Onze relatie (en sexleven) veranderd sinds kinderen

06-10-2017 10:09 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik reageerde straks op een topic over hoelang je geen sex hebt in een relatie. Dat deed me besluiten een eigen topic te maken, want ons sexleven heeft ook wel een dieptepunt bereikt. Waarom ik het onder relaties plaats? Omdat het daar echt wel mee samen hangt.
Man en ik hebben een fijne relatie (7 jaar samen), maar hebben 2 kleine kinderen waarvan de jongste 9 maanden is. Altijd vroeg wakker, dus wij liggen er 's avonds vroeg in omdat we onze slaap beide nodig hebben. Zoals veel ouders zullen herkennen leiden wij ook het leven van rennen en vliegen, beide werken, leuke banen die ook tijd vragen, verplichtingen buiten werktijd (werkgerelateerd, sport, sociaal) 1 kind op school, andere kdv en dit alles maakt dat we na een dag vooral blij zijn dat we rust hebben en kunnen slapen :)

Ik praat hier vooral namens mezelf, ik begin namelijk behoorlijk te twijfelen aan mn relatie. Niet of ik van mn man hou, ik hou zielsveel van hem, maar ik mis iets. Ik mis spanning, de verliefde kriebels, heerlijke sex 3x per week etc. tegelijkertijd lukt het me niet om het te veranderen, omdat ik niet weet hoe. We zeggen vaak tegen elkaar dat we moeten blijven praten, tijd voor elkaar moeten maken. We gaan weleens uit eten, of binnenkort eindelijk eens een nachtje weg. Vaak praten we dan alsnog over de kinderen en hoe we het allemaal bolwerken :)
We maken wel tijd voor elkaar, maar we komen dan niet echt tot elkaar, Snappen jullie? Sex is nu nog maar 1x per week, het is vermoeidheid, geen energie en het sluipt er dus in dat dit de standaard wordt. Het wordt een gewoonte. Dat willen we beide niet, maar het gebeurd wel. Ik kan me ergens ook niet voorstellen dat een gezonde kerel maar 1x per week sex wil en dit maakt dat ik onzeker wordt. Sex wordt een soort verplicht nummer. Daar komt bij dat hij de laatste tijd ineens niet altijd meer klaarkomt en dat maakt me nog onzekerder. Komt het door mij, vind hij me niet meer mooi of geil genoeg? Man zegt dat het niet aan mij ligt, mij nog steeds een lekker wijf te vinden, is stapelgek op me, maar toch zitten we in een sleur en lukt het ons niet het te veranderen.
Zijn dit de tropenjaren, komt het goed als de jongste ouder is of is dit een teken dat er iets niet goed zit? Het speelt met name sinds mijn zwangerschap van de jongste en sinds hij er is,daarmee is ons leven natuurlijk drukker geworden.

Wat ik wil hiermee? Het delen, er zal vast herkenning zijn. Ik wil drukte niet altijd de schuld geven, we kunnen daar ook weinig aan veranderen en hebben we zelf voor gekozen. Ik zou echter wel tips willen horen hoe anderen dit ervaren?
newspaper schreef:
06-10-2017 12:22
oh maar dat is het 1e wat we gedaan hebben, zorgen dat er meer balans kwam. Ik werk al parttime, man is nu een extra middag thuis. Sociaal leven is echt niet enorm, sporten gebeurd minder tot niet, maar dan nog is het gezinsleven gewoon druk. Werken, 2 kinderen ophalen, die hebben honger en zijn moe en krijgen ook heus weleens geen vers gekookt eten. We hebben dus al waar het kan ons leven 'makkelijker' gemaakt. Maar ondanks parttime werken en dingen makkelijker maken blijft er gewoon weinig tijd voor elkaar, alleen al omdat je in je hoofd gewoon moe bent 's avonds.
Goed dat er minder gewerkt wordt en heel fijn dat dat blijkbaar mogelijk is. Waarom spenderen jullie die extra vrije middag niet samen?
Heb je al eens geprobeerd elke dag 2x5 minuten te mediteren: bij het opstaan en bij het naar bed gaan. Dit kun je evt samen met je man doen. Daarna een innige knuffel (evt naakt) momentjes voor jullie samen!
Helpt tegen de drukte in je hoofd, helpt met focus, dankbaarheid en wie weet (ik denk bijna zeker) brengt het jullie dichter bij elkaar. Geen tijd voor is geen excuus want als je 2x5 minuten niet kan opbrengen om de kwaliteit van je relatie te verbeteren dan heb je blijkbaar geen groot genoeg probleem (zei zij lekker kort door de bocht maar wel gemeend!)
ikki1975 schreef:
06-10-2017 12:30
Stoppen met sporten heb ik ook gedaan om tijd/energie te winnen. Slechtste idee ooit. Zo snel mogelijk weer beginnen.
Hoeft geen urenlange sportschool te zijn. Al doe je maar 10 minuten iets waar je moe van wordt. Iets is beter dan niks.
zal ik het voor je invullen :-D
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
06-10-2017 12:35
zal ik het voor je invullen :-D
Twee vliegen in een klap...

Maar goed, ik bedoelde iets dat je elke dag 10 minuten doet. En natuurlijk kan je "het" ook elke dag doen, maar gezien de OP is dat misschien een brug te ver....
Het doel is om de wereld net iets mooier te maken
Waarom denkt toch iedereen dat er altijd maar aan seks gedaan moet worden, dat is toch niet realistisch?
Volgens mij is het een hype van de laatste 40 jaar of zoiets, dat seks het hele leven/huwelijk door spetterend en geweldig moet blijven.
Van daar misschien dat zo veel stellen uit elkaar gaan.
de verwachtingen liggen veel te hoog.

Vrijgezellen hebben lang niet zo veel seks, no way!
En omdat iedereen elkaar aanpraat dat het liefdesleven continu de pan uit moet spetteren, aangezien dat ook in alle tijdschriften staat en in de films wordt gezien gaan mensen zich onzeker voelen.
Maar films zijn niet echt en tijdschriften proberen ook alleen maar hun bladen te verkopen.

Volgens mij is het hartstikke normaal dat het een hele lange tijd stukken minder wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is seks niet leuk meer als je het inplant? Spontaan is uiteraard leuker, maar als je eenmaal bezig bent wordt het vanzelf leuk hoor ;). Als wij merken dat de seks er door de drukte niet meer van komt plannen we gewoon een avond in. En als je die avond echt te moe bent kun je het altijd nog niet doen, maar doordat je het samen afspreekt en er dus ook samen naar toe kan leven scheelt dat al een boel. En wat ook helpt (en echt meer heel weinig tijd kost), 's ochtends in bed nog even twee minuutjes zoenen/vrijen. Is maar kort maar houdt wel je libido en intimiteit in stand, en maakt dat je eerder zin hebt als het een keer kan. Maar het blijft prioriteiten stellen, die avond die je inplant voor seks kun je dus niet iets anders gaan doen..

Tegelijk zie ik het als onderhoud voor je relatie, je kunt wel denken 'dit zijn de tropenjaren nu' maar dat betekent juist dat je op moet letten dat je (ook fysiek) bijelkaar blijft, en niet alleen maar projectmanagement doet van het gezin. Seks verbindt!
Wij zijn 21 jaar samen en hebben ook die spanning niet meer hoor. Dat is ook gewoon niet realistisch. Wel zijn we met fases nog heel erg verliefd.

De afgelopen twee jaar staat onze frequentie door omstandigheden geloof ik op een keer per maand. Leuk? Nee. Maar gezien de omstandigheden prima. Het wordt wel weer beter, en anders niet. Ik vind het persoonlijk niet realistisch om altijd een fantastisch seksleven te blijven hebben, zeker niet met jonge kinderen in huis.

Zolang er nog sprake is van liefde, intimiteit, zoenen (echt zoenen!), knuffelen en tijd voor elkaar komt dat wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar hoor to, wat ik heel positief vind in je verhaal is dat jullie er allebei wel heel bewust voor proberen te waken dat het teveel papa mama en te weinig man vrouw wordt. Het kan jullie dus wel heel veel schelen. Nu moet je misschien dat inderdaad een beetje loslaten en er op vertrouwen dat jullie relatie echt wel weer "stomender" wordt als de kinderen groter zijn.
Onze jongste is nu 5, en we gaan weer steeds meer terug naar hoe we waren, meer gesprekken, niet alleen maar over de kinderen, meer tijd en aandacht voor elkaar en dus ook meer en betere seks.

Er bovenop is een soort overwinningsgevoel dat we delen, dat we dit dus gaan redden samen, het gevoel "what doesn't kill you makes you stronger"

Hahaha, dit was een lang verhaal om te zeggen, ja to, het zijn tropenjaren en als je relatie goed is wordt het hierna alleen maar beter. :heart:
slekire wijzigde dit bericht op 06-10-2017 12:59
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
06-10-2017 11:15
Sex laat zich ook niet plannen, dan is de helft van de lol er al van af ;-)

Tijd voor elkaar is meer dan sex :).
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
06-10-2017 12:49
Vrijgezellen hebben lang niet zo veel seks, no way!
Hoezo niet? Ik had als single gewoon fwb's hoor en ik stel kwaliteit boven kwantiteit. Liever soms spetterende seks dan iedere week maar klaar gaan liggen omdat het moet.

Ik las dit toevallig en moést gewoon even reageren. Voor de rest zal ik me terug trekken want ik heb de hemel zij gedankt geen kinderen.
shisha schreef:
06-10-2017 12:49
Waarom denkt toch iedereen dat er altijd maar aan seks gedaan moet worden, dat is toch niet realistisch?
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, het is me echt een compleet raadsel.

Zowel TO en enkele andere geven aan dat ze niet tevreden zijn met dit deel van hun relatie en dat levert voor sommige onzekerheid op.
Ik kan me heel best voorstellen dat je je minder begeert voelt. TO heeft hier kennelijk behoefte aan en dat is echt iets anders dan altijd maar seks.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar en wij hebben ook tijden gehad dat het heel minimaal was. Misschien wat ideeën? Dat jij af en toe een date regelt? Bijvoorbeeld jullie gaan gewoon met zijn 2en uiteten, regelt wat voor de kinderen? Of dat je het juist zelf wat spontaner maakt? Door een leuk berichtje te sturen op een onverwachts moment. Als de mogelijkheid er is en de kinderen slapen, dat je bij hem onder de douche stapt. En ga zo maar door.

Ik merk inderdaad doordat je zo druk bent met de kinderen en alles eromheen dan sluipt het er langzaam in. Maar wij hebben altijd wel tijd voor elkaar vrij gemaakt, ook al is het maar een etentje of dat we even ergens samen heen gingen. En ik merk wel dat wij het echt nodig hebben en dan trek je automatische ook meer naar elkaar toe.
Alle reacties Link kopieren
Prioriteiten stellen. En een zo'n prioriteit is bijvoorbeeld dat je 's ochtends of 's avonds of wanneer dan ook wanneer jouw partner even een kort moment van toenadering zoekt voor een knuffel en een zoen, je jouw partner niet afwijst maar even dat momentje van vaak nog geen minuut neemt voor elkaar. Zelfs al ben je net aan het opstaan en wil je zo snel mogelijk het hele proces opstarten om de kinderen etc uit de deur te hebben, dan geef je alsnog je partner en jezelf eerst even dat ene moment ipv gelijk af te wijzen omdat je hoofd al doorgeschakeld is naar de komende taken.

Oh. en Disney films in huis hebben, heel veel Disney films. Daarmee kan je makkelijk een half uur achter een gesloten slaapkamerdeur je afzonderen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
06-10-2017 12:32
Zo werkte en werkt dat hier ook. Dat je de activiteit zelf niet wil ivm vermoeidheid, kind wat in de buurt is of gewoon lichamelijk geen zin wil niet zeggen dat je geen ZIN hebt. Ff een aai, knuffel knabbel aan oor oid en duidelijk maken dat je in je hoofd wel zin hebt.

En TO wat gezonde mannen betreft... die van mij is eh super gezond zullen we maar zeggen Maar hij zegt ook gewoon komt wel weer, zolang de zin er nog is zit het wel goed.
En af en toe een weekend weg regelen, 2 nachten! De eerste kun je dan bijslapen :D
hier ook. ons sexleven is momenteel ook redelijk waardeloos te noemen.maar we blijven wel benoemen dat we zin hebben,elkaar aantrekkelijk vinden enz .. regelmatig doen we een halfbakken poging,die zelden afgemaakt wordt omdat we allebei geen puf hebben of de wekker gaat,maar hebben we toch weer ff "contact" gehad zeg maar. man komt ook vaak niet klaar. man heeft me op het hart gedrukt dat dat niet aan mij ligt en niet erg is.dat geloof ik ook en voel me daar niet rot onder.
geforceerd tijd maken voor elkaar werkt hier ook niet.we komen gewoon niet verder dan gemotiveerd tegen elkaar aanhangen op de bank,filmpje kijken. en 1 a 2 keer per maand saampjes uiteten.daar genieten we wel van.alleen zijn we wel voor 22 uur thuis,want mn nachtrust is me heilig momenteel.
als we tijd voor elkaar hebben of maken hebben we meestal niet eens zin in sex,en doen liever wat anders.ook goed toch?waarom moet je perse frequent sexen als je er beiden geen puf voor hebt.dan gaat je relatie er echt niet aan dood hoor.
belangrijker is het om niet langs elkaar heen te gaan leven.dat voorkom je al door samen eten na kinderbedtijd,ff op de bank,overdag ff bellen om wat bij te praten,of een half uurtje knuffelen in bed,al dan niet met kinderen erbij.
ik wil je niet demotiveren,maar onze jongste is 2 en ik zie het nog wel een jaar voortduren voor het rustiger wordt :whistle:
clueless17 wijzigde dit bericht op 06-10-2017 15:28
17.82% gewijzigd
Vaker oppas/logeerweekenden voor de kids regelen en dan samen met je man iets leuks gaan doen en in bed eindigen.
Klinkt niet heel gek hoor. En 1 keer per week MET jonge kinderen lijkt mij best redelijk!
Ik hoor eigenlijk niet anders om mij heen. Sorry misschien niet opbeurend, maar lees gewoon 2 drukke mensen, midden in de tropenjaren, die volgens mij dol op elkaar zijn, alleen even wat minder puf hebben.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Hier twee kids van 2 en 4, ik moet zeggen dat ik jullie frequentie nog heel netjes vind.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
06-10-2017 12:32
Goed dat er minder gewerkt wordt en heel fijn dat dat blijkbaar mogelijk is. Waarom spenderen jullie die extra vrije middag niet samen?
Heb je al eens geprobeerd elke dag 2x5 minuten te mediteren: bij het opstaan en bij het naar bed gaan. Dit kun je evt samen met je man doen. Daarna een innige knuffel (evt naakt) momentjes voor jullie samen!
Helpt tegen de drukte in je hoofd, helpt met focus, dankbaarheid en wie weet (ik denk bijna zeker) brengt het jullie dichter bij elkaar. Geen tijd voor is geen excuus want als je 2x5 minuten niet kan opbrengen om de kwaliteit van je relatie te verbeteren dan heb je blijkbaar geen groot genoeg probleem (zei zij lekker kort door de bocht maar wel gemeend!)
Bewust tijd nemen voor elkaar ben ik het mee eens. Tuurlijk hebben we dat wel, maar je staat er te weinig bij stil. Door alle drukte van de dag vergeet je het gewoon, dat sluipt erin.
Waarom we die vrije middag van mijn man niet samen doorbrengen? Omdat de kinderen opgevangen moeten worden.
We gaan nu wel ons best doen om 1x in de zoveel tijd een vrije dag te nemen, als de kids naar school/opvang zijn en dan een dag samen iets doen. We moeten dat soort dingen echt plannen.
Alle reacties Link kopieren
krokusvm schreef:
06-10-2017 12:53
Hoezo is seks niet leuk meer als je het inplant? Spontaan is uiteraard leuker, maar als je eenmaal bezig bent wordt het vanzelf leuk hoor ;). Als wij merken dat de seks er door de drukte niet meer van komt plannen we gewoon een avond in. En als je die avond echt te moe bent kun je het altijd nog niet doen, maar doordat je het samen afspreekt en er dus ook samen naar toe kan leven scheelt dat al een boel. En wat ook helpt (en echt meer heel weinig tijd kost), 's ochtends in bed nog even twee minuutjes zoenen/vrijen. Is maar kort maar houdt wel je libido en intimiteit in stand, en maakt dat je eerder zin hebt als het een keer kan. Maar het blijft prioriteiten stellen, die avond die je inplant voor seks kun je dus niet iets anders gaan doen..

Tegelijk zie ik het als onderhoud voor je relatie, je kunt wel denken 'dit zijn de tropenjaren nu' maar dat betekent juist dat je op moet letten dat je (ook fysiek) bijelkaar blijft, en niet alleen maar projectmanagement doet van het gezin. Seks verbindt!
Dat laatste wat jij schrijft, dat is volgens mij mijn angst. Dat we alles schuiven op 'drukte door gezin, tropenjaren etc.' Maar als je er niet alert op blijft dat je eljaar dan te lang uit het oog bent verloren en je na een paar jaar tot de conclusie komt dat je nog samen leeft als vrienden of broer/zus. Dat wil ik voorkomen!

's ochtends om 5.15/5.30 gaat hier de wekker (zoon) af, op dat tijdstip wil ik vooral nog even slapen ipv zoenen ;)
Ja, tropenjaren. Gewoon doorgaan met pappen en nathouden en probeer twee keer per week te seksen en te praten. Het word beter.
Alle reacties Link kopieren
ikki1975 schreef:
06-10-2017 12:30
Stoppen met sporten heb ik ook gedaan om tijd/energie te winnen. Slechtste idee ooit. Zo snel mogelijk weer beginnen.
Hoeft geen urenlange sportschool te zijn. Al doe je maar 10 minuten iets waar je moe van wordt. Iets is beter dan niks.
Ik probeer 1x per week sowieso te sporten, vind ik heerlijk. Ik bedoelde meer dat we al zoveel mogelijk dingen hebben laten vallen die op dit moment geen prioriteit hebben. Maar we moeten beide ook dingen doen voor ons zelf, die energie geven anders ben je alleen maar aan het werk of bezig met gezin.
Alle reacties Link kopieren
Geen herkenning. Begrijp dan ook niet waarom vrouwen er gelijk zon drama van maken. Je wordt er dan niet leuker op hoor, weet niet of je t doorhebt..?
KennyBee schreef:
06-10-2017 22:05
Geen herkenning. Begrijp dan ook niet waarom vrouwen er gelijk zon drama van maken. Je wordt er dan niet leuker op hoor, weet niet of je t doorhebt..?
Ja joh, alsof je zoiets expres doet? Doe even normaal.

Met jonge kinderen heb je nu eenmaal minder energie, zeker als ze nog niet doorslapen. En na een x aantal jaar is er gewoon meer nodig (voor mij wel althans) om geil te worden, waar vroeger een enkele aanraking of blik al voldoende was. Dat heeft niets te maken met ergens een drama van maken.

En gelukkig snapt mijn man dat. Sterker nog: het energiegedeelte speelt hem meer parten dan mij.
Alle reacties Link kopieren
KennyBee schreef:
06-10-2017 22:05
Geen herkenning. Begrijp dan ook niet waarom vrouwen er gelijk zon drama van maken. Je wordt er dan niet leuker op hoor, weet niet of je t doorhebt..?
En waar maak ik zo'n drama over volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
07-10-2017 14:48
En waar maak ik zo'n drama over volgens jou?
Ik vind het geen drama hoor. Ik kan me goed voorstellen dat stellen met kleine kinderen het heel druk hebben en dat sex en intimiteit er bij in schieten. En dan is 1 x per week niet eens slecht. Maar blijf wel ook man en vrouw naast alleen vader en moeder, plan desnoods een avond eventueel na kinderbedtijd, in on intiem te zijn. Hoeft niet altijd 'echte' sex te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
06-10-2017 11:02
Wat iedereen al zegt: Same story here. Onze kinderen zijn inmiddels 6 en 3. Wij hebben een soort van geaccepteerd dat we 'directeuren' van het 'bedrijf gezin' zijn en dat ons gezamenlijke doel is dat draaiende te houden. Ook ik vraag me wel eens af waarom mijn man niet vaker zin in seks lijkt te hebben, maar aangezien ik er zelf 's avonds ook geen puf meer voor heb, kan ik het hem niet verwijten. Bij ons is het soms maar 1x in de maand.
Wat wel helpt is dat ik me op een gegeven moment realiseerde dat we echte 'ochtendseksers' waren. En aangezien onze kinderen altijd voor ons wakker zijn, komt dat e dus nooit meer van, waardoor ons ideale, vanzelfsprekende seksmoment verdwenen is. Dat helpt ook niet mee.

Ik ga er maar vanuit dat het over een paar jaar weer beter wordt. Blijf inmiddels echt wel investeren in onze relatie. We hebben het fijn samen, gaan af en toe samen weg, maar spannend of passievol is het zeker niet.
Herkenbaar! Ons favoriete moment is verdwenen met twee kleine kinderen (jongste net 1). Wij komen ook niet verder dan een keer per week en zo spannend is het meestal niet. Heel af en toe ineens wel en dat geeft dan weer hoop voor de toekomst.

Bij ons ligt het voornamelijk aan mij. Man wil wel vaker. We hebben wel een warme relatie verder met weinig ruzie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven