Partner houdt van uitgaan en drinken
woensdag 7 juli 2021 om 11:12
Ik ben 33, mijn partner 39. We houden veel van elkaar.
Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.
Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.
Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.
Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.
Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
woensdag 7 juli 2021 om 12:38
Vertel. Voor wie is het schadelijk? Voor de baby van TO die er nog lang niet is?
woensdag 7 juli 2021 om 12:39
Een wijntje drinken is anders dan asociaal zuipen en dronken worden.
Daarbij kan je ook gewoon bij mensen langsgaan en een Spa rood drinken hoor.
Iemand die maar alcohol blijft drinken en meent dronken te kunnen worden hoef ik niet op bezoek te hebben. Dat is gewoon asociaal!
woensdag 7 juli 2021 om 12:39
we hebben dan een ander referentiekader. Zodra je een kater hebt is dat volgens mij een teken dat je meer alcohol tot je genomen hebt dan je lichaam prettig vind, dus bezopen was.Pinaco schreef: ↑07-07-2021 12:21Zeker wel, de gulden middenweg ben ik ook bekend mee! Ik las echter nergens dat deze meneer elk weekend straalbezopen is. Enkel dat hij "behoorlijk drinkt" en "een kater heeft". Als hij door vrouwlief aan de band gelegd wordt (hij mag dan immers zelf zijn keuze hierin niet meer maken), dan schaar ik dat wel snel onder huismus. Maar je hebt gelijk, da's denk ik niet de juiste term in dit geval!
woensdag 7 juli 2021 om 12:40
Keuze? Gewoon common sense. Je bent verantwoordelijk voor die kinderen en je laat het je partner niet alleen doen, dus andere hobbies komen op een lager pitje, al dan niet tijdelijk.
woensdag 7 juli 2021 om 12:41
Helemaal mee eens. Ik hou ook erg van af en toe alcohol maar het is wel heel triest als je het niet meer gezellig kan hebben zónder. Dan ben je gewoon een junk.Maída schreef: ↑07-07-2021 12:37Dat iets gewoon is betekent niet dat het goed is. Je nept je beloningssysteem in je hersenen. Eigenlijk is de hele associatie alcohol = gezellig ongezond.
Neemt niet weg dat ik zelf ook heel graag een biertje of wijntje drink bij samenzijn. Of om te ontstressen.
Het wordt pas een probleem als je het niet meer gezellig zonder kunt hebben. Of als je omgeving er last van heeft.
En los daarvan kan het gewoon zo zijn dat de ene persoon de ander minder aantrekkelijk vindt omdat die behoorlijk veel drinkt, of op een andere manier heel anders in het leven staat dan diegene zelf. Met dat gevoel is helemaal niks mis. Niet iedereen past een leven lang bij elkaar.
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 7 juli 2021 om 12:41
Inderdaad. En als je niet ergens op bezoek kan gaan en het gezellig kan hebben zonder alcohol heb je dus weldegelijk een probleem.
woensdag 7 juli 2021 om 12:42
check even waar ik op reageerMaída schreef: ↑07-07-2021 12:37Dat iets gewoon is betekent niet dat het goed is. Je nept je beloningssysteem in je hersenen. Eigenlijk is de hele associatie alcohol = gezellig ongezond.
Neemt niet weg dat ik zelf ook heel graag een biertje of wijntje drink bij samenzijn. Of om te ontstressen.
Het wordt pas een probleem als je het niet meer gezellig zonder kunt hebben. Of als je omgeving er last van heeft.
iemand die doet alsof de man van TO de enige is, die wat drinkt op een gezellige avond
Alcohol is en sociaal smeermiddel in onze samenleving, en wat je daarvan vindt, is een andere discussie
En TO< mag precies zelf weten, of ze nog zin heeft in de gewoontes van deze man.
Maar roepen, dat mannen die NU feesten NOOIT later een leuke vader kunnen worden, tja, dat is gewoon bewezen onzin
woensdag 7 juli 2021 om 12:42
Nee, nog niet besproken. Ik heb mede dit topic geopend om te bedenken hoe ik dit nu allemaal het beste ter sprake kan brengen. Of om ideeën te krijgen hoe ik het (deels) kan accepteren. Hij hoeft geen heilige te worden die altijd alleen maar dingen doet die ik leuk of fijn vind. Ik weet niet zo goed wat nou eigenlijk redelijk is.
woensdag 7 juli 2021 om 12:43
woensdag 7 juli 2021 om 12:43
Chrissie88 schreef: ↑07-07-2021 12:42Nee, nog niet besproken. Ik heb mede dit topic geopend om te bedenken hoe ik dit nu allemaal het beste ter sprake kan brengen. Of om ideeën te krijgen hoe ik het (deels) kan accepteren. Hij hoeft geen heilige te worden die altijd alleen maar dingen doet die ik leuk of fijn vind. Ik weet niet zo goed wat nou eigenlijk redelijk is.
Je hoeft dit helemaal niet te accepteren als jij dat niet wil!
woensdag 7 juli 2021 om 12:46
je mag hem ook vertellen, waar jouw grens ligt. En dat hij kan kiezen of hij zich daar aan wil houden, of dat hij liever de relatie verbreektChrissie88 schreef: ↑07-07-2021 12:42Nee, nog niet besproken. Ik heb mede dit topic geopend om te bedenken hoe ik dit nu allemaal het beste ter sprake kan brengen. Of om ideeën te krijgen hoe ik het (deels) kan accepteren. Hij hoeft geen heilige te worden die altijd alleen maar dingen doet die ik leuk of fijn vind. Ik weet niet zo goed wat nou eigenlijk redelijk is.
Waar ligt jouw grens eigenlijk? hoe zou jij hem leuker vinden?
woensdag 7 juli 2021 om 12:48
Voor jezelf vooral. En zoals ik al zei, zelf zou ik eerst willen zien en dan geloven. Maar dat moet iedereen vooral lekker voor zichzelf bepalen.nessemeisje schreef: ↑07-07-2021 12:38Vertel. Voor wie is het schadelijk? Voor de baby van TO die er nog lang niet is?
Misschien ben ik wel te gekleurd hoor, ik werk in de verslavingszorg. En ik heb een schoonmoeder die ook gezellig drinkt en vond dat dat erbij hoorde. Tot het niet meer gezellig is en ze drank begon te verstoppen toen omgeving aangaf dat dit niet gezond was en dat ze haar gedrag vervelend vonden. Zelfs zover dat ze flesjes "water" meenam naar het werk.
Ik zeg niet dat man van TO dit is. Ik weet alleen vanuit werk en privé ervaring dat gezellig drinken heel geleidelijk kan omslaan. Zeker als je veel drinken normaliseert.
woensdag 7 juli 2021 om 12:48
Ondanks dat ik de indruk heb dat je vooral zit te trollen, toch serieus antwoord op je vraag wat de risico's zijn van alcohol (voor het geval je onder een steen hebt geleefd): https://www.jellinek.nl/informatie-over ... l/risicos/nessemeisje schreef: ↑07-07-2021 12:38Vertel. Voor wie is het schadelijk? Voor de baby van TO die er nog lang niet is?
Zoals je daar kan lezen is het schadelijk voor de drinker en indirect kan dat natuurlijk gevolgen hebben voor iedereen in zijn omgeving.
Denk aan die dronken vriendin die viel en op mijn hoofd belandde. En de vele auto-ongelukken of mensen die doodgereden worden door dronken bestuurders. Denk aan André Hazes en het effect op zijn gezin.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 07-07-2021 12:50
0.27% gewijzigd
woensdag 7 juli 2021 om 12:50
Of een heerlijk speciaal biertje. Ik zeg proost!
woensdag 7 juli 2021 om 12:51
Ik zou hem leuker vinden als hij niet standaard dronken wordt. Af en toe, maar niet altijd.
woensdag 7 juli 2021 om 12:51
Dit dus, waarom zou je stoppen met gezellig met je vrienden samen zijn als het niet hoeft. Ik neem aan dat TO ook gewoon mee mag maar niet wil. Als ik geen kinderen zou hebben zou ik ook een stuk vaker in de kroeg te vinden zijn en ja dan gaat er ook wel eens een borreltje teveel in als het heel gezellig is.Pinaco schreef: ↑07-07-2021 11:23Dus die man moet nú al thuis op de bank gaan zitten, omdat ze later misschien een keer kinderen krijgen?
Ik geef die vent groot gelijk. Heerlijk toch, op vrijdag de stad in met leuke mensen om een leuke tijd te hebben. Alsof iedere degelijke man en vader een huismus moet zijn, alsjeblieft zeg.
woensdag 7 juli 2021 om 12:52
Ja heerlijk... maar de laatste tijd merk ik zo duidelijk elk drankje. De volgende dag echt watten in mijn kop, kan minder hoog springen bij beachvolleybal, droge ogen. Zelfs al van 1 speciaalbiertje.
Dit laat dus wel duidelijk zien wat voor troep het eigenlijk is, maar zo lekker.
En ik wil echt niet zo iemand worden die zich elk weekend moet volgieten en die het niet meer gezellig kan hebben zonder alcohol. Zo sneu.
woensdag 7 juli 2021 om 12:53
Dit. Ik vond destijds ook dat "ik me niet zo moest laten kennen" en "hem moest accepteren zoals hij was".
Maar je irritaties, die kan je niet uitschakelen. Met als resultaat dat je je aan jezelf gaat ergeren, omdat je je weer irriteert.
Daar wordt je zelf echt niet gelukkig van.
Dus nu weet dat ik beter vriendelijk kan bedanken voor dit soort mannen.
s7rin wijzigde dit bericht op 07-07-2021 12:55
2.58% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
woensdag 7 juli 2021 om 12:55
Dit is dus precies wat ik bedoel met onze cultuur waarin alcoholisme als normaal wordt gezien, en niet meedoen juist wordt weggezet als truttig, overdreven, ongezellig of wat dan ook.
Die man is elk weekend dronken. Elk weekend. Niet aangeschoten maar dronken. In Nederland is dat misschien 'normaal', maar het is natuurlijk wel RAAR.
woensdag 7 juli 2021 om 12:57
Dan heb je het over (zwaar) verslaafden. De vriend van TO drinkt op de vrijdag en is niet elk weekend knallam. Dat is echt niet gelijk een André Hazes.patsy--stone schreef: ↑07-07-2021 12:48Ondanks dat ik de indruk heb dat je vooral zit te trollen, toch serieus antwoord op je vraag wat de risico's zijn van alcohol (voor het geval je onder een steen hebt geleefd): https://www.jellinek.nl/informatie-over ... l/risicos/
Zoals je daar kan lezen is het schadelijk voor de drinker en indirect kan dat natuurlijk gevolgen hebben voor iedereen in zijn omgeving.
Denk aan die dronken vriendin die viel en op mijn hoofd belandde. En de vele auto-ongelukken of mensen die doodgereden worden door dronken bestuurders. Denk aan André Hazes en het effect op zijn gezin.
Echt, overdrijf toch eens niet zo.
Dat jij er niet meer tegen kan, wil niet zeggen dat een ander het ook niet kan/mag hebben.