Na 6 jaar nog steeds bezig met ex

10-05-2021 22:26 46 berichten
Het is inmiddels 6 jaar geleden en 3 relaties verder, dat het uitging met m'n ex. Drie en een half jaar hadden we een geweldige relatie. Totdat onze wegen steeds meer gingen scheiden, we andere interesses kregen, en we er (met moeite) een punt achter zetten. Het was zwaar, maar ik stond er volledig achter.

De eerste jaren heb ik het er vrij goed vanaf gebracht. Onder andere door van relatie in relatie te stappen, me te focussen op werk, reizen en avontuur, en door 100 andere mogelijke oorzaken te zoeken van mijn soms depressieve gevoelens. Maar sinds 2 jaar duwt mijn onderbewuste het steeds meer naar voren: Ik mis mijn ex.

Bijna wekelijks inmiddels droom ik over hem: dat ik hem opzoek en we weer samen komen. Ik voel me eindelijk weer 'thuis' en mezelf. En niet alleen in m'n dromen, ook overdag komt hij steeds vaker voor in m'n hoofd.

Het is destijds met een reden uitgegaan, waar ik volledig achter stond. Het was zwaar, maar onze wegen pasten niet meer. Via via weet ik dat hij inmiddels getrouwd is en samenwoont met zijn nieuwe vriendin (eh, vrouw). En realistisch gezien denk ik ook dat we nog steeds niet meer bij elkaar passen. We hebben elkaar nog twee keer gesproken, 1 en 2 jaar nadat het uit was, dat verliep vrij casual en prima. Daarna nooit meer contact gehad.

Maar toch... Waarom speelt hij nog zo vaak door mijn hoofd? Waarom al die dromen over hem? Hebben we het niet goed genoeg afgerond? Waarom blijft het zo steken? Is dit normaal? Is dit een teken dat ik hem nog eens moet zien?

Ik heb ook het idee dat dit misschien de reden kan zijn/meespeelt dat al mijn relaties na hem zijn gestrand, dat ik daar nog niet klaar voor was, of dat ik onbewust de verkeerde personen uitkoos..

Herkennen mensen dit? Zijn er manieren hoe je zo iets kunt verwerken, na zo'n lange tijd? Alle tips en verhalen zijn welkom.

Bedankt alvast voor het lezen. Liefs. x
anoniem_64707f9e07906 wijzigde dit bericht op 11-05-2021 00:13
7.26% gewijzigd
Overweeg eens om in therapie te gaan.
Misschien heb je bij hem het idee dat hij degene was waar je wel een toekomst mee kon opbouwen omdat dat toch echt een redelijk langdurige relatie was tov de 3 die in die 2,5 jaar erna volgde en heb je hem in je hoofd geromantiseerd.

De kans is trouwens groot dat jullie nu haast geen raakvlakken meer hebben en dat hij helemaal niet meer bij je past.
LīlyRose schreef:
10-05-2021 22:27
Overweeg eens om in therapie te gaan.
Loop sinds kort bij de huisarts psycholoog en wil dit inderdaad ook met haar gaan bespreken :)
Gatekeeper* schreef:
10-05-2021 22:32
Misschien heb je bij hem het idee dat hij degene was waar je wel een toekomst mee kon opbouwen omdat dat toch echt een redelijk langdurige relatie was tov de 3 die in die 2,5 jaar erna volgde en heb je hem in je hoofd geromantiseerd.

De kans is trouwens groot dat jullie nu haast geen raakvlakken meer hebben en dat hij helemaal niet meer bij je past.
Ja klopt wel.. Realistisch kan ik dat ook wel bedenken, alleen m'n gevoel blijkbaar niet..... :bonk:
SpiritualGangster schreef:
10-05-2021 22:40
Ja klopt wel.. Realistisch kan ik dat ook wel bedenken, alleen m'n gevoel blijkbaar niet..... :bonk:
Je gevoel kan je behoorlijk goed sturen met je gedachten.
Misschien heb je hier wat aan


https://vivalavidalifestyle.com/nl/hoop ... eranderen/
naamloosjes schreef:
10-05-2021 23:01
Misschien heb je hier wat aan


https://vivalavidalifestyle.com/nl/hoop ... eranderen/
O, wouw dankje dat kende ik nog niet. Het klinkt heel waardevol. Ik ga het uitproberen :biggrin:
Je gevoelens wegstoppen en de ander zsm vervangen dat werkt vaak niet nee. Lijkt me dan ook duidelijk waarom je nog altijd met hem bezig bent.

Heb ook iemand gekend die continue wegrent voor gevoelens, sluit relaties niet of op een onbehoorlijke manier af alvorens aan iets nieuws te beginnen. het is een copingsmechanisme ergens voor denk ik, maar ik vind het persoonlijk heel naar dit soort mensen want ze komen altijd weer opduiken al is het tig jaren later, omdat ze nooit iets hebben verwerkt en daardoor nog altijd op een ongezonde manier bezig zijn met mensen uit het verleden. Kunnen zich vervolgens ook niet geheel geven aan een ander vanwege issues met ex(en).

Hoop dat je hier uit kan komen, voor jezelf maar ook voor anderen die jouw pad kruizen en mogelijk ongewild ook in dit web verstrikt raken
Zo te lezen ben je niet nog steeds bezig met je ex, je bent weer terug met je gedachten bij je ex omdat er nu even niemand is om de leegte op te vullen. Dat 'thuis' gevoel zul je bij jezelf moeten gaan zoeken (heel corny), hij kan je dat niet geven want hij is getrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Haal diep adem, geef jezelf een klap in je gezicht, ga iets nuttigs doen. Je doet dit jezelf aan. Je bent toch geen masochist? Je mist je ex niet, je mist een geïdealiseerd droombeeld.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Misschien werkt het wel heel verhelderend om wel contact met hem te leggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat je dan misschien toch een ienieminie kansje ziet dat hij voor jou zou gaan kiezen, als je je maar daarop zou toeleggen.

dat doe je niet, omdat je met je verstand weet dat die kans erg klein is.

maar zo kun je toch veilig in het verleden blijven hangen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
11-05-2021 01:20
Zo te lezen ben je niet nog steeds bezig met je ex, je bent weer terug met je gedachten bij je ex omdat er nu even niemand is om de leegte op te vullen. Dat 'thuis' gevoel zul je bij jezelf moeten gaan zoeken (heel corny), hij kan je dat niet geven want hij is getrouwd.
Dit inderdaad. Ik heb dit vrij lang gehad met mijn eerste vriendje. Niet als ik zelf aan het daten was, of zelfs maar iemand op het oog had, maar als er niemand was waar ik ook maar in geïnteresseerd was ging mijn hoofd weer terug naar hem.
SpiritualGangster schreef:
10-05-2021 22:26
Is dit een teken dat ik hem nog eens moet zien?
Nee, als je dat maar uit je hoofd laat.
Die man heeft inmiddels een leven opgebouwd zonder jou.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat je in je relatie met die ex iets had wat je in de relaties daarna niet meer hebt meegemaakt? Een gevoel, een staat-van-zijn oid?
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het om te zien dat zijn leven wel verder is gegaan. Kan best verhelderend zijn om eens af te spreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-05-2021 06:19
Misschien werkt het wel heel verhelderend om wel contact met hem te leggen.

Alsjeblieft zeg. Laat die man lekker met rust. TO moet met haarzelf aan de slag.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 11-05-2021 18:11
0.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het zou ook zomaar kunnen dat hij een symbool van iets is. De man was bij einde relatie al niet meer wat hij bij begin was, en nu al helemaal een andere man
Je mist een bepaalde periode in je leven, een bepaald gevoel maar niet hem zoals hij nu is perse.
Maak het niet groter dan dat het is.
Er komt wel weer liefde alleen dan nu op een andere manier, maar die ken je nog niet dus verlang je nog naar wat je wel kent.
Net zoals je als kind dol was op fricandellen en dat het toppunt van verwennerij vond, ben je nu toe aan iets anders ben je weet nog niet wat.
Bedenk dus wat je zo leuk vond aan je oude fricandel 😉 en wat je van je fricandel 2.0 wil.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar helaas. Ook al ben ik zelf ook verder gegaan en heb ik alweer jaren een nieuwe fijne en leuke relatie. Ik herken wel wat je zegt, dat het de eerste jaren eigenlijk amper speelde en sterker lijkt te worden naarmate de jaren verstrijken. Ik heb me vaak afgevraagd wat het nu precies is wat me doet verlangen naar hem en ik denk dat het een combinatie is van emoties en verlangens. Ergens verlang ik heel simpel terug naar die tijd, heerlijk onbezorgd was alles toen nog. Ook voel ik (en dat is naar om toe geven) een soort jaloezie over hoe goed hij zijn leven nu voor elkaar lijkt te hebben. Ik voel ook verdriet, omdat wij nooit meer bij elkaar zullen zijn. Maar ik denk dat de emotie die ervoor zorgt dat ik nog vaak aan hem denk vooral spijt is. Spijt dat ik toen niet zag wat ik had, en daar niet wat harder voor gevochten heb en spijt dat ik hem toen gekwetst heb. Dat gecombineerd met het feit dat mijn onderbewuste ergens heeft bedacht dat hij de ware is, waardoor hij soms door mijn dromen spookt (als hij echt de ware was dan waren we nog wel bij elkaar).

Maar ja, uiteindelijk brengen dat soort gevoelens je nergens. Of je doet er wat mee en probeert weer contact met hem te leggen, of je moet zelf een manier vinden om ermee te dealen. Ik heb voor het laatste gekozen.
Suusje666 schreef:
11-05-2021 07:12
Kan het zijn dat je in je relatie met die ex iets had wat je in de relaties daarna niet meer hebt meegemaakt? Een gevoel, een staat-van-zijn oid?
Ja, dit inderdaad.. Een bepaald gevoel van heel zijn? Ik merkte in de relaties na hem soms ook op dat ik opzoek was naar bepaalde eigenschappen (die mijn ex wel had) en raakte dan teleurgesteld als ik die niet in hen terugvond.
moentje_ schreef:
11-05-2021 00:13
Je gevoelens wegstoppen en de ander zsm vervangen dat werkt vaak niet nee. Lijkt me dan ook duidelijk waarom je nog altijd met hem bezig bent.

Heb ook iemand gekend die continue wegrent voor gevoelens, sluit relaties niet of op een onbehoorlijke manier af alvorens aan iets nieuws te beginnen. het is een copingsmechanisme ergens voor denk ik, maar ik vind het persoonlijk heel naar dit soort mensen want ze komen altijd weer opduiken al is het tig jaren later, omdat ze nooit iets hebben verwerkt en daardoor nog altijd op een ongezonde manier bezig zijn met mensen uit het verleden. Kunnen zich vervolgens ook niet geheel geven aan een ander vanwege issues met ex(en).

Hoop dat je hier uit kan komen, voor jezelf maar ook voor anderen die jouw pad kruizen en mogelijk ongewild ook in dit web verstrikt raken

Ja.. Dit klinkt wel bekend. Ik ben van mezelf een vrij reflectief persoon, maar heb natuurlijk ook mijn blinde vlekken... Het is inderdaad echt niet iets waar je in wil blijven zitten. Heb het zelf ook van de andere kant ervaren, dat hij zelf nog volop in de knoop zat met vorige relaties. En het is mede daardoor dus ook gestrand.

Heb je eventueel tips hoe uit het web te komen?
eva-luna schreef:
11-05-2021 07:53
Alsjeblieft zeg. Laat die man lekker met rust. TO moet met haarzelf aan de slag.
Tips hoe ik ermee aan de slag kan gaan? :mrgreen:
SpiritualGangster schreef:
11-05-2021 18:16
Tips hoe ik ermee aan de slag kan gaan? :mrgreen:
Therapie
Surebaby schreef:
11-05-2021 08:04
Het zou ook zomaar kunnen dat hij een symbool van iets is. De man was bij einde relatie al niet meer wat hij bij begin was, en nu al helemaal een andere man
Je mist een bepaalde periode in je leven, een bepaald gevoel maar niet hem zoals hij nu is perse.
Maak het niet groter dan dat het is.
Er komt wel weer liefde alleen dan nu op een andere manier, maar die ken je nog niet dus verlang je nog naar wat je wel kent.
Net zoals je als kind dol was op fricandellen en dat het toppunt van verwennerij vond, ben je nu toe aan iets anders ben je weet nog niet wat.
Bedenk dus wat je zo leuk vond aan je oude fricandel 😉 en wat je van je fricandel 2.0 wil.
Dankje voor je reactie :) Het was inderdaad een erg leuke periode in mijn leven, waar ik vaak naar terug verlang. En de liefde zoals bij hem heb ik daarna niet meer gevonden. Ik hoop dat er snel een even leuke frikandel voorbij wandeld :kwijl: Haha. Of misschien eerst nog opzoek naar de frikandel in mezelf :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven