020 15:15
Je leest niet goed. Ik vind het prima en gezellig als iemand met me meeloopt of -fietst als de gelegenheid zich voordoet. Ik vind niet dat het in het algemeen zo 'hoort'.
Excuus: ik heb je op dit punt onterecht in het "omdat het zo hoort!"-hokje gestopt. We laten ons blijkbaar allebei toch iets te veel meeslepen door de emotie, gezien ook jouw wat sterke "het einde is zoek" die je anderen probeerde aan te praten :shame: Ik zal er op letten.
Daveotion schreef:
06-11-2020 15:15
Inderdaad, dat heb ik ook vastgesteld. En daarnaast vraag ik me af waarom de man die het aanbiedt met argusogen wordt bekeken.
Dat hebben die mensen gewoon toegelicht hoor: voor hen is het ofwel alert zijn op een mogelijke gevaarlijke situatie (rape-date kort gezegd) ofwel alert zijn dat ze terecht komen in een relatie waarin de ander verkeerde aannames over hen doet of ongelijke dingen verwacht.
Daveotion schreef:
06-11-2020 15:15
Nogmaals, ik heb hier zelf geen enkele ervaring mee. Nog nooit te maken gehad met een man die vond dat ik niet alleen over straat kon. Dus over welk gevaarlijk patroon hebben we het?
Ook nogmaals, als je gewe....
Ach nee, laat ook maar: je kunt het gewoon teruglezen.

Je begaat hier trouwens dezelfde denkfout als een aantal anderen hiervoor:
***Ik heb dit gevoel of deze ervaring
***Als logica of onderzoek over wat er bij de gemiddelde andere mens gebeurt iets anders zegt dan mijn persoonlijke ervaring, dan klopt de logica of de wetenschap niet. Ik weerleg het niet, ik ga er niet inhoudelijk op in. (De algemene werkelijkheid moet zich anders maar aanpassen aan mij :-D )
Alle reacties Link kopieren
lindaatje1900 schreef:
06-11-2020 15:39
Ja, daar reageer ik toch op??

Je bepaalt als vrouw zelf of je dat wil of (juist) niet en als man.
Ah, dan begreep ik je verkeerd. Excuus!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
lindaatje1900 schreef:
06-11-2020 15:39
Ja, daar reageer ik toch op??

Je bepaalt als vrouw zelf of je dat wil of (juist) niet en als man.
Ik heb even je reacties nagelezen: jouw posts waren net tijdens discussies of vrouwen nou meer risico's lopen dan mannen of niet. Je had het wel over gevaar, maar niet over een eventuele ongelijkheid op dat punt. Ik verwees naar die grafiek, maar op het punt van ongelijke risico's heb jij volgens mij geen uitspraken gedaan. Langs elkaar heen dus.
Roseaux schreef:
06-11-2020 14:55
Ceder, bedankt voor je onderbouwde bijdragen in dit topic.
Fijn te horen! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven