Niet gevraagd

01-09-2022 10:35 276 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonouders hebben 2 kinderen. Mijn man voldoet helaas niet aan hun verwachtingen. Hun andere kind wel. Er is een hele hechte band tussen hun andere kind en mijn schoonouders. Er worden veel dingen samen gedaan. Aan ons wordt niks gevraagd.
Nu is het zo dat een paar jaar geleden zij samen op vakantie zijn gegaan ivm een verjaardag van schoonouders. Wij zijn niet gevraagd om mee te gaan. Mijn man heeft aangegeven dit erg kwetsend te vinden. Hier is verder niks mee gedaan of bv gezegd dat ze dat beter niet hadden kunnen doen. Het was eigenlijk ons probleem als we ermee zaten.

Nu hoorde mijn man dat ze binnenkort weer met zijn allen op vakantie gaan ivm een verjaardag. Dus schoonouders met hun andere kind en gezin. Ons is weer niets gevraagd. Ze vinden het ook gewoon normaal dit zo te doen.

Wel wordt er eigenlijk van ons verwacht dat we altijd betrokken zijn bij schoonouders. Vaak langskomen enz. En zijn ze boos als we dat niet doen. Terwijl zij een groot onderscheid tussen hun kinderen maken.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
katkaatje schreef:
01-09-2022 14:24
Je hoeft het niet te verdienen, maar het is tegelijkertijd niet jouw geld als kind. Ik vind het hele idee van 'legitiem kindsdeel' sowieso een beetje gek. Je ouders hebben je (als het goed is) gekleed en gevoed, en hun geld is van hen. Ze zijn wat mij betreft moreel niet verplicht jou als kind daar wat van te laten erven. Wettelijk is dat anders geregeld, dat weet ik.
In dit geval zijn zij zelf niet betrokken bij kind. Maar verwachten dit wel terug. Als het kind als gevolg van hun eigen gedrag niet betrokken is dreigen ze met erfenis.
vergeet die erfenis, die is het echt niet waard om je als oud vuil te laten behandelen. Dat stukje ligt echt wel bij je man.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Tja, als het allemaal gaat zoals jij zegt dat het gaat, snap ik niet dat jullie het contact niet gewoon verbreken. Dan maakt die erfenis toch ook niet uit? Wat levert jullie het contact dan nog op?
katkaatje schreef:
01-09-2022 14:24
Je hoeft het niet te verdienen, maar het is tegelijkertijd niet jouw geld als kind. Ik vind het hele idee van 'legitiem kindsdeel' sowieso een beetje gek. Je ouders hebben je (als het goed is) gekleed en gevoed, en hun geld is van hen. Ze zijn wat mij betreft moreel niet verplicht jou als kind daar wat van te laten erven. Wettelijk is dat anders geregeld, dat weet ik.

Eens. Hoezo recht? Het is hun geld! En nu drijft het al een wig. Stel je voor dat je kind alleen maar langs komt om de erfenis veilig te stellen. Dat lijkt me vreselijk.
Of stel: Je draait als een van de kinderen overal voor op: de arts bezoekjes, de regeldingen, taxi-ritjes, kerstfondue, en je moet alsnog de erfenis delen met je luie broers en zussen die het altijd veel te druk hadden om mee te helpen, maar wel na de uitvaart alvast hun IBAN nummer doorgeven.

(mijn frustratie. lol)
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
rosanna08 schreef:
01-09-2022 14:36
vergeet die erfenis, die is het echt niet waard om je als oud vuil te laten behandelen. Dat stukje ligt echt wel bij je man.
Dat is ook zo

Ze geven ook wel eens geld zonder dat man erom vraagt. En dan zeggen ze ik heb medelijden met arme mensen. Ook erg.

Ze geven alles met geld. Als een soort machtsmiddel. Warmte en liefde geven ze niet. Niet aan mijn man in ieder geval.
Het is aan jouw man hoe hiermee om te gaan. Zelf, ik herken de situatie deels en heb dit ook gedaan, zou ik me heel terughoudend opstellen. Alleen de dingen die echt zouden moeten en de rest laten. Wat naar voor je man dat dit zo gaat.
M3LL0N4 schreef:
01-09-2022 14:39
Eens. Hoezo recht? Het is hun geld! En nu drijft het al een wig. Stel je voor dat je kind alleen maar langs komt om de erfenis veilig te stellen. Dat lijkt me vreselijk.
Of stel: Je draait als een van de kinderen overal voor op: de arts bezoekjes, de regeldingen, taxi-ritjes, kerstfondue, en je moet alsnog de erfenis delen met je luie broers en zussen die het altijd veel te druk hadden om mee te helpen, maar wel na de uitvaart alvast hun IBAN nummer doorgeven.

(mijn frustratie. lol)
In mijn man zijn geval wordt hij gewoon niet gevraagd of op de hoogte gesteld van arts bezoekjes enz. Hij zal later wel het verwijt krijgen dat hij lui is maar wel geld wil.

Maar als het gaat hoe jij zegt dat ze wel gevraagd worden maar altijd te druk zijn dat is ook erg.
M3LL0N4 schreef:
01-09-2022 14:39

(mijn frustratie. lol)
Ik zie dit bij ons ook wel eens gebeuren. Mijn broer klaagt dat ik het lievelingetje ben, maar tegelijkertijd ben ik ook degene die mijn ouders uitnodigt voor de kerst (wil hij niet), die een paar keer per week belt om te kijken hoe het is (heeft hij geen tijd voor), die aandachtig luistert (doet ie niet). Tja, dan is het ook wel een beetje logisch dat je het lievelingetje wordt. Hij belt alleen als hij oppas nodig heeft. Tegelijkertijd is hij een poos lieveling geweest, omdat hij de ouders kleinkinderen heeft gegeven. Het is gewoon een wisselwerking.

Maar als het je niet bevalt en je krijgt er minder voor terug dan je wil, dan moet je je conclusies trekken. Dat hoor ik (de vriend van) TO niet doen. Die wil iets wat niet mogelijk is
katkaatje schreef:
01-09-2022 14:47
Ik zie dit bij ons ook wel eens gebeuren. Mijn broer klaagt dat ik het lievelingetje ben, maar tegelijkertijd ben ik ook degene die mijn ouders uitnodigt voor de kerst (wil hij niet), die een paar keer per week belt om te kijken hoe het is (heeft hij geen tijd voor), die aandachtig luistert (doet ie niet). Tja, dan is het ook wel een beetje logisch dat je het lievelingetje wordt. Hij belt alleen als hij oppas nodig heeft. Tegelijkertijd is hij een poos lieveling geweest, omdat hij de ouders kleinkinderen heeft gegeven. Het is gewoon een wisselwerking.

Maar als het je niet bevalt en je krijgt er minder voor terug dan je wil, dan moet je je conclusies trekken. Dat hoor ik (de vriend van) TO niet doen. Die wil iets wat niet mogelijk is
Het is natuurlijk wel lullig dat het bij het andere kind wel mogelijk is
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 14:49
Het is natuurlijk wel lullig dat het bij het andere kind wel mogelijk is
Ja, dat is het. En nu? Wat wil je met die conclusie? Al vindt half Nederland het lullig, je schoonouders gaan er niet door veranderen. Dus wat ga met het gegeven doen?
katkaatje schreef:
01-09-2022 14:50
Ja, dat is het. En nu? Wat wil je met die conclusie? Al vindt half Nederland het lullig, je schoonouders gaan er niet door veranderen. Dus wat ga met het gegeven doen?
Daarom vind ik je uitspraak niet terecht dat mijn man iets wil wat niet mogelijk is
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 15:02
Daarom vind ik je uitspraak niet terecht dat mijn man iets wil wat niet mogelijk is
dat is wel het geval, hij wil liefde en aandacht en erkenning van zijn ouders, die gaat hij niet krijgen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 14:28
In dit geval zijn zij zelf niet betrokken bij kind. Maar verwachten dit wel terug. Als het kind als gevolg van hun eigen gedrag niet betrokken is dreigen ze met erfenis.
Jullie houden jezelf dus gegijzeld door geld. Dat is waarom jullie de knoop niet doorhakken.

Want dan is er geen geld beschikbaar.
Tja, als geld zo belangrijk is, dan blijf je in deze situatie en laten jullie je lekker gijzelen.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 14:42
In mijn man zijn geval wordt hij gewoon niet gevraagd of op de hoogte gesteld van arts bezoekjes enz. Hij zal later wel het verwijt krijgen dat hij lui is maar wel geld wil.

Maar als het gaat hoe jij zegt dat ze wel gevraagd worden maar altijd te druk zijn dat is ook erg.
Maar hij wil ook het geld.
Daarom verbreekt hij het contact ook niet.

Beide kanten winnen iets door de erfenis in het spel te brengen.
Nu, door aandacht en contact af te dwingen, of later, door aandacht en contact te geven om de erfenis te pakken te krijgen.
rosanna08 schreef:
01-09-2022 15:03
dat is wel het geval, hij wil liefde en aandacht en erkenning van zijn ouders, die gaat hij niet krijgen
Maar hij kan het wel krijgen want hun andere kind krijgt het ook. Het zou wel mogelijk zijn.
Doreia* schreef:
01-09-2022 15:05
Jullie houden jezelf dus gegijzeld door geld. Dat is waarom jullie de knoop niet doorhakken.

Want dan is er geen geld beschikbaar.
Tja, als geld zo belangrijk is, dan blijf je in deze situatie en laten jullie je lekker gijzelen.
Ik zou dat niet doen. Ik zou zeggen hou je geld maar. Alleen mijn man is niet zo
Doreia* schreef:
01-09-2022 15:08
Maar hij wil ook het geld.
Daarom verbreekt hij het contact ook niet.

Beide kanten winnen iets door de erfenis in het spel te brengen.
Nu, door aandacht en contact af te dwingen, of later, door aandacht en contact te geven om de erfenis te pakken te krijgen.
Ja echt triest. En niet oke
Maar wat wil je nu met dit topic dan? Het is niet je eerste topic over je schoonouders en aan je reacties te zien wil je ook geen oplossing voor je probleem.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 15:12
Maar hij kan het wel krijgen want hun andere kind krijgt het ook. Het zou wel mogelijk zijn.

Nee, dat is een misvatting. Het zijn verschillende kinderen en verschillende relaties.

Accepteer de situatie zoals hij is of blijf je neus stoten. Keer op keer op keer.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 15:13
Ik zou dat niet doen. Ik zou zeggen hou je geld maar. Alleen mijn man is niet zo
Dan weet je waar je aan toe bent.
Hij blijft contact houden met zijn ouders, tot hun dood.
Om de (theoretische) erfenis veilig te stellen. Want misschien slijten ze hun laatste dagen wel in een verzorgingshuis, met een hoge eigen bijdrage en is er niets meer over van vermogen he? Of ze verkopen het huis aan andere kind en gaan op wereldreis. Ook vermogen weg.

Maar als de drijfveer van jullie geld is, dan zul je deze situatie moeten accepteren of weggaan bij je man.
En wat als jullie nu de eerste stap zetten en wel betrokkenheid tonen? Denk je dan niet dat zij uiteindelijk ook bij gaan trekken en meer betrokkenheid/warmte/liefde tonen?
Dit klinkt mij als een vicieuze cirkel.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 15:13
Nou , dan is het verder ook je man zijn probleem. Dan zou ik het verder los laten en tegen man zeggen als hij miept: niet zeuren, jij wilt de erfenis dus daar moet je wat voor over hebben. En verder het lekker met ze uitzoeken.
En als het jou zo verschrikkelijk raakt ( want je opent er een topic over en voelt je duidelijk tekort gedaan ook, net als man) zou ik daarvoor in therapie gaan om te leren dingen die je toch niet kunt veranderen los te laten. Want anders gaat de rest van je leven heel, heel zwaar worden als je overal zoveel last van hebt.
lientje69 wijzigde dit bericht op 01-09-2022 15:28
0.14% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Het kan ook gewoon zo zijn dat betreffende kind ouders meevraagt ipv andersom. Vind ik wel wat anders namelijk. Daar hoef je niet de rest van de familie ook mee te vragen wat mij betreft

Als ouders het initiatief nemen en het ene gezin meevragen en andere niet, dan heb je wel een punt wat mij betreft.
Logi54 schreef:
01-09-2022 15:23
En wat als jullie nu de eerste stap zetten en wel betrokkenheid tonen? Denk je dan niet dat zij uiteindelijk ook bij gaan trekken en meer betrokkenheid/warmte/liefde tonen?
Dit klinkt mij als een vicieuze cirkel.
Dat maakt geen verschil. Zij vinden dat ze ondanks hun gedrag recht hebben op betrokkenheid/warmte/liefde van mijn man. Dus of hij nu wel of niet betrokken is, ze doen hetzelfde tegen hem
Wat verdrietig voor je man. Anderzijds zitten wij er ook aan te denken mijn ouders mee te nemen op vakantie. Wij vinden het belangrijk dat ons kind nog zoveel mogelijk leuke herinneringen maakt met opa en oma. Mijn zus nodigen wij daarbij ook niet uit. Het is sowieso al hartstikke duur en nog een gezin meenemen is niet te bekostigen. En als zij zelf willen betalen, weet ik ook niet of ik het zou willen. De hele dynamiek verandert dan, terwijl wij ook een ontspannen en gezellige vakantie willen.

Wie weet zijn zij ook gewoon uitgenodigd? En genieten ze die week/weken gewoon extra van de kleinkinderen? Zonder bijbedoelingen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven