Partner plots in gevangenis & geen hulp van zijn ouders

20-05-2025 11:56 212 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag iedereen,

Sinds een goede 3 jaar heb ik een stabiele, aangename relatie met iemand van 32. Zelf ben ik er 30. Zelf heb ik geen klagen over hem en zijn het fijne momenten samen. We maakten al plannen om deze zomer het eens te bekijken i.v.m. samenwonen want samen willen we wel verder met elkaar. Momenteel apart dus.

Zijn ouders zijn nog in leven en hij heeft ook nog een broer maar door omstandigheden uit het verleden is dat contact minimaal te noemen. Dewelke omstandigheden ook zijn, het komt er op neer dat hij altijd het gevoel had dat zijn oudere broer altijd thuis voorgetrokken werd in alles en nog wat, en hijzelf zich keer op keer het op eigen houtje moest bewijzen. Persoonlijk heb ik dat zelf ook al gemerkt hoe negatief ze kunnen doen naar mijn vriend, terwijl ze hun andere zoon ophemelen.

De laatste 2 jaar is het contact met zijn ouders en broer dan ook helemaal weggevallen.

Maar vorige week zondag, laat op de avond, toen ik aan het werken (horeca) was, ontving ik een oproep van de buurvrouw van mijn partner. Zelf was ze die dag overdag niet thuis geweest maar 's avonds had ze van buren gehoord dat mijn vriend eerder op de dag geboeid weggebracht werd door de politie. 1001 vragen en vooral veel paniek heb ik hem per telefoon proberen te bereiken maar die stond uit. Dus heb ik die zondagavond nog contact opgenomen met de lokale politie hier in Vlaanderen.

Ik kreeg de boodschap om de volgende dag terug te bellen. Maandagochtend nam ik opnieuw contact op. Ze bevestigden dat hij gearresteerd was maar de reden en hoe lang hij in arrest zat dat mochten ze me niet vertellen. Alles verliep via zijn aangestelde advocaat die in contact stond met... (jawel)... zijn ouders.

Zelf weet ik niet waar die ouders wonen, omdat ze zonder ons iets te melden verhuist waren, maar toch via de website van hun zaak hun een e-mail gestuurd over wat er me verteld was.

In een kort en ijskoud antwoord bevestigde zijn vader me dat het waar is dat hun zoon (mijn partner) gearresteerd was maar voor welke reden en voor hoe lang, wisten ze niet. Al had ik wel het gevoel dat ze meer wisten maar het eerder niet willen delen met me. Als een antwoord van mijn kant bedankte ik hen voor de informatie en vroeg ik hen om me verder op te hoogte te houden, samen met mijn telefoonnummer en of ze me konden vertellen waar precies hij in de gevangenis zat. Maar zelf bleef ik achter met vele vragen. Onderstreept heb ik hen gevraagd mijn telefoonnummer aan hem door te geven zodat hij me kan bellen.

Het bleef stil. Pas afgelopen zaterdagmiddag ontving ik een bericht op whatsapp. Opnieuw van zijn vader en opnieuw kort en koel. De arrestatie was met 1 maand verlengd. Verder stond er niks in van extra informatie.

Ondertussen zijn we al meer dan een week verder en sta ik nergens. Waar precies mijn partner vastgehouden wordt, dat weet ik niet. Bellen naar de Belgische ordediensten krijg ik steeds dezelfde uitleg. Omwille van de recht op privacy mogen ze me dat niet vertellen. Ze mochten dat wel mochten we samenwonen. Maar is dus niet het geval.

Afgelopen weekend heb ik per whatsapp contact proberen zoeken met zijn ouders. Een emotioneel en lang bericht waarin ik hen uitleg hoe ik me voel, wat hij voor me betekent en dat ik zo graag met hem in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van hun kant, me informatie wordt achtergehouden.

Nu zijn we verschillende dagen verder en hoewel er 2 vinkjes staan (bericht is afgeleverd op hun telefoon), wordt het niet gelezen. Dus geen blauwe vinkjes. Het opmerkelijke is dat ze ondertussen wél online zitten op whatsapp want voortdurend veranderd de datum en tijd van 'laatst online gezien' onder de naam.

Zelf heb ik al naar verschillende gevangenissen gebeld en omdat we niet samenwonen mogen ze me niets vertellen. Ik weet dat hij een advocaat heeft maar wie dat is, blijft me onbekend. Want ook die informatie krijg ik niet van zijn ouders. Ook vrienden en vriendinnen weten niks. Maar verschillende hebben me wel al bevestigd wat ik wist, namelijk dat de verstandhouding tussen mijn vriend en zijn ouders en broer, ver onder het vriespunt ligt.

Ik voel me verloren en hulpeloos. Ik hoor geruchten voor wat hij zou gearresteerd zijn, maar in hoeverre mag en kan je dit wel geloven. Ik wil het van hem horen. Ik wil luisteren. Ik wil praten.

Dat zijn ouders het bericht op whatsapp na al verschillende dagen na elkaar niet gelezen hebben, getuigd van geen goede wil. Negeren.

Hier zit een verslagen iemand, veel stress, veel verdriet, veel wanhoop.
Wat kan ik nog doen?
Ik zou zijn ouders bellen. Dat werkt in dit geval toch veel beter dan appjes. Als zij dan geen informatie willen of kunnen geven zou ik zelf een advocaat benaderen en via die weg kijken wat je eventueel zou kunnen doen.
eens met de anderen hier. Hij heeft zijn ouders niet nodig om contact op te nemen met jou. En geloof die geruchten maar.
misspatrice schreef:
20-05-2025 14:33
Misschien is er wel een reden dat hij jou hier buiten houdt? Dat hij niet wilt dat je betrokken wordt bij het onderzoek.

Sterkte....
Wat lief/attent van hem :flirting:

:rofl: :wtf:
Frankly my dear, I don"t give a damn
evelien2010 schreef:
20-05-2025 14:08
Je partner kan vanuit de gevangenis ook zelf contact met jou opnemen. Door te bellen of schrijven. En hij mag zijn advocaat vragen jou te informeren. Tenzij hij in volledige beperkingen zit (en die kans is groot) dan mag er met niemand contact vanwege het onderzoek. Het kan dus best dat zijn ouders ook niets verder weten.

Hou op die mensen lastig te vallen. Je moet gewoon afwachten tot hij uit beperkingen komt.

Maar bedenk dat een langdurige arrestatie niet voor niets is! Ik zou zeer voorzichtig zijn. Je hebt wellicht jaren te maken gehad met een crimineel. En wellicht wordt jij onderdeel van het onderzoek.
Woord voor woord eens met alles wat hier staat.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Doreia* schreef:
20-05-2025 15:19
Woord voor woord eens met alles wat hier staat.
Ik bijna woord voor woord. Alleen niet eens met: je moet gewoon afwachten tot hij uit beperking komt.
Dat hoeft ze namelijk helemaal niet. Ze kan ook gewoon besluiten dat dit te heftig is, en dus de relatie beëindigen.
TO, dit is in Nederland, dus ik weet niet hoe het in België is. Maar je hebt dus (als hij schuldig is) te maken met een zware crimineel.

https://01-strafrecht-advocaat.nl/voorl ... %20gesteld
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
13th_Star schreef:
20-05-2025 15:31
TO, dit is in Nederland, dus ik weet niet hoe het in België is. Maar je hebt dus (als hij schuldig is) te maken met een zware crimineel.

https://01-strafrecht-advocaat.nl/voorl ... %20gesteld
In België zijn de redenen voor een voorlopige hechtenis bijna gelijk aan die in NL met o.a verdenking van een misdrijf waar 4 jaar gevangenisstraf voor staat. Maar de voorlopige hechtenis kan zowat 'eindeloos' verlengd worden: Eerst wordt er een maand uitgesproken, dan is er een zitting en kan er een maand verlenging opgelegd worden. Vanaf de derde handhaving bedraagt de termijn steeds twee maanden. En hier staat dus geen maximale tijd op de duur van de voorlopige hechtenis.
De geruchten die je hoort herken je hem daarin of vallen er dingen op hun plaats ?
Verder eens met alles wat gezegd is hij wil jou niet informeren of hij zit in volledige beperking . En dat laatste is helemaal niet best .
Wat zeggen die geruchten?
Je vriend wil duidelijk géén contact met jou en dat jij niet weet wat er aan de hand is.
Met een maand verlengd, dat gaat niet om een verkeerd geplaatste vuilniszak iig.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
onderdepalmboom schreef:
20-05-2025 14:07
Ik vind het een vreemd verhaal. Hij kan toch zelf aan zijn advocaat vragen om contact met jou op te nemen?

Wat kan je doen? Een brief sturen naar elke gevangenis in België geadresseerd aan je partner waarin je schrijft dat je graag contact wil en hoe hij je kan bereiken.
Kan je doen maar zolang je zijn nummer wat in het huis van bewaring (waar hij zeer waarschijnlijk zit, gevangenis ga je naar toe om je straf uit te zitten) aan hem gekoppeld is gaat die brief niet aan komen. Zonde van je energie.
Hoe moeilijk ook, denk ik dat je niet meer kan doen dan geduld hebben. :(

Hij gaat er (voorlopig) echt niet over praten met jou behalve met zijn advocaat.
Levensgenieter ;)
MissNuada schreef:
20-05-2025 14:34
Of hij wil haar niet laten weten wat hij heeft uitgespookt.
Dat denk ik eerder.
Ruin it yourself.
calvijn1 schreef:
20-05-2025 15:07
Wat lief/attent van hem :flirting:

:rofl: :wtf:
:HA:
Ruin it yourself.
margreetder schreef:
20-05-2025 14:12
Het is inderdaad vreemd dat het contact via zijn ouders loopt en niet met TO. En gezien het voorarrest is verlengd zal het niet om iets kleins gaan.
Waarom is dat vreemd?
Eerste twee alinea's kunnen prima weg, niet relevant en te privacygevoelig.
Jeetje To, heftige situatie voor je. Kan me voorstellen dat dit heel machteloos en moeilijk voelt.

Helaas moet ik me aansluiten bij de rest: het lijkt een bewuste keuze van je vriend om jou niet te informeren. Denk niet dat je daar veel aan kan doen, anders dan afwachten. Je kan zijn ouders nog een keer proberen en aangeven dat je hem echt graag zelf wil spreken of in elk geval wil weten in welke gevangenis hij zit. Dan zou je daar nog een brief kunnen afgeven ofzo .

Maar ik ben bang dat je wel rekening moet gaan houden met een scenario waarin hij niet helemaal is wie hij heeft gezegd te zijn. Of in elk geval dingen achter gehouden heeft..

Sterkte.
Mss kun je zijn broer opsporen op social media? En hem dan een bericht sturen?
Zoals anderen al zeggen: het staat hem hartstikke vrij met jou contact te (laten) zoeken. Als hij in beperkingen zit (ik zou overigens niet weten waarom die kans groot is, zoals evelien2010 zegt) dan weten zij ook niks meer, maar zoals je zelf zegt, lijkt het er meer op dat ze gewoon niks willen zeggen. Ik zou de gedachte dus proberen toe te laten dat hij niet wil dat er contact met je is.

Want, even logisch gezien:
- Of hij zit in beperkingen. Maar dan hadden zijn ouders dát kunnen zeggen tegen jou en jou desnoods in contact kunnen brengen met zijn advocaat,
- Of hij zit niet in beperkingen, maar dan zou hij dus zelf contact met je kunnen zoeken, maar dat doet hij dus blijkbaar niet en wellicht heeft hij dus ook zijn ouders en advocaat geïnstrueerd geen contact met je te hebben.
Heel veel meer opties zijn er niet. En die laatste optie is de meest logische, in dit verhaal.
Heel veel sterkte...
Gebruik je verstand.
Ik vind de suggesties om de familie verder te “stalken” ongepast. Er is al weinig contact, zij willen of kunnen niet meer zeggen en TO is een (praktisch) vreemde voor hen. Voor hetzelfde geld is zij mogelijk (ook) betrokken bij zijn zaken.

Er valt daar niets te halen.

Ik snap TOs paniek wel, maar er zit waarschijnlijk weinig anders op dan afwachten of zelf beginnen met afscheid nemen. Hij kan je (laten) informeren of iig IETS van zich laten horen en hij kiest er duidelijk voor om dat niet te doen. Om wat voor reden dan ook. En alleen daarmee laat hij waarschijnlijk al zien dat hij niet helemaal de man is die TO dacht dat hij was en/of dat zij niet voor hem betekent wat ze dacht dat ze betekende.

En dat is pijnlijk. Kan me je frustratie en machteloosheid en verdriet goed voorstellen. Maar zijn familie kan je daar niet mee helpen. Laat die mensen met rust.
meijteeks wijzigde dit bericht op 20-05-2025 17:22
4.47% gewijzigd
”Sinds een goede 3 jaar heb ik een stabiele, aangename relatie met iemand”

En nu, met deze arrestatie en detentie als feit, vallen er nog geen puzzelstukjes op zn plaats?
Live Life to the fullest
meisje85 schreef:
20-05-2025 16:52
Zoals anderen al zeggen: het staat hem hartstikke vrij met jou contact te (laten) zoeken. Als hij in beperkingen zit (ik zou overigens niet weten waarom die kans groot is, zoals evelien2010 zegt) dan weten zij ook niks meer, maar zoals je zelf zegt, lijkt het er meer op dat ze gewoon niks willen zeggen. Ik zou de gedachte dus proberen toe te laten dat hij niet wil dat er contact met je is.

Want, even logisch gezien:
- Of hij zit in beperkingen. Maar dan hadden zijn ouders dát kunnen zeggen tegen jou en jou desnoods in contact kunnen brengen met zijn advocaat,
- Of hij zit niet in beperkingen, maar dan zou hij dus zelf contact met je kunnen zoeken, maar dat doet hij dus blijkbaar niet en wellicht heeft hij dus ook zijn ouders en advocaat geïnstrueerd geen contact met je te hebben.
Heel veel meer opties zijn er niet. En die laatste optie is de meest logische, in dit verhaal.
Kans is ook aannemelijk dat ouders meer weten maar er niks mee te maken willen hebben toch? Ze hadden het kunnen zeggen maar misschien zijn ze er zo klaar mee dat elk bericht teveel is.

Ze willen duidelijk geen contact met TS dus ik snap de adviezen om ze nog eens te benaderen ook niet zo. TS heeft er al een emotioneel bericht aan gewijd. Het is super zuur en voelt vast heel machteloos maar meer kan hij/zij niet doen naar de ouders toe.
Staat zijn telefoon nog steeds uit, TO? Krijg je enkele of dubbele vinkjes als je hem appt? Enkel: hij zit in beperking of hij heeft je geblokkeerd, dubbel: hij zit niet in beperking, maar wil je niet spreken.

Ik vrees ook dat je je relatie beter als voorbij kunt beschouwen, maar ik snap ook dat dit heel moeilijk is met zo'n open einde.
The impossible just takes a little longer.
Serieus, in zo’n situatie gaan alle alarmbellen toch tegelijkertijd af??
Live Life to the fullest

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven