Ongevraagd advies

14-09-2025 07:34 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me wat af en ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Ik belde vandaag met een vriendin om even bij te praten. Maar het gesprek liep heel anders, ze begon me allerlei dingen aan te dragen die goed voor me zouden zijn. Ik kon er helemaal niks mee en begreep ook niet zo goed waarom ze zo op me in zat te praten. Ik vroeg ook niet om advies en had ook geen probleem voorgelegd ofzo. Nu zit ik met een rotgevoel, ben er nogal van in de war. Het vervelende is dat het me nogal overviel en dat ik het op dat moment ook niet heb aangegeven dat ik er niet op zat te wachten. En nu naderhand voel ik me rot.

Hoe gaan jullie hiermee om? En waarom geven mensen überhaupt ongevraagd advies. Ik zou soms willen dat ik in zulke situaties wat sneller kan reageren.
Ik zou trouwens wel het gesprek met haar aangaan. Zou zelf enorm nieuwsgierig zijn naar waarom zij denkt dat ik hulp en advies nodig zou hebben.
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Olliebollie3 schreef:
14-09-2025 08:59
Dat zou je wel denken inderdaad 😄
Maar het toeval is dat ze met dezelfde adviezen komt als de oude vriendin. Daarom ben ik zo in de war.
zou ze dan misschien een punt kunnen hebben?

Ik denk dat er meerdere antwoorden goed zijn nl. en ook maar net wat jij wel en niet vindt passen in vriendschap.

Binnen mijn vriendschappen 'bespreken' we dingen vaker, omdat ik hou van dat soort contact. Dus vrienden kunnen commentaar geven op mij en wat ik doe of hoe ik iets doe. Ik ervaar het alleen niet als commentaar, maar als meeleven en vind iemands anders point of view dan vaak ook prettig. En ik ben zelf ook net zo, leef mee en als het relevant voelt, haak ik daar ook op aan door ofwel kritische vragen te stellen (en dan kan de ander ook denken, hmmm, zo had ik het nog niet bekeken) ofwel door directer opmerkingen te maken. Maar goed, binnen mijn groep aan mensen is dat geen raar gedrag, maar voelt juist natuurlijk.

Ik weet ook dat er vriendschappen zijn die helemaal niet zo werken en waarbij men meer oh of ah of goh zeggen en verder hun mond houdt. Dan blijven interacties ook meer aan de oppervlak denk ik. Minder uitwisseling. Maar dat is dan denk ik ook net de bedoeling binnen die vriendschap. Als dat is hoe jij het liefst vriendschap hebt, zul je dat de volgende keer toch aan moeten geven als het weer gebeurt.

Ik geef de tip maar, omdat ik denk (invulling van mij) dat je hier om advies vraagt. Maar misschien wil je wel alleen een reactie met goh, herkenbaar, ik heb ook zo'n vriendin. Wat vervelend voor je.
FawleyFlame schreef:
14-09-2025 08:58

"Ik waardeer het dat je meedenkt en advies wil geven. Het is goed bedoeld maar ik ben nu vooral op zoek naar een luisterend oor".
En dit. Prima zin om te zeggen. Zeg ik toch ook wel met enige regelmaat tegen mijn man :D
Maar goed, ook dat is alweer advies. Pfff, je zit al zo snel in de advies hoek naar mijn idee....
Ik denk niet dat je spoken ziet, maar dat ze het over je gehad hebben.

Qija legt het heel mooi uit. Soms komt de reactie later. Is bij mij ook zo.
Ik zou het voor nu aanzien, maar als ze er weer over begint kan je aangeven dat je niet op deze opmerkingen zit te wachten. Of achteraf.

Stel dat iemand je te lief en niet assertief genoeg vind, en daar telkens weer opmerkingen over maakt, dan wordt dat heel vervelend.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
NomenNescio schreef:
14-09-2025 10:40
zou ze dan misschien een punt kunnen hebben?

Ik denk dat er meerdere antwoorden goed zijn nl. en ook maar net wat jij wel en niet vindt passen in vriendschap.

Binnen mijn vriendschappen 'bespreken' we dingen vaker, omdat ik hou van dat soort contact. Dus vrienden kunnen commentaar geven op mij en wat ik doe of hoe ik iets doe. Ik ervaar het alleen niet als commentaar, maar als meeleven en vind iemands anders point of view dan vaak ook prettig. En ik ben zelf ook net zo, leef mee en als het relevant voelt, haak ik daar ook op aan door ofwel kritische vragen te stellen (en dan kan de ander ook denken, hmmm, zo had ik het nog niet bekeken) ofwel door directer opmerkingen te maken. Maar goed, binnen mijn groep aan mensen is dat geen raar gedrag, maar voelt juist natuurlijk.

Ik weet ook dat er vriendschappen zijn die helemaal niet zo werken en waarbij men meer oh of ah of goh zeggen en verder hun mond houdt. Dan blijven interacties ook meer aan de oppervlak denk ik. Minder uitwisseling. Maar dat is dan denk ik ook net de bedoeling binnen die vriendschap. Als dat is hoe jij het liefst vriendschap hebt, zul je dat de volgende keer toch aan moeten geven als het weer gebeurt.

Ik geef de tip maar, omdat ik denk (invulling van mij) dat je hier om advies vraagt. Maar misschien wil je wel alleen een reactie met goh, herkenbaar, ik heb ook zo'n vriendin. Wat vervelend voor je.
De vriendschappen die jij omschrijft vind ik juist heel prettig, als iemand meedenkt of kritische vragen stelt. Dit is van een andere orde, heel belerend naar mij uitspreken wat ik moet doen, wat goed is voor mij. Een hele preek krijg ik. Er zit geen nuance in. En helaas klap ik dan dicht.

Maar goed, ik heb heel veel aan jullie adviezen, ik ga in vervolg aangeven dat ik gewoon een luisterend oor zoek en geen advies vraag. En wellicht nog eens vragen waarom ze dat doet, want daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Qiya schreef:
14-09-2025 08:22
Zo te lezen ben je waarschijnlijk introvert, zo ja dan hebben je hersenen iets meer tijd nodig om dingen te laten landen. En goed te kunnen reageren. Niks mis mee.

Dit lijkt mij meer een geval 'speek voor jezelf'. Dat de hersenen van introverte mensen meer tijd nodig hebben om dingen te laten landen/verwerken is onzin. Wat iemand hier al schreef: introvert zijn is geen (hersen)aandoening.
Zou bij mij liggen aan waarover ze advies geven?
Frankly my dear, I don"t give a damn
IJsschots schreef:
14-09-2025 11:46
Dit lijkt mij meer een geval 'speek voor jezelf'. Dat de hersenen van introverte mensen meer tijd nodig hebben om dingen te laten landen/verwerken is onzin. Wat iemand hier al schreef: introvert zijn is geen (hersen)aandoening.
Het maakt verder niet uit hoe je het noemt maar sommige mensen verwerken informatie anders (trager of juist sneller) dan anderen en dat zegt verder niets over hun intelligentie, het is alleen een verschil in informatieverwerking. Vaak hebben introverte mensen wat meer tijd nodig, dat heeft wel degelijk te maken met een andere bedrading, al is dat geen aandoening.
IJsschots schreef:
14-09-2025 11:46
Dit soort reacties zijn m'n energie niet eens meer waard. En een bevestiging van hoe weinig bekend is hierover.
Zonde. Zou het soms van de daken willen schreeuwen.

Hersenaandoening :nut:
wat ik doe met ongevraagd advies - ene oor in, andere oor uit
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Geen idee waar het gesprek over ging, maar waren het dingen die door anderen als problemen kunnen worden gezien? Dat iemand daarom adviezen/ hulp aanbiedt?

Zou vragen hoe het overkwam bij die vriendin en wat gaat redenen waren om zo te reageren en ook uitleggen hoe jij het bedoelt hebt. Misschien wilde je gewoon alleen je hart luchten.
Ik heb het weggehaalde voorbeeld gelezen en het komt op mij eerder over als zendingsdrang dan als goedbedoeld advies. Dat zou ik ook irritant vinden. Ze maakt haar manier van denken en handelen tot norm en jij voldoet daar niet aan. Het is eigenlijk kritiek in adviesverpakking, waar jij bovendien geen enkele aanleiding toe hebt gegeven. Ik snap wel dat dat rot voelt.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
14-09-2025 12:15
Ik heb het weggehaalde voorbeeld gelezen en het komt op mij eerder over als zendingsdrang dan als goedbedoeld advies. Dat zou ik ook irritant vinden. Ze maakt haar manier van denken en handelen tot norm en jij voldoet daar niet aan. Het is eigenlijk kritiek in adviesverpakking, waar jij bovendien geen enkele aanleiding toe hebt gegeven. Ik snap wel dat dat rot voelt.
Precies dit.

Dat was geen advies, dat was opdringerige zendingsdrang.
Als iemand vertelt dat hij of zij heel veel baat heeft gehad bij kippenvleugeltjes eten en daarna een berg beklimmen terwijl je doet alsof je kunt vliegen kan je blij zijn voor die ander.

Als iemand zegt dat je kippenvleugeltjes moet eten en wapperend met je armen de berg op moet rennen kan je dat stikirritant en opdringerig vinden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Sabeltandcavia schreef:
14-09-2025 12:15
Ja dit is precies hoe het voelt. En het voelt dubbel zo rot omdat ik er niet direct afgekapt heb.
Olliebollie3 schreef:
14-09-2025 12:39
Ja dit is precies hoe het voelt. En het voelt dubbel zo rot omdat ik er niet direct afgekapt heb.
Ik denk dat je best in tweede instantie op iets terug kunt komen: “Wat je laatst tegen me zei, hè, dat begreep ik niet helemaal. Waarom had je het idee dat ik hulp of advies nodig heb? Het drong pas later tot me door dat het een vreemd gesprek was.”

Ik heb vriendinnen die het juist waarderen dat ik later nog terugkom op een gesprek waarop ik in eerste instantie ogenschijnlijk niet reageerde. Ik moet dingen ook vaak even laten bezinken en kom er dan later op terug. Al best vaak meegemaakt dat ze zeiden: oh, wat goed, het lijkt soms alsof je niet luistert maar je luistert juist heel goed, je herinnert je alles woord voor woord! En dan leg ik dus uit dat ik soms niet on the spot reageer omdat ik eerst moet nadenken wat ik er eigenlijk van vind.
Wees mild naar jezelf. Ik heb het niet gelezen waar het over ging, maar vind echt dat als je je zo rot voelt dat je voor jezelf mag opkomen.
Dan doe je jezelf recht. Dat dit niet in het moment kon heeft een reden en daar zit geen goed of fout aan verbonden.
Jij bent jij en je komt er gewoon op terug. Niks mis mee! Dan pak je alsnog je kracht weer terug!
Ik moet altijd terugkomen op gesprekken die me overvielen, met ons miljoenen anderen.
Echt niks mis mee :)
Thanks allemaal, ik geef wel even een update als ik haar weer gesproken heb!
calvijn1 schreef:
14-09-2025 11:52
Zou bij mij liggen aan waarover ze advies geven?
Bij mij ook. Waarbij ik me ook goed kan voorstellen dat je er écht niet op zit te wachten. Maar soms kun je ook advies krijgen als men zich oprecht zorgen maakt om een situatie.

To, ik heb je voorbeeld niet gelezen en begrijp dat het meer om zendingsdrang ging?

Als het om bezorgd advies gaat, zou dat voor mij wel anders voelen. Ook als ik er niet zoveel mee kan.
Ik heb in het verleden ook een vriendin een beetje van me weggejaagd, omdat ze mijn 'advies' ook niet kon waarderen. Of eigenlijk was het niet eens echt advies, maar door mijn kritische vragen kwam wel naar voren dat ik kritisch was naar haar handelen. In dit geval ging het om haar kind en vond ik dat al lange tijd heel sneu op het zorgwekkende af. Eerlijk gezegd vond ik het belangrijker dat ik me uitsprak dan haar gevoelens te sparen. En dat heeft erin geresulteerd dat ze afstand nam. Mijn kritische vragen werden duidelijk niet gewaardeerd.

Daarom, als iemand voor jouw gevoel een écht goede vriendin is, die in de basis het goede met je voorheeft, kan het ook een kans zijn om door de irritatie of pijn of confrontatie heen proberen te kijken en jezelf af te vragen of er misschien iets inzit, ook al voelt het vervelend. Als je antwoord oprecht nee is, kun je imo zéker zeggen dat je gewoon een luisterend oor zoekt en geen advies.
En zendingsdrang kán idd vervelend worden als het te vaak gebeurd. Af en toe kun je nog ene oor in andere uit doen, maar dat houdt wel een x op.
Ammahoela schreef:
14-09-2025 08:55
Nu krijg je ook advies, of is dit dan gevraagd? Als je een probleem of situatie met vrienden deelt is het antwoord toch heel vaak een soort van advies?
Serieus? Ja, ze vraagt dit. :roll: :roll:
Ik vind de weggehaalde info echt wel relevant. Het was geen goedbedoeld advies maar eerder het opdringen van hun levensvisie of zoiets.
Qiya schreef:
14-09-2025 08:22
Zo te lezen ben je waarschijnlijk introvert, zo ja dan hebben je hersenen iets meer tijd nodig om dingen te laten landen. En goed te kunnen reageren.
Niks mis mee.

Ik heb dat zelf ook en dit geaccepteerd, ik kom op situaties later dan ook terug als ik voel dat het nodig is. Bij mij duurt het echt wel een dag, soms 2.
Als jij voelt dat je dit nog nodig hebt over een paar dagen, dan kun je dat gewoon doen.

Vervelend dat ze dit deed, dus dan zou ik ook vragen waardoor ze die behoefte heeft gevoeld om het te begrijpen. Kan je daarna altijd delen wat voor gevoel het jou gaf.
Eh nee introversie is echt wat anders.
Ballon schreef:
14-09-2025 09:25
Denk je dat de 2 vriendinnen het over jou gehad hebben. En dat je vriendin nu de tips/ kritiek van de oude vriendin papegaait?
Misschien kun je de volgende keer dat je haar spreekt, haar nog even vertellen waarom die vriendschap over is.
Dan begrijpt zij ook dat je niet op ongevraagd advies zit te wachten.

En als je er last van hebt kun je haar ook bellen om te zeggen dat ze je hiermee overviel en dat je geen ongevraagd advies nodig hebt.
Zou zomaar kunnen. Ik zou er eigenlijk sowieso van balen dan als mensen het op een bepaalde manier over mij hebben. Als het zo is, klinkt het allemaal niet zo liefdevol namelijk.
TS, ik weet natuurlijk niet wat de reden is dat ze dit ongevraagd doet. Jij kent haar beter.

Ik herken het wel van een vriendin van mij. Achteraf blijkt vaak dat in periodes dat het met haarzelf niet lekker gaat, ze heel erg de neiging heeft zich op anderen (mij) te storten met advies. Misschien als afleiding, misschien projectie. Ik heb een beetje afstand genomen omdat de toon echt naar is soms.
Vivalafete25 schreef:
14-09-2025 21:18
Eh nee introversie is echt wat anders.
Vertel?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven