Nu het bekend is

12-06-2012 17:29 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer hij opgenomen gaat worden bekruipen mij de meest vreemde /rare gedachtes.

Dit is een moment waar ik naar uit gekeken heb, en nu ik weet dat het bijna zover is....word ik overspoelt door allerlei soorten gedachtes.

Zie voor meer info mijn vorige topics.

Mijn vriend is dus verslaafd aan soft drugs en alchol en heeft dus net de officiele datum gekregen.

Ik ben blij , blij voor hem, voor ons dat er hopelijk een einde komt aan dit alles..maar ook twijfels en allerlei soorten gedachtes doemen op.

Zo van vinden we elkaar dalijk nog wel leuk? Hij mij vooral als hij nuchter is? wat gaat er allemaal veranderen ik bedoel ik ken hem niet anders.... heel raar gevoel...

Herkenbaar? voor iemand hier ? Hoor het graag.
@ Ja , Very_ Cherry jij verwoord het goed. Mijn eerste reactie was net als die van Twinkle.. maar wat jij zegt zo is het, zo werkt het.
Nien, maar dat bedoel ik dus ook met het begint nu pas, want geloof mij dot gebeurt dus echt wel!

En idd velen houden dat niet vol met alle ellende van dien want dan moet er eerst weer een detox komen voordat hij dan met een behandeling mag starten.
@ Abidjan..Ik ben dus ook bang dat hij het daar niet trekt...er zullen daar regels zijn, andere mensen met problemen, irritaties... ik zie het echt voor me dat hij savonds weer voor de deur staat , Nou sorry hoor schat maar ik trek het daar niet! Misschien is het mijn angst, misschien iets te voorbarig, maar wel aanwezig.
quote:nien80 schreef op 13 juni 2012 @ 11:13:

@ Abidjan..Ik ben dus ook bang dat hij het daar niet trekt...er zullen daar regels zijn, andere mensen met problemen, irritaties... ik zie het echt voor me dat hij savonds weer voor de deur staat , Nou sorry hoor schat maar ik trek het daar niet! Misschien is het mijn angst, misschien iets te voorbarig, maar wel aanwezig.

Die kans is heel erg aanwezig en wat doe jij dan?

En mocht hij het wel redden daar dan nog is hij niet ineens verslaafde af.

Ik heb daar jaren geleden eens een gesprek met mijn huisarts over gehad en die vertelde mij dat er maar een heel klein percentage ook echt daadwerkelijk levenslang van de drank af komt.

Het merendeel begint binnen een aantal maanden tot een jaar toch weer met drinken.

Ik weet niet hoe die percentages nu liggen maar dat weet VC vast en zeker wel.
@ Teardrop ,ja wat doe ik dan... pfff das een goeie.. ja dan zie ik er geen hel meer in denk ik.... moeilijk moeilijk..

Ik ben ook bang voor een terug val.. heel bang
@ Teardrop ,ja wat doe ik dan... pfff das een goeie.. ja dan zie ik er geen hel meer in denk ik.... moeilijk moeilijk..

Ik ben ook bang voor een terug val.. heel bang
quote:very__cherry schreef op 13 juni 2012 @ 11:07:

[...]

Niet zo kort door de bocht.

Iedereen die zich meldt bij een verslavingsinstelling, wordt eerst zo goed mogelijk ambulant begeleid. Het verdient de voorkeur, om iemand vanuit zijn eigen leefsituatie te laten afbouwen met middelen (= detoxificeren), daar zijn prima, rotsvaste methodes voor die zichzelf al hebben bewezen. Als blijkt dat dat niet haalbaar is (bijv vanwege te weinig bezigheden, te klein steunsysteem, suicidaliteit, weinig structuur) dan wordt gepraat over klinische detox.

Zou me wat zijn als iedereen maar zonder pardon een detox in wordt gestopt. Een detox is een middel om een doel te bereiken, geen doel op zich.

Niet alle verslavingsinstellingen werken zo. (Dus eerst thuis afbouwen met 'rotsvaste' methodes die zichzelf hebben 'bewezen'.)

Voor mensen die behept zijn met de ziekte verslaving werkt dat niet. Dat zie je ook aan de vriend van Nien. Het kan hoogstens werken voor mensen die willen minderen.

Een 'detox' opname is inderdaad afbouwen en middelenvrij worden. Maar daar versta ik niet het daarop volgende herstelprogramma onder. Je weet toch ook dat verslaving niet te 'genezen' is en dat iemand middelenvrij maken nog niet betekent dat diegene de tools in handen heeft om dat voor altijd vast te houden. Stoppen is geen kunst. Gestopt blijven wel. En dat leer je niet in een detox, of thuis omringd door alles wat verslaving maar kan triggeren, maar in een (intern) herstelprogramma.
Terugvallen horen erbij en niet 1, maar misschien wel 5 keer of meer.

Ook na behandeling kan er een terugval komen, zelfs nog jaren erna.

Sommigen vertrekken van een detox, anderen voelen zich er juist onwijs goed en denken het licht gezien te hebben.

De realiteit is dat de meesten vaker dan 1 keer weer op een detox bwlanden..

Ik weet niet wat jullie woonsituatie is ed. Maar ik weet wel dat deze problematiek zo heftig intens,is, dat je echt goed voor jezelf moet zorgen en je niet alleen op hem moet richten.

Is het, op de alcohol na, alleen softdrugs of ook harddrugs?
quote:nien80 schreef op 13 juni 2012 @ 11:21:

Ik ben ook bang voor een terug val.. heel bangDie angst is ook heel reëel denk ik want zoals Twinkle al heel terecht zegt stoppen is 1 maar gestopt blijven is waar het bij de meesten fout gaat.
Ja Twinkle dat is ook zo ben ik helemaal met je eens...

Detox is een manier om Clean te worden, maar daarna moet alles omgegooit worden, ook je gedrag,denkwijze etc. en daar voor vind ik ook dat er een intern gebeuren na moet komen idd, maar ik betwijfel het hoor. Want toen hij het aangaf in het begin van He dat thuis afkicken lukt niet, ik moet echt opgenomen worden , werd er ook gezegd ja we kunnen je wel opnemen maar ook dat is maar voor 10 dgn.. dat klopt natuurlijk niet en zeker niet na wat ik gelezen heb ook op sites enz. Als hij eenmaal in Detox zit eis ik een gesprek.
@Abidjan, Het is " alleen " wiet en alchol.

Wij wonen samen.. wat jij beschrijft realiseer ik me heel goed... dat het heftig en intens is beleef ik al heel lang..en word alleen maar erger.. Ik ben al een tijdje uit mijzelf er mee bezig niet alles om hem te laten draaien, en merk wel dat hij mij meer "ontziet" dan vroeger, maar ben wel op, het is me niet in mijn koude kleren gaan zitten.
Je bent begrijpelijk op Nien en daarom is het heel erg belangrijk dat je hulp voor jezelf gaat zoeken.

Hem kun je niet 'redden' dat zal hij toch echt zelf moeten doen net zoals jij jezelf moet gaan 'redden'.
@ Teardrop viva... Ik weet het, dat ga ik ook doen.
quote:nien80 schreef op 13 juni 2012 @ 11:40:

Ja Twinkle dat is ook zo ben ik helemaal met je eens...

Detox is een manier om Clean te worden, maar daarna moet alles omgegooit worden, ook je gedrag,denkwijze etc. en daar voor vind ik ook dat er een intern gebeuren na moet komen idd, maar ik betwijfel het hoor. Want toen hij het aangaf in het begin van He dat thuis afkicken lukt niet, ik moet echt opgenomen worden , werd er ook gezegd ja we kunnen je wel opnemen maar ook dat is maar voor 10 dgn.. dat klopt natuurlijk niet en zeker niet na wat ik gelezen heb ook op sites enz. Als hij eenmaal in Detox zit eis ik een gesprek.

10 dagen? Nee, daarmee gaat ie 't niet redden.

Goed dat je om een gesprek gaat vragen.

Op onderstaande site van de Jellinek Minnesota kun je veel informatie vinden over o.a. opnames enz. Is trouwens een zeer goed rehabcentrum (12 stappen methode) en wordt volledig vergoed door alle zorgverzekeraars:

http://www.jellinekminnesota.com/nl
Ja die Detox is een week, daarna komt er een vervolg, maar in het hoe of wat dat zal dan blijken . Normaliter komt er een vervolg, omdat dit vast tehouden voordat je weer terug gaat het normale leven in zeg maar.
Die 10 dagen daar bedoelen ze de Detox mee.

Wat ik jullie zou adviseren is nu alvast een gesprek aan te gaan met zjn counselor over de behandeling na de Detox. De persoonlijke begeleiders op de Detox gaan hier nl. niet over en daar zul je ook niet verder mee komen mbt de behandeling.

Misschien kan zijn counselor nu alvast het aanmeldtraject in gang zetten voor behandeling, zodat je straks met zo min mogelijk overbrugging zit en hij dus thuis zit na die Detox met alle risico's van dien.

Als je op bent wat niet meer dan logisch is, is het regelen van afspraken en dit soort gesprekken ook balast en niet goed voor jou!

Probeer dat straks ook echt los te gaan laten en laat het zijn behandeling zijn, maakt het niet de jouwe.

Sterkte!
@ Abidjan. Echt los laten zal niet mogelijk zijn, aangezien ik daar dagelijk op bezoek ga komen, dus ik blijf er mee geconfronteerd worden, maar nu gelukkig wel met hulp van anderen dus dat scheelt.

Ik weet dat hij over een paar dagen een gesprek heeft met zijn behandelaar, en ik zal aan hem vragen of hij dan wil vragen wat de behandeling zal zijn na de Detox en ik hoop dan op een beetje een duidelijk antwoord.

Kijk ik kan zelf ook nooit mee zit ook gewoon met mijn werk, kan zelf amper iets plannen voor een bezoek, of dingen regelen.

Wat jij zegt, eerst had ik nog de energie om dingen te regelen en na te lopen het lukt me niet meer, ben echt op.
quote:Twinkle1001 schreef op 13 juni 2012 @ 11:23:

[...]

Niet alle verslavingsinstellingen werken zo. (Dus eerst thuis afbouwen met 'rotsvaste' methodes die zichzelf hebben 'bewezen'.)

Voor mensen die behept zijn met de ziekte verslaving werkt dat niet. Dat zie je ook aan de vriend van Nien. Het kan hoogstens werken voor mensen die willen minderen.

Een 'detox' opname is inderdaad afbouwen en middelenvrij worden. Maar daar versta ik niet het daarop volgende herstelprogramma onder. Je weet toch ook dat verslaving niet te 'genezen' is en dat iemand middelenvrij maken nog niet betekent dat diegene de tools in handen heeft om dat voor altijd vast te houden. Stoppen is geen kunst. Gestopt blijven wel. En dat leer je niet in een detox, of thuis omringd door alles wat verslaving maar kan triggeren, maar in een (intern) herstelprogramma.

Wat raar dan, dat ik dagelijks zo'n honderd mensen, drie keer in de week, anderhalf jaar lang, zie (in een rotsvast trainingsprogramma, wat zichzelf al jarenlang bewijst, ook al schrijf jij het nogal badinerend tussen aanhalingstekens, waarom doe je dat eigenlijk?) gericht op een clean leven en gedragsverandering.

En die wonen toch echt gewoon thuis.

En als het niet zou werken, dan zou ik het niet doen. Ik houd namelijk van resultaat boeken en niet van water naar de zee dragen en trekken aan dode paarden.

TO, waar het om gaat, is dat we er allemaal van overtuigd zijn dat een detox alleen niet voldoende is. Het hangt er van af wat werkt, voor hem, dat hangt af van de situatie, de ene is na de detoxfase gebaat bij een aansluitende maandenlange interne opname (rehab), en de ander haalt juist meer uit herstel vanuit de eigen leefsituatie, dus juist leren omgaan met de dagelijkse triggers en valkuilen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
TO, nog even dit;

Mocht er voor de behandelaren aanleiding zijn om je vriend verder te onderzoeken (dat heet dan detox plus diagnostiek), bijv op depressie, persoonlijkheid, oid, dan kan het zijn dat, aansluitend op de detox, een aanvullend klinisch trajectje geadviseerd wordt (bijv van twee maanden, rehab dus) om hem (kunstmatig) clean te houden, en te stabiliseren, anders kun je geen onderzoek doen.

Als dit niet aan de hand is, dus als het doel alleen detox is en daarna herstel, dan zou je kunnen overwegen om aansluitend aan de klinische detox een (aansluitend!) intensief behandelprogramma aan te gaan zoals ik hierboven beschrijf (en uitvoer), dat houdt in meerdere dagdelen per week therapie en training, urinecontroles, artsenconsulten etc. Dat kan gewoon vanuit thuis, als hij tenminste gemotiveerd blijft.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
@ Very_Cherry dank voor je heldere uitleg. Jij hebt er veel verstand van volgens mij werk je zelf in de verslavingszorg?

Als ze hem daar gaa mee maken weet ik zeker dat er een Detox Plus aan gaat komen, ik ben geen arts, maar ik weet dat er meer aan de hand is dus dat is zeker een mogelijkheid .

Hoop echt dat hij goed geholpen gaat worden, want hij is gewoon iemand die het niet alleen kan en echt sorry dat ik het zeg weinig tot geen doorzettingsvermogen heeft. Daarnaast spelen er veel andere dingen dus ik hoop echt dat dit goed gaat komen.
Zit alleen te denken hoe ze dat kwa inkomen voor hem gaan doen. Ik bedoel geen werk , geen uitkering, blijf/ben ik dan financieel verantwoordelijk zeg maar?
Waar zul je dagelijks op bezoek komen TO?

Als jouw vriend heeft gewerkt kan je eeen ziektewetuitkering voor hem aanvragen indien zwart op wit staat dat hij in behandeling is/gaat en dus niet kan werken daarom.
Bij de Detox Abidjan. Je mag daar savonds op bezoek komen.

Aha ik ga eens kijken voor een ziektewet uitkering. Dat is dus iets anders dan ww
Hij werkt nu al een tijdje niet he...
quote:very__cherry schreef op 13 juni 2012 @ 12:22:

[...]

Wat raar dan, dat ik dagelijks zo'n honderd mensen, drie keer in de week, anderhalf jaar lang, zie (in een rotsvast trainingsprogramma, wat zichzelf al jarenlang bewijst, ook al schrijf jij het nogal badinerend tussen aanhalingstekens, waarom doe je dat eigenlijk?) gericht op een clean leven en gedragsverandering.

En die wonen toch echt gewoon thuis.

En als het niet zou werken, dan zou ik het niet doen. Ik houd namelijk van resultaat boeken en niet van water naar de zee dragen en trekken aan dode paarden.

Behandel je echt dagelijks honderd mensen? Wat veel, hoe doe je dat in een 8 urige werkdag? Of behandel je ze in groepen?

Ik schreef 'rotsvast' en 'bewezen' tussen aanhalingstekens, omdat de kans van slagen van zo'n programma m.i. niet ligt aan de 'rotsvastheid' van het programma zélf maar van degene die zich eraan moet houden.

En hoe meet en 'bewijs' je de werking van een programma? Iemand met een verslaving, die terugvalt komt dat doorgaans niet melden (zoals mensen met andere ziektes wel doen). Die zie je meestal nooit meer terug.

Ik denk ook dat de mensen die in staat zijn om 100% clean & sober een programma te volgen waarbij ze gewoon thuis blijven, geen die hard verslaafden zijn (behept met de ziekte), maar mensen die een steuntje zoeken bij het minderen of stoppen. Correct me if I'm wrong.

Plus dat er voor deze (ongeneselijke) ziekte geen programma's of methodes bestaan die 100% (rotsvaste) garantie of zekerheid bieden op terugval. Integendeel. Het is toch een kwestie van een leven lang alert blijven en werken met de tools die men aangereikt gekregen heeft. Het risico van terugval blijft levenslang op de loer liggen.

Wereldwijd gaat het 12 stappenprogramma door voor het meest succesvolle programma (ook vanwege de dagelijkse meetings die men altijd vrijblijvend kan blijven bezoeken) en zelfs daarbij is er nog een redelijk percentage terugvallers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven