Oordelende schoonzus

24-12-2018 13:27 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Laatst kwam ze binnenvallen, mijn schoonzus. Ik had net mijn nieuwe badkamer ingericht.
De reactie van mijn schoonzus: oh die spiegel is lelijk. En dit doet ze met heel veel dingen:
- Heb je een nieuwe auto --> wat een lelijke vorm;
- Iets nieuws geprobeerd met eten --> bah wat veel champignons;
- Nieuwe benedenvloer --> waarom zitten er rare patroontjes in;
- Keuken --> saai.
En ik kan me daar zo ONTZETTEND aan storen.
Er komt NOOIT een positief woord uit. Ze oordeelt negatief over alles wat ik heb.
Wie gedraagt zich nou zo? Mijn vrouw is overigens stukken makkelijker
en relativeert alles veel sneller, maar mij lukt dat niet. Ik denk zelf dat het een soort jaloezie is, omdat mijn vrouw en ik
alles net wat beter voor elkaar hebben: ruimer huis en een nieuwer/luxueuzer interieur. Is dat dan
het probleem? Wat moet ik hier mee?

UPDATE:

Allereerst bedankt voor alle reacties. Dat heeft me goed gedaan en het lucht op dat ik in deze niet de enige ben.
Echt veel tips neem ik ter harte en ik zal gewoon het e.e.a. rustig aan uitproberen. Als gevoelsmens is het niet altijd makkelijk, maar ik zou in ieder geval nooit zomaar iets van iemand anders afkraken. Daar ben ik wel trots op.

Waar ik nog op wil reageren is mijn uitspraak/uitstraling 'het net wat beter voor elkaar hebben'. Er zijn miljoenen mensen in Nederland die het 'beter voor elkaar hebben' dan ik. Wat dat dan precies inhoudt is niet belangrijk, want ik ben zelf gewoon tevreden met wat ik heb. Het maakt mij niet uit wat iemand anders heeft, als ze maar gelukkig zijn. Ik zocht dus naar een oorzaak waardoor negatief gedrag door kan ontstaan. Ondanks dat ik tevreden ben, blijf ik het moeilijk vinden dergelijke opmerkingen langs me heen te laten gaan. Ik ga er wel iets aan doen, want anders ontplof ik. In dat geval zijn er nog meer mensen teleurgesteld en ben ik verder van huis dan (hopelijk) nodig is. Ik zal nog wel is een update doen.

Nogmaals dank voor de tips en begrip.
anoniem_380518 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 17:24
39.30% gewijzigd
Je moet er helemaal niets mee. Wij hebben ook zo’n schoonzus (vrouw van manliefs broertje), madame. Ik reageer er niet op, het is één van de weinige mensen waarbij ik nooit heb hoeven te faken dat ze echt lucht voor mij is. Op een gegeven ogenblik hoor je ze niet eens meer.

Het mens krijgt het voor elkaar om bij schoonzusje, het zusje van haar man dus, het volgende te flikken. Schoonzusje heeft voor het eerst een huisje gekocht, voormalige huurwoning. Erg krap budget om er nog iets van te maken maar ze heeft heel veel zelf gedaan. Dus echt een huis waarin je ziet dat iemand de eigen nagels tot op het leven heeft afgeschuurd om voegen uit te krabben, kozijnen te redden, enz. Iedereen heeft meegeholpen, m.u.v. madame. Schoonzusje organiseert een housewarming en het huis was echt waar, een Pinterestwaardig plaatje geworden. Madame komt binnen, kijkt en roept: “Jeetje, ben je een kringloopwinkel aan huis begonnen ofzo?”. Zelfs de kinderen vielen stil van zoveel onbeschoftheid.

Of je kunt doen wat manlief heeft gedaan (en die man moet je eerst dreigen zijn kind of hond iets aan te doen wil je hem boos krijgen). Toen schoonouders het resultaat van onze verbouwing wilden zien, kwamen zwager en schoonzus mee. Schoonmoeder als een wervelwind door het huis, schoonpa inspecteert ieder voegje en naadje. Zwager prutst wat aan de gadgets van de nieuwe keuken. Schoonzus kijkt lang met samengeknepen lipjes en opgetrokken neus en zegt dan na een uur: “Nou, ik vind het niet echt een verbetering hoor, niet echt mooi”. Man: “Gelukkig dat je dat zegt. Ik was al bijna bang dat het naar jouw smaak zou zijn, dan was het pas echt weggegooid geld geweest”

En als je die smerige, ongepoetste hut van haar ziet begrijp je het meteen: jaloezie, afgunst.
Goedfoutoftussenin schreef:
24-12-2018 16:18
Ze vindt het waarschijnlijk ook niet leuk als ik hetzelfde bij haar zou doen. Het punt is dat ik dat niet wil doen, omdat ik mijzelf dan voor men gevoel verlaag tot iets wat ik niet wil zijn. Aan de andere kant vreet dit energie en word ik er kwaad om. Soms wil ik gewoon goed tekeer gaan en de deur permanent voor haar sluiten. Alleen dit vindt mijn vrouw weer geen goed idee, want familie. En dat begrijp ik ook. Langs je heen laten glijden is moeilijk. Ook al weet ik dat het niet persoonlijk is. Dit gedrag vertoont ze bij iedereen en ze is daardoor ook alles behalve populair.
Een mantra, ‘Zij heeft nog het meest last van zichzelf’. Zou dat iets zijn naast contact beperken tot het absolute minimum?
Geloof me, andersom zou je het ook niet willen. “Wat een leuke spiegel, waar heb je die vandaan? Ga ik ook kopen.” “Wat is de kleur op jullie muur? Wij gaan binnenkort ook schilderen en dit is precies de kleur die ik ook zou willen.” “Wat een mooie schoenen, zou je het erg vervelend vinden als ik die ook ga kopen?”
lemoos2 schreef:
24-12-2018 16:51
Een mantra, ‘Zij heeft nog het meest last van zichzelf’. Zou dat iets zijn naast contact beperken tot het absolute minimum?
Dan zou ik er voor kiezen om weg te blijven als ik die schoonzus zou zijn. Als er amper contact is word je toch wel letterlijk weg gekeken.
Echt welkom ben je niet.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 24-12-2018 17:00
3.94% gewijzigd
Als ik zoiets echt zat ben en het niet meer lukt om het te negeren, dan zeg ik verbaasd: Nou dat is ook niet aardig om te zeggen?! En kijk ze vriendelijk vragend aan. Meestal komt die boodschap wel aan.
Als je het zat bent, en dat ben je, dan wordt het tijd om er iets van te zeggen, voor je ontploft. Doe het op een vriendelijke manier, of met humor en dan komt de boodschap echt wel aan.

Het lastige met dit soort situaties is altijd dat iedereen iets vind, maar niemand zegt het. Kan zomaar zijn dat ze het niet eens in de gaten heeft.
Hoezitdit schreef:
24-12-2018 17:10
of met humor en dan komt de boodschap echt wel aan.
Met humor geef je juist de gelegenheid om het niet serieus te nemen.
Je weet tevoren al wat voor soort reactie ze gaat geven dus probeer t ook op die manier makkelijker voor jezelf te maken, het is iets wat bij haar hoort. Ene oor in andere oor uit.
Al zou ik ws wel eens een opmerking maken als “ je vind t vast niks maar kijk dit is onze nieuwe vloer/badkamer/ gerecht etc” Geef zelf aan dat smaken verschillen omdat het anders ook saai word.
Snap overigens wel je frustratie hoor. Het is niet opbouwend en getuigt ook niet van respect om iets van een ander zo te moeten afkraken.
lemoos2 schreef:
24-12-2018 16:47
Je moet er helemaal niets mee. Wij hebben ook zo’n schoonzus (vrouw van manliefs broertje), madame. Ik reageer er niet op, het is één van de weinige mensen waarbij ik nooit heb hoeven te faken dat ze echt lucht voor mij is. Op een gegeven ogenblik hoor je ze niet eens meer.

Het mens krijgt het voor elkaar om bij schoonzusje, het zusje van haar man dus, het volgende te flikken. Schoonzusje heeft voor het eerst een huisje gekocht, voormalige huurwoning. Erg krap budget om er nog iets van te maken maar ze heeft heel veel zelf gedaan. Dus echt een huis waarin je ziet dat iemand de eigen nagels tot op het leven heeft afgeschuurd om voegen uit te krabben, kozijnen te redden, enz. Iedereen heeft meegeholpen, m.u.v. madame. Schoonzusje organiseert een housewarming en het huis was echt waar, een Pinterestwaardig plaatje geworden. Madame komt binnen, kijkt en roept: “Jeetje, ben je een kringloopwinkel aan huis begonnen ofzo?”. Zelfs de kinderen vielen stil van zoveel onbeschoftheid.

Of je kunt doen wat manlief heeft gedaan (en die man moet je eerst dreigen zijn kind of hond iets aan te doen wil je hem boos krijgen). Toen schoonouders het resultaat van onze verbouwing wilden zien, kwamen zwager en schoonzus mee. Schoonmoeder als een wervelwind door het huis, schoonpa inspecteert ieder voegje en naadje. Zwager prutst wat aan de gadgets van de nieuwe keuken. Schoonzus kijkt lang met samengeknepen lipjes en opgetrokken neus en zegt dan na een uur: “Nou, ik vind het niet echt een verbetering hoor, niet echt mooi”. Man: “Gelukkig dat je dat zegt. Ik was al bijna bang dat het naar jouw smaak zou zijn, dan was het pas echt weggegooid geld geweest”

En als je die smerige, ongepoetste hut van haar ziet begrijp je het meteen: jaloezie, afgunst.
Jeetje, wat een onbeschoft mens!
Zo min mogelijk contact en als je haar toch ziet: haar onzin negeren en blijven praten over hoe leuk je leven is :p
ouwewijsneus schreef:
24-12-2018 16:27
wat een lelijke spiegel?
gelukkig kan ik die gemakkelijk vervangen, kan ik van jou kop niet zeggen.
Ja joh ga je nog verder verlagen. Gewoon boven gaan staan, betekenisvolle glimlach richting je vrouw, of maak er een drinking game van.
Mijn tip is om geen enkele mening te vragen aan schoonzus. Geeft schoonzus toch haar mening, zorg dan dat je haar mening niet hoort. Hoor je het toch, schut het van je af en dooorrrrr!
Ken je die campagne van Loesje? "Zeggen wat je denkt kan ook iets leuks zijn".
Ik heb het laatst nog als plaatje naar mijn leidinggevende gestuurd toen hij weer eens met een hele stomme opmerking kwam.
Als je niks aardigs kunt zeggen, zeg dan gewoon niks
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Misschien heeft ze wel gelijk. Hoe belangrijk is haar mening voor jou nou?
Toen ik je stukje las dacht ik die is jaloers .
En bovendien zij hoeft het niet mooi te vinden,als jullie het maar mooi vinden.
Jij vind dat jullie alles net iets beter voor elkaar hebben? Is ook niet echt aardig om te zeggen / vinden. Draag je dit soms ook uit naar haar toe?
TanteBedelia schreef:
24-12-2018 16:58
Dan zou ik er voor kiezen om weg te blijven als ik die schoonzus zou zijn. Als er amper contact is word je toch wel letterlijk weg gekeken.
Echt welkom ben je niet.
Zou toch een mooie bonus zijn voor de TO. Ik zou er blij mee zijn. Echt welkom zijn zulke onbehouwen azijnzeikers zelden tot nooit buiten de eigen ouders.
Murrmurr schreef:
24-12-2018 17:49
Ja joh ga je nog verder verlagen. Gewoon boven gaan staan, betekenisvolle glimlach richting je vrouw, of maak er een drinking game van.
Nice. Leuker dan schoonzusbullshitbingo :-D
Ik zou dr wat van zeggen. Vermoeiend zo een type zeg.
Ik zou er vooral medelijden mee hebben. Best sneu toch, iemand die zo in het leven staat.
Echt wat van zeggen voor de bom barst. Ik heb ook zo'n familielid en liet haar commentaar van me af glijden. Hoewel.. er blijft altijd wat hangen maar ok, ook ik dacht: jaloers. Laat maar kletsen.

Tot ze kwam kijken een paar uur na de bevalling van mijn oudste en meteen, echt als eerste zei: 'wat zijn baby's toch lelijk, ik hoop maar dat die rode vlek (ooievaarsbeet) weggehaald kan worden door een plastisch chirurg. Zielig hoor dat hij zo mismaakt is' :@

Dat was de welbekende druppel: ik heb haar sinds die tijd uit mijn leven geschrapt. De vader van mijn kind ook trouwens. Geen commentaar op mijn kindje!! Ze was al boos geweest omdat iedereen meteen mocht weten dat ik zwanger was: dan ging ze uitleggen dat ik nog een hele grote kans liep op een miskraam :roll:
Ze noemde zichzelf vooral héél eerlijk en zei gewoon wat ze dacht. Of dachten we soms dat anderen niet dachten wat zij als enige hardop durfde te zeggen riep ze woedend op haar weg naar buiten. (mijn ex stuurde haar de deur uit, ik ben thuis bevallen).
Ik heb haar nooit een seconde gemist, ex ook niet.

Toch denk ik dat als ze bijtijds had geleerd wat tact is ze een leuker leven had gehad. Je kan ook juist helpen door te zeggen dat je overweegt haar nooit meer uit te nodigen tenzij ze wat sociale vaardigheden leert.
Uitleggen dat je dat negatieve niet meer trekt, vragen of ze wil vertrekken om daar eens over na te denken.
' gelukkig, ik was al bijna bang dat je iets positiefs ging zeggen'

Heel benieuwd wat de reactie daarop gaat zijn.
Caitriona* schreef:
24-12-2018 16:19
Ik heb dan zin om een gele kaart en een rode kaart in mijn broekzak te stoppen.
Eerste kutopmerking: gele kaart voor schoonzus.
Tweede kutopmerking: rode kaart en je huis uitzetten.

Het is jouw huis, jouw plekkie. De plek waar jij je ontspannen zou moeten voelen.

Brand maar een bosje salie om die vieze energie van schoonzusheks uit je huis te verbannen.
ook een prima oplossing :thumbsup:
tonkje schreef:
24-12-2018 16:31
Dat zou ik dus echt nooit doen, maar eerder iets als:
- Ja, het was ook een recept voor pasta met champignons
- wij vinden het patroon juist mooi, smaken verschillen he.
- en idem voor de keuken.

Als je haar gelijk gaat geven, gaat ze je met een beetje pech nog tips ter verbetering geven ook.
en die tips neem ik dan ook vriendelijk aan... go with the flow...
:flirting:
teflonschouders en zo
Bij iedere opmerking herhalen:

- Dank je! Aardig van je om dat te zeggen.
- Of ja: we zaten nog even te twijfelen wat lelijker zou staan, x of y. Het is toch y geworden!

Als druppel bereikt is:

- Je kan ook gewoon je mond houden. Ooit wel eens over nagedacht?
- Ik ben helemaal klaar met je kritiek. Het wordt tijd dat je weer eens een blokje omgaat.
- Wat een kutopmerking. Past goed bij je kutkarakter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven