Pak jij gigantisch uit met Kerst

23-11-2025 21:09 126 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
Absoluut! Hoogtepunt van het jaar!
De gezelligheid, het samenzijn en bijzondere gerechten. En natuurlijk beleef je dat niet in een kapotte spijkerbroek en een bord boerenkool. Ik en mijn hele omgeving zijn een wandelende kerstreclame. :cheer:
evelien2010 wijzigde dit bericht op 24-11-2025 00:07
Reden: .
1.67% gewijzigd
Met n gevoel van heimwee naar de Kerst van vroeger denk ik daar aan terug.

Met man later in de horeca dus altijd werken met Kerst.

En nu Kerst avond fijn met z.n tween .
Sinds drie jaar is eerste Kerstdag n soort van reunie met familie van man.waar alles bij is exen en ouders schoonouders noem maar op.
Bij elkaar ongeveer 30 personen.iedereen geeft van te voren wat hij of zij te eten mee neemt.Ook zijn we deze dag goed gekleed.
We beginnen zo rond drie uur.met koffie eventueel nog spelletjes .het eten wordt klaargezet.iedereen kan dan pakken wat ze willen.het is in n gebouwtje dat afgehuurd wordt .
Ook nog twee kleine kinderen en twee honden. Om mn uur of 8 is alles opgeruimd en gaan we naar huis.
Ouders schoonouders kinderen hebben elkaar gezien .niemand heeft de volgende dag nog n verplicht bezoek .
In ons geval betekent het de tweede dag rustig met z.n tween in huis. Met lekker eten .
En makkelpakkie. aan .
Het is niet helemaal mijn keuze van Kerst vieren maar best gezellig .
Mijn familie is zo klein geworden jammer genoeg 🥲dat ik die in de week tussen Kerst en oud en nieuw opzoek gewoon voor n kop koffie.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Vroeger, toen ik nog een gezin had, wel. Ik nodigde de familie uit, heel het huis was versierd en ik stond de hele dag in de keuken.
Nu heb ik me vrijwillig aangeboden om te werken (zorg).
Kerstboom, kerstdorp en een van de dagen op bezoek bij familie. Dan zijn we daar met 12 mensen en eten iets uitgebreider dan anders, maar nog steeds vrij normaal.
Ik ken niemand die kerst viert alsof hij in een kerstfilm of reclame woont.
Pakken wij uit met de kerst?

Qua versiering wel. Mijn vriend is een extreem Kerstmannetje. Ik doe de boom bomvol is die) hij de rest (alle guirlandes, kaarsen, ornamenten, kerstmannetjes, Engels ijsberen, rendieren ed. Ook moet ik daags na Sinniklaas met hem naar het tuincentrum waar hij de kerststukjes wil uitzoeken

Qua eten niet. Mijn schoonzusje komt en is type 'lussiknie' (is 52). Vriend kwam met het stupide idee om dan maar Nasi Goreng met sate te eten. Maar daar ben ik voor gaan liggen.

Ik heb nu een voorgerechtje (meer een grote plank met allemaal kleine dingetjes in het midden van de tafel). Een hoofdgerecht, kipballotine met parmaham en abrikoos en wat groene asperges erbij. Toetje ben ik nog niet uit. Maar alles beter dan Nasi met sate. Dat eten we normaal al genoeg.

Tweede kerstdag zijn we met zijn tweetjes. Beetje traditie. De hele lag lui films bingewatchen en 's avonds met zijn tweetjes kaasfonduen.
Ik doe niets. Geen boom of versiering, geen speciale maaltijd, geen nieuwe kleding, geen kerstkaarten.

Als het weer meezit, maak ik een strandwandeling. En eventueel kijk ik ‘Bad santa’.

Er zijn allerlei redenen dat ik niet meedoe, maar de voornaamste is dat ik me benauwd en opgesloten voel als ik dat wel doe.
Kerst vind ik gezellig. We komen bij elkaar, en na koffie en lekker eten gaan we weer huiswaarts. Langer hoeft van mij niet. We kleden ons netjes, maar kopen geen nieuwe kleding. En qua eten is het wat uitgebreider dan anders, maar niet overdadig. Geen cadeautjes ook. Helemaal prima.

We doen het eerlijk om de beurt. En als het bij mij is vind ik het wel druk. Maar na zo'n jaar duurt het weer een paar jaar voor het bij mij is.

Ik wil wel een lans breken voor de mensen bij wie het echt elk jaar is. Vaak is het een gewoonte. Maar dit kan erg stresserig zijn voor diegene bij wie het altijd is. En daar wordt lang niet altijd bij stil gestaan en dat vind ik jammer. Voor anderen is het makkelijk, maar het is niet fijn dat het altijd bij dezelfden is en dat zij het werk er van hebben. Tenzij men dat graag wil. Dit zie ik helaas veel te vaak in mijn omgeving.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Nee daar heb ik niets mee.

Heb me opgegeven om te werken. Ik probeer tijdig boodschappen te doen voor de maand december zodat ik geen enkele winkel in hoef rond die tijd.

Ga wel naar familie als ik niet hoef te werken, maar dat is gewoon samen wat soep en broodjes eten/ieder maakt iets klaar.
Het lijkt me wel leuk om een tijdschrift te lezen over de nietsdoeners. Met mooie foto’s van stamppot andijvie en de volle wasmand.
Nog niet alles gelezen maar hier is het elk jaar anders. Het ene jaar pak ik uit en versier ik de hele beneden verdieping en het jaar daarop staat er alleen een boom. Nog geen plannen voor kerst.

Ik had vorig jaar veel lekkers besteld bij Crisp wat het mij dus lekker makkelijk maakte. Ik had o.a. een vegetarische Beef Wellington en die was erg lekker.
Het ene jaar met zijn tweeën maar ook weleens met meer dan tien personen gevierd. Het ene jaar in joggingbroek en het jaar daarop misschien wel opgetuigd en volop in de make up, net waar we zin in hebben.

Ik koop wel vrijwel elk jaar één of twee nieuwe dingetjes voor in de boom en omdat het een aanvulling is kan het mij ook niet echt schelen dat het dan iets duurder is dan gewoonlijk. Ik heb voor dit jaar wel zin om te borrelen en ondertussen '30 Seconds' te spelen. Eens zien wie daar zin en tijd voor heeft.

Wat ik de laatste jaren wel doe is een boodschappen krat vullen en naar de voedselbank brengen. Wat mij betreft een traditie om vol te houden.

Julie kerst klinkt vooral erg ongedwongen en gezellig Rabarbara.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Er is een kerstboom en een standaard kerstmenu. Verder zorg ik dat ik het vooral zelf gezellig heb, want ik herinner me de stress van mijn moeder van vroeger nog om het 'gezellig' proberen te maken.
Wij gaan naar familie toe dus geen gedoe hier in huis. Wel een kerstboom maar verder niet. Ik vind de dagen tussen kerst en oud en nieuw eigenlijk het fijnst want lekker met man thuis en rustig aan doen.
Vroeger was kerst altijd bij mijn ouders. Toen de koppel groter en groter werd door kleinkinderen verhuisde het naar mijn huis omdat ik het ruimste woon.

Gebruikelijk altijd een diner. Niet extreem luxe maar gewoon lekker. Iedereen zorgde voor iets een daarmee vond iedereen het normaal dat het bij mij was. Wat de rest helaas niet zo door had was de hoeveelheid werk die erin gaat zitten als je met zestien man/vrouw/kind aan tafel wil eten. Zowel vooraf als na afloop.

Inmiddels zijn de kinderen uitgevlogen en nu vier ik kerst met mijn kinderen. Eenvoudig diner met wat extra dingen. Tweede dag, iets van pasta, met voor-en nagerecht.

Er komt een boom en nog wat andere versieringen. Niet overdreven.

Geen Allerhandekerst hier dus.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Wat ik vooral niet wil is dat mijn kinderen zich verplicht voelen om één van de kerstdagen hier te zijn. Jaren elke eerste kerstdag bij schoonouders doorgebracht en hoeveel dat vaak echt gezellig was ging mij dat verplichte echt gruwelijk de keel uit hangen. De keer dat ik er een kerst niet aan meedeed waren ze echt ontzettend teleurgesteld en dat voelde echt naar en dat wil ik dus vooral niet voor mijn kinderen.
Ze mogen wegblijven en langskomen alles is echt prima.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Joppie schreef:
24-11-2025 08:24
Wat ik vooral niet wil is dat mijn kinderen zich verplicht voelen om één van de kerstdagen hier te zijn. Jaren elke eerste kerstdag bij schoonouders doorgebracht en hoeveel dat vaak echt gezellig was ging mij dat verplichte echt gruwelijk de keel uit hangen. De keer dat ik er een kerst niet aan meedeed waren ze echt ontzettend teleurgesteld en dat voelde echt naar en dat wil ik dus vooral niet voor mijn kinderen.

Dit is zo belangrijk inderdaad. Bij ons had het ook altijd een ietwat gedwongen karakter.

En daardoor ook altijd irritaties.
Ik vind kerst de meest deprimerende tijd van het jaar. Ik doe er zo min mogelijk aan.
Kinderen komen eten, dat vind ik wel gezellig.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Joppie schreef:
24-11-2025 08:24
Dat zei mijn moeder ook altijd en ik denk ook dat ze dat toen ook echt meende en zo voelde. Maar naarmate ze ouder wordt, halverwege de 80 inmiddels, merk ik dat kerst steeds belangrijker is geworden. Ik zou best wel eens op vakantie willen gaan, maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen, ze zou zo teleurgesteld zijn.
AnnaNiem schreef:
24-11-2025 08:36
Dat zei mijn moeder ook altijd en ik denk ook dat ze dat toen ook echt meende en zo voelde. Maar naarmate ze ouder wordt, halverwege de 80 inmiddels, merk ik dat kerst steeds belangrijker is geworden. Ik zou best wel eens op vakantie willen gaan, maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen, ze zou zo teleurgesteld zijn.

Oh ja, dat ook. Mijn moeder had een vreselijke hekel aan hoe het vroeger moest bij haar schoonmoeder. Nu ze zelf die leeftijd heeft, wil ze ongeveer hetzelfde. Begint in oktober al over Kerst, vertelt begin november al dat ze nog door niemand is uitgenodigd. Mijn antwoord dat ze zelf ook iemand kan uitnodigen viel niet echt in goede aarde. 🤔
Kerstboom en kerstversiering binnen, kerstmuziek aan en gourmetten op de twee kerstdagen met de (schoon) families. Natuurlijk kijk ik ook naar nieuwe leuke kleding voor die dagen voor mij en de kinderen. In januari gaat de kerstboom weg en dan is het zó kaal en ongezellig in 1x. :cry:
Nee, al verschillende jaren pak ik niet meer uit met kerst. Ja een etentje bij (schoon) familie(bij de een een 3 gangen menu en bij de ander gourmetten), leuk setje kleding, een kerstfilm kijken, maar dat was het dan ook wel. Kerst avond doen partner en ik elkaar 2 cadeaus geven. Ik moet dit jaar ook nachtdiensten werken met kerst. Dus ik slaap vooral ook veel overdag. Partner geeft ook niets om kerst dus die vindt het heerlijk om overdag dan even tijd te hebben om te gamen als ik slaap.

Oh en onze boom staat inmiddels wel al, die heeft verschillende ornamenten er in hangen. Een mengelmoesje van vanalles wat.
sunnyflower wijzigde dit bericht op 24-11-2025 09:10
Reden: .
11.27% gewijzigd
Of het echt gigantisch uitpakken is weet ik niet maar we besteden er wel aandacht aan. Niet met elk jaar nieuwe kleding of andere kerstdecoratie (juist de herkenning van de vertrouwde kerstdecoratie is zo leuk) en dekken de tafel mooi voor het ontbijt. We hebben ook altijd wel speciale kerstige lekkernijen maar dat zijn wel gewoon gekochte dingen zoals ijsmannetjes en chocolade hulstblaadjes. Ik maak geen hele ingewikkelde culinaire gerechten maar vind het wel leuk om wat klassiekers te maken die feestelijk zijn en die we verder eigenlijk gedurende het jaar niet eten zoals garnalencocktail en bospaddenstoelensoep. Kerstavond All you need is love kerstspecial kijken.
BuzzieBee schreef:
24-11-2025 07:28
Pakken wij uit met de kerst?

Qua versiering wel. Mijn vriend is een extreem Kerstmannetje. Ik doe de boom bomvol is die) hij de rest (alle guirlandes, kaarsen, ornamenten, kerstmannetjes, Engels ijsberen, rendieren ed. Ook moet ik daags na Sinniklaas met hem naar het tuincentrum waar hij de kerststukjes wil uitzoeken

Qua eten niet. Mijn schoonzusje komt en is type 'lussiknie' (is 52). Vriend kwam met het stupide idee om dan maar Nasi Goreng met sate te eten. Maar daar ben ik voor gaan liggen.

Ik heb nu een voorgerechtje (meer een grote plank met allemaal kleine dingetjes in het midden van de tafel). Een hoofdgerecht, kipballotine met parmaham en abrikoos en wat groene asperges erbij. Toetje ben ik nog niet uit. Maar alles beter dan Nasi met sate. Dat eten we normaal al genoeg.

Tweede kerstdag zijn we met zijn tweetjes. Beetje traditie. De hele lag lui films bingewatchen en 's avonds met zijn tweetjes kaasfonduen.
Waarom zo denigrerend? Ze doet het vast niet expres. Ik vind dat men eens moet ophouden om denigrerend over mensen te praten die weinig lusten. Alsof ze minder zijn. Iedereen heeft wel iets wat minder handig of leuk is.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Wij vieren niet echt kerst. Mijn man is aan het werk beide dagen en ik ben thuis met de kinderen. Denk dat we sushi halen en tweede kerstdag eten we vaak bij mijn schoonouders.
Vanwege geloofsovertuiging viert mijn schoonfamilie geen kerst, maar het is zo’n ritueeltje geworden dat we er toch samenkomen om te eten.

Mijn eigen ouders en zusje vieren het wel samen denk ik, maar daar ga ik niet 4 uur voor in de auto zitten.

We halen na Sint wel een kerstboom. Dat vind ik heel gezellig staan. Ik doe het ook vooral voor de kinderen. Beetje knus maken met elkaar. We doen niet aan sjieke kleding (kids wel naar het kidsdiner een leuke jurk of iets met glittter; dat is het hoogtepunt).

Ik ken verder niemand die het zo groots en spectaculair uitpakt zoals in de reclames.
jorchugh_jor schreef:
24-11-2025 08:04
Het lijkt me wel leuk om een tijdschrift te lezen over de nietsdoeners. Met mooie foto’s van stamppot andijvie en de volle wasmand.
Was er niet een terugkerend feelgood topic hier voor de niet-vierders?
Deze periode is voor ons altijd een beetje dubbel. Onze dochter is geboren halverwege december en na 3 dagen overleden. Haar crematie was vlak voor Kerst. Het is al even geleden, maar het blijft een zwart randje om de decembermaand.

Ik vind de Kersttijd wel nog steeds gezellig, maar wij maken er geen enorme happening van. Ik vind het wel fijn om die dagen door te brengen met de mensen die me lief zijn (niet de hele dag, maar even ;-) )
En dan graag niet te formeel, gezelligheid voorop. 2 van mijn siblings werken in de horeca, die zijn altijd aan het werk met de feestdagen dus we zijn sowieso nooit compleet. Dit jaar gaan we iets met zijn allen doen de dinsdag voor Kerst. Dan is iedereen vrij. Behalve man en ik eigenlijk, maar wij passen ons er graag voor aan dit keer :-) Daar kijk ik wel echt naar uit. Het lukt niet zo vaak om iedereen tegelijk te zien en als dat wel lukt is het altijd reuze gezellig.

Verder moeten we broodnodig even kijken wat we gaan doen.
Met de Kerstdagen zelf zal dat dan niet zoveel bijzonders meer zijn denk ik. Dat vind ik wel een beetje jammer. Maar ook prima. Ik zorg wel dat er wat lekkere hapjes in huis zijn en dan zien we wel. Ik heb ook niet veel tijd om iets voor te bereiden, ik werk gewoon de dagen voor Kerst en ben dus 1 dag vrij die al is ingevuld met familie.
We moeten (in dit geval is dat helaas echt een moeten) wel iets doen met schoonmoeder een van de dagen. Zij is alleen en we willen haar niet met Kerst alleen laten zitten. Maar ze is ook niet (meer) erg gezellig helaas, dus we moeten nog even kijken hoe we dat voor iedereen een beetje leuk kunnen houden. Een lunch misschien ofzo. Iets wat niet te lang duurt...
2de Kerstdag gaat pleegkind een paar uurtjes naar zijn biologische moeder, dus die dag hebben we heel even kort voor onszelf en zijn we verder een groot deel van de dag kwijt met taxiën.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven