Net na de tropenjaren
woensdag 5 november 2025 om 07:23
Inmiddels zijn mijn kinderen 5 en 7, het lijkt of ons huwelijk de tropenjaren heeft overleefd, maar toch merk ik dat er onderhuids iets knaagt richting mijn partner. Soms voelt het ik het slechte van 2 werelden heb en dat ligt meer bij mezelf dan bij mijn partner denk ik.
Wij werken beide 40 uur, maar op zo’n manier dat we maar 2 dagen bso nodig hebben : ik doe 2 middagen en opa en oma/man wisselen 1 middag af. In de praktijk betekend dat ik 2 dagen per week van 7 tot 2 werken en vaak ,‘s avonds nog een uur en de andere dagen ruim 8,5 uur, daardoor ben ik de meeste schoolvakanties vrij (overheid). Qua inkomen breng ik 60% van het inkomen binnen, is het huishouden 55/45 voor mij en de mental load 80/20.
Soms voel ik wat resentment/frustratie richting mijn partner dat hij zijn aandeel niet levert, uiteraard is dat onterecht, maar hoe kom ik van dat gevoel af?
Wij werken beide 40 uur, maar op zo’n manier dat we maar 2 dagen bso nodig hebben : ik doe 2 middagen en opa en oma/man wisselen 1 middag af. In de praktijk betekend dat ik 2 dagen per week van 7 tot 2 werken en vaak ,‘s avonds nog een uur en de andere dagen ruim 8,5 uur, daardoor ben ik de meeste schoolvakanties vrij (overheid). Qua inkomen breng ik 60% van het inkomen binnen, is het huishouden 55/45 voor mij en de mental load 80/20.
Soms voel ik wat resentment/frustratie richting mijn partner dat hij zijn aandeel niet levert, uiteraard is dat onterecht, maar hoe kom ik van dat gevoel af?
donderdag 6 november 2025 om 22:22
Even omgedacht; misschien mag jij wel een stukje van de “luiheid” van je man overnemen TO? Klinkt overigens niet aardig, je man lui noemen. Is het ook niet deels dat jij alles op je eigen manier en volgens je eigen standaard wil TO? Zolang de basis in orde is mag je best ook af en toe eens achterover leunen. Is niet onbelangrijk voor je mentale gezondheid.
donderdag 6 november 2025 om 22:26
Ik ben fan van het model waarin de meestverdienende meer gaat werken, dus ruimschoots fulltime en de ander veel minder (of niet, maar dan komt deze in de problemen bij een scheiding). Die ontzorgt dan de werker door bijna alle thuiszaken te regelen. De werker hoeft alleen te werken. Ik neem aan dat er bij jullie dan toch wel een paar keer modaal binnenkomt, wat genoeg zou moeten zijn, of meer als door deze constructie de carriere nog verder op kan bloeien.
Maar goed, niet iedereen heeft hier zin in.
Maar goed, niet iedereen heeft hier zin in.
donderdag 6 november 2025 om 22:42
Ik denk dat het makkelijkste begin is om in ieder geval de kinderen in de vakanties 2 dagen naar de BSO te laten gaan en dat jij dan vrij hebt voor jezelf.
Jij verdient het meest dus ik zou nog eens met je man gaan praten over zijn uren, andersom is inkomen altijd het grootste argument dus dat is het nu ook.
Boodschappen laten bezorgen, weet niet of je dat al doet. Zorg dat man ook alles in de digitale kar gooit en koop wat stoommaaltijden voor piekdagen die zijn lekker en gezond.
Jij verdient het meest dus ik zou nog eens met je man gaan praten over zijn uren, andersom is inkomen altijd het grootste argument dus dat is het nu ook.
Boodschappen laten bezorgen, weet niet of je dat al doet. Zorg dat man ook alles in de digitale kar gooit en koop wat stoommaaltijden voor piekdagen die zijn lekker en gezond.
donderdag 6 november 2025 om 23:11
Ik ben fan van het model waarbij we allebei 4 dagen werken, ook al verdient man dan iets minder dan ik. En dan dat de man ook gewoon een groot deel van het huishouden oppakt, zodat iedereen zowel tijd met de kids, carrièretijd en eigen tijd heeft.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑06-11-2025 22:26Ik ben fan van het model waarin de meestverdienende meer gaat werken, dus ruimschoots fulltime en de ander veel minder (of niet, maar dan komt deze in de problemen bij een scheiding). Die ontzorgt dan de werker door bijna alle thuiszaken te regelen. De werker hoeft alleen te werken. Ik neem aan dat er bij jullie dan toch wel een paar keer modaal binnenkomt, wat genoeg zou moeten zijn, of meer als door deze constructie de carriere nog verder op kan bloeien.
Maar goed, niet iedereen heeft hier zin in.![]()
Ik weet dat het vaak een illusie is hoor maar ik vind het zo jammer dat het zo weinig vrouwen lukt om een indeling te krijgen waar ze gelukkig van worden. We zouden echt veel meer op onze strepen moeten gaan staan. En nee ik weet dat dit niet voor alle vrouwen geldt.
vrijdag 7 november 2025 om 08:04
In de ideale wereld zou ik allebei 3 dagen willen werken. In de praktijk is het allebei 4 bij ons met een redelijk gelijke verdeling voor de rest. Dat ontstond niet vanzelf, we hebben beiden tegen maatschappelijke verwachtingen in moeten gaan. "Waarom blijf je zoveel werken, wil je niet zelf voor je kinderen zorgen?" vs. "Kan dat wel, parttime in jouw baan?" Jullie kunnen zelf wel invullen wie wat te horen kreeg... En dus ook onze eigen uitgangspunten bijstellen. Dat betekende in de praktijk dat ik vraagtekens ging stellen bij het automatisme waarmee huishouden en mentale load bij mij kwamen. Ook bij mezelf, want waarom trok ik me alles zo aan? Als iemand opmerkte dat het wel erg stoffig was, dan was mijn eerste gedachte "Ik moet beter schoonmaken".Solsol schreef: ↑06-11-2025 23:11Ik ben fan van het model waarbij we allebei 4 dagen werken, ook al verdient man dan iets minder dan ik. En dan dat de man ook gewoon een groot deel van het huishouden oppakt, zodat iedereen zowel tijd met de kids, carrièretijd en eigen tijd heeft.
Ik weet dat het vaak een illusie is hoor maar ik vind het zo jammer dat het zo weinig vrouwen lukt om een indeling te krijgen waar ze gelukkig van worden. We zouden echt veel meer op onze strepen moeten gaan staan. En nee ik weet dat dit niet voor alle vrouwen geldt.
Wel grappig trouwens. Ik zat laatst in de trein tegenover 2 bejaarde dames die zaten af te geven op 'de jeugd van tegenwoordig' die maar parttime wil werken. Wat een luiheid, mijn man heeft altijd gewoon fulltime gewerkt! Ik stond op het punt te zeggen: nou dames, 2 ouders die 3 of 4 dagen werken is meer dan eentje fulltime en eentje altijd thuis, maar heb me ingehouden. (Deze deeltijdprinses was te lui voor gedoe om 7 uur 's ochtends
Sorry voor de offtopic TO.
vrijdag 7 november 2025 om 09:23
Dat vind ik wel apart, want dan vergeten ze blijkbaar dat ze zelf ook genoeg om handen hadden?Amaryllis schreef: ↑07-11-2025 08:04[...]
Wel grappig trouwens. Ik zat laatst in de trein tegenover 2 bejaarde dames die zaten af te geven op 'de jeugd van tegenwoordig' die maar parttime wil werken. Wat een luiheid, mijn man heeft altijd gewoon fulltime gewerkt! Ik stond op het punt te zeggen: nou dames, 2 ouders die 3 of 4 dagen werken is meer dan eentje fulltime en eentje altijd thuis, maar heb me ingehouden. (Deze deeltijdprinses was te lui voor gedoe om 7 uur 's ochtends)
Sorry voor de offtopic TO.
Mijn partner en ik werken beiden fulltime en hebben geen kinderen, maar als één van ons zich volledig op het huishouden zou toeleggen zou degene die nog wel betaald werkt juist echt een fulltimeprins/prinses zijn.
Sowieso geldt in het algemeen dat veel mannen zich door de onevenwichtige verdeling van onbetaald werk regelmatig nog gedragen als fulltime prins en de parttime prinses heeft dan toch echt de minste (kindvrije) vrije tijd. TO haar man heeft ook de neiging de fulltime prins uit te proberen te hangen.
vrijdag 7 november 2025 om 09:27
Of hij lui is weet ik niet, jij vindt hem lui. En dat kan ook komen omdat jij altijd aan staat. Luiheid is niet perse verkeerd, kan heel goed zijn voor de gezondheid. En universiteit wil niet zeggen dat je het huishouden kunt overzien.Zonnigzonnetje schreef: ↑06-11-2025 15:56Goh ik denk dat je dit nou nooit tegen een man zou zeggen. Mijn man heeft een kantoorbaan en heeft de universiteit afgrond dus enige capaciteiten heeft ie wel, maar lui is hij zeker.
Je zult echt met hem het gesprek aan moeten gaan. En misschien ook wel leren dat het prima is als alles niet perfect geregeld is. En dat je best weleens de boel de boel mag laten.
Een huishoudster vind ik trouwens normaal. Ik werk niet eens fulltime, maar heb er ook een. Wij hebben beiden gewoon een verschrikkelijke hekel aan huishoudelijk werk en betalen graag om dit door een ander te laten doen.
vrijdag 7 november 2025 om 09:32
Ik heb kinderen in dezelfde leeftijd en als ik jouw situatie bekijk denk ik: je wil teveel.
4x per week sporten
man sporten
allebei 40 uur werken
2 dagen bso
al het huishouden zelf doen
Dit is gewoon per definitie onhaalbaar. Je komt zelf op de laatste plaats zo. Ik denk ook dat je op moet passen man zaken te gaan verwijten. Je moet de situatie haalbaar maken.
Wat me opvalt is dat jij twee dagen van 7-2 werkt en dan de kinderen ophaalt uit school. Ik ben zelf 1 dag per week vrij en soms moet ik 's ochtends dan toch nog werken ivm belangrijke afspraken. Wat een rot-dag vind ik dat dan altijd. Ik zou daarmee stoppen. Uren anders verdelen zodat je 1 dag volledig vrij bent waarop je de kinderen ophaalt. En een opvang/oppas dag erbij.
Verder zul je vermoedelijk een riant inkomen hebben (als een stap terug Senior Adviseur is), dus ik zou kijken naar een huishoudelijke hulp.
Verder zou ik nieuwe mental-load zaken naar man toeschuiven, zoals je ook hebt gedaan bij de voetbal.
Kinderfeestje: man, regel jij een cadeautje?
Oproep tandarts: man, ga jij dit jaar met de bups naar de tandarts?
Rare uitslag: man, ga jij ff naar de huisarts?
Consultatiebureau afspraken: plannen op de dag dat man thuis is met de kinderen.
4x per week sporten
man sporten
allebei 40 uur werken
2 dagen bso
al het huishouden zelf doen
Dit is gewoon per definitie onhaalbaar. Je komt zelf op de laatste plaats zo. Ik denk ook dat je op moet passen man zaken te gaan verwijten. Je moet de situatie haalbaar maken.
Wat me opvalt is dat jij twee dagen van 7-2 werkt en dan de kinderen ophaalt uit school. Ik ben zelf 1 dag per week vrij en soms moet ik 's ochtends dan toch nog werken ivm belangrijke afspraken. Wat een rot-dag vind ik dat dan altijd. Ik zou daarmee stoppen. Uren anders verdelen zodat je 1 dag volledig vrij bent waarop je de kinderen ophaalt. En een opvang/oppas dag erbij.
Verder zul je vermoedelijk een riant inkomen hebben (als een stap terug Senior Adviseur is), dus ik zou kijken naar een huishoudelijke hulp.
Verder zou ik nieuwe mental-load zaken naar man toeschuiven, zoals je ook hebt gedaan bij de voetbal.
Kinderfeestje: man, regel jij een cadeautje?
Oproep tandarts: man, ga jij dit jaar met de bups naar de tandarts?
Rare uitslag: man, ga jij ff naar de huisarts?
Consultatiebureau afspraken: plannen op de dag dat man thuis is met de kinderen.
vrijdag 7 november 2025 om 09:42
Ik bedoelde juist dat ze vooral vergaten dat zij niet nog hoefden te werken naast het huishouden en de zorg voor de kinderen. Terwijl 'de jeugd' vaak allebei werkt en daarnaast het huishouden, de zorg voor de kinderen, mantelzorg, vrijwilligerswerk, sport, etc moet doen.Prei schreef: ↑07-11-2025 09:23Dat vind ik wel apart, want dan vergeten ze blijkbaar dat ze zelf ook genoeg om handen hadden?
Mijn partner en ik werken beiden fulltime en hebben geen kinderen, maar als één van ons zich volledig op het huishouden zou toeleggen zou degene die nog wel betaald werkt juist echt een fulltimeprins/prinses zijn.![]()
Sowieso geldt in het algemeen dat veel mannen zich door de onevenwichtige verdeling van onbetaald werk regelmatig nog gedragen als fulltime prins en de parttime prinses heeft dan toch echt de minste (kindvrije) vrije tijd. TO haar man heeft ook de neiging de fulltime prins uit te proberen te hangen.
Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is als je fulltime thuis bent! Dat is ook zwaar, maar op een andere manier. Alleen ben je dus niet meteen lui als je parttime werkt.
Dat laatste sowieso ook. En die vrije tijd besteden vrouwen dan ook nog eens minder vaak met echte ontspanning. Overigens kunnen wij vrouwen elkaar daar ook meer in steunen. Als ik een keer tegen vriendinnen klaag dat er nog zoveel was opgevouwen moet worden, dan krijg ik vaak meteen allerlei tips dat ik het gewoon 's avonds voor de tv moet doen. Dat geeft toch de indruk dat je niet moet zeuren, maar de schoudertjes er nog even extra onder zetten. Mijn partner krijgt dat soort 'tips' nou nooit van zijn vrienden.
vrijdag 7 november 2025 om 09:47
Ik ook, maar ik vind dat zo bijzonder om te vergeten en zo selectief waar te nemen.Amaryllis schreef: ↑07-11-2025 09:42Ik bedoelde juist dat ze vooral vergaten dat zij niet nog hoefden te werken naast het huishouden en de zorg voor de kinderen. Terwijl 'de jeugd' vaak allebei werkt en daarnaast het huishouden, de zorg voor de kinderen, mantelzorg, vrijwilligerswerk, sport, etc moet doen.
En we maken gewoon hetzelfde punt en zijn het eens.
vrijdag 7 november 2025 om 09:56
Eens met Prei en Amaryllis. In mijn schoonfamilie maken veel tantes dit verwijt nogal regelmatig en ik moet me dan inhouden om niet onbeleefd te worden. Meestal komt er dan nog het schepje bovenop dat zij "geen droger hadden en geen thuisbezorgd of Bol", enzo.
Denk dat dit patroon vooral ook veel scheelt in de mentale last. Ok, zij hadden geen Bol en geen droger, maar wel de volledige focus op het huishouden en de kinderen. En dan dus een routine om overdag naar de Blokker te kunnen en de was op te hangen.
Het ritme met twee betaald werkende volwassenen is gewoon anders, organisatorisch complexer. Ja, de boodschappen kunnen thuisbezorgd worden, maar je moet ze wel bestellen en inplannen voor moment X, steeds rekening houdend met werkagenda en werktijden. Geeft niet hoor, maar lui is het zeker niet!
Denk dat dit patroon vooral ook veel scheelt in de mentale last. Ok, zij hadden geen Bol en geen droger, maar wel de volledige focus op het huishouden en de kinderen. En dan dus een routine om overdag naar de Blokker te kunnen en de was op te hangen.
Het ritme met twee betaald werkende volwassenen is gewoon anders, organisatorisch complexer. Ja, de boodschappen kunnen thuisbezorgd worden, maar je moet ze wel bestellen en inplannen voor moment X, steeds rekening houdend met werkagenda en werktijden. Geeft niet hoor, maar lui is het zeker niet!
vrijdag 7 november 2025 om 12:46
Ik vind dat gescherm met vroeger sowieso stom. Ik lees zo vaak de opmerking 'hoe deden onze ouders dat toch', of het nou gaat om een elektrische fiets of een app op de telefoon. Nee, vroeger hadden ze dat niet, maar vroeger is vroeger en nu is nu. Onze opa's en oma's hadden weer dingen niet die onze ouders wel hadden en zo kunnen we teruggaan in de tijd tot we bij de jagers en verzamelaars gaan, maar het is niet relevant. Wij hebben die moderne dingen nou eenmaal wel. En ze nemen niet alles voor je weg, dus het is ook niet dat je het nu "dus" niet meer zwaar mag hebben.Tunamelt schreef: ↑07-11-2025 09:56Eens met Prei en Amaryllis. In mijn schoonfamilie maken veel tantes dit verwijt nogal regelmatig en ik moet me dan inhouden om niet onbeleefd te worden. Meestal komt er dan nog het schepje bovenop dat zij "geen droger hadden en geen thuisbezorgd of Bol", enzo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 7 november 2025 om 13:16
Eerder schreef je dat de schoonmaakster niet meer kon koken door haar zwangerschap, maar nu ik het herlees denk ik dat je daar komen bedoelde.Zonnigzonnetje schreef: ↑07-11-2025 13:06Er kookt niemand bij ons en we hebben 2 goede inkomens (rond 220.000 euro per jaar samen) en normaal een schoonmaakster.
Misschien komt uit deze tikfout wel een deel van de oplossing voort: in plaats van een andere schoonmaakster, kun je wellicht een allround-hulp zoeken die ook kan koken en de kinderen ophalen.
Je kan dan zelfs de huidige constructie van 2 middagen thuis houden, maar iets met de tijden spelen. Bijvoorbeeld iets later beginnen, iets langer doorgaan en/of 's avonds niet meer werken. Dan heb je alsnog een halve middag met de kinderen thuis, maar ook meer tijd voor jezelf.
vrijdag 7 november 2025 om 13:32
Maaruhm, met een dergelijk inkomen kan je toch wel creatief hulp inkopen? Kan je geen au pair overwegen ofzo? Als je dat niet wil zou ik toch eens kritisch kijken naar jullie banen en of je niet wat anders/minder kan gaan doen. Dan kan je meer tijd met je kinderen doorbrengen.Zonnigzonnetje schreef: ↑07-11-2025 13:06Er kookt niemand bij ons en we hebben 2 goede inkomens (rond 220.000 euro per jaar samen) en normaal een schoonmaakster.
vrijdag 7 november 2025 om 13:53
Oké met alle respect hoor, maar met deze inkomens moet het toch sowieso lukken om minder te werken? En dan niet meteen 24, 28-32 kan ook. En ja dat is veel geld maar sorry een inkomen van 220.000 is echt enorm hoor, ook na aftrek belastingen.Zonnigzonnetje schreef: ↑07-11-2025 13:06Er kookt niemand bij ons en we hebben 2 goede inkomens (rond 220.000 euro per jaar samen) en normaal een schoonmaakster.
Ik zou in jouw geval een dag bso erbij nemen, en als je dat niet wil meer hulp in de huishouding zodat je alleen nog een x stofzuigt of doekje over de wc. En dan dus man ook nog wat aan het werk zetten gericht. En als dat financieel een probleem is dan zou ik een afspraak maken met een financieel adviseur om
je kosten anders in te richten.
En als je dat allemaal niet wil, dan hou je het toch echt een beetje zelf in stand.
vrijdag 7 november 2025 om 14:04
vrijdag 7 november 2025 om 14:14
vrijdag 7 november 2025 om 15:17
vrijdag 7 november 2025 om 16:28
Als ik een oppas aan huis konden vinden voor 3 of 4 dagen had dat allang gedaan, maar die zijn er niet veel. Het gaat om 3x 3 a 4 uur dus het is niet heel aantrekkelijkBbubbels schreef: ↑07-11-2025 13:32Maaruhm, met een dergelijk inkomen kan je toch wel creatief hulp inkopen? Kan je geen au pair overwegen ofzo? Als je dat niet wil zou ik toch eens kritisch kijken naar jullie banen en of je niet wat anders/minder kan gaan doen. Dan kan je meer tijd met je kinderen doorbrengen.
vrijdag 7 november 2025 om 16:42
Maak er dan 3 dagen 6 uur van, (deel huishouden, vooruit koken, noem het maar) of koop die extra dag bso in voorlopig en haal ze ook ietsje later. Je moet ook overeind kunnen blijven.Zonnigzonnetje schreef: ↑07-11-2025 16:28Als ik een oppas aan huis konden vinden voor 3 of 4 dagen had dat allang gedaan, maar die zijn er niet veel. Het gaat om 3x 3 a 4 uur dus het is niet heel aantrekkelijk
Volgens mij is dit eerder een relatieding dan echt een tropenjaren ding. Jullie moeten echt beter gaan communiceren, anders blijf je ongelukkig zo. (en ja, met een scheiding moet je misschien nog wel meer communiceren dus dat is niet echt een oplossing)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in