Ouders nemen geen verantwoording- zie het even niet zitten.

22-05-2020 12:46 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben een meid van 20 en woon sinds 2 jaar op mezelf. Lang verhaal kort: op straat gezet door moeders omdat ik haar relatie (20 jaar leeftijdverschil, man was 4 jaar ouder dan mijn vriend + aan de drugs etc) en haar bp stoornis niet kon accepteren.

Mijn vader heb ik al 10 jaar niet echt contact mee gehad sinds mijn ouders hun scheiding. Heb pas weer contact gekregen met hem toen ik op straat was gezet, uit wanhoop. Dat geef ik toe.

-

Nu is dus mijn probleem dat beiden ouders totaal geen verantwoording hebben tegenover mij. Ze zijn geloof ik tot ik 21 ben verplicht me te onderhouden en hier zie ik niks in terug. Ook niet wat betreft het meebetalen aan mijn opleiding/boeken etc.
Ik woon samen met mijn vriend en ga naar school. (mbo4 ICT). Mijn vriend werkt gewoon, maar het is moeilijk om onze hoofden boven water te houden. Ik zelf heb Stufi, maar ook dat is soms gewoon niet genoeg. Het leven is namelijk enorm duur.

Ik zit nu op dit moment vooral met de woede. Tegenover mijn ouders. Zij kiezen voor kinderen en komen er zo makkelijk mee weg? Nu is mijn vraag dus: wat kan ik doen? Mijn moeder werkt 0 uren en zit in de schulden. Mijn vader heeft een eigen bedrijf (beunen), heeft zijn vriendin uit Rusland kunnen halen en betaald volledig voor haar nederlandse studie. Ook is hij een luxe huis aan het bouwen voor hen. Kan ik hier bewijs van verzamelen en hiermee naar de rechter stappen? -Ook weer het ding dat ik daar totaal geen verstand van heb en ook zeker het geld (?) niet.

Mocht het uitmaken, ik heb verder geen volwassenen in mijn leven met wie ik hier serieus over kan praten. Dus ALLE advies, websites & linkjes zijn welkom.


-Venus
Alle reacties Link kopieren
Venusstargazer schreef:
22-05-2020 12:59
tot nu toe heb ik al veel aan de reacties. Ik denk inderdaad dat ik er gewoon zo min mogelijk energie in moet gaan steken. De woede komt puur uit het feit dat alles nog zo vers is denk ik. Ik kan helaas niet werken naast mijn studie omdat het full-time is en mijn stage begint binnenkort ook (40 p/w). Bedankt iedereen! (doe het even zo want op elke reactie reageren is ook niet te doen). :)
Een studie is een goede reden om geld te lenen.
(ik neem aan dat u niet geld leent om op ski-vakantie te gaan).

Als u het redt met de studiefinanciering, kunt u beter uw opleiding snel afmaken dan erbij te gaan werken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Bedenk ook: dit gaat voorbij. Straks, als je klaar bent met je studie, ga je werken en een normaal inkomen hebben. Dan is deze nare situatie volledig verleden tijd en kan je trots op jezelf zijn dat je het helemaal zelf gedaan hebt.

Heb je op school geen vertrouwenspersonen waarmee je kan praten? Of kunnen ze misschien minder inschrijvingsgeld vragen vanwege je situatie? Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Vlaanderen krijg je korting eens je onder een bepaalde inkomensgrens valt. Je moet er wel zelf achteraan.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
22-05-2020 13:25
Als je voltijd studeert of stageloopt kun je daarnaast toch nog heel veel uur werken?

Ik studeer voltijd (ben in de praktijk zo'n 45 uur studie per week kwijt) en werk daarnaast 20 uur (ben in de praktijk ook meer uur daaraan kwijt). Daarnaast had ik 3,5 uur reistijd per dag toen de universiteiten nog open waren. Je moet dus heel strak plannen (elke dag vroeg op, elke avond door). Ook in het weekend.
Ik denk dat niet iedereen dit voor elkaar krijgt, en ik vind ook niet normaal om zoiets van een student te verwachten.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
22-05-2020 14:30
Ik denk dat niet iedereen dit voor elkaar krijgt, en ik vind ook niet normaal om zoiets van een student te verwachten.
Zolang je fysiek niets mankeert is het prima haalbaar. Een volwassene heeft 8 uur slaap per nacht nodig, laten we het ruim nemen en zeggen dat voor een gezonde balans 12 uur genomen moet worden (dus inclusief douchen, eten, ontspannen zodat je niet helemaal hyperdepiep in je bed gaat) dan houd je er 12 per dag over. Dat is 84 per week. Als je dat alleen vult met werk en studie kent je leven weinig franje natuurlijk, daar ben ik het mee eens. Maar dat soort situaties zijn doorgaans tijdelijk omdat het je leven verbetert en (dus) verandert. Als je met je pootjes omhoog gaat liggen dan liggen schulden op de loer en die verslechteren je leven waardoor je in een steeds uitzichtlozere situatie terechtkomt. Tanden op elkaar en gaan dus als je de rekeningen niet kunt betalen en geen manier hebt om te bezuinigen.
Als je nu in mbo4 zit, dan ben je toch bijna klaar? Zomervakantie begint over een paar weken, dan kun je Ruim 6 weken (meer dan ) fulltime werken om een buffer op te bouwen voor je stageperiode . En die duurt toch 4, hooguit 6 maanden?
Daarna heb je je diploma kun je een baan zoeken.
Uiteindelijk hoef je dus nog maar een paar maanden te overbruggen
anoniem_397987 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 17:33
1.42% gewijzigd
Je zou recht moeten hebben op aanvullende beurs, als je ouders niet mee betalen. Maar dan moet je of aantonen dat ze niet genoeg verdienen of dat er geen/weinig contact is.
Je kunt geloof ik afstand van je ouders nemen en zo in een andere regeling bij duo terechtkomen, daar zou ik naar vragen.
Ik heb zelf ook in die positie gezeten en ben maar gewoon heel veel gaan werken. Ik heb ervoor gekozen om het gewoon zo te laten want afstand doen vond ik te drastisch.
Bedenk je dat dit waarschijnlijk mensen zijn die altijd steun en geld nodig gaan hebben en dat ze ook een dagje ouder worden.
Je klinkt alsof je het wel redt, en als je nu afziet van geld hebben ze straks ook geen poot meer om op te staan als jij er goed bij zit en zij niet.
Ik heb er persoonlijk nu veel aan dat ik voor mijn ouders niet meer in die put van ellende meegezogen hoef te worden 'omdat ze zoveel voor me gedaan hebben'.
Dus zie het op de langere termijn. Dit klinken als mensen die weer komen als er wat te halen valt en dan is het heel moeilijk om er niet weer in gezogen te worden. Niet alleen financieel maar ook alle drama
Onthou dan hoe je je nu voelt en onthou waar je zo hard voor gewerkt hebt.
Ik doe wel dingen voor mijn ouders hoor, maar vooral mijn vader is een rupsje nooit genoeg en ik kan zonder enig schuldgevoel gewoon mijn eigen grenzen aangeven.
Die vrijheid is onbetaalbaar.
haarklover schreef:
22-05-2020 14:30
Ik denk dat niet iedereen dit voor elkaar krijgt, en ik vind ook niet normaal om zoiets van een student te verwachten.
Toch is dit wel hoe de meesten het doen. Of ze nou wel of niet een bijdrage van thuis krijgen. Er is natuurlijk een verschil of je werkt om in je levensonderhoud te voorzien of dat je er de wintersport mee betaalt, maar het aantal uren werk/studeren is heel gangbaar.
Hi! Ik begrijp je heel goed, ik heb in een soort gelijke situatie gezeten. Maar mjin advies: ga werken naast je studie! Ik liep ook 40h stage en werkte in de avonduren en weekenden 30 uur er naast. Heel zwaar maar een opleiding is maar tijdelijk! En als je dan straks aan de andere kant staat kan je ook echt trots zijn op jezelf. IPV geld aannemen van mensen waar je totaal niet op zit te wachten. Als je geld aanneemt kunnen ze ook dingen van jou terugverwachten, is dat wat je wilt?
Toen ik net ging werken vergat ik steeds vakantie op te nemen. Ik was helemaal niet gewend aan vrij, vond het al heel wat de weekenden niks meer te hoeven en de verplichte sluitingen tussen kerst en oud en nieuw enzo.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt als je geen of weinig aanvullende beurs krijgt en je ouders willen niet bijbetalen bij DUO de volledige aanvullende beurs krijgen. Zit volgens mij wel een hele procedure aan vast maar als zij weigeren mee te betalen en je kunt dat aantonen dan kan je eventueel dus de volledige aanvullende beurs krijgen met terugwerkende kracht.
Alle reacties Link kopieren
Is iedereen voor het gemak vergeten dat banen op dit moment niet voor het oprapen liggen? :wtf:

Menig scholier of student moet het nu doen zonder inkomen, omdat een heleboel werk op dit moment niet gedaan hoeft te worden. Geen bardiensten, geen terrassen, geen schoonmaak, geen evenementen. Even ergens tomaten plukken voor 2/3 uur per avond is vaak geen optie.

Misschien dat de zomervakantie meer mogelijkheden gaat brengen TO. Misschien iets van ploegendienst in een fabriek. Dan krijg je vaak ook onregelmatigheidstoeslag.

Mocht je hierna HBO willen doen, dan zou je dat bv deeltijd of duaal kunnen doen. Dan verdien je al geld tijdens de studie.
Alle reacties Link kopieren
Rot dat je zo’n thuissituatie hebt maar ik ben het met de andere reacties eens: zorg voor jezelf. Dit is volwassen worden!

Ook als je wel een goede band met je ouders zou hebben was financiële steun niet vanzelfsprekend geweest, je zegt zelf dat er weinig te halen valt.

Dus ga in de zomervakantie werken, zoek een weekendbaantje en zorg dat je snel klaar bent met school zodat je een mooi even op kan bouwen zonder energie te steken in boosheid en verwijten.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Waarom je nog geld van je ouders wil vind ik vreemd. Omdat het in de wet zo staat hoef je het nog niet op te gaan eisen. Ze hebben het niet of willen het je niet geven. Laat dat los. Ga lekker werken. 40 uur stage is ook maar een jaar. Je bent 20 en woont samen!! Ga je toch geen hand op houden.. Ik zou even stoppen met je rechten uit te gaan zoeken en lekker gaan werken. Zet je studie om in deeltijd of leen wat bij. Het leven is niet altijd eerlijk en niemand heeft dat ook beloofd.
dansenindewind schreef:
22-05-2020 17:31
Is iedereen voor het gemak vergeten dat banen op dit moment niet voor het oprapen liggen? :wtf:

Menig scholier of student moet het nu doen zonder inkomen, omdat een heleboel werk op dit moment niet gedaan hoeft te worden. Geen bardiensten, geen terrassen, geen schoonmaak, geen evenementen. Even ergens tomaten plukken voor 2/3 uur per avond is vaak geen optie.

Misschien dat de zomervakantie meer mogelijkheden gaat brengen TO. Misschien iets van ploegendienst in een fabriek. Dan krijg je vaak ook onregelmatigheidstoeslag.

Mocht je hierna HBO willen doen, dan zou je dat bv deeltijd of duaal kunnen doen. Dan verdien je al geld tijdens de studie.
Ik kreeg niet de indruk dat deze vraag Coronagerelateerd was. Ik lees niets over een baan die nu opgeschort is vanwege Corona.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel raar dat mensen keihard in een oordelende modus schieten en roepen dat TO niet moet zeuren maar gewoon moet gaan werken. 'want dat is normaal'. Dan heb ik nieuws voor jullie: TO's situatie is niet normaal, ze heeft recht op geld dus het is volkomen normaal als ze haar recht wil gaan halen, en het is niet duidelijk of TO op dit moment wel zou kunnen werken. Zijn talloze redenen mogelijk waarom TO misschien niet zou kunnen werken, misschien kan ze het ook wel maar dat maakt helemaal niet uit als ze wil uitzoeken hoe ze kan krijgen waar ze recht op heeft. Om bij voorbaat te zeggen 'het leven is niet eerlijk/de meeste mensen van jouw leeftijd moeten werken/etc dus probeer het niet maar eens' is echt onvoorstelbaar. TO vraagt niet hoe ze de belastingdienst moet oplichten of zo, TO vraagt naar haar rechten.
Ok dan gaat ze een zaak aanspannen tegen haar ouders en dan is ze 1 jaar gered (als ze het wint) en dan? Vind tot 21 bezopen. Maar omdat het in de wet staat, mag ze het proberen. Ik geef haar weinig kans... Dat probeert iedereen haar duidelijk te maken. Natuurlijk zou het fijn zijn als ze meebetalen. Maar dat doen ze niet. Haar vriend werkt gewoon, leen geld van hem als hij niet voor je wil betalen. Rechtzaken zijn ook niet gratis he.
Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt maar ik was jonger.
Ik heb uiteindelijk mijn studie betaald door een fonds aan te schrijven naar de gemeente. Dat fonds was voor onder andere dakloze jongeren.
Wellicht bestaat dit nog.
Jouw ouders Zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk. Maar ja: op die leeftijd kun je daar weinig mee.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
beingandnothingness schreef:
22-05-2020 18:54
Ik vind het echt heel raar dat mensen keihard in een oordelende modus schieten en roepen dat TO niet moet zeuren maar gewoon moet gaan werken. 'want dat is normaal'. Dan heb ik nieuws voor jullie: TO's situatie is niet normaal, ze heeft recht op geld dus het is volkomen normaal als ze haar recht wil gaan halen, en het is niet duidelijk of TO op dit moment wel zou kunnen werken. Zijn talloze redenen mogelijk waarom TO misschien niet zou kunnen werken, misschien kan ze het ook wel maar dat maakt helemaal niet uit als ze wil uitzoeken hoe ze kan krijgen waar ze recht op heeft. Om bij voorbaat te zeggen 'het leven is niet eerlijk/de meeste mensen van jouw leeftijd moeten werken/etc dus probeer het niet maar eens' is echt onvoorstelbaar. TO vraagt niet hoe ze de belastingdienst moet oplichten of zo, TO vraagt naar haar rechten.

De adviezen gaan niet sec om de rechten van TO. Het gaat ook, misschien zelfs wel voornamelijk, om een stukje realisme. TO is 20, dit soort procedures kosten tijd. Tegen de tijd dat je eruit bent is het te laat. Maar stel dat je door één of ander magisch toeval alsnog binnen de tijd bent, dan is er domweg niets te halen. TO´s moeder heeft schulden, iemand met nul euro kun je niet honderd euro laten betalen. Als dat tot de mogelijkheden behoorde had er niemand meer schulden, die betaalde je dan gewoon van het geld dat ´opeens´ verscheen toen iemand aanklopte om het van je op te eisen.

Daarnaast schetst het verhaal van TO een beeld van een jonge vrouw die geheel buiten haar schuld op is gegroeid in een situatie waarin ze een aantal belangrijke stappen niet heeft gezet omdat haar de begeleiding daarbij ontbrak. Mijn kinderen groeien op in een liefdevol huis waar gelukkig geen sprake is van schulden of nieuwe partners die voorrang krijgen. Dat geeft hen de voorsprong dat ze exact de dingen die veel mensen TO hier mee proberen te geven gaandeweg al op een rustige manier te horen krijgen vóór dat ze in een situatie terecht komen waarin ze financieel voor zichzelf moeten zien te zorgen.

Toevallig had ik afgelopen week een gesprek met mijn oudste zoon, een paar jaar jonger dan TO, een gesprek over hoe ik tijdens mijn studie tot diep in de nacht in de bediening werkte bij een chic restaurant en dan voor dag en dauw weer opstond om bij een concertzaal met een hogedrukspuit herentoiletten schoon te spuiten. ´s Middags werkte ik dan in een ijssalon en op zaterdag dook ik met een deel van wat ik had verdiend nog even de kroeg in. Zondag studeren en maandag weer in de collegebanken. Dat heeft niet met zeuren te maken. Dat soort tijden bouwt karakter. Het leert je dat arbeid loont, dat je never ever ooit één seconde op iemand neer mag kijken die eerlijk zijn boterham verdient en dat je de controle kunt pakken over je eigen leven.

Voor mij, en ik gok voor een groot aantal van de andere mensen die gelijkaardige adviezen schreven voor TO, zijn de adviezen niet bij de pakken neer te gaan zitten maar zelf de verantwoordelijkheid te nemen liefdevol bedoelde steuntjes in de rug in de vorm van een realistische routebeschrijving van A naar B. Met het aanwakkeren van zelfmedelijden over een situatie die niets te bieden had, heeft of zal hebben of luchtfietserij over totaal hypothetische `rechten` komt niemand ooit bij B. Er is voor TO, hoe verdrietig en onrechtvaardig dat ook is, maar één weg van A naar B en die loopt dwars door de zure appel heen. Wel zo sympathiek om dat gewoon zonder omhaal te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
22-05-2020 14:30
Ik denk dat niet iedereen dit voor elkaar krijgt, en ik vind ook niet normaal om zoiets van een student te verwachten.
Kom op zeg, dit is hoe de meeste studenten het doen!
Je wil toch ook niet enorme bedragen gaan lenen en de rest van je leven afbetalen?
Ik werkte ook gewoon naast mijn voltijdsstudie en voltijdsstage 2 avonden en de zaterdag als bijbaantje. Soms nog wel meer.
Alle reacties Link kopieren
Super kut TO :hug:

Heel veel studenten hebben een studielening, dit is niet gek. Als je niet extra kan werken kan je een lening aanvragen :)
Alle reacties Link kopieren
Wat is het toch fijn dat er zoveel hardwerkende, stressbestendige mensen op dit forum zitten, en nog fijner dat ze dit allemaal even komen vertellen. Dan kan TO tenminste bijdragen aan hun superieure gevoel. Hulde!

TO:
Ik denk dat je eerste stap is om bij het juridisch loket langs te gaan en te vragen of er mogelijkheden zijn iets bij je ouders af te dwingen. Waarschijnlijk wordt het heel lastig, maar je weet nooit. https://www.juridischloket.nl/

Praat met DUO wat de mogelijkheden zijn om afstand te doen van je ouders. Het is in jouw situatie helemaal niet gek om bij te lenen en misschien is er op die manier wat meer ruimte.
https://duo.nl/particulier/aanvullende- ... ouders.jsp

Ga met iemand praten bij je opleiding. Er zijn vast mogelijkheden om studieverlenging te krijgen, je opleiding om te zetten naar deeltijd, of een stageplek te vinden waar je een vergoeding krijgt.

Als je al een stageplek hebt, vraag daar ook eens na wat er mogelijk is qua stagevergoeding. Wie weet, misschien staan ze er wel voor open.

Als deze coronatoestand weer voorbij is, zou ik je toch aanraden om te kijken of je werk kunt vinden. Liefst iets met weinig mentale inspanning, dan hou je ruimte over in je hoofd.

Ten slotte: heb je al eens geprobeerd open met je vader te praten? Excuses als dat al voorbij is gekomen en het nutteloos is, maar misschien voelt de man zich enorm schuldig, of wil hij graag de band met je herstellen. Je weet nooit.

Ik wens je veel succes. Je hebt tot nu toe een rottige hand kaarten gekregen en je verdient beter. En een beetje compassie.
beingandnothingness schreef:
22-05-2020 18:54
Ik vind het echt heel raar dat mensen keihard in een oordelende modus schieten en roepen dat TO niet moet zeuren maar gewoon moet gaan werken. 'want dat is normaal'. Dan heb ik nieuws voor jullie: TO's situatie is niet normaal, ze heeft recht op geld dus het is volkomen normaal als ze haar recht wil gaan halen, en het is niet duidelijk of TO op dit moment wel zou kunnen werken.

Ze heeft geen recht op geld, haar ouders zijn onderhoudsplichtig. Hier thuis voorzien wij in het onderhoud van onze studerende kinderen zonder hen geld te geven. Onderdak, een warme douche, dagelijks goed eten, schone kleren in de kast, een laptop met internet. Als zij besluiten uit huis te gaan, worden onze kosten niet veel lager dus dan krijgen ze geen geld van ons. Simpelweg omdat we dat niet kunnen betalen

Zijn talloze redenen mogelijk waarom TO misschien niet zou kunnen werken, misschien kan ze het ook wel maar dat maakt helemaal niet uit als ze wil uitzoeken hoe ze kan krijgen waar ze recht op heeft. Om bij voorbaat te zeggen 'het leven is niet eerlijk/de meeste mensen van jouw leeftijd moeten werken/etc dus probeer het niet maar eens' is echt onvoorstelbaar. TO vraagt niet hoe ze de belastingdienst moet oplichten of zo, TO vraagt naar haar rechten.

En een van die rechten is zelf werken voor je geld.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 07:38
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt gewoon werken naast je stage. Avonden en weekenden. Is niet bijzonder tijdens je studietijd :)

De manier waarop is niet leuk, maar op zich vind ik 20 een prima leeftijd om jezelf te bedruipen. Je bent volwassen.
Ik kreeg het ook niet, maar ik leefde goedkoop en had een bijbaantje in de schoonmaak. Het verdient goed en dan heb je naar verhouding minder uren nodig. In een winkel verdien je de helft.

Ik werkte ook meer dan 40 uur. Verder opletten in de supermarkt en studenten korting gebruiken. Bijvoorbeeld grote verpakkingen kopen helpt al.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven