Pak jij gigantisch uit met Kerst

23-11-2025 21:09 167 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
Madam_Madness schreef:
24-11-2025 12:19
Of je maakt iets wat iedereen lust. Wat een gezeik op mensen die weinig lusten. Blij dat ik niet zo ben. Ik weet van de mensen die komen wat ze lekker vinden en wat niet. Nou, daar is altijd wel iets leuks van te maken. Wederom, het lijkt alsof je je beter voelt dan degene die weinig lusten. Kan ik slecht tegen.
Als erkende weinig-luster weet ik dat veel mensen daar idd op neerkijken. Zeker hier op Viva.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Eurus schreef:
24-11-2025 12:36
Weinig lusten heb ik geen moeite mee, ik regel wel iets wat je wel lekker vindt of kies een compromis-restaurant. Maar niet eens willen proeven omdat het een ander merk is of omdat de omschrijving anders is (voorbeeld; romige tomatensoep vs tomatensoep met mascarpone, waargebeurd verhaal) vind ik af en toe best vervelend.
Mensen die weinig lusten hebben zeer waarschijnlijk al een miljoen keer iets geproefd en steeds weer ervaren dat ze het niet lekker vinden.
Daarbij bestaat smaak voor een groot deel uit geur, dus meestal kun je gewoon al ruiken dat je iets niet lekker vindt.

David Dunning
Solomio schreef:
24-11-2025 13:21
Mensen die weinig lusten hebben zeer waarschijnlijk al een miljoen keer iets geproefd en steeds weer ervaren dat ze het niet lekker vinden.
Daarbij bestaat smaak voor een groot deel uit geur, dus meestal kun je gewoon al ruiken dat je iets niet lekker vindt.
Dit was een persoonlijk voorbeeld en van deze persoon, vandaar het waargebeurde verhaal, weet ik zeker dat bovenstaande niet zo is.
Ik ken haar per slot van rekening al mijn hele leven.
Ze roept het al bij het zien van de menukaart online trouwens, dus ook het geurverhaal gaat niet op ;-)
eurus wijzigde dit bericht op 24-11-2025 13:26
9.12% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
Madam_Madness schreef:
24-11-2025 12:19
Of je maakt iets wat iedereen lust. Wat een gezeik op mensen die weinig lusten. Blij dat ik niet zo ben. Ik weet van de mensen die komen wat ze lekker vinden en wat niet. Nou, daar is altijd wel iets leuks van te maken. Wederom, het lijkt alsof je je beter voelt dan degene die weinig lusten. Kan ik slecht tegen.
Ik had een oom en tante, waarvan tante voor oom bepaalde wat hij wel en niet lustte. Ging er een schaal met hapjes rond, had oom de eerste al achter de kiezen, pakte de 2e en dan riep tante "nee, dat lust jij niet" en dan legde ie het weer braaf terug :rofl:
En daarom eet ik dus nooit (meer) bij anderen. Geeft altijd gezanik.

David Dunning
Solomio schreef:
24-11-2025 13:19
Als erkende weinig-luster weet ik dat veel mensen daar idd op neerkijken. Zeker hier op Viva.
Dat begrijp ik oprecht niet. Het draait tijdens het eten om iedereen die aan tafel zit. Kleine moeite om rekening met elkaar te houden, lijkt mij.
Mijn vader kon daar vroeger ook zo om zuchten als mijn vriend kwam eten (om het weekend). De hele week kon mijn vader koken wat hij wilde en om het weekend moest hij eens rekening houden met iemand. Nou nou, wat een drama. Ik heb jarenlang gekookt met kerst voor de (schoon)familie en de enige die wat te klagen had was mijn schoonmoeder die beweerde altijd alles te lusten.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Solomio schreef:
24-11-2025 13:28
En daarom eet ik dus nooit (meer) bij anderen. Geeft altijd gezanik.
Snap ik goed en geef je groot gelijk. Je zou maar eens rekening met een ander moeten houden...
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Kerst is een verplicht nummer, net als verjaardagen.

Één van de twee dagen eet ik met mijn dochter. Haar voorkeur gaat uit naar gourmetten, dus doen we dat! De andere dag is met familie waarbij iedereen verantwoordelijk is voor één gang eten.

Gezellig? Zeker, maar dat kan ook op een willekeurige dag in september. Ik hecht er geen speciale waarde aan.
Eurus schreef:
24-11-2025 12:36
Weinig lusten heb ik geen moeite mee, ik regel wel iets wat je wel lekker vindt of kies een compromis-restaurant. Maar niet eens willen proeven omdat het een ander merk is of omdat de omschrijving anders is (voorbeeld; romige tomatensoep vs tomatensoep met mascarpone, waargebeurd verhaal) vind ik af en toe best vervelend.
ik lust best van alles, maar ik hoef echt geen klein hapje oester te nemen om te weten, dat ik het niet lekker vind
Je kunt een nieuwe saus bedenken bij bloedworst, maar nope, lekker vind ik het niet.
Als ik wel room lust en geen mascarpone, blief ik dus geen mascarpone in mijn tomatensoep

Ik wil uit beleefdheid best mijn bakje leeglepelen hoor, maar als ik zelf gasten heb, hoop ik dat ze met plezier eten.
Niet omdat ze vroeger zo vaak huilend met een koud bord eten op de trap zijn gezet, dat ze geleerd hebben alles maar op te eten, voor de lieve vrede
Lila-Linda schreef:
24-11-2025 13:37
ik lust best van alles, maar ik hoef echt geen klein hapje oester te nemen om te weten, dat ik het niet lekker vind
Je kunt een nieuwe saus bedenken bij bloedworst, maar nope, lekker vind ik het niet.
Als ik wel room lust en geen mascarpone, blief ik dus geen mascarpone in mijn tomatensoep

Ik wil uit beleefdheid best mijn bakje leeglepelen hoor, maar als ik zelf gasten heb, hoop ik dat ze met plezier eten.
Niet omdat ze vroeger zo vaak huilend met een koud bord eten op de trap zijn gezet, dat ze geleerd hebben alles maar op te eten, voor de lieve vrede
Je kan het inderdaad ook allemaal in het belachelijke trekken in plaats van daadwerkelijk te lezen wat er staat.
Honey, you should see me in a crown
We vieren het om en om met en bij schoonfamilie, voor het eten tussendoor allerlei hapjes, we koken dan wel extra gerechten en allerlei soorten ijs en toetjes. Het is heel relax, er worden spelletjes gedaan muziek geluisterd. Ik koop niet speciaal nieuwe kleding of ik moet er toevallig tegen aanlopen. We hebben 1 kerstboom en dat is voor mij genoeg! Al jaren vieren partner en ik 2e kerstdag met een overnachting in een hotel. In de middag uitwaaien aan zee, en in de avond diner, band en dansen. We hebben ook wel eens in makkelijke kleding, op de bank Netflix aan en sushi besteld en dat was ook helemaal prima. Dit jaar door omstandigheden blijven we thuis met zijn tweeën en dat is ook fijn!

Maar ben wel altijd blij als de december maand voorbij is!
Eurus schreef:
24-11-2025 13:39
Je kan het inderdaad ook allemaal in het belachelijke trekken in plaats van daadwerkelijk te lezen wat er staat.
niks belachelijks aan hoor, dit is wat mensen meemaken, die minder lusten dan een ander
_horizon_ schreef:
23-11-2025 23:04
Wij gaan lekker op vakantie. Derde keer nu dat we met kerst in Noorwegen zijn, daar is het wel echt een familiefeest met sjieke kleding, cadeautjes, veel versieringen en uitgebreid tafelen. Wij houden het echter simpel met zijn 3en en hond. Liefst ergens in een blokhut met houtkachel, veel sneeuw, lekkere hapjes en een film of serie. Zou me niets verbazen als het dit jaar een horror wordt.

Schoonmoeder zou het liefst wel hele gezin met kleinkinderen en aanhang bij elkaar hebben. En er is dan altijd wel iemand in tranen of gedoe. Het is echt niet mijn ding..
Dat klinkt heel fijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hier zo`n kerstgekkie...

Ik kijk er altijd enorm naar uit, en mijn gezin is er net zo van. De kerstbomen komen volgend weekend, en buiten staat hij al eventjes.
We kopen niet ieder jaar nieuwe kleding maar gaan wel netjes gekleed en ja we maken er ook 3 dagen iets van.
Op kerstavond zijn we met vrienden, en de 2 kerstdagen de ene dag met mijn familie en de andere dag met mijn schoonfamilie.

we pakken ook uit met cadeautjes onder de boom en ik geniet echt enorm van deze weken en de periode.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wij vieren het (helaas) al jaren niet thuis. We gaan altijd op familiebezoek, en die wonen zo ver weg dat we ook moeten logeren daar. Dus kerstdag 1 de ene kant, en kerstdag 2 de andere kant.
Verder is dat op zich wel gezellig, met gourmetten of pizzaretten.
Eén van de ouderparen wilde altijd uitgebreid koken maar dat kunnen ze eigenlijk niet zo goed, dus dat werd nooit heel lekker en ik houd zelf eigenlijk meer van gourmetten (en mijn kinderen ook), dus dat is nu al jaren gourmetten.

Qua kleding doen we of iets moois aan of een hysterische kersttrui. Er is niet echt een dresscode en ik koop er ook niks speciaals voor.

Grappig is dat ik van vroeger gewend ben dat we kerst bij mij thuis vierden en dat opa en oma bij ons kwamen, maar nu is het voor ons dus andersom. Opa's en oma's woonden vroeger wel veel dichterbij.

Ik had eigenlijk als plan om het dit jaar thuis te doen maar voor één van de ouders (opa/oma) wordt het waarschijnlijk de laatste kerst dus dat kan ik echt niet maken.

Maar mijn ideale kerst (wat ik dus nog nooit heb gedaan) ziet er zo uit:
Kerstavond cadeaus uitwisselen (boek of zo). Boek lezen voor de open haard. Logeren in de woonkamer met gezin onder de kerstboom.
Eerste kerstdag: kerstfilms kijken en gourmetten. Cadeaus uitpakken.
Tweede kerstdag: boswandeling en Top2000 luisteren. Pizza halen of zo.

Sowieso vind ik de Top2000 echt bij kerst en vooral bij Oud&Nieuw horen.
Madam_Madness schreef:
24-11-2025 13:30
Dat begrijp ik oprecht niet. Het draait tijdens het eten om iedereen die aan tafel zit. Kleine moeite om rekening met elkaar te houden, lijkt mij.
Mijn vader kon daar vroeger ook zo om zuchten als mijn vriend kwam eten (om het weekend). De hele week kon mijn vader koken wat hij wilde en om het weekend moest hij eens rekening houden met iemand. Nou nou, wat een drama. Ik heb jarenlang gekookt met kerst voor de (schoon)familie en de enige die wat te klagen had was mijn schoonmoeder die beweerde altijd alles te lusten.
Ik vind eten niet nodig voor gezelligheid, waarom samen eten als dat zo onhandig is?

David Dunning
Madam_Madness schreef:
24-11-2025 13:32
Snap ik goed en geef je groot gelijk. Je zou maar eens rekening met een ander moeten houden...
En toch zie ik het andersom: ik lust zo weinig, dat ik helemaal niet verwacht dat anderen daar rekening mee houden.

David Dunning
Solomio schreef:
24-11-2025 13:16
Waarom moet dat in stilte? Halve maaltijd op je bord laten liggen, maar er vooral niks over mogen zeggen?

Omdat dat beleefd is. Je mag van mij ook zelfs nog zeggen dat je het niet lust hoor. Maar daarna is het wel klaar. Het blijven benoemen maakt het niet gezelliger.

'Nee dankje, daar houd ik niet van is,' een prima antwoord. 'Nee, alsjeblieft niet want dat vind ik zo goor' vind ik niet zo aardig voor de gastvrouw.
verbena wijzigde dit bericht op 24-11-2025 14:53
0.40% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Verbena schreef:
24-11-2025 14:34
Omdat dat beleefd is. Je mag van mij ook zelfs nog zeggen dat je het niet lust hoor. Maar daarna is het wel klaar. Het blijven benoemen maakt het niet gezelliger.

'Nee dankje, daar houd ik niet van is,' een prima antwoord. 'Nee, alsjeblieft niet want dat vind is zo goor' vind ik niet zo aardig voor de gastvrouw.
Ik denk inderdaad dat dat de woordkeus is, die Solomio dan gebruikt
:nope:
Lila-Linda schreef:
24-11-2025 14:43
Ik denk inderdaad dat dat de woordkeus is, die Solomio dan gebruikt
:nope:

Nee, dat denk ik ook niet hoor dat Solomio zo praat. Het gaat mij nu even om de uitersten. Iets afslaan omdat je het niet lust vind ik niks mee. Ik kan alleen slecht tegen gesprekken aan tafel die maar door en door blijven gaan over wat iemand niet lust.

Het begon hier over type-lus-ik-nie. En dat is in mijn ogen dus iemand die dat doet. Ken er ook twee.

Ik kan overigens ook slecht tegen mensen die maar blijven aandringen. Doe ik dus ook niet.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Geen grote happening, maar wel erg gezellig. Kerstavond een Kerstfilm met allerlei hapjes en/of kaasplankje, open haard aan. Eerste en Tweede Kerstdag een verschillende foute Kersttrui aan, uitgebreid ontbijten met alles wat we lekker vinden met de Top 2000 aan en cadeautjes uitpakken, jaarlijkse foto met de kat voor de Kerstboom, wandelingetje om uit te buiken als we zin hebben, dutje onder de fleecedeken, Skyradio aan onder het gourmetten. Gewoon lekker kneuterig. Ik houd ook van Vienietta stammen, maar vind het nog steeds irritant dat er geen lekker koekje meer onder zit!
Wij vieren altijdj pre-kerst met onze vrienden.
Dit jaar op 20 december.

Zij houden van luxe, posh en bijzondere dingen, maar het eten gaat altijd in overleg. Vorig jaar hadden we wild zwijnwang en dat vonden we allemaal niet echt geslaagd.

Omdat we echt alles al gehad hebben blijft het dit jaar wat rustiger met spannende gerechten, al zullen mensen dit misschien al over de top vinden.

Zeebaars op een puree van doperwten
Houtduif op pastinaakcreme met een balsamicosiroop
Een bieten en bloedsinaasappel salade
zuppa inglese met vijgen.

De champagne, kaviaar en oester zullen ook weer aanwezig zijn.

We gaan in full glamour en doen kadootjes.

Op 1e kerstdag hebben we een brunch bij mijn moeder en schoonmoeder en in de avond gourmetten we met het gezin.
Wij pakken volledig uit met kado's.

2e kerstdag wil ik een ham uit de oven doen.
Ik moet daar nog even over nadenken .

Wij gaat aankomende zaterdag het huis al versieren.
Ik lust ook niets.
Ik vind het altijd lastig als anderen daar de aandacht op vestigen.
Laat mij gewoon lekker zelf niets lusten, mijn versntwoordelijlheid
Frankly my dear, I don"t give a damn
Maar neem je dan zelf wat mee?
Ik zou daar helemaal vrede mee hebben als mensen het allemaal zelf willen regelen.
In mijn ogen niet minder gezellig als iemand zijn eigen portie/eten meeneemt en opeet.

Ik kook regelmatig 3 verschillende maaltijden voor ons gezin van 3.
Solomio schreef:
24-11-2025 14:19
Ik vind eten niet nodig voor gezelligheid, waarom samen eten als dat zo onhandig is?
En dat snap ik dus niet. Hoezo onhandig? Van familie weet ik wat ze wel en niet lusten. Dat hoeven ze me maar 1 keer te vertellen en ik onthoud het. En ik maak vaak twee dingen. Iets wat degene die weinig lust sowieso lekker vindt en iets anders waarvan ik denk dat de rest het eet (ik probeer wel eens een nieuw gerecht uit). Voor mij totaal geen moeite en het is voor iedereen gezellig.
Stephen King

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven