Partner houdt van uitgaan en drinken
woensdag 7 juli 2021 om 11:12
Ik ben 33, mijn partner 39. We houden veel van elkaar.
Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.
Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.
Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
woensdag 7 juli 2021 om 13:24
Ik ken best veel mensen die elke week nog graag op stap gingen, festivals, feesten en die toen er zwangerschap in het spel kwam volledig omsloegen naar vaders die heel sporadisch nog eens een feestje vieren.HP2021 schreef: ↑07-07-2021 13:17Ik vind het heel onaantrekkelijk, en ik vind het ook raar dat het zo'n cultureel ding is en dat je truttig bent als je daar iets van vind.
Tegelijkertijd is het een vrij land en als hij zich wil laten vollopen dan moet hij dat doen. Daar horen wel consequenties bij:
- dat z'n vriendin haar respect voor hem verliest
- dat hij niet aan haar verwachtingen binnen een relatie kan voldoen
- enz.
TO: over het algemeen gaan mensen niet voor iemand anders veranderen. Zelfs niet voor hun kinderen. Dus dit is wat het is, en als het anders wordt heb je een mazzeltje. Is dit voor jou genoeg om aan een gezin te beginnen?
Maargoed, is maar net wie je kent natuurlijk.
Zoals eerder gezegd: TO als jij die ene avond per week drinken niet oke vindt dan passen jullie misschien gewoon niet bij elkaar.
woensdag 7 juli 2021 om 13:25
Nee, en To vind het gezuip elk weekend niet prettig.
Het gedrag van vriendlief kan misschien nog al normaal worden beschouwd als je 20 jaar bent en single.
Maar van een gebonden vent van 39 mag je iets meer reflectie verwachten.
woensdag 7 juli 2021 om 13:26
En als hij dan gedronken heeft, is hij dan stomdronken, dus dat hij onverstaanbaar lallend thuis komt of de boel onderkotst of is hij aangeschoten?Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 13:21Nu met de coronatijd is het een beetje moeilijk aan te geven maar ik zou zeggen wekelijks. Soms een week niet.
Dit vraag ik puur uit nieuwsgierigheid.
Het maakt nl. niet uit wat ik of anderen vinden. Als jij je er niet goed bij voelt of het heel onaantrekkelijk vindt, dan moet je het echt met hem bespreken.
Kan zijn dat hij niet eens weet dat je het zo erg vindt.
Cum non tum age
woensdag 7 juli 2021 om 13:29
Ja nu je het zegt, dat is wel herkenbaar. Maar niet altijd perse dat onderscheid tussen thuis of al dansend drinken. Soms merk ik niks, de volgende dag na 3 portjes thuis op de bank. Soms wel, al na 1 glaasje port of 1 biertje. Ik ga eens nadenken waar dat verschil in zit. Ik denk dat ik nu tijdens de pandemie ook gewoon minder vaak in de kroeg hang met vrienden dan voorheen, dus minder gewend ben en daardoor weer sneller aangeschoten. Wat me een goed teken lijkt. Een vriendin van me begint pas een beetje aangeschoten te worden na 6 bier, zij drinkt ook veel meer avonden per week / maand dan ik, en die moet ook af en toe een hele maand niet drinken omdat ze bang is dat ze anders echt alcoholist wordt.Maída schreef: ↑07-07-2021 13:14Offtopic maar soms heb je ook een kater terwijl je minder drinkt dan anders. Ik heb bijv. veel meer last van een kater als ik thuis op de bank wijn drink terwijl ik overdag al weinig water etc. heb gedronken dan als ik de hele avond/nacht aan het dansen ben. Dan drink ik er echt veel meer, maar voel ik me toch echt een stuk fitter de volgende dag.
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 7 juli 2021 om 13:30
Dat is wel heel streng, op de vrijdagavond een drankje drinken mag ook gewoon als je 39 bent en met vrouw/man/gezin/watdanook.
Heel dronken worden is ander verhaal indd.
woensdag 7 juli 2021 om 13:32
Ja die indruk begin ik ook te krijgen.fathpoempoem schreef: ↑07-07-2021 13:31TO, heb je het gevoel dat deze relatie ''moet'' slagen vanwege je leeftijd en kinderwens?
woensdag 7 juli 2021 om 13:35
Verschilt heel erg, wel meer dan slechts aangesloten en soms ligt hij laveloos op de bank.noa schreef: ↑07-07-2021 13:26En als hij dan gedronken heeft, is hij dan stomdronken, dus dat hij onverstaanbaar lallend thuis komt of de boel onderkotst of is hij aangeschoten?
Het maakt nl. niet uit wat ik of anderen vinden. Als jij je er niet goed bij voelt of het heel onaantrekkelijk vindt, dan moet je het echt met hem bespreken.
woensdag 7 juli 2021 om 13:37
Niet per se daarom. Ik wil wel graag dat mijn relatie slaagt, maar ook omdat we het gewoon ontzettend fijn hebben samen, los van dit waar ik me aan begin te ergeren.fathpoempoem schreef: ↑07-07-2021 13:31TO, heb je het gevoel dat deze relatie ''moet'' slagen vanwege je leeftijd en kinderwens?
woensdag 7 juli 2021 om 13:38
jij hebt echt een keurige bubbelLAgirl82 schreef: ↑07-07-2021 13:06Dit.
En nee, dit is zeker NIET normaal. In mijn omgeving toch zeker niet. Mijn man is nooit dronken, zijn vrienden ook niet. En toch geniet hij heus wel eens van een speciaal biertje. En hij heeft het altijd gezellig. Maar gezelligheid staat echt wel los van alcohol.
En tenzij je misschien opgroeit in een volksbuurt is dit in Nederland ook niet normaal om steeds dronken te worden.
Veel alcohol is juist normaler onder hoogopegeleiden, dan laaggeschoolden
En ook zwaar drinken, komt juist meer voor onder zij die de universiteit afmaakten
Maar grote kans, dat de vrienden van je man, in andere gezelschappen meer drinken.
woensdag 7 juli 2021 om 13:38
Dan zou ik niet aan kinderen beginnen.Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 13:37Niet per se daarom. Ik wil wel graag dat mijn relatie slaagt, maar ook omdat we het gewoon ontzettend fijn hebben samen, los van dit waar ik me aan begin te ergeren.
Lijkt me verre van wenselijk als een vader het graag flink op een zuipen zet elke vrijdagavond zodat hij zaterdag nog er beroerd van is.
woensdag 7 juli 2021 om 13:40
Inderdaad kan die grens van wat iemand nog acceptabel vindt versus echt onaantrekkelijk, heel erg verschillen.noa schreef: ↑07-07-2021 13:26En als hij dan gedronken heeft, is hij dan stomdronken, dus dat hij onverstaanbaar lallend thuis komt of de boel onderkotst of is hij aangeschoten?
Het zou mij persoonlijk niet verbazen als iemand (die bijvoorbeeld zelf niet drinkt) een ander al irritant vindt als die een beetje aangeschoten is. We weten allemaal hoe mensen kunnen doen die onder invloed zijn en zichzelf heel grappig of sexy vinden maar het helemaal niet zijn, of die agressief worden door alcohol, al is het maar het maken van rotopmerkingen.
Ik weet ook nog wel goed hoe genant ik het als kind vond als mijn ouders thuis een feestje gaven en hun volwassen vrienden dan aangeschoten waren en zichzelf heel leuk vonden en rare verhalen begonnen te vertellen of in de kont van hun partner gingen knijpen en net van die dingen die nuchtere mensen niet doen met kleine kinderen erbij.
Misschien een rare vergelijking maar ik zou zelf ook geen relatie kunnen hebben met iemand die élke dag hompen vlees eet terwijl ik vegetariër ben. Iedereen mag natuurlijk zelf kiezen maar ik vind het wel onaantrekkelijk als je in deze wereld en met alles wat we weten, nog steeds zo in het leven staat.
woensdag 7 juli 2021 om 13:40
dan zul je dat moeten uitspreken, je zorgen, ook dat je je respect verliest (iets andere woorden kiezen wellicht)Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 13:37Niet per se daarom. Ik wil wel graag dat mijn relatie slaagt, maar ook omdat we het gewoon ontzettend fijn hebben samen, los van dit waar ik me aan begin te ergeren.
en dat je je afvraagt wat de toekomst brengt en hoe hij het ziet
woensdag 7 juli 2021 om 13:43
Ik lees niet dat de vriend van TO elke weekend kotsend boven de pot hangt. Ik denk (maar dat is een aanname) dat TO iemand is die graag controle houdt en daardoor moeite heeft met een uitgelaten en aangeschoten vriend die die controle op dat moment wat meer loslaat.
De vriend van TO staat geregeld gewoon op tijd op en hangt niet de hele dag op de bank, dus ik denk niet dat hij stomdronken is elke week.
Neemt niet weg dat TO daar wat van mag vinden (en misschien ook moet bedenken of ze wel bij elkaar passen) maar de vriend van TO meteen een alcoholist noemen gaat mij wat ver.
woensdag 7 juli 2021 om 13:43
Dronken worden mag ook gewoon. Op mijn 39e (met een kind thuis), rolde ik af en toe toch echt gierend van de pret en hartstikke dronken een club uit. Het is dat het nu een tijd niet kon door corona maar ik heb vrijdag eindelijk weer eens een dinertje met 7 vriendinnen. Ik zeg maar 1 ding: we gaan met het OV
Er is volgens mij geen regel dat je na je 35e alleen nog maar beschaafd één wijntje mag nippen.
woensdag 7 juli 2021 om 13:46
Als hij dat vanaf het begin heeft gezegd en je het toen niet erg vind waarom nu wel?
Ik ken een stel waarbij zij de killjoy in de relatie was, hij mocht een bepaalde hobby niet doen en als hij op pad ging voor zijn hobby volgde zij hem op de voet want ja, stel je voor dat hij vreemdgaat. In huis mocht hij in de gang zitten om zijn hobby uit te voeren en uiteindelijk moest hij kiezen, zij of zijn hobby.
Ik vraag mij af of hij nu echt gelukkig is.
Denk als jij restricties gaat opleggen en steeds zeuren, terwijl je wist waar je aan begon, het nergens toe gaat leiden.
Ik ken een stel waarbij zij de killjoy in de relatie was, hij mocht een bepaalde hobby niet doen en als hij op pad ging voor zijn hobby volgde zij hem op de voet want ja, stel je voor dat hij vreemdgaat. In huis mocht hij in de gang zitten om zijn hobby uit te voeren en uiteindelijk moest hij kiezen, zij of zijn hobby.
Ik vraag mij af of hij nu echt gelukkig is.
Denk als jij restricties gaat opleggen en steeds zeuren, terwijl je wist waar je aan begon, het nergens toe gaat leiden.
woensdag 7 juli 2021 om 13:48
lilalinda schreef: ↑07-07-2021 13:38jij hebt echt een keurige bubbel
Veel alcohol is juist normaler onder hoogopegeleiden, dan laaggeschoolden
En ook zwaar drinken, komt juist meer voor onder zij die de universiteit afmaakten
Maar grote kans, dat de vrienden van je man, in andere gezelschappen meer drinken.
Vreemde mensen dan die jij kent.
woensdag 7 juli 2021 om 13:49
Elke vrijdagavond is een ander verhaal natuurlijk.Parella schreef: ↑07-07-2021 13:43Dronken worden mag ook gewoon. Op mijn 39e (met een kind thuis), rolde ik af en toe toch echt gierend van de pret en hartstikke dronken een club uit. Het is dat het nu een tijd niet kon door corona maar ik heb vrijdag eindelijk weer eens een dinertje met 7 vriendinnen. Ik zeg maar 1 ding: we gaan met het OV![]()
Er is volgens mij geen regel dat je na je 35e alleen nog maar beschaafd één wijntje mag nippen.
woensdag 7 juli 2021 om 13:49
TO, is het echte probleem eigenlijk niet dat hij heel extravert is en jij nogal introvert?
Stel dat hij op vrijdagavond nog steeds uit zou gaan, maar geen druppel alcohol drinkt. Hij komt dan laat thuis, helemaal in feeststemming en jij hebt een rustig avondje thuis gehad.
De volgende morgen staat hij op tijd op en jullie gaan leuke dingen doen. Vervolgens gaat hij vroeg naar bed, want toch moe van de late avond daarvoor.
Zou je dat ok vinden of zou je toch balen omdat hij ondanks het niet drinken toch vroeg gaat slapen?
Stel dat hij op vrijdagavond nog steeds uit zou gaan, maar geen druppel alcohol drinkt. Hij komt dan laat thuis, helemaal in feeststemming en jij hebt een rustig avondje thuis gehad.
De volgende morgen staat hij op tijd op en jullie gaan leuke dingen doen. Vervolgens gaat hij vroeg naar bed, want toch moe van de late avond daarvoor.
Zou je dat ok vinden of zou je toch balen omdat hij ondanks het niet drinken toch vroeg gaat slapen?
Cum non tum age
woensdag 7 juli 2021 om 13:50
Maar dan kan het iets zijn waardoor het niet werkt, hè. Het kan best zijn dat je iemand helemaal leuk vindt en het vrij goed klikt, maar dat het toch niet gaat werken.Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 13:37Niet per se daarom. Ik wil wel graag dat mijn relatie slaagt, maar ook omdat we het gewoon ontzettend fijn hebben samen, los van dit waar ik me aan begin te ergeren.
Bijvoorbeeld: als de een wel kinderen wil en de ander niet. Als je een heel end moet verhuizen. Als de levensstijlen toch teveel verschillen. Enz. Enz. Karakters kunnen ondanks de hormonen toch niet bij elkaar passen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 7 juli 2021 om 13:50
Precies, vriendlief heeft To gewaarschuwd toen ze met hem wat begon.
woensdag 7 juli 2021 om 13:51
Mooi gezegd,dianaf schreef: ↑07-07-2021 13:50Maar dan kan het iets zijn waardoor het niet werkt, hè. Het kan best zijn dat je iemand helemaal leuk vindt en het vrij goed klikt, maar dat het toch niet gaat werken.
Bijvoorbeeld: als de een wel kinderen wil en de ander niet. Als je een heel end moet verhuizen. Als de levensstijlen toch teveel verschillen. Enz. Enz. Karakters kunnen ondanks de hormonen toch niet bij elkaar passen.
En wat hormonen betreft, veel vrouwen slikken de pil dus dan zijn de hormonen bij de vrouw ook al kunstmatig waardoor er vaak stelletjes ontstaan die zonder pil veel minder waarschijnlijk zouden zijn.
woensdag 7 juli 2021 om 13:51
Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moest vinden dat ik geen feestbeest was, maw ik weet dat jij anders bent.
Ik ben ook niet van plan om the killjoy uit te hangen of hem te verbieden plezier te hebben of te gaan zeuren en restricties op te leggen. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Ik ben ook niet van plan om the killjoy uit te hangen of hem te verbieden plezier te hebben of te gaan zeuren en restricties op te leggen. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
woensdag 7 juli 2021 om 13:52
Ja leuk, zo'n l*mlul als vriend op de bank hangend halve weekend.Tutjebelletje schreef: ↑07-07-2021 13:50Tja... zoals je het nu beschrijft zou ik het niet erg bezwaarlijk vinden. Hij heeft lol en jij hebt er op zich weinig last van.![]()