Ouders nemen geen verantwoording- zie het even niet zitten.

22-05-2020 12:46 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben een meid van 20 en woon sinds 2 jaar op mezelf. Lang verhaal kort: op straat gezet door moeders omdat ik haar relatie (20 jaar leeftijdverschil, man was 4 jaar ouder dan mijn vriend + aan de drugs etc) en haar bp stoornis niet kon accepteren.

Mijn vader heb ik al 10 jaar niet echt contact mee gehad sinds mijn ouders hun scheiding. Heb pas weer contact gekregen met hem toen ik op straat was gezet, uit wanhoop. Dat geef ik toe.

-

Nu is dus mijn probleem dat beiden ouders totaal geen verantwoording hebben tegenover mij. Ze zijn geloof ik tot ik 21 ben verplicht me te onderhouden en hier zie ik niks in terug. Ook niet wat betreft het meebetalen aan mijn opleiding/boeken etc.
Ik woon samen met mijn vriend en ga naar school. (mbo4 ICT). Mijn vriend werkt gewoon, maar het is moeilijk om onze hoofden boven water te houden. Ik zelf heb Stufi, maar ook dat is soms gewoon niet genoeg. Het leven is namelijk enorm duur.

Ik zit nu op dit moment vooral met de woede. Tegenover mijn ouders. Zij kiezen voor kinderen en komen er zo makkelijk mee weg? Nu is mijn vraag dus: wat kan ik doen? Mijn moeder werkt 0 uren en zit in de schulden. Mijn vader heeft een eigen bedrijf (beunen), heeft zijn vriendin uit Rusland kunnen halen en betaald volledig voor haar nederlandse studie. Ook is hij een luxe huis aan het bouwen voor hen. Kan ik hier bewijs van verzamelen en hiermee naar de rechter stappen? -Ook weer het ding dat ik daar totaal geen verstand van heb en ook zeker het geld (?) niet.

Mocht het uitmaken, ik heb verder geen volwassenen in mijn leven met wie ik hier serieus over kan praten. Dus ALLE advies, websites & linkjes zijn welkom.


-Venus
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
22-05-2020 12:59
Kun je niks mee. Tenzij je een rechtszaak wilt beginnen. Maar dan nog. Van een kale kip kun je niet plukken. Ik vind het een ook een vreemde houding van een 20 jarige die samenwoont.
vreemde houding?
Je bent 20 dus over minder dan een jaar ben je 21 en zijn je ouders niet meer financieel verantwoordelijk.
Ik zou dus op zoek gaan naar een meer permanente oplossing. Werken (en ja, dat kan best op zaterdag naast een fulltime studie) of minder uitgeven.
Overigens vind ik het helemaal niet gek om je eigen boontjes te doppen als je samenwoont met iemand die een baan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Je bent 20 en woont samen. Waarom zouden jouw ouders dan voor je moeten betalen?
Toen ik 20 was woonde ik ook samen en het is echt nooit in me opgekomen om mijn ouders of mijn vriend zijn ouders om financiële steun te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een rot situatie voor je maar niet onoverkomelijk. Dat klinkt misschien hard en zo bedoel ik het niet. Ik werd ook nooit financieel (of op ander vlak) door mijn ouders ondersteund. Woonde op mijn 18e zelfstandig omdat ik niet meer thuis kon wonen, mijn ouders maakten er ook een puinhoop van en dat ging te koste van mij en mijn broer.
Ik studeerde fulltime of liep fulltime stage (verpleging dus hard werken). Had twee baantjes ernaast (In totaal werkte ik meestal 15-20 uur per week) om alles te kunnen betalen.

Ik ervaar dat nu alleen maar als een voordeel. Ik weet dat ik mezelf goed kan redden, ook in mindere tijden. Het was voor mij heel leerzaam en ik hoop dat jij in staat bent om deze situatie in iets positiefs om te zetten.

De woede/verdriet die je voelt kan je misschien oplossen door hulp te zoeken om dat te verwerken.

Dus misschien helpt het je om naar de mogelijkheden te kijken. Waarom zou je niet kunnen werken naast een fulltime studie/opleiding? Is dat iets dat je zelf vindt dat niet kan of kan je het daadwerkelijk echt niet?
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nooit iets van mijn ouders gekregen. Sterker, ik heb ze regelmatig financieel geholpen.

Vanaf mijn 14e gewerkt naast school om zelf kleding, make up etc te kunnen kopen want kreeg geen zakgeld of kleedgeld. Op mijn 19e vaste baan en uit huis en gaan samenwonen. Gelukkig heb ik altijd kunnen werken voor mijn geld.

Ik begrijp je frustratie en woede. Of eigenlijk verdriet want dat heb ik ook gehad. Maar ik heb het ze nooit echt kwalijk genomen. Ze wisten en konden niet beter. Gelukkig heb ik vanaf jong mezelf kunnen redden en nu gaat het goed.

Toen mijn relatie op mijn 24e strandde hebben ze me wel opgevangen met onderdak, dat was wel waardevol.

Laat het los, als je dit gaat aanvechten volgt er meer verdriet en frustratie. Steek de energie in jezelf redden. Dat kan je!
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt de realisatie had ik nodig.
Alle reacties Link kopieren
Venusstargazer schreef:
22-05-2020 12:59
Ik kan helaas niet werken naast mijn studie omdat het full-time is en mijn stage begint binnenkort ook (40 p/w).
Blijft naast je stage je studie ook full time doorlopen?

Want dat is, vrees ik, óók een belangrijke les: een volwassen leven is gewoon pittig. Ik werk 40 uur per week, heb daarbij nog een uur of tien reistijd omdat ik drie dagen op locatie ben, voed in mijn eentje twee kinderen op en draai een huishouden. Daarnáást doe ik nog een paar uur vrijwilligerswerk per week omdat ik dat leuk en belangrijk vind. Dat is een heel normaal leven voor een volwassen persoon, niks om over te klagen. Op de manchet gerekend kom je dan uit op een uur of 70, 80 aan inspanning waar ik zeg maar 'niet onderuit kom'.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je dat nooit als voorbeeld hebt gehad omdat je ouders er een potje van maakten, het even slikken is dat daarna pas de eventuele pret begint. Maar dat is dus echt heel normaal. En ook best wel goed te doen. Zeker als je nog zo jong bent als jullie.
Venusstargazer schreef:
22-05-2020 13:04
vreemde houding?
Ja een vreemde houding. Je bent volwassen, woont op jezelf en zelfs samen. Dan onderhoud je jezelf lijkt me.

Dat ouders in principe onderhoudsplichtig zijn is vooral zodat jongeren bijvoorbeeld geen bijstand komen aanvragen. Dan zijn de ouders eerst aan bod. Maar verder is er niet echt een regel dat je ouders verplicht zijn je geld te geven als je volwassen bent. En als je ouders nu geld hadden... maar dat hebben ze niet zo te lezen. Ik zou zelf verwachten dat iemand van 20 voor zichzelf zorgt. Ik ging toen ook samenwonen en dat was het moment dat mijn ouders stopten met bijdragen. Dan regel je het samen met je partner. En ik heb echt hele fijne ouders. Maar volwassen is volwassen lijkt me.

Ik snap dat het kut is dat je een stel nare ouders hebt getroffen. Maar je energie hierin stoppen is een beetje zonde
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2020 12:55
Als je je vaders illegale praktijken verlinkt valt er niets meer bij hem te halen denk ik. Wellicht kun je hem beter dreigen dat je zijn illegale praktijken zal verlinken zodat hij jou zwijggeld gaat betalen.
:rofl:
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt heel zwaar! Bedenk je dat veel mensen van jouw leeftijd in dezelfde financiele situatie zitten ook al hebben ze wel (goed) contacg met hun ouders. En dat ze naast fulltime stage ook werken in de avonden en weekenden.
wiriehorn schreef:
22-05-2020 13:09
De woede/verdriet die je voelt kan je misschien oplossen door hulp te zoeken om dat te verwerken.
Eens. Je hebt geen gemakkelijke start gehad. Je beide ouders hebben je in feite laten bungelen. Dat kan best zijn sporen achterlaten. Heb je hier al eens hulp voor gezocht?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen geld meer van je ouders verwachten.

Neem een bijbaantje.
Kook zelf, geen kant en klare maaltijden, geen besteld eten.
Mijn haar is lang dus laat af en toe buurvrouw er stukje af knippen . Kapper is me te duur geworden.

Net mijn vakantiegeld gekregen.
Gelijk op mijn spaarrekening gezet.
MokThee schreef:
22-05-2020 13:13
Eens. Je hebt geen gemakkelijke start gehad. Je beide ouders hebben je in feite laten bungelen. Dat kan best zijn sporen achterlaten. Heb je hier al eens hulp voor gezocht?
En dit. Want kut is het wel. Je zou natuurlijk liever een paar lieve betrokken ouders hebben. Dat vertaald zich nu in boosheid omdat ze helemaal niks bijdragen, maar mogelijk gaat het eerder om het feit dat je lieve ouders mist.

En dat is kut en oneerlijk
Alle reacties Link kopieren
Stagevergoeding vragen, het zou fijn zijn als je wat krijgt.
Werken in het weekend - bijbaan zoeken dus.
Oppassen op kinderen in de avonduren en dan studeren en geen tv gaan kijken.
Alle vakanties werken, dat zijn er best veel als je nog op school zit. Dit geld sparen en spreiden over de andere maanden.
Niet op vakantie (is geld besparen)
Kijk verder naar je uitgaven waarop valt te besparen, dat zeker doen dan.

Geld vragen aan je ouders lijkt me niet heel zinvol, gezien hun eigen inkomsten. Vervelend voor je, maar het is niet anders helaas.
Venusstargazer schreef:
22-05-2020 12:59
tot nu toe heb ik al veel aan de reacties. Ik denk inderdaad dat ik er gewoon zo min mogelijk energie in moet gaan steken. De woede komt puur uit het feit dat alles nog zo vers is denk ik. Ik kan helaas niet werken naast mijn studie omdat het full-time is en mijn stage begint binnenkort ook (40 p/w). Bedankt iedereen! (doe het even zo want op elke reactie reageren is ook niet te doen). :)
Even voor de goede orde: ouders zijn zodra jij 21 bent niet verplicht om voor jou te betalen.

Dat goede ouders daar meestal anders mee om gaan is iets anders, maar juridisch heb je zodra je 21 bent geen poot meer op te staan en nu nog voor die korte periode te gaan procederen, terwijl moeder waarschijnlijk geen cent kan betalen en het vooral tot een hoop negativiteit kan leiden, dat zou ik niet doen.

Je kan ervoor kiezen om het jouw ouders enorm te verwijten, je kan ook besluiten om te accepteren dat zij kennelijk niet weten hoe het hoort en het te accepteren. Ik denk dat dat voor jou het beste is. Je kan namelijk niet jouw ouders veranderen, je kan wel veranderen hoe jij daarmee omgaat.

En naast een fulltime studie kun je gewoon werken. Dat is echt niets bijzonders. Ik heb ook gestudeerd zonder een cent te krijgen van mijn moeder (vader was al overleden) en mijn moeder had geld genoeg. Die vond alleen dat ik als volwassene mijn eigen boontjes moest doppen. En dat vond ik ook wel kut, met name ook omdat ik huisgenoten had die wel geld van hun ouders kregen en meer studiefinanciering omdat hun ouders weinig geld hadden, maar ik heb dat nadeel omgezet in een voordeel: ik heb geleerd om heel jong volledig zelfstandig te zijn en hard te werken indien nodig.
anoniem_382249 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 13:30
7.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
To, je Houding is helemaal niet vreemd, sterker nog vind ik het heel knap van je dat je het zelf red.

En dat je heel goed weet wat je wilt en wat je problematiek is m.b.t tot je ouders en hun onderhouds plichtigheid.

En ja volgens de wet zijn ze eigelijk verplicht tot je 21st te ondersteunen, maar zoals aangegeven hebben zij er voor gekozen. Omdat niet te doen kennelijk.

Je kunt het beste richten op je toekomst, en accepeteren dat je, je ouders niet kunt verranderen.

Heel veel Succes met alles!!!
Je komt er wel! :hug: :hug:
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
Als je voltijd studeert of stageloopt kun je daarnaast toch nog heel veel uur werken?

Ik studeer voltijd (ben in de praktijk zo'n 45 uur studie per week kwijt) en werk daarnaast 20 uur (ben in de praktijk ook meer uur daaraan kwijt). Daarnaast had ik 3,5 uur reistijd per dag toen de universiteiten nog open waren. Je moet dus heel strak plannen (elke dag vroeg op, elke avond door). Ook in het weekend.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
MokThee schreef:
22-05-2020 13:13
Je hebt geen gemakkelijke start gehad. Je beide ouders hebben je in feite laten bungelen.
Inderdaad, en dat is best rot in een maatschappij die steeds minder vangnetten heeft voor jonge mensen. Waarschijnlijk kom je verder door niet te lang bij de pakken neer te zitten en samen met je vriend een plan te maken hoe jullie nu en in de toekomst voldoende inkomen kunnen hebben.

Toch mag ook wel eens gezegd worden dat 50, 60 of 70 uur per week aan activiteit niet voor iedereen haalbaar is en best wat risico geeft op stress en burnout. Zeker als je al iets te verteren hebt gehad. Voor iemand van 25 is er de bijstand als vangnet, voor iemand van 20 met verantwoordelijke ouders zijn zij de backup als het even niet lukt.

Jij hebt nu geen backup doordat je ouders eigenlijk lapzwansen zijn.
Dat is behoorlijk naar. :there:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een bijbaantje zoeken, dat hebben de meeste studenten hoor ;-) Ook wanneer je een opleiding doet kan dat. Lesdagen zijn nooit van 08.00 tot 18.00
Toen ik 40 uur per week stage liep, werkte ik daarnaast 3 avonden en 1 dag in het weekend. Niet heel optimaal aangezien ik nog ruim 1,5 uur reistijd had per dag, maarja ik woonde op mezelf.
Neemt niet weg van het feit dat je in een kutsituatie zit.
Hey Venus, jouw ouders zijn inderdaad tot je 21e verplicht financieel voor je te zorgen, je zou dit kunnen afdwingen bij een rechter. Het heet "Voortgezette onderhoudsplicht" Hier vind je wellicht meer info https://www.ouders.nl/artikelen/onderho ... n-18-21-jr

in de praktijk, ook omdat je "al" 20 bent, zou ik me eerder focussen op zelfredzaamheid. Je gaat dat nodig hebben, niet alleen nu maar bij iedere financiele tegenslag (hoe klein ook) waarbij "normaal" ouders even bij kunnen en ook willen springen. Je staat er totaal alleen voor. En dat klinkt heel depressief maar nu je het weet kun je er naar handelen. Vetrouw er niet op dat een ander je zal helpen financieel en zorg voor je eigen (persoonlijke, losstaand van ieder andere inmenging) financiele achtervang. Dat kan met een euro per keer. Langzaam zal dat groeien :)

Naast dat het depressief klinkt is het ook ontzettend krachtig: straks kan helemaal niets en niemand je omver blazen. Zorg voor jezelf!

Sterkte en succes!
Th∅rdis schreef:
22-05-2020 13:16
En dit. Want kut is het wel. Je zou natuurlijk liever een paar lieve betrokken ouders hebben. Dat vertaald zich nu in boosheid omdat ze helemaal niks bijdragen, maar mogelijk gaat het eerder om het feit dat je lieve ouders mist.

En dat is kut en oneerlijk
en dit. helemaal niet gek om er eens met een professional over te praten, het kan je in je verdere leven erg helpen als je er vroeg mee aan het werk gaat!
oh en nog een aanvulling: je geeft aan geen volwassenen te hebben met wie je kunt praten. Wellicht projecteer ik maar het zou maar zo kunnen dat je weinig netwerk hebt. Iemand zei het al eerder: praat eens met een vertrouwenspersoon op je school. Wellicht heb je nog meer "vage kennissen" met wie je de band wel kan versterken. Probeer het eens uit, kijken of het bevalt. Je zal er praktisch vaak alleen voor staan maar als je mensen in je omgeving vindt voel je je er niet alleen in staan. Dat scheelt al de helft van de stress!
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter werkte naast 40 uur stage op de zaterdag en vrijdagavond in haar bijbaantje. Je bent jong, dus dat is te doen hoor. Probeer zo weinig mogelijk te lenen, dat moet je straks allemaal weer terug betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Aanvullende beurs of toelage aanvragen bij DUO
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet/mag je twee dingen gescheiden houden.

1. Je wil gewoon leuke, of in ieder geval normale ouders die je (in elke zin van het woord) helpen op weg naar volwassenheid. Die heb je niet, en dat is gewoon ontzettend kut en oneerlijk. Dat is iets waar je helaas niets anders aan kan doen dan ermee te leren dealen, maar misschien dat je daar hulp bij kan krijgen via een studiebegeleider of vertrouwenspersoon op jouw school. Schroom niet te vragen.

2. Jullie houden het hoofd moeilijk boven water. Probeer dit als apart probleem te zien, niet als symptoom van hoe je ouders zijn. Misschien kan je dan beter dingen in werking zetten om te kijken hoe jullie dat beter kunnen krijgen. En het is maar tijdelijk. Jullie klinken als twee jonge mensen die goed bezig zijn, dus dat komt wel, maar tot die tijd eigenlijk heel simpel:
- kijk waar je minder kan uitgeven (abbo's, eten, kleding, huur)
- kijk of je op een andere manier inkomsten kan genereren.

Je doet een ICT opleiding.. misschien kan je in die richting wat bij klussen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven