omgang bekenden
woensdag 14 oktober 2020 om 13:29
Het valt mij op dat wanneer ik een praatje maak op bijvoorbeeld het werk of de fitclub. Dat mensen al snel een ander interessanter vinden en er beter naar luisteren. Dat als ik met ze praat over ditjes en datjes (wat ze ook met die anderen doen) ze zich meer naar de ander richten en het leuker lijken te vinden. Ik ben verzorgd, geinteresseerd (ook non verbaal) en vertel zelf ook iets. Toch heeft een derde persoon die dan in het gesprek komt meer aandacht en wordt er minder naar mij gesproken. Ik heb het nu al vaker gemerkt zodat het geen toeval meer kan zijn.....
woensdag 14 oktober 2020 om 13:36
Dat komt wellicht door het feit dat er geen vraag gesteld wordt, er wordt alleen een mededeling gedaan...
eckano wijzigde dit bericht op 14-10-2020 13:38
Reden: Tikfout...
Reden: Tikfout...
0.23% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 14 oktober 2020 om 13:39
Ik denk dat er 3 opties zijn:
1. Of... het is niet waar en je denkt dit omdat je bijv wat onzeker bent of dingen wat anders interpreteert.
2. Of... het is in eerste instantie niet waar maar omdat jij denkt dat het zo is gedraag je je anders en wordt het een self fulfilling prophecy.
3. Of... het is waar.
Ik weet niet wat je met dit topic wil, maar misschien kun je voor alle 3 de situaties eens bedenken hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
1. Of... het is niet waar en je denkt dit omdat je bijv wat onzeker bent of dingen wat anders interpreteert.
2. Of... het is in eerste instantie niet waar maar omdat jij denkt dat het zo is gedraag je je anders en wordt het een self fulfilling prophecy.
3. Of... het is waar.
Ik weet niet wat je met dit topic wil, maar misschien kun je voor alle 3 de situaties eens bedenken hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
woensdag 14 oktober 2020 om 13:45
Zat ik me ook af te vragen.
woensdag 14 oktober 2020 om 13:46
Misschien kunnen we in kaart brengen waarop we afhaken bij praatjes, voor het geval je je ergens in herkent.
1. Iemand die nauwelijks respons geeft, op een knikje, ja en nee na.
2. Iemand die mijn humor niet snapt.
3. Iemand die lichamelijk uitstraalt dat hij zich bij me verveelt.
4. Iemand die slecht te verstaan is.
5. Iemand die stellige opmerkingen maakt die mijlenver van mijn mening afwijken, waaronder racistische opmerkingen of stevig ideologische.
6. Iemand die me vrij inhoudsloos lijkt.
7. Iemand die 'veroordeling' uitstraalt naar me.
8. Iemand die over anderen wil roddelen.
Bij mij hangen mensen juist aan mijn lippen als ik in een extraverte bui ben. Dat komt volgens mij door de energie die ik uitstraal.
1. Iemand die nauwelijks respons geeft, op een knikje, ja en nee na.
2. Iemand die mijn humor niet snapt.
3. Iemand die lichamelijk uitstraalt dat hij zich bij me verveelt.
4. Iemand die slecht te verstaan is.
5. Iemand die stellige opmerkingen maakt die mijlenver van mijn mening afwijken, waaronder racistische opmerkingen of stevig ideologische.
6. Iemand die me vrij inhoudsloos lijkt.
7. Iemand die 'veroordeling' uitstraalt naar me.
8. Iemand die over anderen wil roddelen.
Bij mij hangen mensen juist aan mijn lippen als ik in een extraverte bui ben. Dat komt volgens mij door de energie die ik uitstraal.
woensdag 14 oktober 2020 om 14:05
woensdag 14 oktober 2020 om 14:10
Goede vraag.Luci_Morgenster schreef: ↑14-10-2020 13:37Je hebt op alle vlakken hier problemen mee toch? Het houdt je vreselijk bezig gezien je andere posts/vragen op het forum. In vriendschap en de date wereld.
Wat wil je horen?
Ja, je bent gewoon stom? Zoiets?
woensdag 14 oktober 2020 om 14:16
Soms heeft iemand een saaie of vervelende stem of intonatie, waardoor ik ook weleens afdwaal ik gesprekken met zo iemand.
Of ze vertellen saaie dingen die me echt niet boeien. Misschien klets jij teveel over de snottebel van je achterneefje of de gebroken ruit van je onderbuurvrouw of iets anders totaal oninteressants? Stel je open vragen aan je gesprekspartner?
Of ze vertellen saaie dingen die me echt niet boeien. Misschien klets jij teveel over de snottebel van je achterneefje of de gebroken ruit van je onderbuurvrouw of iets anders totaal oninteressants? Stel je open vragen aan je gesprekspartner?
woensdag 14 oktober 2020 om 14:21
denk dat het zoiets is. De rest van de dingen doe ik ook open vragen etc maar het lijkt of mensen zich niet open stellen. Hoe komt het toch dat bij sommigen iedereen aan de lippen hangt?Henk-en-Roelie schreef: ↑14-10-2020 13:47Mogelijk dat je je onbewust als een 'minnetje' opstelt en dan gebeurt dat ook omdat de meeste mensen liever met winners omgaan want dat levert ze meer op voor hunzelf ( denken ze ).
Self-fulfilling prophecy
woensdag 14 oktober 2020 om 14:24
woensdag 14 oktober 2020 om 14:29
Als ze iets vertellen, en ik aandachtig luister en knik en terugpraat etc. ook vertellen ze wel een verhaal maar lijken de reactie van anderen belangrijker te vinden lachen meer worden extraverter terwijl ik denk he ik vertel toch hetzelfde en ben net zo leuk?
woensdag 14 oktober 2020 om 14:33
Misschien is het de energie die je uitstraalt, of je onzekerheid. Ik ken je niet, dus ik heb geen idee.
Aantrekkelijkheid en verzorgdheid hebben er in mijn ervaring weinig mee te maken (nou ja, het helpt niet als je verschrikkelijk stinkt, denk ik). Ik heb wel eens een uitgebreid gesprek gehad met een zwerver, bijvoorbeeld.
Probeer eens een tijdje om je er niet zo druk over te maken, of mensen je wel of niet mogen en of je voldoende luister- en spreektijd krijgt ten opzichte van anderen. Dat is sowieso geen aantrekkelijke eigenschap.
Aantrekkelijkheid en verzorgdheid hebben er in mijn ervaring weinig mee te maken (nou ja, het helpt niet als je verschrikkelijk stinkt, denk ik). Ik heb wel eens een uitgebreid gesprek gehad met een zwerver, bijvoorbeeld.
Probeer eens een tijdje om je er niet zo druk over te maken, of mensen je wel of niet mogen en of je voldoende luister- en spreektijd krijgt ten opzichte van anderen. Dat is sowieso geen aantrekkelijke eigenschap.
woensdag 14 oktober 2020 om 15:08
glitterrosa schreef: ↑14-10-2020 14:24laatst ook weer toen vroeg ik naar de woning van iemand omdat ik wist dat ze in die en die straat woonde. Ik vroeg hoe ze het vond om daar te wonen. Daarna vroeg ik of ze een tuin had en uit hoeveel kamers de woning bestond maar er werd gedaan alsof ik een heel rare vraag stelde...
Eigenlijk kan alleen iemand uit je omgeving deze vraag goed beantwoorden, maar als ik het bovenstaande zo lees vind ik dat geen interesse tonen in iemand. Dit klinkt als het zoeken naar een onderwerp om een praatje te maken en je weet toevallig dat iemand ergens woont. Wat verwacht je voor antwoord als je vraagt hoe het is om daar te wonen? Waar je woont is min of meer een gegeven en zo'n vraag wordt eigenlijk pas relevant als er specifiek iets is met waar diegene woont. Veel inbraken, een groot bouwproject of veel hard rijdend verkeer bijvoorbeeld. Anders valt er niet zoveel over te praten, ja misschien als iemand daar net is gaan wonen en is het ook eigenlijk - vind ik - een vreemde vraag.
Ik denk dat dat ook zo opgevat is en dan zijn de vragen daarna een beetje raar, hoeveel kamers en of er een tuin is. Dat zijn ook gesloten vragen, men kan alleen maar zeggen dat er een tuin is en 4 kamers. Dan weet je dat en wat is dan jouw antwoord? 'zo, een tuin, leuk! ' ?
Wat denk ik kan helpen is om te beseffen dat je niet per se een praatje hoeft te maken, gewoon gedag zeggen en glimlachen is ook communiceren. Als je koffie gaat halen vragen of iemand ook wat wil. Hoe dan ook niet te geforceerd proberen om contact te leggen. Ik lees dat je daar vaker moeite mee hebt en dan wordt ontspannen een praatje maken een issue voor je misschien en daardoor juist moeilijker. Misschien heb je zelf iets waar je heel enthousiast over bent om over te praten, enthousiasme straal je uit en werkt aanstekelijk.
Maar goed, als je hier al langer last van hebt is dat waarschijnlijk ook allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, zoiets heeft ook tijd nodig. Zowel voor jou om dat aan te wennen, alsook voor de mensen waar je mee praat. Als dit echt een terugkerend probleem is in je leven en ook voor langere tijd kan een psycholoog of een coach je helpen om het allemaal in het juiste perspectief te zien.
Veel succes!
woensdag 14 oktober 2020 om 15:08
Dat denk ik ook.vivautrecht85 schreef: ↑14-10-2020 14:41Ik denk dat iemand in je omgeving het beste antwoord kan geven. Iemand die je genoeg vertrouwt om je kwetsbaar op te stellen en te vragen om feedback over hoe je je opstel.
Het kan je nog verbazen hoe anders je kunt overkomen dan je zelf denkt.
Als je het wel echt wil horen.
Ik lees in je topics en reacties ook al veel dingen waar ik een beetje jeuk van krijg dus als je dat in RL doet en misschien ook de toon of soort stem ect erbij hebt, dan kan dat zo gaan.
Of er is niks en het is vooral je eigen onzekerheid. Kan allemaal. Alleen jij en iemand die je goed kent kan dat in het echt uitzoeken.