Nog naar grootouder?

19-04-2010 22:47 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik ben op dit forum terecht gekomen toen ik info zocht over grootouderbezoek. Ik zit namelijk met een groot probleem met mijn moeder over mijn kinderen.

Ik zal me even kort voorstellen, ik ben Nathalie en mama van 2 kinderen. 2 dochters van 2 en 4 jaar. Ik werd opgevoed door mijn grootouders, beide helaas overleden. De band met mijn moeder is altijd moeilijk geweest, maar ik doe mijn best voor mijn kinderen.

Ik woon ongeveer 1 uur rijden van mijn moeder vandaan. Elke zaterdag of zondag probeer ik langs te komen met de kinderen, maar dit is best zwaar. Ik zou liever iets minder langs komen, maar zij zou ze zelfs nog vaker dan 1 keer per week willen zien. Het feit dat ze alleen is, maakt het er niet makkelijk op. Ik, mijn partner en mijn kinderen zijn de enige mensen die nog op bezoek komen.

Het andere probleem is dat ik vind dat mijn moeder hen te veel snoep geeft. Afgelopen zaterdag gaf ze hen ijs, twix, chocolademelk, pudding, koeken van dora, een mega mindy wafel. En dat in nog geen 4 uur tijd!! + hun warm eten. Bij mij thuis krijgen ze als tussendoortje fruit en afentoe een ijsje of iets dergelijks, maar zeker niet zoveel snoep op 1 dag. Meestal zet ze het plots voor de neus van de mijn kinderen, dus als ik er dan wat van zeg ben ik de boeman. Ik heb het gevoel dat ze op deze manier mijn manier van opvoeden niet respecteerd. Ze mag ze best verwennen, maar dit is te veel van het goede.

Ze vraagt me ook wanneer de meisjes een keer komen logeren bij haar, maar dat zie ik helemaal niet zitten. Wie weet wat ze dan allemaal te eten krijgen!

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Groetjes,

Nathalie

Krijgen mijn kinderen te veel snoep?

Totaal aantal stemmen: 50

Ja, veel te veel (82%)
Neen, laat de grootmoeder hen maar lekker verwennen (18%)
Ik vind de hele discussie over snoep iets waar je waarschijnlijk niet uit komt,maar die je wel kan beperken door minder naar je moeder te gaan.Als jij fulltime werkt,is het absurd elke week een halve dag aan je moeder te besteden(4uur bezoek,2 uur reizen)

Kan ze niet naar jou toe komen,kan jij lekker doorgaan met strijken of whatever en zij met je kids in de tuin spelen ofzo?

Ik werk ook (meer dan)fulltime,pa woont 500 meter verderop,en als ik die goeie man 1 keer in de 3 weken zie is het veel...

Ik ben de hele zaterdag al kwijt aan de was,boodschappen en me hut schoonhouden,de zondag is voor mij,en die besteed ik zoals ik het wil,en das zeker niet aan sociale verplichtingen,waar IK geen zin in heb!

Denk dat je een volwassen vrouw bent en zich er eens naar moet gaan gedragen,dus gewoon DUIDELIJK zijn naar je ma.......en vind ze het niet leuk,jammer dan...
quote:tilalia2 schreef op 19 april 2010 @ 23:40:

[...]

Sinaasappelsap uit een pak is m.i geen frisdrank, maar goed.

Kinderen zijn niet achterlijk. Ik heb het getest met kind 1 en kind 2, ze weten allebei wat snoep is en wat rozijntjes zijn. Wat een koekje is en wat een rijstewafel. Zeker als jij wel dat koekje of dat snoepje neemt en zij het niet mogen. Mijn dochter is suikerarm opgevoed tot haar 2 1/2e, en is nu niet weg te slaan bij de snoepbak op feestjes, mijn zoon had met 11 maanden z'n eerste gummybeer te pakken en lust ook snoep, maar staat op feestjes de komkommertjes te eten.

Ik ben ervan overtuigd dat volledige onthouding van snoep later vreters creeert. Snelsnelsnel, want straks mag het niet meer. Als je er ontspannen mee omgaat, zullen je kinderen dat ook doen.

Gaat niet op. Mijn moeder was altijd anti-snoep, dus wij kregen echt nooit snoep thuis. En nog steeds snoep ik niet, totaal geen behoefte aan. En nu nog steeds geen gaatjes

Ik geef je groot gelijk Nathalie, je moeder geeft ze erg veel. En als het nou een paar keer per jaar was, maar elke week? Dat verpest echt je eetgewoonten. Ik zou proberen het aantal bezoekjes te verminderen. Het is jammer dat je de enige bent die nog langsgaat, maar je hebt nu je eigen leven en gezin. En ze klinkt ook al niet alsof je vroeger veel aan haar gehad hebt, dus een schuldgevoel zou ik al helemaal laten waaien. Succes!
Een knuffel voor jou, Natalie.

Wat lijkt het me moeilijk om een moeder te hebben die zoveel moeite heeft om de moederrol te vervullen.

Ondanks alle problemen in je jeugd heb jij het allemaal goed voor elkaar!

Ik zie mijn moeder niet elke week, mijn kinderen ook niet. Daar hebben we geen tijd voor. Voel je echt niet schuldig, als je om de week gaat....

Sterkte!
Ik vind dat jij je moeder wel erg vaak bezoekt, zeker gezien de band die je met haar hebt,

Ik heb een hele goede band met mijn ouders, en ik zie ze maar eens in de 6 weken ongeveer, terwijl ze 5 kilometer verderop wonen. Maar ik heb mijn leven, zij het hunne. Ik moet er niet aan denken om iedere week verplicht langs te gaan, en er dan ook nog een uur voor moeten rijden. Ik vind het nogal uit balans, zeg maar.

Ik zou de bezoekjes beperken tot eens in de 2 maanden. Je kunt dan voorstellen dat zij ook eens in de 2 maanden naar jullie komt, dan zien jullie elkaar eens in de maand. Lijkt me gezien de band die jullie hebben méér dan zat.

Ik vind het "het is toch mijn moeder" altijd erg ver doorgetrokken. Je kunt het trouwens ook andersom stellen: Je bent toch haar dochter?

Over het snoepen: Grenzen stellen, en daar consequenties aan hangen. Luistert ze niet, dan kom je niet meer totdat ze het begrepen heeft. Duidelijk zijn. Niet zeggen: je geeft ze teveel snoep, maar: ze mogen maximaal 1 koek en een ijsje (bijvoorbeeld natuurlijk) óf een puddinkje en een koekje.

Het is ook maar hoe moeilijk je het zelf maakt hoor. Je gaat er zelf in mee.
Natalie, je moeder heeft zich blijkbaar nooit verantwoordelijk genoeg gevoeld/gedragen om jou een fatsoenlijke opvoeding en een fijne jeugd te geven. Er is geen enkele reden waarom jij je nu andersom, verantwoordelijk zou moeten voelen voor háár fijne oude dag!! Super dat je het contact tussen kleinkinderen en oma probeert te bevorderen, maar je bent echt hartstikke gek om ieder weekend te gaan, dat trekt niemand (en ik heb héle leuk ouders, maar ik zou het ook niet doen!!).
Sterkte natalie...

Ik zie zelf mijn ouders en schoonouders 1x per week op de dagen dat ze op onze kinderen passen.. maar dan is het gauw 'afgooien' en naar het werk racen. Echt op bezoek gaan we maar 1x in de maand ofzo en dan max 2 uurtjes.. Ze wonen heel dichtbij.

Zoals anderen ook aangeven:

Ik denk dat je zelf goed je grenzen aan moet geven richting je moeder. Ik begrijp heel goed dat je graag wil proberen een band op te bouwen met haar, want zij is het enige uit je verleden die je nog hebt... Maar dat kan alleen wanneer je beiden dat graag wil en elkaar respecteert.

Kun je wel met haar praten over wat er vroeger is gebeurd? Want er is niet zomaar besloten (door wie eigenlijk) dat je opa en oma jou gingen opvoeden en hoe voelde dat voor haar?

Ik vind het erg veel dat je elke week daar langs gaat en zo ongeveer de hele dag weg bent terwijl je het helemaal niet wilt eigenlijk....

En ja jij bent niet verantwoordelijk voor het entertainen van je moeder....

Jij vindt het niet leuk en je kinderen ook niet... zij voelen immers onbewust ook wel dat jij niet op je gemak bent daar! Vergis je niet in wat je kinderen allemaal van je overnemen...

En als je minder langs gaat, is het snoepprobleem ook minder, waarbij ik het idee van het verzamelen en later opeten ook een goede vind.
quote:JOJO1 schreef op 20 april 2010 @ 08:47:

En als je minder langs gaat, is het snoepprobleem ook minder, waarbij ik het idee van het verzamelen en later opeten ook een goede vind.Over de praktische kant hiervan zou ik me toch nog even goed beraden. Als je kinderen echt zo veel snoep krijgen als jij beschrijft, eten ze volgens mij de rest van de week snoep van oma... Tis de vraag of je daar écht veel blijer mee bent!

[...]

Kinderen zijn niet achterlijk. Ik heb het getest met kind 1 en kind 2, ze weten allebei wat snoep is en wat rozijntjes zijn. Wat een koekje is en wat een rijstewafel. Zeker als jij wel dat koekje of dat snoepje neemt en zij het niet mogen. Mijn dochter is suikerarm opgevoed tot haar 2 1/2e, en is nu niet weg te slaan bij de snoepbak op feestjes, mijn zoon had met 11 maanden z'n eerste gummybeer te pakken en lust ook snoep, maar staat op feestjes de komkommertjes te eten.

Ik ben ervan overtuigd dat volledige onthouding van snoep later vreters creeert. Snelsnelsnel, want straks mag het niet meer. Als je er ontspannen mee omgaat, zullen je kinderen dat ook doen.Helemaal eens, vooral het laatste. Je weet wel, moeder een gebakje op visite en kind mag alleen een rijstwafel.
Nathalie, wat een ellendige situatie voor je. Ik zie vooral dat JIJ heel veel geeft en weinig terugkrijgt van je moeder. Heb je dat er voor over? Kies eens voor jezelf, trek duidelijk je grenzen. Je leeft maar één keer en jouw kostbare tijd hoef je echt niet door te brengen met iemand die jouw vertrouwen zo heeft beschaamd. Ik zou iets minder vaak langs gaat en als je langs gaat, kun je dan niet ergens heen gaan? Bijvoorbeeld naar de speeltuin of de kinderboerderij? Dan ben je even weg uit haar huis en is het snoepprobleem misschien ook wat minder.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Jeetje, je werkt fulltime en van de drie weekenden ben je dan twee kwijt aan bezoeken aan grootouders...ik vind het heel edelmoedig van je maar je doet jezelf schromelijk tekort. Zeker gezien de band die je met je moeder hebt. Als ze dan ook nog dingen tegen je zin in doet (je kinderen volstoppen met snoep, koek en troep), dan is het toch tijd om te bedenken of je dit wel zo wilt. Je hoeft je niet verplicht te voelen om ernaar toe te gaan, net zomin als je moeder zich verplicht voelt om naar jou te luisteren en jouw standpunt te respecteren. Kies voor jezelf, dat mag in deze situatie echt wel!
quote:Poezewoes schreef op 20 april 2010 @ 00:32:

[...]

Nou meid, doe dat dan! Jullie zijn de enigen voor jouw moeder, maar jouw moeder is niet de enige voor jullie. Dat is hard voor haar, maar ook gevolg van keuzes die ze zelf in het leven heeft gemaakt. Daar ben jij niet verantwoordelijk voor meid.

Dit is precies wat ik wilde tikken.

Ga ééns in de twee weken en spreek af dat je kinderen de andere week bellen. Is de hoeveelheid snoep ook meteen gehalveerd.

Het is niet jouw schuld dat je moeder niemand heeft. Het is niet jouw verantwoordelijkheid om dat op te lossen.

Je moeder is een volwassen vrouw, die voor zichzelf moet zorgen. Als ze zo ontzettend alleen is, kan ze zelf naar het buurthuis gaan, een hobby zoeken, met de buurvrouw thee gaan drinken, whatever.

Zij voelde zich blijkbaar ook niet heel erg verantwoordelijk voor jouw geluk, om het maar eens bot te zeggen. Dus waarom zou jij een schuldgevoel hebben?
Als ik in jouw schoenen stond zou ik niet zo vaak gaan. Kom op, je werkt fulltime, voedt twee kinderen op, het huishouden. Please zeg, mag je ook nog wat tijd voor jezelf. Dat zou ik zeggen. Onze ouders wonen ook allebei een uur hier vandaan en die zien we eens in de twee, drie maanden. Niemand heeft commentaar.
Je kan ook je dochters leren dat ze een paar keer nee zeggen.

Mijn moeder verwend ook haar kleinkinderen met balen snoep.

Vaak aten ze het niet eens op en namen ze het mee naar huis.

Toen uitgelegd dat als ze het niet willen opeten dat ze dan ook "nee, dank u wel kunnen zeggen".

Tegenwoordig komen ze bij haar binnen en als oma met snoep aan komt zeggen ze zelf al "Oma als we trek hebben vragen we het wel".

Was moeilijk voor Oma maar ze is er inmiddels aan gewend.
Off topic, Tilalia, dat is ook maar jouw overtuiging. Ik ben tot mijn vierde snoepvrij opgevoed en ben zeker geen vreter geworden.

[...]

Ik ben ervan overtuigd dat volledige onthouding van snoep later vreters creeert. Snelsnelsnel, want straks mag het niet meer. Als je er ontspannen mee omgaat, zullen je kinderen dat ook doen.Waarom?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind het altijd een moeilijk iets, of kinderen die geen snoep mogen later vreters worden.

Ik zéker wel. Ik mocht vrijwel nooit snoep, alleen op kinderfeestjes eigenlijk. Zodra ik zakgeld had ging dus alles op aan bérgen en bergen snoep en chips en koekjes.

Inmiddels heb ik dit mijzelf weer redelijk afgeleerd, maar ik merk nog steeds dat als ik problemen met mijn ouders heb (gehad) dat ik dan eigenlijk uit dwarsigheid een hele hoop troep naar binnen wil werken..

(overigens heb ik bij mijn ouders dus eigenlijk mijn hele leven lang geen snoep gegeten, dat zal ook verschillen met iemand die het tot 4 ofzo niet mocht).
Een vriendinnetje van mij mocht thuis nooit snoepen, haar vader was tandarts en die was bang voor slechte gebitten. Maar op feestjes bij anderen ging ze zich echt helemaal te buiten en ook bij mij thuis kreeg ze wat als wij wat te snoepen kregen. Als ze al binnenkwam met haar zusjes dan vroeg ze aan mij of we wat gingen snoepen. Helaas hadden zij en haar zussen ook niet echt goede gebitten, maar dat zal wel in de aanleg gezeten.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven