Oprechte, integere mensen

16-08-2009 15:18 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd houdt het me heel erg bezig, ben ik soms de enige die het belangrijk vindt dat iemand oprecht is, ofwel eerlijk. Ik bedoel we vertellen allemaal wel eens een leugentje om bestwil, maar bewust mensen misleiden en manipuleren d.m.v. leugens is nou niet bepaald mijn ding. Sterker nog ik kan heel slecht tegen dit soort mensen. Mensen die hun partner bedriegen en de ene na de andere leugen vertellen of mensen die om wat voor reden dan ook bewust anderen kwetsen door het niet vertellen van de waarheid. Mijn vorige vriend was niet alleen een leuke, aardige man, maar in mijn ogen ook heel erg intereger. Tenminste dat dacht ik, niet wetend dat hij gewoon niet zijn ware aard liet zien.

Nee, ik zeg het verkeerd, ik kon en wilde niet geloven dat de man waar ik van hield in staat was om keihard tegen me te liegen. Liefde maakt inderdaad blind, want achteraf gezien bleek dat hij al in het begin van onze relatie tegen me loog.

Ik ben nog steeds op zoek naar een man die oprecht is, maar ik begin zo langzaam aan te geloven dat ze dun bezaaid zijn. Zucht, bestaan ze nog eerlijke betrouwbare mensen?
Nee
Ja hoor, wat wil je weten verder?
Cum non tum age
Dat vraag ik me ook af op het moment, Powerwoman.

Ik ben onlangs behoorlijk op mijn bek gegaan met betrekking tot een vriendschap. Het betrof een zeer intieme vriendschap. Ik dacht dat deze vriendin integer was, maar ben er ook achter gekomen dat ze dit niet is, en ook dat ze liegt.

Ik vraag me nu dus ook af of eerlijke en betrouwbare mensen wel bestaan. Ik merk dat ik even het vertrouwen hierin kwijt ben, en vooral op het moment even ga voor meer oppervlakkige vriendschappen.

Ik hoop dat ik wel weer het vertrouwen kan vinden om wat intiemere vrienschappen op te bouwen.

Wat een geweldige antwoorden, Miesteph en Noa, lekker kort maar krachtig! Hahahaha!
Dun bezaaid?
ja, mn vriend, mn vader...
Ja hoor, die bestaan. En dan komen ze gaandewerg hun leven nare mensen tegen waardoor dat voorgoed kapot gemaakt wordt. Die mensen noemt men doorgaans kinderen.
Misschien dat het een beetje veel gevraagd is van 'de mens' om altijd maar 100% oprecht en integer te zijn en dat, als je dat van iemand hoopt/verwacht, je dan eerder teleurgesteld raakt als je ziet dat iemand dat dus niet fulltime is?

Ik vind mezelf oprecht en integer maar ik doe ook wel eens een jokje, of een leugen om bestwil en ik dik de boel wel eens aan of zwak hier en daar wat af. Ik ken eigenlijk niemand die dat nooit, ooit doet.

Ik probeer bijvoorbeeld eerlijk mijn mening te geven (als er om gevraagd wordt) zonder kwetsend te zijn, omdat ik dat niet nodig vind en omdat ik het er uitgooien van die eeuwige 'eigen mening' wel eens wat overschat vind en heel vaak grenzen aan het onbeschofte en onbetamelijke. Want is het fijn als iemand je huis binnenkomt en meteen je behang begint af te kraken? Ik denk het niet. Ik doe dat dus niet. Ik zal ook niet zeggen dat ik het behang schit-te-rend vind maar ik ga er zeker niet iets lelijks over zeggen.

Naar mijn idee doe ik mijn best om eerlijk, oprecht en integer te zijn en ik hoop niet dat ik een blinde vlek heb waaruit blijkt dat ik dat helemaal niet ben. Waarmee ik maar wil zeggen dat mensen misschien soms niet zo oprecht zijn als ze zelf denken, terwijl ze niet doorhebben dat een ander dat best ziet. De beroemde 'blinde vlek'. Dat wil nog niet zeggen dat zo iemand expres niet oprecht is maar het misschien lastig vindt om heel direct te zijn of om ferm voor zichzelf op te komen.

Maar antwoord op je vraag; ja, die mensen zijn er, ik ken er een heleboel maar ik weeg ze niet iedere dag en ik leg niet ieder woord op een gouden schaal. Misschien maakt dat mijn visie over eerlijk, oprecht en integer wel wat grijzer dan het pertinente zwart/wit van anderen over die begrippen?

Deze posting is ook namens Bianca.
quote:Verana schreef op 16 augustus 2009 @ 15:27:

Dat vraag ik me ook af op het moment, Powerwoman.

Ik ben onlangs behoorlijk op mijn bek gegaan met betrekking tot een vriendschap. Het betrof een zeer intieme vriendschap. Ik dacht dat deze vriendin integer was, maar ben er ook achter gekomen dat ze dit niet is, en ook dat ze liegt.

Ik vraag me nu dus ook af of eerlijke en betrouwbare mensen wel bestaan. Ik merk dat ik even het vertrouwen hierin kwijt ben, en vooral op het moment even ga voor meer oppervlakkige vriendschappen.

Ik hoop dat ik wel weer het vertrouwen kan vinden om wat intiemere vrienschappen op te bouwen.Diep in mijn hart weet ik natuurlijk wel dat ze bestaan, maar wat me dwars zit is inderdaad hoe je je weer open kunt stellen nadat je het vertrouwen in mensen bent kwijtgeraakt. Juist door alle leugens weet je niet meer wie je kunt vertrouwen en wie niet. Als zelfs de mensen die heel dicht bij je staan je zo kunnen bedonderen, hoe kan je in hemelsnaam dan nog vertrouwen hebben in andere mensen.
Ik ben niet altijd eerlijk en oprecht, over mijn mening wel maar over bepaalde zaken niet. Waarom niet? Omdat dat zaken zijn die anderen geen donder aan gaan, ook niet als ze er brutaal impertinente vragen over stellen. Als iemand zo brutaal is om mij een vraag te stellen over iets dat ze niet aangaat, dan lopen ze het risico dat ik ga jokken. Jammer dan. Dit zijn overigens geen grote leugens, ik ben gewoon erg gesteld op mijn privacy.
Eleo , mag mijn naam ook nog onder jouw posting? Ik ben het namelijk heel erg met je eens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:minny schreef op 16 augustus 2009 @ 15:40:

Ik ben niet altijd eerlijk en oprecht, over mijn mening wel maar over bepaalde zaken niet. Waarom niet? Omdat dat zaken zijn die anderen geen donder aan gaan, ook niet als ze er brutaal impertinente vragen over stellen. Als iemand zo brutaal is om mij een vraag te stellen over iets dat ze niet aangaat, dan lopen ze het risico dat ik ga jokken. Jammer dan. Dit zijn overigens geen grote leugens, ik ben gewoon erg gesteld op mijn privacy.

Dit soort dingen vind ik ook van een categorie waarin een klein leugentje om jezelf te beschermen geoorloofd is.

Dit gaat dan ook om mensen die jouw grenzen niet respecteren door brutaal te zijn. Wat dat betreft, ben ik dan ook minder oprecht.

Ik denk overigens dat TO het meer heeft over "grotere" leugens van iemand die ze zou hebben moeten kunnen vertrouwen, namelijk haar ex. Dan zou het toch niet nodig moeten zijn leugentjes te vertellen om je privacy te kunnen beschermen.

Evenmin als (in mijn geval) bij intieme vrienden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2009 @ 15:48:

Eleo , mag mijn naam ook nog onder jouw posting? Ik ben het namelijk heel erg met je eens.done
Ook mijn partner gaat bepaalde dingen niet aan, ik vind niet dat ik alles moet delen. Mijn partner zou ik echter wel mededelen dat ik bepaalde dingen niet wens te vertellen.
quote:Verana schreef op 16 augustus 2009 @ 16:02:

[...]

Ik denk overigens dat TO het meer heeft over "grotere" leugens van iemand die ze zou hebben moeten kunnen vertrouwen, namelijk haar ex. Dan zou het toch niet nodig moeten zijn leugentjes te vertellen om je privacy te kunnen beschermen.

Evenmin als (in mijn geval) bij intieme vrienden.Mijn ex en mijn ouders/familie, mensen waar ik heel erg van hield en die me hebben gekwetst met hun leugens. Ik geef het niet graag toe, maar door deze drie mensen laat ik niet snel weer iemand toe in mijn leven.
Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, Powerwoman.

Ik heb een ex die niet eerlijk was, me manipuleerde om me te krijgen daar waar hij wilde. Het ging hem niet om mij als persoon, het ging hem niet om liefde, maar om andere zaken. Gelukkig zag ik het.
Dat is triest, Powerwoman, dat je gekwetst bent door de mensen in je leven waar je veel van hield.

Je partner en je ouders zouden juist degenen moeten zijn, die je blindelings zou moeten kunnen vertrouwen.

Ik hoop oprecht dat je ooit weer zal durven vertrouwen.
Ja die zijn er voldoende
maar ook na liegende en wantrouwende ouders kan je nog steeds mensen vertrouwen hoor het lukt mij ook
@eleonora

Ik sluit me er helemaal bij aan
Ik weet dat ik bij het begin dat ik iemand leer kennen, of het nu vriendschap gaat worden of nog anders, wat terughoudender ben qua informatie geven. Pas als ik iemand langer ken, en ik persoonlijke info wil meedelen met die persoon, zou ik al iets meer persoonlijks kunnen vertellen. Vertrouwen mag wel opgebouwd worden. De gelegenheid moet ook passen. Ik ben wel iemand die niet vlug heel persoonlijke info naar buiten breng. Soms zeg ik wel iets maar is het ganse verhaal er rond nog niet verteld. Ik herrinner me nog een contact in het verleden, ik had iets gezegd tegen haar zonder een belangrijk, mogelijk noodzakelijk feit er bij te vermelden, waardoor ze door mogelijke twijfels door dit ontbrekende vergeten feit van mij nog meer is beginnen twijfelen. Ik heb het niet meer kunnen rechtzetten, en zij denkt nu dat ik tegen haar gelogen heb. Tijdens het gesprek zelf heb ik er niet aan gedacht om die extra informatie er bij te zetten. Maar ja, je bent aan het praten, en denk ik er niet aan om dat belangrijk feit er bij te zeggen en dan komt er een ander onderwerp ter sprake... Ik had nog het liefste dat ze mij met haar twijfels rechtstreeks nog eens vroeg hoe het zat, want dan kon ik haar eerlijk, ik zweer het, een duidelijk verstaanbaar antwoord geven. Maar als ze zo via via een antwoord wil op haar twijfels... zo is ze niet achter het juiste antwoord gekomen. Zij denkt dat ze nu het juiste antwoord kent, maar ze weet niet hoe de vork in de steel zit. Er kwam dus meer kijken bij mijn info die ik toen gaf, nu heb ik wel zoiets van had ik maar wat meer verteld, maar ik kan het verleden niet meer veranderen. Ik denk dan soms wel dat ik voortaan beter moet opletten dat ik duidelijker ben als ik wat zeg, maar ja... daarom is rechtstreekse communicatie niet iets verkeerds als ze de waarheid wil weten... 't was een toffe madam en ik hoop dat het toch nog ergens rechtgezet kan worden. Alleen is het moeilijk haar te benaderen want ik heb via via iets wou weten, nu denkt ze verkeerd over me, ...
quote:siara schreef op 16 augustus 2009 @ 17:12:

Ik weet dat ik bij het begin dat ik iemand leer kennen, of het nu vriendschap gaat worden of nog anders, wat terughoudender ben qua informatie geven. Pas als ik iemand langer ken, en ik persoonlijke info wil meedelen met die persoon, zou ik al iets meer persoonlijks kunnen vertellen. Vertrouwen mag wel opgebouwd worden. De gelegenheid moet ook passen. Ik ben wel iemand die niet vlug heel persoonlijke info naar buiten breng. ...Heel herkenbaar. Ik ben steeds voorzichtiger geworden met het geven van persoonlijke informatie. Soms doen mensen net of ze goede bedoelingen met je hebben en dan blijkt achteraf dat dit niet het geval is.
Heel herkenbaar powerwoman, ik vraag me dat soms ook af. Ook ik ben niet zo open wat betreft het geven van persoonlijke informatie, maar het lijkt telkens wel dat mensen gewoon niet meer te vertrouwen zijn... Idd wat je zei soms doen mensen een lange tijd alsof ze goede bedoelingen met je hebben gewoon om wie je bent en ze je aardig vinden, maar dan blijkt er meestal dat ze een verborgen agenda hebben waarom ze je hebben geholpen.

Ik denk wel dat er mensen zijn die integer zijn en te vertrouwen zijn, maar de meerderheid van de mensen zijn dit niet. En natuurlijk lieg ik ook wel eens (een leugentje om bestwil) en ik denk ook niet dat er iemand is die NOOIT liegt. Maar het gaat idd om grotere dingen waarover gelogen wordt of anders voordoen dat ze eigenlijk zijn...
Ik zie het allemaal niet zo somber in gelukkig, ondanks seksueel misbruik in mijn vroege jeugd, een zeer dominante vader en een gewelddadige man 10 jaar lang. Gelukkig ontmoet ik nog heel vaak leuke, lieve, oprechte en eerlijke mensen. Ik laat me niet teleurstellen, ik neem mensen zoals ze zijn en ik word maar weinig teleurgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven