Net na de tropenjaren
woensdag 5 november 2025 om 07:23
Inmiddels zijn mijn kinderen 5 en 7, het lijkt of ons huwelijk de tropenjaren heeft overleefd, maar toch merk ik dat er onderhuids iets knaagt richting mijn partner. Soms voelt het ik het slechte van 2 werelden heb en dat ligt meer bij mezelf dan bij mijn partner denk ik.
Wij werken beide 40 uur, maar op zo’n manier dat we maar 2 dagen bso nodig hebben : ik doe 2 middagen en opa en oma/man wisselen 1 middag af. In de praktijk betekend dat ik 2 dagen per week van 7 tot 2 werken en vaak ,‘s avonds nog een uur en de andere dagen ruim 8,5 uur, daardoor ben ik de meeste schoolvakanties vrij (overheid). Qua inkomen breng ik 60% van het inkomen binnen, is het huishouden 55/45 voor mij en de mental load 80/20.
Soms voel ik wat resentment/frustratie richting mijn partner dat hij zijn aandeel niet levert, uiteraard is dat onterecht, maar hoe kom ik van dat gevoel af?
Wij werken beide 40 uur, maar op zo’n manier dat we maar 2 dagen bso nodig hebben : ik doe 2 middagen en opa en oma/man wisselen 1 middag af. In de praktijk betekend dat ik 2 dagen per week van 7 tot 2 werken en vaak ,‘s avonds nog een uur en de andere dagen ruim 8,5 uur, daardoor ben ik de meeste schoolvakanties vrij (overheid). Qua inkomen breng ik 60% van het inkomen binnen, is het huishouden 55/45 voor mij en de mental load 80/20.
Soms voel ik wat resentment/frustratie richting mijn partner dat hij zijn aandeel niet levert, uiteraard is dat onterecht, maar hoe kom ik van dat gevoel af?
maandag 10 november 2025 om 13:26
Wat Amaryllis zegt (ik werk ook op een uni) geldt voor mij eigenlijk ook: ik heb uitlooptijd voor de piekmomenten. Ik kan mijn vrije middag gebruiken in drukke periodes, zonder dat het gelijk ten koste gaat van iedereen in het gezin (en vooral mezelf). En nu mijn kinderen ouder zijn, heb ik bij uitstek de avonden ook nodig om ze te helpen bij huiswerk etc, dus dan kan ik ook niet heel makkelijk nog wat uren maken. Voor jou zou de avond een goed uitloopmoment kunnen zijn, maar dan moet je dan niet al standaard ingepland hebben, omdat je je 40 uur niet overdag kan maken. Ik denk dat zo'n uitloopmoment veel rust kan brengen.
maandag 10 november 2025 om 17:22
Mooie omschrijvingPioen00 schreef: ↑10-11-2025 08:30Je bent een hardwerkende vrouw in een team van waarschijnlijk ook hardwerkende mensen en bent de hele week bezig met stress en deadlines. Het contrast met je luie 'collega' die niet presteert thuis kan bijna niet groter zijn voor je. Op je werk had je hem allang ontslagen of in ieder geval tijd voor een functioneringsgesprek.
Is dit een beetje je gevoel?
Qua halen en brengen: man werkt ver weg dus ik haal ze van de BSO en breng op de dagen dat we allebei een hele dag werken, naar school man brengt 3x en haalt 1x of niet. Dan kook ik ook en schuift kan rond 1815/1830 aan.
zaterdag 15 november 2025 om 21:34
Hoe je van dit gevoel richting je man afkomt? Door meer ruimte voor jezelf te pakken.
Ik geloof zelf niet zo in dat “praten met man” op dit vlak. Als hij na zoveel jaar z’n deel niet voldoet dan kan hij het niet of hij wil het niet. Of het wordt hem te makkelijk gemaakt.
De snelste oplossing is als jij de boel voor jezelf gewoon anders inricht.
Je gaat 40u in 4 dagen doen en doet 1 dag met de kids ipv 2 middagen en dan 5 ochtenden werken.
En als het even kan ga je 1 dag per week op “werktrip” en slaap je bij voorkeur niet thuis.
Zo doe ikzelf dat ook
Ik ben moeder van 2 kinderen, werk 40u per week in een andere stad en slaap 1 avond per week in de stad waar ik werk. Mijn man doet hetzelfde.
Werkt perfect. Die ene avond per week doe ik wat ik wil. Soms achterstallig werk wegwerken. Soms lekker uiteten.
De avond dat man weg is heb ik in m’n eentje zowel de ochtend als avondshift met de kinderen maar dat vind ik niet erg. Zie ik ze ook nog eens
Dat alles bij mij zo strikt gescheiden is (werk, kinderzorg en vrije tijd) en dat t niet allemaal door elkaar loopt (huishoudelijke klusjes telkens tussendoor) werkt voor mij perfect om niet overspannen te raken
Ik geloof zelf niet zo in dat “praten met man” op dit vlak. Als hij na zoveel jaar z’n deel niet voldoet dan kan hij het niet of hij wil het niet. Of het wordt hem te makkelijk gemaakt.
De snelste oplossing is als jij de boel voor jezelf gewoon anders inricht.
Je gaat 40u in 4 dagen doen en doet 1 dag met de kids ipv 2 middagen en dan 5 ochtenden werken.
En als het even kan ga je 1 dag per week op “werktrip” en slaap je bij voorkeur niet thuis.
Zo doe ikzelf dat ook
Ik ben moeder van 2 kinderen, werk 40u per week in een andere stad en slaap 1 avond per week in de stad waar ik werk. Mijn man doet hetzelfde.
Werkt perfect. Die ene avond per week doe ik wat ik wil. Soms achterstallig werk wegwerken. Soms lekker uiteten.
De avond dat man weg is heb ik in m’n eentje zowel de ochtend als avondshift met de kinderen maar dat vind ik niet erg. Zie ik ze ook nog eens
Dat alles bij mij zo strikt gescheiden is (werk, kinderzorg en vrije tijd) en dat t niet allemaal door elkaar loopt (huishoudelijke klusjes telkens tussendoor) werkt voor mij perfect om niet overspannen te raken
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in