Oordelende schoonzus

24-12-2018 13:27 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Laatst kwam ze binnenvallen, mijn schoonzus. Ik had net mijn nieuwe badkamer ingericht.
De reactie van mijn schoonzus: oh die spiegel is lelijk. En dit doet ze met heel veel dingen:
- Heb je een nieuwe auto --> wat een lelijke vorm;
- Iets nieuws geprobeerd met eten --> bah wat veel champignons;
- Nieuwe benedenvloer --> waarom zitten er rare patroontjes in;
- Keuken --> saai.
En ik kan me daar zo ONTZETTEND aan storen.
Er komt NOOIT een positief woord uit. Ze oordeelt negatief over alles wat ik heb.
Wie gedraagt zich nou zo? Mijn vrouw is overigens stukken makkelijker
en relativeert alles veel sneller, maar mij lukt dat niet. Ik denk zelf dat het een soort jaloezie is, omdat mijn vrouw en ik
alles net wat beter voor elkaar hebben: ruimer huis en een nieuwer/luxueuzer interieur. Is dat dan
het probleem? Wat moet ik hier mee?


UPDATE:

Allereerst bedankt voor alle reacties. Dat heeft me goed gedaan en het lucht op dat ik in deze niet de enige ben.
Echt veel tips neem ik ter harte en ik zal gewoon het e.e.a. rustig aan uitproberen. Als gevoelsmens is het niet altijd makkelijk, maar ik zou in ieder geval nooit zomaar iets van iemand anders afkraken. Daar ben ik wel trots op.

Waar ik nog op wil reageren is mijn uitspraak/uitstraling 'het net wat beter voor elkaar hebben'. Er zijn miljoenen mensen in Nederland die het 'beter voor elkaar hebben' dan ik. Wat dat dan precies inhoudt is niet belangrijk, want ik ben zelf gewoon tevreden met wat ik heb. Het maakt mij niet uit wat iemand anders heeft, als ze maar gelukkig zijn. Ik zocht dus naar een oorzaak waardoor negatief gedrag door kan ontstaan. Ondanks dat ik tevreden ben, blijf ik het moeilijk vinden dergelijke opmerkingen langs me heen te laten gaan. Ik ga er wel iets aan doen, want anders ontplof ik. In dat geval zijn er nog meer mensen teleurgesteld en ben ik verder van huis dan (hopelijk) nodig is. Ik zal nog wel is een update doen.

Nogmaals dank voor de tips en begrip.
anoniem_380518 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 17:24
39.30% gewijzigd
Hier ook een paar zelfs.
Van de ene weet ik waar het vandaan komt (jaloezie, ik vind het een beetje zielig)
Dan heb ik de neiging om de downsizen, diegene is heel creatief en maakt alles zelf en dan zeg ik zoiets als: ja ik had je nog gevraagd er nog een voor.mij te maken maar daar wacht ik niet meer op hoor, dan maar dit.
Bij weer een ander is het gewoon komisch, dan zitten we met de hele familie de hele avond te papagaaien 'geef je de chips even door met je LELIJKE trui!'
Lavacakelover schreef:
24-12-2018 21:23
Echt wat van zeggen voor de bom barst. Ik heb ook zo'n familielid en liet haar commentaar van me af glijden. Hoewel.. er blijft altijd wat hangen maar ok, ook ik dacht: jaloers. Laat maar kletsen.

Tot ze kwam kijken een paar uur na de bevalling van mijn oudste en meteen, echt als eerste zei: 'wat zijn baby's toch lelijk, ik hoop maar dat die rode vlek (ooievaarsbeet) weggehaald kan worden door een plastisch chirurg. Zielig hoor dat hij zo mismaakt is' :@

Dat was de welbekende druppel: ik heb haar sinds die tijd uit mijn leven geschrapt. De vader van mijn kind ook trouwens. Geen commentaar op mijn kindje!! Ze was al boos geweest omdat iedereen meteen mocht weten dat ik zwanger was: dan ging ze uitleggen dat ik nog een hele grote kans liep op een miskraam :roll:
Ze noemde zichzelf vooral héél eerlijk en zei gewoon wat ze dacht. Of dachten we soms dat anderen niet dachten wat zij als enige hardop durfde te zeggen riep ze woedend op haar weg naar buiten. (mijn ex stuurde haar de deur uit, ik ben thuis bevallen).
Ik heb haar nooit een seconde gemist, ex ook niet.

Toch denk ik dat als ze bijtijds had geleerd wat tact is ze een leuker leven had gehad. Je kan ook juist helpen door te zeggen dat je overweegt haar nooit meer uit te nodigen tenzij ze wat sociale vaardigheden leert.
Uitleggen dat je dat negatieve niet meer trekt, vragen of ze wil vertrekken om daar eens over na te denken.
Meen je dat?? Zei ze dat over je kindje? Wat een afgrijselijke heks, oprotten ermee.
Als ik je bericht lees denk ik ook direct aan jaloezie. Ook omdat ze praat over een miskraam, sommige mensen zijn zo jaloers dat ze anderen het geluk niet gunnen.

To, je kunt het zien als compliment. Ik denk echt dat je schoonzus jaloers is. Eens met tips om het zoetjes toch te zeggen, wel vrij direct: iets van, jammer dat je zo vaak een negatieve opmerking maakt, ik ben juist zo trots op mijn nieuwe badkamer!
Waarom kweek je niet een betere teflonlaag? Lijkt me niet de moeite om je hier zó over op te winden.
Tenzij je je schoonzus heeeel belangrijk vindt.
Zij klinkt naar en jij klinkt oppervlakkig. "Alles net wat beter voor elkaar hebben" en dan doel je op een groter huis. Dat je daar al zo over nadenkt...
vivautrecht85 schreef:
24-12-2018 23:19
Zij klinkt naar en jij klinkt oppervlakkig. "Alles net wat beter voor elkaar hebben" en dan doel je op een groter huis. Dat je daar al zo over nadenkt...
Ik denk dat to probeert te achterhalen waarom schoonzus zulke opmerkingen maakt.
En dat is in heel veel gevallen toch jaloezie en onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
24-12-2018 16:20
Beetje humor erin gooien! "Ik heb de weddenschap gewonnen, gokte dat jij de spiegel lelijk zou vinden" etc etc.
Die is goed!
Babydonthurtme schreef:
24-12-2018 23:27
Ik denk dat to probeert te achterhalen waarom schoonzus zulke opmerkingen maakt.
En dat is in heel veel gevallen toch jaloezie en onzekerheid.
Ja dat begrijp ik en zou ook een reden kunnen zijn. Maar het 'beter voor elkaar hebben' koppelen aan een ruimer huis vind ik toch vrij oppervlakkig.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
24-12-2018 16:32
Gewoon defenestreren die schoonzus.

:HA:
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
24-12-2018 16:27
wat een lelijke spiegel?
gelukkig kan ik die gemakkelijk vervangen, kan ik van jou kop niet zeggen.

probleem voor eens en altijd opgelost!
Hier hou ik van !
Alle reacties Link kopieren
Ze is niet alleen jaloers maar heeft ook een minderwaardigheids complex.
Je kunt ook de bal terug kaatsen, bv wat zie je er slecht uit/of die jurk staat je niet.
Mijn zus had op alles commentaar, arbeiders mensen waren niets voor haar, zelf waren we kinderen van hard werkende arbeiders.
Zelfs ging ze niet naar uitvaarten van naaste familie, wel klagen over pijntje hier daar.
Ze heeft zelfs onze moeder verloochend!
We zijn heel blij dat we van haar af zijn.
Ik hoop dat TO een oplossing kan vinden en die ook toepast.
Fijne kerst.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen, “dat kan, maar jouw mening telt hier in huis toch niet”, of “jij vindt sws weinig leuk”, of “wat maakt het uit wat jij ervan vindt, het is onze badkamer”. Maaarrrr, wat je ook zegt, probeer eerst ervoor te zorgen sat haar mening niet zo belangrijk wordt, dat he dood irriteert. Probeer een manier te vinden dat haar opmerkingen langs je heen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
24-12-2018 16:20
Beetje humor erin gooien! "Ik heb de weddenschap gewonnen, gokte dat jij de spiegel lelijk zou vinden" etc etc.
Dit inderdaad :

Zovan: ik zei nog tegen mijn vrouw: Bep gaat dat vast afzeiken, en wat doet Bep juist ja afzeiken.. Had niet anders verwacht....

Als ze dan slim genoeg is snapt ze dat het jullie al opgevallen is en dat het dus vervelend is.
Alle reacties Link kopieren
je moet blij zijn dat het jouw vrouw niet is. Ik zou gapen waar ze bij is. Dat soort mensen stoten kreten uit om iets te zeggen te hebben. Mannen kunnen dat ook hoor. Gewoon netjes vragen of ze de volgende keer iets positiefs kan zeggen. En als ze het niet leert, laat je haar lekker lullen. Of negeert haar
De Kerstaflevering van Schone Schijn gezien.
Die serie is grappig, maar gedateerd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... one_Schijn
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
24-12-2018 15:50
Moet je niets mee. Het makkelijkste is schoonzus in alles gelijk geven. Ja, ik ben idd een beetje uitgeschoten met de champignons. Patroontjes in de vloer vinden wij achteraf ook een beetje raar. En die keuken moeten wij nog een beetje oppimpen...
Uitgeluld... en vooral niet aan ergeren :devil:
Simpel weglopen zodra zij dr mond opendoet.

Talk to the hand
Mijn mening is gestippeld.
Jeegirl schreef:
24-12-2018 22:07
' gelukkig, ik was al bijna bang dat je iets positiefs ging zeggen'

Heel benieuwd wat de reactie daarop gaat zijn.
Die is goed! :thumbsup:
Ik zeg dan, gelukkig vind ik het wél mooi. 9 van de 10 x weten ze daar geen antwoord meer op.
Alle reacties Link kopieren
Trek je wenkbrauw op en denk: whatever!
Jij bent blij met de dingen die je hebt en dat mens hoeft daar niks over te bepalen.
Caitriona* schreef:
24-12-2018 16:19
Ik heb dan zin om een gele kaart en een rode kaart in mijn broekzak te stoppen.
Eerste kutopmerking: gele kaart voor schoonzus.
Tweede kutopmerking: rode kaart en je huis uitzetten.

Dit vind ik wel een hele mooie eigenlijk. En dan zonder iets te zeggen die gele kaart voor haar neus houden (maar wel even duidelijk laten zien dat je ook een rode hebt). Dat móet toch aankomen, zou je zeggen. Ik zie die tandwielen al knarsen.
Kan het zijn dat ze dat zegt als reactie op jouw arrogante ‘kijk ons het eens beter voor elkaar hebben’ houding? Wellicht zijn jullie wel van die enorme proleten die te koop lopen met hun rijkdom en dat jullie omgeving dat meer dan zat is.
Het zal mij niets verbazen dat dat de oorzaak is, want je laatste alinea heeft een hoog braakgehalte.
Zelfs al zou TO een blatende proleet zijn, dan rechtvaardigt dat het gedrag van schoonzus nog niet.

TO, persoonlijk ben ik niet van de hints of steken onder water. Bij een volgende keer dat schoonzus het nodig vindt om ‘eerlijk’ te zijn zou ik zeggen dat ik die vervelende opmerkingen van haar niet meer wilde horen. Als ze niets vriendelijks te zeggen heeft, dan kan ze beter niets zeggen. Vervolgens draai je je om en loop je weg.
*Toos* schreef:
25-12-2018 16:51
Zelfs al zou TO een blatende proleet zijn, dan rechtvaardigt dat het gedrag van schoonzus nog niet.

TO, persoonlijk ben ik niet van de hints of steken onder water. Bij een volgende keer dat schoonzus het nodig vindt om ‘eerlijk’ te zijn zou ik zeggen dat ik die vervelende opmerkingen van haar niet meer wilde horen. Als ze niets vriendelijks te zeggen heeft, dan kan ze beter niets zeggen. Vervolgens draai je je om en loop je weg.
Nee, dat klopt. Dat gedrag is niet ok. Maar pochen met je spullen is dat ook niet. Waarom moeten al die nieuwe spullen geshowd worden? Dan zit je toch te wachten op aandacht? Als je het zoveel beter hebt dan een ander, dan is het al helemaal ongepast om ermee te koop te lopen.
Ik denk dat zowel TO als de ander raar gedrag vertonen.
Monchu69 schreef:
25-12-2018 16:57
Nee, dat klopt. Dat gedrag is niet ok. Maar pochen met je spullen is dat ook niet. Waarom moeten al die nieuwe spullen geshowd worden? Dan zit je toch te wachten op aandacht? Als je het zoveel beter hebt dan een ander, dan is het al helemaal ongepast om ermee te koop te lopen.
Ik denk dat zowel TO als de ander raar gedrag vertonen.

Wat is dat nou weer voor onzin? Als je net je huis verbouwd hebt dan is het toch leuk om dat even aan je visite te laten zien? Als dat al pochen is. :confused:
Ik snap het advies van ‘het van je af laten glijden’ niet zo. Dikke kans dat er toch wat ergernis blijft hangen, en daar blijf jij dan mee zitten.

Ik ben er erg, erg terughoudend mee maar mijn ervaring is dat er hard ingaan het best werkt.

Iets als ‘Mina, kun je ook een keer NIET zeiken als je bij ons thuis wat nieuws eet of ziet. Je bent zo voorspelbaar als dat er weer een Zwarte Pietendiscussie is aan het einde van het jaar. Houd je kop toch dicht als je niks positiefs weet te melden.’

Er is geen enkele reden om herhaaldelijk gezeik in je eigen huis te accepteren. Daar moet je korte metten mee maken.
Alle reacties Link kopieren
Kinase3000 schreef:
25-12-2018 19:09
Ik snap het advies van ‘het van je af laten glijden’ niet zo. Dikke kans dat er toch wat ergernis blijft hangen, en daar blijf jij dan mee zitten.

Ik ben er erg, erg terughoudend mee maar mijn ervaring is dat er hard ingaan het best werkt.

Iets als ‘Mina, kun je ook een keer NIET zeiken als je bij ons thuis wat nieuws eet of ziet. Je bent zo voorspelbaar als dat er weer een Zwarte Pietendiscussie is aan het einde van het jaar. Houd je kop toch dicht als je niks positiefs weet te melden.’

Er is geen enkele reden om herhaaldelijk gezeik in je eigen huis te accepteren. Daar moet je korte metten mee maken.
Ja inderdaad.

TO hang gewoon een tegeltje op met: ' Zeiken doe je maar op de wc. Met de deur op slot. In je eigen huis.' vraag haar dan wat ze van je nieuwe tegeltje vind.
Mijn mening is gestippeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven