Nieuwjaar wensen

27-11-2020 16:35 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is jullie gewoonte op 1 januari?

Hier is het een soort "traditie" om op de koffie te gaan bij familie, en nieuwjaar te wensen.
Eerst bij schoonouders, dan bij ouders.

Met andere woorden, met peuter in auto een halve dag onderweg.

Eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin meer in. En zie ik daar weinig meerwaarde in.
Hebben jullie een traditie of gewoonte? Misschien gaan wij dan 1 januari hier eens nieuw leven inblazen 😅
Nicky_L schreef:
27-11-2020 17:34
Lekker niks doen, en rond een uur of 16:30 zien wij goede vrienden in een kroeg.
Hoop ik.
Ik ben bang dat je dat wel kan vergeten :(
Nothing happens for a reason
ditbenik88 schreef:
27-11-2020 17:36
Goed om te lezen! Wij gaan er ook een andere invulling aan geven. Geen zin om op de eerste dag vh nieuwe jaar overal handen te gaan schudden.
Je blijft op met Oud&Nieuw? Zodra het 12 uur is geweest, allerhande telefoontjes/appjes/berichtjes gestuurd/gedaan? Waarom moet je dan nog een keertje langs gaan toch?! En anders gewoon op de 1e wat telefoontjes plegen en verder relaxen!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij kwamen altijd op 1 januari samen bij mijn oma met de hele familie (kleine familie, dus dat scheelt). Was altijd gezellig; kletsen, drinken en eten. Helaas is oma onlangs overleden.
minnimouse schreef:
27-11-2020 17:39
Wij kwamen altijd op 1 januari samen bij mijn oma met de hele familie (kleine familie, dus dat scheelt). Was altijd gezellig; kletsen, drinken en eten. Helaas is oma onlangs overleden.
Wat jammer Minni, gecondoleerd.

Bij mijn ouders was het echt een extra zondag met dus luxer ontbijt. Meer niet eigenlijk, maar soms gingen we naar een van de opa/oma’s. Bij m’n schoonfamilie is kerst meer een ding, maar ook nieuwjaarsbrieven van kinderen voor meter/peter verwacht ik over een paar jaar als neefjes/nichtjes ouders zijn (geen idee wat ik me erbij moet voorstellen).

De vorige jaren waren we zelf 31/12 en 1/1 gewoon thuis en gingen we ofwel ‘s morgens even hardlopen ofwel naar een nieuwjaarsduik. Alsof het een extra zondag was dus.
gizzmo-returns schreef:
27-11-2020 17:04
En schansspringen!!
En de oudejaarsconferences van de avond ervoor!
Met oliebollen :biggrin:
Jankerd
Wij hebben een jarige in de buurt, dus standaard een verjaardagsfeestje die dag.
Iedereen is toch thuis en kan toch :-).

En als we dan toch in die buurt zijn springen we nadien nog even bij mijn ouders binnen.

Ooit hadden we die dag standaard een familiefeest met minstens 75 man :-).
Ook ooit in de jaren '60 bedacht door iemand die dacht "iedereen is die dag toch thuis" :-).

's Avonds gooi ik mezelf standaard in de zetel met een eindejaarsconference.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
ClumsyNinja schreef:
27-11-2020 16:57
Ik lig met de ergste kater van het jaar op de bank te voelen of ik al kracht genoeg heb om een pizza te bestellen.
Wij ook maar dan meestal shoarma en in de avond als we weer opgeknapt zijn kijken we darten.
Vorig jaar waren we voor het eerst in dik 30 jaar fris en fruitig wegens een nuchtere avond omdat man de 31e oproepdienst had.
De traditionele nieuwjaars borrel met de hele familie op 1 januari is hier al lang afgezegd. Misschien dat ik het ga vieren met m'n ouders, broer en schoonzusje maar er is volgens mij nog niks over afgesproken.

31 december wordt hier niet gevierd, is gewoon een normale avond met wat extra lekkers zoals oliebollen. En na 12 uur ga je je standaard afvragen wanneer het ophoud zodat je je tv weer normaal kunt verstaan en je kunt gaan slapen.

Geen handen schudden en 3 zoenen op de wang maar die 3 zoenen mogen voor altijd weg blijven wat mij betreft.
HoleyMalonely schreef:
27-11-2020 17:10
Vreselijk om op een feestdag waarbij het de dag ervoor laat is geworden (en ik te diep in het glaasje heb gekeken) op familiebezoek te moeten. Zou ik echt nooit vrijwillig doen.
Ik dus ook niet. Hebben wij nooit gedaan en (schoon)ouders hebben er gelukkig nooit een probleem van gemaakt. Ik hecht helemaal niet aan “speciale” data.
dianaf schreef:
27-11-2020 17:38
Je blijft op met Oud&Nieuw? Zodra het 12 uur is geweest, allerhande telefoontjes/appjes/berichtjes gestuurd/gedaan? Waarom moet je dan nog een keertje langs gaan toch?! En anders gewoon op de 1e wat telefoontjes plegen en verder relaxen!
Helemaal waar! We gaan dit jaar lekker in een huispak rondlopen, filmpje kijken en evt naar het bos op 1 januari. De dag is al geblokt in onze agenda 😅
HoleyMalonely schreef:
27-11-2020 17:10
Vreselijk om op een feestdag waarbij het de dag ervoor laat is geworden (en ik te diep in het glaasje heb gekeken) op familiebezoek te moeten. Zou ik echt nooit vrijwillig doen.
In mijn familie is het vrijwillig en je komt gewoon binnendruppelen wanneer je wakker bent ergens in de middag. En er zijn wel eens familieleden die niet komen omdat ze een roes liggen uit te slapen met knallende hoofdpijn. Daar maken we dan een grapje over en that's it.
juliet64 schreef:
27-11-2020 17:36
Tja, niks bijzonders. Meestal een beetje uitbrakken van de avond/nacht ervoor, beetje rondhangen, kerstboom opruimen enzo. Misschien kun je die traditie introduceren TO. Deze jaarwisseling is er een uitgelezen moment voor :)
Een van de weinige voordelen van corona is wel dat we dit jaar in elk geval van die vreselijk nieuwjaarswensen af zijn op kantoor, wat een opluchting!
Hier precies hetzelfde. Ik ben met oud&nieuw meestal de deur uit, dus voordat ik de volgende ochtend thuis ben is het ook weer begin van de middag. Afgelopen oud&nieuw heb ik hooguit 3 uur geslapen dus ik was behoorlijk brak op nieuwjaarsdag. Nu is het op donderdag/vrijdag dus lekker lang weekend!
Bij mijn ex was het ook een traditie om bij familie om bezoek te gaan. Wat vond ik dat vreselijk. Het was ook zo nep. Ben je helemaal brak moet je op bezoek, echt niet.

Bij mijn familie is dat niet gebruikelijk, gelukkig maar. Iedereen wil nog uitslapen. Ik zie er ook geen meerwaarde in om dan op bezoek te gaan.

Bij mijn huidige man is dat ook geen traditie dus wij kunnen lekker uitslapen, beetje chillen, tv kijken enzo. Heerlijk.
dianaf schreef:
27-11-2020 17:17
Ik ga meestal zo halverwege de ochtend een stukje hardlopen. De meesten mensen denken dan dat ik met mijn goede voornemens bezig ben, dus je krijgt best wat commentaar. :biggrin:

Maar ik ga niet op 1 januari overal heen rijden.
Ja heel herkenbaar, al die lolbroeken.
Ik doe het bijna ieder jaar en ben er ondertussen wel aan gewend en negeer het, maar jaren geleden had ik ook nog het idee dat ik me noest verdedigen ofzo. Daar ben ik nu wel vanaf gelukkig.
Toen wij kinderen kregen zij we snel opgehouden met dat soort onzinnige verplichte tradities. Net als het eten bij (schoon)ouders op eerste en tweede kerstdag.

Op nieuwjaarsdag bel ik ze even kort op om te vragen hoe de oud&nieuw nacht is verlopen en om ze een goed nieuwjaar te wensen.
Voor kerst is (normaal gesproken) de eerste kerstdag de dag dat zowel ouders als schoonouders bij ons welkom zijn. Tweede dag is voor ons als gezin een heerlijke pyjama/spelletjes en tv kijken dag.
Hier is het ook zo n verplichting.

Jaren geleden moesten we op 1 jan naar mijn oma, mijn andere opa en oma, zijn oma, zijn opa (gescheiden), zijn andere oma, zijn petekind dat op 1 jan jarig is, mijn moeder en zijn ouders.

En iedereen stond erop dat je langskwam. En iedereen geirriteerd dat je na een half uur weer verder ging.

Inmiddels zijn op 1 na alle opa's en oma's dood. Ik heb er zo n hekel aan. Wil ook gewoon relaxen. Waarom kan het niet gewoon telefonisch. Heb me iig al lang geleden voorgenomen dat ik mijn kinderen dit soort dingen niet ga opleggen later.

Hoe we het dit jaar gaan doen? Geen idee.
Ik breng 1 januari overdag meestal in pyjama door (vroeger standaard met kater). Eind van de middag de stad in, nieuwjaarsborrels/happy hours in de cafés langs. De dagen erna ga ik wel naar een keer naar familie hoor. We hebben de kerst dan toch pas gehad? Nieuwjaar is met vrienden.

*in niet-Corona jaren.
PiNuts14 schreef:
27-11-2020 17:53
Wat jammer Minni, gecondoleerd.

Bij mijn ouders was het echt een extra zondag met dus luxer ontbijt. Meer niet eigenlijk, maar soms gingen we naar een van de opa/oma’s. Bij m’n schoonfamilie is kerst meer een ding, maar ook nieuwjaarsbrieven van kinderen voor meter/peter verwacht ik over een paar jaar als neefjes/nichtjes ouders zijn (geen idee wat ik me erbij moet voorstellen).

De vorige jaren waren we zelf 31/12 en 1/1 gewoon thuis en gingen we ofwel ‘s morgens even hardlopen ofwel naar een nieuwjaarsduik. Alsof het een extra zondag was dus.
Dankjewel Pinuts :hug:
Tijden voorbij die nooit meer terugkomen. Ik mis haar echt, maar ze is heel oud geworden (95).

Nieuwjaarsbrieven? Zijn ze Belgisch?
Ik ben toch altijd een beetje gaar, en vanwege kinderen vroeg uit de veren, dus het is al jaren mijn traditie dat ik opruim op nieuwjaarsdag.
Lekker alle kersttroep eruit, alles schoonmaken en dan een grote bak bloembollen op tafel. Nu al zin in!
ClumsyNinja schreef:
27-11-2020 16:57
Ik lig met de ergste kater van het jaar op de bank te voelen of ik al kracht genoeg heb om een pizza te bestellen.
Dit inderdaad. Vroeger kwamen we altijd met de familie bij elkaar maar de laatste jaren komen de neven en nichten niet meer en geloof dat het nu helemaal afgeschaft is dus geen verplichtingen.
slekire schreef:
27-11-2020 19:59
Ik ben toch altijd een beetje gaar, en vanwege kinderen vroeg uit de veren, dus het is al jaren mijn traditie dat ik opruim op nieuwjaarsdag.
Lekker alle kersttroep eruit, alles schoonmaken en dan een grote bak bloembollen op tafel. Nu al zin in!
:proud:
Jankerd
slekire schreef:
27-11-2020 19:59
[/quote

Hahaha, grappig is dat en zo herkenbaar... ik vind het altijd heel leuk om de kerstboom in huis te halen en te versieren en sowieso alle kerstige dingen (dit jaar vanwege corona allemaal wat minder maarja) - maar ik vind het bijna nóg fijner om alles er weer uit te gooien op nieuwjaarsdag en inderdaad vooruit te kijken naar het nieuwe jaar/lente etc. Nu nog meer dan anders want het móet wel een beter jaar worden dan dit :)
Nothing happens for a reason
Ik app mijn ouders een gelukkig nieuw jaar om 12 uur. Slaap uit en maak er met mijn vriend een hele relaxte dag van (hij heeft weinig contact met zijn ouders). Ik laat me nooit wat verplichten.
biekoe schreef:
27-11-2020 17:15
Je hoeft niet te diep in het glaasje te kijken ;)
Oh ja zeer zeker moet dat wel. Dat is bij ons traditie ;)
Op 1 jan zijn we aan het uitdeuken en behalve de Chinees zie ik niemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven