Omgaan met moeder

16-08-2022 11:01 63 berichten
Mijn moeder is een pittige dame, die het hart op de tong heeft, maar daarentegen geen tegenspraak duldt.
Ze roddelt over andere familieleden en zegt er altijd bij, dat de ander het niet moet doorvertellen, aangezien zij zich nooit ergens mee bemoeit. 🤣

Verder is ze heel goed in het beledigen van willekeurige mensen in het openbaar, het personeel van een restaurant of winkel en krijgt ze ruzie om werkelijk niets.

Al een tijdje wil ik haar aanspreken op het feit, dat ze tijdens een telefoongesprek, dat ze meestal zelf initieert, gewoon ophangt als iemand anders belt.
Later belt ze dan wel terug met natuurlijk exact het verhaal, wat de ander haar heeft verteld .

Vaak begint ze tijdens een gesprek aan de telefoon, gewoon tegen haar vriend of honden te krijsen, bijvoorbeeld over, dat ze een boterham voor hem heeft gesmeerd en hij het nog steeds niet heeft opgegeten.

Vandaag was ik het zat en heb haar verteld, dat ik het heel vervelend vind, dat ze mij belt, haar verhaal doet, waar amper een speld tussen te krijgen is en net wanneer ik op een vraag antwoord geef , zij zegt “oh je zus belt en gewoon ophangt”
Ik vind dat vrij respectloos en heb haar dat verteld, aangezien dat al de derde keer was deze week.

Ze werd kwaad en haar antwoord was dat ze geen zin heeft in mijn gezeur en dat ze een gezellige dag in de planning had, maar dat ik dat nu verpest. Ze zou vandaag iets leuks doen met mijn dochter en waarschijnlijk gaat ze die nu teleurstellen.

Zouden jullie het maar om de lieve vrede te bewaren, laten gaan ?
Ik heb het heel erg bij mezelf gehouden, maar zelf die tactiek om met dit soort mensen om te gaan door geen beschuldigingen te uiten, maar te vertellen wat dat met mezelf doet, werkt gewoon niet.
Iemand tips of andere inzichten, waar ik iets mee kan ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze je dochter laat zitten omdat ze boos is op jou zou ik er helemaal klaar mee zijn en haar in haar eigen sop laten gaarkoken.

Zo niet: het mens is te oud om te veranderen, het is je moeder, ze meent het niet kwaad (denk ik). Gewoon wat minder bellen als je het zat bent en voor de rest maar accepteren.
Ik bel haar alleen als het echt moet, ik vind appen meestal makkelijker, dan heb ik minder last van haar gedrag.
Helaas belt ze altijd spontaan tijdens het appen, 🙈
Alle reacties Link kopieren Quote
monalisalove schreef:
16-08-2022 11:11
Ik bel haar alleen als het echt moet, ik vind appen meestal makkelijker, dan heb ik minder last van haar gedrag.
Helaas belt ze altijd spontaan tijdens het appen, 🙈
Wegdrukken. En dan zeggen dat je nu niet kunt praten. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk je moeder dus hartstikke onbeschoft in de omgang met mensen en duldt ze geen kritiek want dan reageert ze dat af op andere mensen (je dochter in dit geval)
Wat zegt je vader over haar gedrag? Is ze altijd zo geweest?
dianaf schreef:
16-08-2022 11:21
Wegdrukken. En dan zeggen dat je nu niet kunt praten. :biggrin:
Hahaha , dat zijn nu goede tips ✅ , maar ik denk, dat ze dan blijft bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
monalisalove schreef:
16-08-2022 11:47
Hahaha , dat zijn nu goede tips ✅ , maar ik denk, dat ze dan blijft bellen.
Dan blijf jij wegdrukken ;-)
Foux schreef:
16-08-2022 11:43
Eigenlijk je moeder dus hartstikke onbeschoft in de omgang met mensen en duldt ze geen kritiek want dan reageert ze dat af op andere mensen (je dochter in dit geval)
Wat zegt je vader over haar gedrag? Is ze altijd zo geweest?
Die is van haar gescheiden. Die twee halen het slechtste in elkaar naar boven.


Ze heeft nu een vriend, die ze vaak heel lelijk behandelt, maar hij blijft, omdat hij niemand anders heeft. Die man heeft een hart van goud.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb zoiets ook gehad maar dat was geen familie.

Diegene heb ik gevraagd wanneer we iets konden bespreken zonder dat er een heel drama van gemaakt zou gaan worden, als 2 volwassenen. Op die vraag, zonder de inhoud van het gesprek te kennen, moest ze natuurlijk gewoon antwoord geven. Toen leek het alsof ze zich al op het ergste had voorbereid en het gesprek ging toen eigenlijk heel goed. Uiteraard wel goed verwoord en vooraf nagedacht hoe ik dingen het beste kon zeggen zonder dat het ten koste ging van de boodschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
monalisalove schreef:
16-08-2022 11:53
Die is van haar gescheiden. Die twee halen het slechtste in elkaar naar boven.


Ze heeft nu een vriend, die ze vaak heel lelijk behandelt, maar hij blijft, omdat hij niemand anders heeft. Die man heeft een hart van goud.
Oh dan begreep ik je verkeerd, ik dacht dat ze nog met je vader was. Maar ze is dus altijd zo geweest.
Lastig want ergens weiger ik te geloven dat iemands gedrag niet kan veranderen maar in je eentje bereik je niet zoveel natuurlijk.
Ik vind de tip van niet opnemen en weg blijven drukken wel een goede, maar dat is misschien ook weer niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren Quote
monalisalove schreef:
16-08-2022 11:53
Die is van haar gescheiden. Die twee halen het slechtste in elkaar naar boven.


Ze heeft nu een vriend, die ze vaak heel lelijk behandelt, maar hij blijft, omdat hij niemand anders heeft. Die man heeft een hart van goud.
Best sneu. Ik zou hem adviseren op te stappen als hij niet gelukkig van haar wordt. En je moeder klinkt akelig, aangezien je haar niet kan veranderen zou ik het contact op een laag pitje zetten. Stop met op eieren lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er ís toch helemaal geen lieve vrede die je zou moeten bewaren?
Er is een voor jou onaangename omgang die in stand blijft als je het laat blijven gebeuren.

Ik geloof niet dat sommige mensen willen veranderen. Dat hoeven ze ook helemaal niet te willen. Jij kan gewoon je eigen eisen stellen.

Ik weet heel goed dat dit makkelijk geschreven is en moeilijk om te doen soms. Maar het kán wel. Je kunt het onmogelijk maken om zo met jou om te gaan. “Ik wil niet met jou bellen, want ik vind dat heel vervelend. Je kunt me appen”
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Europe86 schreef:
16-08-2022 12:06
Heb zoiets ook gehad maar dat was geen familie.

Diegene heb ik gevraagd wanneer we iets konden bespreken zonder dat er een heel drama van gemaakt zou gaan worden, als 2 volwassenen. Op die vraag, zonder de inhoud van het gesprek te kennen, moest ze natuurlijk gewoon antwoord geven. Toen leek het alsof ze zich al op het ergste had voorbereid en het gesprek ging toen eigenlijk heel goed. Uiteraard wel goed verwoord en vooraf nagedacht hoe ik dingen het beste kon zeggen zonder dat het ten koste ging van de boodschap.

Met rede kom ik er bij haar niet doorheen. Zij heeft zo een eigen kijk op de wereld en op het onrecht wat haar wordt aangedaan. Als ze ergens mee wordt geconfronteerd , waar ze niet mee weg kan komen, dan gooit ze het erop , dat ze hoofdpijn krijgt of hartkloppingen of ze liegt de hele boel bij elkaar. Dus de drama is onvermijdelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
monalisalove schreef:
16-08-2022 12:20
Met rede kom ik er bij haar niet doorheen. Zij heeft zo een eigen kijk op de wereld en op het onrecht wat haar wordt aangedaan. Als ze ergens mee wordt geconfronteerd , waar ze niet mee weg kan komen, dan gooit ze het erop , dat ze hoofdpijn krijgt of hartkloppingen of ze liegt de hele boel bij elkaar. Dus de drama is onvermijdelijk.
En je weet dus dat het drama niets ernstigs inhoudt en een grote show is, dus kun je dat best riskeren ;-)

Mijn moeder heeft ook eens gedreigd, toen ze boos was op mij, om dan maar niet op de verjaardag van mijn zoon te komen. Nou, dan kwam ze maar niet. Ik heb het genegeerd. Ze kwam ook daadwerkelijk niet. Maar waarschijnlijk zag ze daarna wel in dat dit soort dreigementen en acties niet werkte., want de verjaardag daarna deed ze alsof ze ons nooit een paar maanden had doodgezwegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al de derde keer deze week? Dan zou ik eerst eens beginnen met wat minder vaak bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow wijzigde dit bericht op 16-08-2022 13:12
0.00% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Cherubijn schreef:
16-08-2022 12:13
Best sneu. Ik zou hem adviseren op te stappen als hij niet gelukkig van haar wordt. En je moeder klinkt akelig, aangezien je haar niet kan veranderen zou ik het contact op een laag pitje zetten. Stop met op eieren lopen.
Het is heel erg, maar hij heeft naast mijn moeder echt niemand, geen woonruimte en kan niet voor zichzelf zorgen.

Dus hij is de hele dag aan het klussen en schoonmaken. Heel af en toe halen we hem op om even weg te zijn uit de situatie en dan laat hij weleens los, dat hij net zo lief dood zou willen zijn en dat hij de toon waarop mijn moeder met spreekt niet zo leuk vindt.
Jufjoke schreef:
16-08-2022 12:31
Al de derde keer deze week? Dan zou ik eerst eens beginnen met wat minder vaak bellen.
Zij belt mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
monalisalove schreef:
16-08-2022 12:39
Zij belt mij.
Dus dan ben je verplicht om met haar te bellen?
Feow , dat heeft die van mij ook meerdere keren gedaan, meestal als ze even geen aandacht kreeg. Dan nam ze een overdosis pillen, ze belde dan om dat te vertellen , maar niet wat ze had ingenomen en dan kon ik de ambulance bellen. Meestal lag ze dan apathisch op de grond . Werd ze meegenomen en onderzocht en mocht ze na een dagje weer naar huis. Toch schrik je elke keer weer. Aangezien je van twee pakken paracetamol nou niet echt doodgaat, viel het tot nu toe elke keer wel mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft niet 24/7 bereikbaar te zijn. Je weet dat het gedoe geeft en energie kost als je met je moeder belt. Dat je het vooral doet om haar een plezier te doen. Meer moeders krijg je helaas niet, dus ik snap wel dat je af en toe de telefoon moet opnemen om de verstandhouding enigszins goed te houden. Omdat je moeder niet voor rede vatbaar lijkt te zijn, moet dit vooral van jou uit komen.

Maar je kan ook gewoon de telefoon laten rinkelen als het je niet uitkomt of je er geen zin in hebt. Zelfs als ze belt als je halverwege een app gesprek zit. Zal de eerste paar keren misschien een beetje onwennig aanvoelen, maar het is ook wel lekker om controle te hebben over wannneer je wie te woord wil staan ;)
Jufjoke schreef:
16-08-2022 12:42
Dus dan ben je verplicht om met haar te bellen?
Nee zeker niet, maar het gesprek begint na een app van mag ik dat gereedschap even lenen of mag dochter mee iets doen
vandaag ?
En dan zeg ik ja prima hoe laat ? En dan belt ze omdat ze niet snel kan typen. Dus het gesprek gaat heel normaal, dus je bent aan het bespreken wat dochter mee moet nemen en dan hangt ze in een keer op, omdat zus belt en ze dat dan even belangrijker vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
monalisalove schreef:
16-08-2022 12:47
Feow , dat heeft die van mij ook meerdere keren gedaan, meestal als ze even geen aandacht kreeg. Dan nam ze een overdosis pillen, ze belde dan om dat te vertellen , maar niet wat ze had ingenomen en dan kon ik de ambulance bellen. Meestal lag ze dan apathisch op de grond . Werd ze meegenomen en onderzocht en mocht ze na een dagje weer naar huis. Toch schrik je elke keer weer. Aangezien je van twee pakken paracetamol nou niet echt doodgaat, viel het tot nu toe elke keer wel mee.

Mijn oma heeft dit ook meerdere keren gedaan. Heel vervelend.

Als jouw dochter nu de dupe gaat worden zou ik je moeder zeker wel aanspreken op haar manipulatieve gedrag. Verder zou ik wat minder beschikbaar zijn voor haar. Als ze je weer zo plotseling ophangt wanneer jij met haar in gesprek bent, gewoon niet meer opnemen als ze terugbelt, niet meer opnemen als je haar aan het appen bent, etc.
meisje22 wijzigde dit bericht op 16-08-2022 12:55
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat erg, monalisalove. Het klinkt alsof er psychisch iets niet helemaal in orde is met je moeder. Dat bedoel ik niet respectloos, dat bedoel ik als: dit is geen normaal gedrag. Ik denk dat ze erg veel behoefte heeft aan controle over jou. Maar daar hoef je niet in mee te gaan. Neem zelf de touwtjes in handen. Bedenk bijvoorbeeld voor jezelf hoe vaak je telefonisch contact wil hebben. Een keer in de week? Dan deel je dat aan haar mee. En je houdt je er vervolgens aan. Belt ze vaker? Niet opnemen, eerste keer even een appje sturen: mam, dit is niet wat we af hebben gesproken. Ik bel je overmorgen. En meer niet.
Probeer ook zo min mogelijk redenen te geven, want argumenten geven alleen maar ruimte voor tegenargumenten.
Alle reacties Link kopieren Quote
monalisalove schreef:
16-08-2022 12:52
Nee zeker niet, maar het gesprek begint na een app van mag ik dat gereedschap even lenen of mag dochter mee iets doen
vandaag ?
En dan zeg ik ja prima hoe laat ? En dan belt ze omdat ze niet snel kan typen. Dus het gesprek gaat heel normaal, dus je bent aan het bespreken wat dochter mee moet nemen en dan hangt ze in een keer op, omdat zus belt en ze dat dan even belangrijker vindt.
Als dochter toch nog niet op de hoogte is, dan lijkt het me duidelijk: bij afgebroken besprekingen gaat het gewoon niet door.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven