Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
maandag 18 oktober 2021 om 13:52
OliveHoover schreef: ↑18-10-2021 12:54Er is inderdaad een verschil tussen van lekker eten houden en daar een (groot) deel van de vakantie om laten draaien, en tussen jezelf voleten en dan thuis weer een rol Oreo's opentrekken.
De TO wil het niet met zoveel woorden zeggen maar de vriendin van TO heeft volgens mij ook behoorlijk overgewicht.
Wilde het inderdaad liever niet zeggen omdat het wat mij betreft niet onmisbare informatie is voor mijn vraag in de OP. Maar inderdaad, mijn vriendin heeft morbide obesitas.
maandag 18 oktober 2021 om 14:07
waarom ontken je dan, dat ze een probleem heeft met eten?sjottelsplakje schreef: ↑18-10-2021 13:52Wilde het inderdaad liever niet zeggen omdat het wat mij betreft niet onmisbare informatie is voor mijn vraag in de OP. Maar inderdaad, mijn vriendin heeft morbide obesitas.
waarom draai je dit hele topic al?
maandag 18 oktober 2021 om 14:32
Hoezo draait ze het hele topic al? Het was mij uit de openingspost ook echt wel duidelijk dat die vriendin dik is. Niet dat ze morbide obesitas heeft, maar goed, TO hoeft toch ook niet alle informatie over haar vriendin te geven?
Ik vind dat altijd zo stom op het forum. Geef je te veel informatie in je eerste post, dan word je op je vingers getikt, want te lange OP, of je zet je vriendin te kijk, of wat dan ook. Geef je niet alle informatie en vul je later wat aan, dan ben je weer aan het draaien of je haalt er steeds iets anders bij.
Ik vind dat altijd zo stom op het forum. Geef je te veel informatie in je eerste post, dan word je op je vingers getikt, want te lange OP, of je zet je vriendin te kijk, of wat dan ook. Geef je niet alle informatie en vul je later wat aan, dan ben je weer aan het draaien of je haalt er steeds iets anders bij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 18 oktober 2021 om 14:32
Hoe ik haar nu heb meegemaakt is echt anders dan wanneer we bij elkaar kwamen om te eten of samen op pad gingen. Dat is maar tijdelijk. Nu is het echt anders.
Nee, ik had het niet kunnen weten omdat ze een hele tijd ook bezig was met onbewerkt eten, wekenlang suikervrij etc. Ze heeft het nooit over haar gewicht en van wat ik zag van wat ze at dacht ik oprecht dat het nog wel eens een medische (hormonale) oorzaak zou kunnen hebben, ondanks dat ik weet dat ze een snoepkont is.
maandag 18 oktober 2021 om 14:33
Susan schreef: ↑18-10-2021 14:32Hoezo draait ze het hele topic al? Het was mij uit de openingspost ook echt wel duidelijk dat die vriendin dik is. Niet dat ze morbide obesitas heeft, maar goed, TO hoeft toch ook niet alle informatie over haar vriendin te geven?
Inderdaad. Ik vond haar gewicht niet relevant voor mijn vraag.
maandag 18 oktober 2021 om 14:38
TO heeft al de hele tijd duidelijk een mening over het eetgedrag van haar vriendinSusan schreef: ↑18-10-2021 14:32Hoezo draait ze het hele topic al? Het was mij uit de openingspost ook echt wel duidelijk dat die vriendin dik is. Niet dat ze morbide obesitas heeft, maar goed, TO hoeft toch ook niet alle informatie over haar vriendin te geven?
en ontkent eerst stelselmatig, dat vriendin een eetstoornis zou hebben
en daardoor wordt het een heel krampachtig topic
Als je niet om kunt gaan met iemand anders keus, ga dan niet met iemand op vakantie

maandag 18 oktober 2021 om 14:42
Nee hoor. Volgens mij is dit juist de mening van TO.lilalinda schreef: ↑18-10-2021 14:38TO heeft al de hele tijd duidelijk een mening over het eetgedrag van haar vriendin
en ontkent eerst stelselmatig, dat vriendin een eetstoornis zou hebben
en daardoor wordt het een heel krampachtig topic
Als je niet om kunt gaan met iemand anders keus, ga dan niet met iemand op vakantie

maandag 18 oktober 2021 om 14:42
Gewoon heel simpel, dit is een vakantieduo voor eens, maar nooit weer. Thuis lekker vriendinnen blijven, maar niet meer samen op vakantie. Zulke dingen moet je soms aan den lijve (no pun intended) ondervinden.
Hoef je je verder ook niet druk te maken om de exacte definitie of interpretatie van elkaars eetpatroon.
Hoef je je verder ook niet druk te maken om de exacte definitie of interpretatie van elkaars eetpatroon.
maandag 18 oktober 2021 om 15:04
toen dat werd geopperd, riep TO direct om een Slotje, en dat ze degene die dat zei, zou staffen
TO weet echt wel, dat haar vriendin een eetstoornis heeft, ontkend dat eerst, daardoor wordt het een bizar topic
en nu blijkt het toch zo te zijn
Eerlijkheid helpt echt in een topic

maandag 18 oktober 2021 om 15:05
Het topic wordt de hele tijd al vager en ingewikkelder gemaakt dan nodig. Vriendin heeft een eetprobleem, morbide obesitas, is gefixeerd op veel eten en veel zoetigheid. Voor een reispartner wordt zoiets op den duur gewoon storend, kan ik me best voorstellen.
Maar TO blijft uit een soort 'beleefdheid' naar haar vriendin, en in een poging om de vakantie leuk te houden, een klein beetje om de hete brei heen draaien waardoor het allemaal wat vager wordt gemaakt dan nodig.
Ik zou in ieder geval niet meer op vakantie gaan met deze vriendin, hoe leuk je het los van het eetgedoe verder ook probeert te hebben.
Maar TO blijft uit een soort 'beleefdheid' naar haar vriendin, en in een poging om de vakantie leuk te houden, een klein beetje om de hete brei heen draaien waardoor het allemaal wat vager wordt gemaakt dan nodig.
Ik zou in ieder geval niet meer op vakantie gaan met deze vriendin, hoe leuk je het los van het eetgedoe verder ook probeert te hebben.

maandag 18 oktober 2021 om 15:21
Volgens mij was dat een reactie op de opmerking dat TO zelf ook een eetstoornis zou hebben.lilalinda schreef: ↑18-10-2021 15:04toen dat werd geopperd, riep TO direct om een Slotje, en dat ze degene die dat zei, zou staffen
TO weet echt wel, dat haar vriendin een eetstoornis heeft, ontkend dat eerst, daardoor wordt het een bizar topic
en nu blijkt het toch zo te zijn
Eerlijkheid helpt echt in een topic
Overigens eens dat het een bizar topic is.
maandag 18 oktober 2021 om 15:24
als TO eerder duidelijker was geweest, was het minder bizar geweest
Maar dan was mijn tip nog geweest: ga niet op vakantie met iemand met een totaal andere levensstijl, als je dat niet los kan laten
maandag 18 oktober 2021 om 15:25
TO, ik snap helemaal dat je vriendin's obsessie met eten je irriteert. Maar je blijft jezelf tegenspreken. Hierboven weer. Als je het ontzettend naar je zin zou hebben, was dit topic er toch niet? Dat is erg verwarrend. Misschien helpt het ook niet echt in de omgang met je vriendin en de communicatie over dit probleem.sjottelsplakje schreef: ↑17-10-2021 12:01![]()
We hebben het allebei op onze eigen manier (individueel en samen!) ontzettend naar ons zin hier. En ik weet dat ik bij thuiskomst terug zal kijken op een geslaagde vakantie. Ik denk alleen dat het makkelijker was geweest als ik van tevoren had geweten hoe zij is mbt eten, en zou ik niet zo overrompeld zijn icm met de stresssituatie bij aankomst.
Zij wilde heel graag met mij op vakantie en zij heeft vele plannen voor waar we nog meer heen kunnen samen. Door deze ervaring lijkt zij nog steeds enthousiast, terwijl ik mezelf voorlopig niet meer met haar op vakantie zie gaan.
maandag 18 oktober 2021 om 15:27
en wedden dat vriendin het wel doorheeftstoepkrijt schreef: ↑18-10-2021 15:25TO, ik snap helemaal dat je vriendin's obsessie met eten je irriteert. Maar je blijft jezelf tegenspreken. Hierboven weer. Als je het ontzettend naar je zin zou hebben, was dit topic er toch niet? Dat is erg verwarrend. Misschien helpt het ook niet echt in de omgang met je vriendin en de communicatie over dit probleem.
die ziet echt elke wenkbrauw die TO optrekt, bij elke hap die zij neemt
Ik gok, dat dit de laatste vakantie samen was, misschien wel einde vriendschap

maandag 18 oktober 2021 om 15:31
maandag 18 oktober 2021 om 15:37
stoepkrijt schreef: ↑18-10-2021 15:25TO, ik snap helemaal dat je vriendin's obsessie met eten je irriteert. Maar je blijft jezelf tegenspreken. Hierboven weer. Als je het ontzettend naar je zin zou hebben, was dit topic er toch niet? Dat is erg verwarrend. Misschien helpt het ook niet echt in de omgang met je vriendin en de communicatie over dit probleem.
Dat klinkt inderdaad raar. Maar wat ik bedoel is dat de locatie, de mensen en het weer fantastisch zijn. We zijn beide voor het eerst hier en hadden beide niet al te hoge verwachtingen.
Los van de ergernis zijn we nog steeds die vriendinnen die het enorm leuk hebben samen. En voor de duidelijkheid: ik heb geen één keer een opmerking gemaakt over haar eetgedrag of mijn ergernis geuit.
maandag 18 oktober 2021 om 15:38
maandag 18 oktober 2021 om 15:40
jij kent haar natuurlijk beter dan iksjottelsplakje schreef: ↑18-10-2021 15:37Dat klinkt inderdaad raar. Maar wat ik bedoel is dat de locatie, de mensen en het weer fantastisch zijn. We zijn beide voor het eerst hier en hadden beide niet al te hoge verwachtingen.
Los van de ergernis zijn we nog steeds die vriendinnen die het enorm leuk hebben samen. En voor de duidelijkheid: ik heb geen één keer een opmerking gemaakt over haar eetgedrag of mijn ergernis geuit.
maar vaak is non-verbale communicatie vrij duidelijk hoor. En alle uitleg die jij haar steeds geeft, bij jouw keuzes voelt ze echt wel.
Maar ik hoop oprecht, dat jullie vriendschap geen deuken oploopt
maandag 18 oktober 2021 om 15:47
Nou als ze morbide obesitas heeft is het wel duidelijk dat ze naast wellicht een culinaire interesse, sowieso gewoon een eetstoornis heeft. Uitzonderingen daargelaten, krijg je geen morbide obesitas van gezond eten. Je moet echt behoorlijk wat calorieën binnenkrijgen per dag om dat dikke lichaam te onderhouden. Het is echt een ziekte. Logisch dat je dat goed merkt als je op vakantie bent. En ook logisch dat ze dan niet van wandelen of andere activiteiten houdt want dat is hartstikke zwaar met zoveel overgewicht. Lijkt me lastig om hiermee om te gaan als
Je zoveel op elkaars lip zit.
Je zoveel op elkaars lip zit.
maandag 18 oktober 2021 om 15:50
Jouw reacties zijn steeds super raar! Natuurlijk ken ik haar beter dan jij. Jij hebt geen idee hoe onze vriendschap is. Weet je wat zij wél voelt? Dat wanneer er naar haar gestaard wordt of iemand iets naar haar roept ik daar iets van zeg. Dat wanneer ze te onzeker is voor iets ik naast haar ga staan en anders het wel overneem. Dat ze gisteren zei dat ze zich minder prettig voelde op straat zonder mij en dat ze het samen sowieso veel gezelliger vindt. Dat ze zo blij is met mij en dat deze vakantie zo leuk is dat we dit vaker moeten doen en dat ze inmiddels al tig keer heeft gezegd dat ze met kerst een nieuwe stad wil ontdekken met mij.
Ik wist oprecht niet in hoeverre haar gewicht te maken had met haar leefstyle en ik heb daar nooit iets over gezegd of gevraagd. Zolang zij er niet over klaagt is er voor mij geen reden om er iets over of van te zeggen.
Het werd anders toen het mijn vakantie begon te beheersen vanaf ons vertrek. Vandaar dit topic. Ik hoop dat je nu stopt met je reacties die nergens op slaan.