Na-apende kennis

01-03-2012 13:39 58 berichten
Even een heel ander topic, iets waar ik me al een aantal maanden aan erger... een kennis van mij (zit een beetje tussen kennis en vriendin in zeg maar) aapt me heel vaak na. Het klinkt echt heel kinderachtig als ik het zo opschrijf, haha :-) maar het is echt zo

Eerst dacht ik nog dat ik het me verbeeldde, maar een aantal gezamenlijke vriendinnen / kennissen spraken mij er op aan, dat het hen opviel dat zij mij continue na doet. En dan met name digitaal, op facebook en hyves.

Als ik een foto ergens van plaats, staat geheid de dag er na een soort gelijke foto van haar er op. Ben ik ergens geweest, dan is zij er de week er na ook geweest. Zet ik er een Loesje tekst /poster op, de dag er na staat die van haar er vol mee. Het lijkt wel alsof ze er een wedstrijdje van maakt of zo. (terwijl ik niet competitief ben )

Ik vind het echt heel raar, en snap eigenlijk niet van mezelf dat ik me er ZO aan erger, maar ik vind het echt heel vervelend en ik ben bang dat het heel raar overkomt als ik haar er op aan spreek (ze zal het toch ontkennen). Ik werd zelfs al door andere mensen gevraagd of ik een 'stalker' had, omdat ze zo 'geobsedeerd' door mij leek?? Dus het viel niet alleen mij op...

Probleem is dat deze meid dus meer vriendin wil worden en me vaker wil zien dan nu. Ik vind haar zo in real life ook heel aardig, ze is een beetje apart maar wel grappig en slim en ik kan het over het algemeen goed met haar vinden. Maar op facebook en hyves is ze één grote bron van ergernis voor mij.

Mijn man vindt het maar een vreemd mens en vindt dat ik de boot af moet houden en het contact dood moet laten bloeden. Hij vertrouwt het niet, zegt dat ze echt te gefixeerd op mij is.

Ik zelf weet het niet; van de ene kant zou ik haar er wel op willen aanspreken, haar bewust maken van het feit dat ik door heb dat ze me altijd na doet, van de andere kant vind ik dat zo'n basisschool-gesprek!!! :-D

Wat vinden jullie?

Na-aap gedrag bij volwassenen... wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 31

Er op aanspreken! (32%)
Ik zou me er niks van aantrekken. (23%)
Negeren! (32%)
Contact verbreken. (13%)
Alle reacties Link kopieren
Oeff.. Vervelend! Als het ook anderen opvalt zal het niet alleen in jouw hoofd zitten denk ik..

Ik heb het ook weleens gehad met een vriendin. Kocht ik iets (lang voor gespaard) had ze het de dag erna ook! Maar goed, dat was op de basisschool

Vaak is kopiëren toch wel een vorm van 'aanbidding'. Maar het kan natuurlijk ook dat zij zo'n Loesje bij jou ziet, vervolgens denkt 'ohja dat was leuk!' en er op gaat googlen.. Doe ik ook weleens. Dat ze het zelf gewoon niet doorheeft dus.

Als je haar verder gewoon aardig vindt zou ik er geen probleem van maken, zeker als het je alleen op sociale netwerken ziet. Je kunt eventueel haar feeds afschermen om je eigen irritatie te beperken. Of bepaalde feeds van jou niet aan haar te tonen...
Oei.

Wat me als eerste opvalt is dat anderen (jouw vrienden, je man) negatieve signalen oppikken. Stalken, te gefixeerd op jou, geobsedeerd. Dat zijn meerdere observaties.

Jij vindt de dame in kwestie wel een leuk mens, maar niet online.

Ik zou de waarschuwingsvlaggen van anderen in dit geval niet negeren! Misschien zien zij iets wat jij mist (omdat jij degene bent die 'gevleid' wordt)

Daarnaast lijkt het mij heel zinvol om WEL het gesprek aan te gaan. Houd het bij jezelf, leg uit dat het jou opvalt, (eventueel dat jij hier ook door anderen op aangesproken wordt), leg uit wat dat met jou doet en vraag haar eens wat de reden is dat zij zo openlijk en voor iedereen zichtbaar met jou bezig is.

Ik denk, als zij echt bevriend wil zijn, dat een goed gesprek op zijn plaats is. Als het geen goed gesprek wordt, maar een welles-nietes verhaal, dan zou ik er verder geen moeite meer voor doen en het laten doodbloeden.

Ik vind het overigens een raar verhaal. Als iemand mij elke stap zou 'volgen' (zij het digitaal) dan zouden er wel degelijk alarmbellen afgaan bij mij.
ze vind je erg inspirerend......
Klinkt een beetje eng, ik zou er of niet op reageren of haar er op aanspreken waarom ze dat doet? Misschien heeft ze het inderdaad niet eens door en bedoelt ze er niets mee, maar ik zou het tcoh graag willen weten denk ik.
En als je er een plaatje van een drol op zet... doet ze je dan ook na?

Ik zou van dat nadoen heel erg de kriebels krijgen. Dat alleen al zou voor mij genoeg zijn om te besluiten niet als vrienden verder te willen. Omdat je dan ook niet weet wat ze verder nog in petto heeft, het klinkt gewoon zo onvolwassen.
naar je man luisteren en het contact dood laten bloeden.

Op facebook, haar posts niet meer volgen (je kan het abonnement of zo iets uit zetten), dan irriteert het je ook niet mee.

Als iedereen een raar gevoel heeft bij haar gedrag, dan klopt er waarschijnlijk iets niet. Dat soort onderbuikgevoelens kun je beter niet negeren.
Deze film huren: http://www.imdb.com/title/tt0105414/ dan is je besluit zo gemaakt.
Kun je haar niet blokkeren op FB? Als het toch slechts een kennis is.

En als ze er naar vraagt zeg je dat je het onprettig vond dat ze je steeds nadeed.

Is het echt niet pesterig bedoeld?
Ze doet echt hele typische dingen na. Ik ben gek op 'gekke' foto's maken, van bepaalde onderwerpen bijvoorbeeld. De dag er na kan er dan rustig net zo'n zelfde foto op staan. Ik heb er wel eens op gereageerd zo van 'oh, ook zoiets gemaakt?' en dan zegt ze wel iets terug maar ze gaat er niet echt op in.

Ze reageert ook echt op alles wat ik op facebook of hyves zet, en dan bedoel ik ook echt alles. Ik ben een tijdje van facebook af geweest, toen zat ik een tijdje alleen op hyves, had zij haar facebook ook opgezegd. Toen ik weer terug naar facebook ging, was ze binnen een week ook weer terug.
Ze dweept met je. Los het op met humor. Ze heeft gewoon niet zoveel zelfvertrouwen. Dat kan best iets tijdelijks zijn.

Prachtig woord trouwens, ik zocht al jaren naar een gelegenheid om het te gebruiken.
quote:zwartezwanen schreef op 01 maart 2012 @ 13:45:

Ik zou de waarschuwingsvlaggen van anderen in dit geval niet negeren! Ik ook niet! Als het anderen al opvalt, dan gaat het best ver.
quote:Moonlight82 schreef op 01 maart 2012 @ 13:57:

Kun je haar niet blokkeren op FB? Als het toch slechts een kennis is.

En als ze er naar vraagt zeg je dat je het onprettig vond dat ze je steeds nadeed.

Is het echt niet pesterig bedoeld?

Heel eerlijk gezegd, ik weet het niet zeker.

Ze heeft niet veel vrienden, dat heeft ze me wel vaker verteld. Ze vertrouwt niet gauw mensen en is veel vrienden kwijt geraakt in de loop van de jaren. Misschien heeft zij gewoon te veel tijd / focus op mij liggen. Ik weet het echt niet. Ik denk wel dat ze competitief is ingesteld, ze maakt er bijna een wedstrijd van ook met haar kindje, die een paar dagen jonger is dan ons kindje. Terwijl mij het geen ruk uitmaakt wie het eerst kruipt/loopt/op de wc plast. :-D
quote:amand1969 schreef op 01 maart 2012 @ 14:01:

Ze dweept met je. Los het op met humor. Ze heeft gewoon niet zoveel zelfvertrouwen. Dat kan best iets tijdelijks zijn.

Prachtig woord trouwens, ik zocht al jaren naar een gelegenheid om het te gebruiken.

Hihihi, blij voor je dat je het nu hebt kunnen gebruiken, dat woord

Het is eigenlijk al wat langer aan de gang, als ik echt ga terug rekenen speelt dit al ruim een jaar.
Bloedirritant lijkt het me, en dat komt omdat een nichtje van mij (waar ik al niet zo goed meer mee overweg kan) op dingen die andere familieleden op hyves/FB zetten hetzelfde reageert als ik! Echt precies hetzelfde.. zo raar! Het staat ook soms direct eronder dus het is niet dat ze het niet leest ofzo.

Ik zou de kriebels krijgen en geloof ik wel het gesprek met haar aangaan! Moet ik eigenlijk ook doen maar we spreken al ruim een jaar niet meer met elkaar.. (waarom heb ik d'r eigenlijk nog op FB?!)
Als ze niet zo heel veel vrienden op Facebook heeft vallen jouw berichtjes misschien wel heel erg op. Terwijl zij voor jou gewoon één van de velen is. Zelf zou ik sowieso niet bevriend willen zijn met zo'n competitief persoon. Ik zou de boot inderdaad maar afhouden. Al helemaal als ze jullie kinderen met elkaar gaat vergelijken. Jak, daar houd ik helemaal niet van!
Maar face it, facebook is een vorm van expressie van niks. Ben jij misschien iets ouder en ziet ze je als een soort voorbeeld? Ik zou het luchtig oplossen denk ik.
Ik zou er óf iets van zeggen, of haar blokkeren op Facebook. Als ze er naar vraagt gewoon eerlijk zeggen dat je haar facebook-gedrag irritant vind?

Ik gooi ook weleens mensen, zelfs familieleden, uit mijn vriendenlijst als ik de statusupdates o.i.d. alleen maar irritant vind. Niemand heeft er ooit naar gevraagd, maar als ze dat wel doen zeg ik gewoon eerlijk waarom.

Eventueel een derde optie: Rare testfoto's plaatsen om te kijken hoe ver je haar kunt laten gaan :P :P

Als je doet alsof je een vreselijk lelijk kledingstuk heb gekocht en GE WEL DIG vind, zal zij je dan na-apen?? :P
quote:valerie__ schreef op 01 maart 2012 @ 14:21:

Eventueel een derde optie: Rare testfoto's plaatsen om te kijken hoe ver je haar kunt laten gaan :P :POeeeehhh.. I like this plan Mogen wij ideeen aandragen?
Staat en valt elke relatie niet met communicatie?

Ik zou haar irl er even op aanspreken.

Niet aanvallend, maar gewoon in een gesprek.
Ja, je bent haar idool..of mss is ze stiekem verliefd op je?

Ik heb een collega die ook zo is. Zodra je iets nieuws heb, moet ze het ook hebben... Kocht ik een Mac, een week daarna orderde ze eentje on line. Zelfde met mijn iPhones. Vind ik gewoon irritant. Leuk een keertje, maar elke keer weer. Bij jou lijkt het best wel enger. Zou bij het updaten van mijn status het aanpassen en haar blokken, zodat ze het niet kan zien. Ook bij foto' s etc. Maar spreek haar aan. NU!!
1e wat er bij mij opkomt na het lezen van t openingsbericht = DELETEN..kortom je verwijderd dan toch gewoon die persoon zie je ook niet meer wat hij/zij naaapt van je. Plus je FB , Hyves e.d. afschermen voor alleen vrienden. Dan kan diegene ook niet zien via via wat jij op je profiel hebt staan.
En als je op je FB een linkje plaatst naar 'vriendinnen' die anderen na-apen? Gegarandeerd dat ze het ziet, maar het kwartje vallen?
Joh, ze vindt je leuk

Maar ik herken het heel erg. En soms is het inderdaad bloedirritant. Ik denk altijd maar dat ik een leuke smaak heb en fans heb
En ik zou haar er niet op aanspreken. Ze doet niets wat verboden is, dus lekker laten gaan. Contact wat laten minderen en klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven