Piekeren Pffff
woensdag 6 augustus 2008 om 00:50
Hallo lieve allemaal,
Ik ben 27 jaar, woon op mezelf, heb een heerlijke woning, heb een baan die soms erg leuk is, soms wat minder leuk, ben gezond, heb super lieve vrienden, familie, een heel lief schattig huisdier, heb geld om leuke dingen mee te doen en heb sinds een paar maanden een nieuw vriendje..............en toch...pieker ik elke dag!!!! Ik haat piekeren, het is zonde van je tijd..je wordt er niet gelukkiger van en toch doe ik het..
Pieker vooral over mijn relatie...is het wel de ware??? Wat voel ik nu precies voor hem?? etc. etc.
Zijn er meer mensen op dit forum die ook zo vreselijk veel piekeren??
Liefs
Ik ben 27 jaar, woon op mezelf, heb een heerlijke woning, heb een baan die soms erg leuk is, soms wat minder leuk, ben gezond, heb super lieve vrienden, familie, een heel lief schattig huisdier, heb geld om leuke dingen mee te doen en heb sinds een paar maanden een nieuw vriendje..............en toch...pieker ik elke dag!!!! Ik haat piekeren, het is zonde van je tijd..je wordt er niet gelukkiger van en toch doe ik het..
Pieker vooral over mijn relatie...is het wel de ware??? Wat voel ik nu precies voor hem?? etc. etc.
Zijn er meer mensen op dit forum die ook zo vreselijk veel piekeren??
Liefs
woensdag 6 augustus 2008 om 01:09
Ik pieker ook enorm! Wou dat ik gewoon een enorme stop-knop had voor die piekerstand. Het kost gewoon zoveel tijd! Terwijl ik heel veel leuke dingen te doen heb, net als jij zo te lezen.
Niet denken, gewoon loslaten en wel zien wat de volgende dag brengt is zoooo moeilijk! Link naar mijn piekeronderwerp
Niet denken, gewoon loslaten en wel zien wat de volgende dag brengt is zoooo moeilijk! Link naar mijn piekeronderwerp
woensdag 6 augustus 2008 om 01:34
Ik mediteer sinds kort om mijn gedachten meer te kunnen controleren. Er gaat een wereld voor me open. Wanneer ik nu besluit om ergens niet te lang over na te denken, doe ik dat niet.
Het kost enige moeite, en in het begin vond ik het persoonlijk heel eng, maar wat heb ik veel rust en piekervrije momenten.
Wat mij goed helpt is de volgende vorm, je gaat ontspannen zitten met je ogen dicht, en concentreert je op je ademhaling. Dwaal je af? Ga je nadenken? Goed.. benoem dat dan, zeg dat het oke is en ga terug naar je ademhaling.
door wat oefenen lukt dit ook tijdens je dagelijkse bezigheden en sta je veel relaxter in het leven. Voor mij een eye-opener dat ik mijn gedachten kon sturen, die me ontzettend veel rust heeft gebracht.
Het kost enige moeite, en in het begin vond ik het persoonlijk heel eng, maar wat heb ik veel rust en piekervrije momenten.
Wat mij goed helpt is de volgende vorm, je gaat ontspannen zitten met je ogen dicht, en concentreert je op je ademhaling. Dwaal je af? Ga je nadenken? Goed.. benoem dat dan, zeg dat het oke is en ga terug naar je ademhaling.
door wat oefenen lukt dit ook tijdens je dagelijkse bezigheden en sta je veel relaxter in het leven. Voor mij een eye-opener dat ik mijn gedachten kon sturen, die me ontzettend veel rust heeft gebracht.
woensdag 6 augustus 2008 om 01:42
Het bestaat uit drie stappen.
Elke week heb ik een pieker uur. (da's op zondag).
Als ik gedurende de week ga piekeren over iets, moet ik het meteen op schrijven in een schriftje dat ik daarvoor bij me heb, en tegen mezelf zeggen dat ik er niet over na mag denken nu, maar dat doe tijdens het pieker uur (dit is in het begin even oefenen, het schriftje werd heel vol).
Tijdens het piekeruur ga ik vervolgens zitten om 'alternatieve gedachte' op te schrijven. Dat doe ik door naar de feiten te kijken van de situatie en dit mee te nemen in het oordeel.
Voorbeeldje, ik ben altijd bang dat mijn huis instort (ja, raar, weet het), daar kan ik me erg druk over maken. Dat schrijf ik dan vervolgens in mijn schriftje en tijdens mijn pieker uur ga ik de feiten opnoemen: huis staat al meer dan een eeuw, is stevig gebouwd, vertoond geen tekenen van instorten etc.etc.
alternatieve gedachte: het huis kan helemaal niet instorten. (en als het echt instort ben ik ook nog eens verzekerd).
Het geeft mij verschrikkelijk veel rust
Elke week heb ik een pieker uur. (da's op zondag).
Als ik gedurende de week ga piekeren over iets, moet ik het meteen op schrijven in een schriftje dat ik daarvoor bij me heb, en tegen mezelf zeggen dat ik er niet over na mag denken nu, maar dat doe tijdens het pieker uur (dit is in het begin even oefenen, het schriftje werd heel vol).
Tijdens het piekeruur ga ik vervolgens zitten om 'alternatieve gedachte' op te schrijven. Dat doe ik door naar de feiten te kijken van de situatie en dit mee te nemen in het oordeel.
Voorbeeldje, ik ben altijd bang dat mijn huis instort (ja, raar, weet het), daar kan ik me erg druk over maken. Dat schrijf ik dan vervolgens in mijn schriftje en tijdens mijn pieker uur ga ik de feiten opnoemen: huis staat al meer dan een eeuw, is stevig gebouwd, vertoond geen tekenen van instorten etc.etc.
alternatieve gedachte: het huis kan helemaal niet instorten. (en als het echt instort ben ik ook nog eens verzekerd).
Het geeft mij verschrikkelijk veel rust
maandag 11 augustus 2008 om 18:25
Hoi, ik ben 38 en ben soms ook erg goed in piekeren. Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe vriend. We doen leuke dingen samen, zijn verliefd, maar omdat we qua karakter ook wel een beetje verschillen (ik ben vrij positief en hij een beetje in zich zelf en soms ook negatief) denk ik veel te veel na over alles wat er gezegd en gedaan wordt. Als hij zoals vanavond (we zijn een heel weekend weg geweest samen) alleen voor de tv wil hangen, zie ik dat als een twijfel over zijn gevoelens naar mij toe en dan zit ik dan over te piekeren..vindt hij mij nog wel leuk .....ik betrek alles veel te veel op mezelf...ik word er doodmoe en chagrijnig van.......dus ja piekeren komt vaker voor.
maandag 11 augustus 2008 om 18:28
donderdag 14 augustus 2008 om 08:17
quote:india3000 schreef op 11 augustus 2008 @ 18:28:
Ja en inderdaad...ik pieker juist als dingentje er ook over of het nou wel de ware is en of het goed is...ik word er moe van....gaat te koste van concentratie op het werk en zo.....En dan denk ik, pieker ik te veel en slaat het nergens op OF is er intuitief toch iets aan de hand.....
herken het volkomen...
vooral inderdada dat je gaat denken pieker ik nou voor niets of is er toch wat aan de hand!!
en daardoor blijf je mar denken en denken..!! heeeeeeeel irritant!!
Ja en inderdaad...ik pieker juist als dingentje er ook over of het nou wel de ware is en of het goed is...ik word er moe van....gaat te koste van concentratie op het werk en zo.....En dan denk ik, pieker ik te veel en slaat het nergens op OF is er intuitief toch iets aan de hand.....
herken het volkomen...
vooral inderdada dat je gaat denken pieker ik nou voor niets of is er toch wat aan de hand!!
en daardoor blijf je mar denken en denken..!! heeeeeeeel irritant!!
dinsdag 19 augustus 2008 om 10:49
ik herken het ook heel erg.. soms zit ik te piekeren over iets wat ik tegen m`n vriend gezegd heb of over hoe ik gedaan heb. ik weet heel goed dat het niks geks of raars is, maar had het toch anders willen verwoorden of doen, en dan blijf ik daar maar over nadenken.. soms gaan er echt gewoon 2 uur voorbij dat ik alleen maar aan zoiets kleins zit te denken en ik schiet er totaal niks mee op.. alleen dat ik moe en chaggerijnig word. ik heb ook geen advies want ik zit er zelf ook erg mee..
dinsdag 19 augustus 2008 om 10:53
Herkenbaar!!!
Vooral over zaken die m'n vriend aangaan kan ik me uren druk maken. Had ik dat beter niet kunnen zeggen? Vind hij me nu minder leuk? Maak ik me te druk om kleine dingen of mag ik er best iets van zeggen??
Ik kan soms zelfs hele gesprekken in m'n hoofd voeren met degene met wie ik ruzie heb. Dan haal ik er steeds meer dingen bij en op een gegeven moment ben ik helemaal pissig terwijl diegene er niet eens is en de ruzie al 2 dagen geleden is. Zoo zonde van je tijd en energie, maar ja.....
Vooral over zaken die m'n vriend aangaan kan ik me uren druk maken. Had ik dat beter niet kunnen zeggen? Vind hij me nu minder leuk? Maak ik me te druk om kleine dingen of mag ik er best iets van zeggen??
Ik kan soms zelfs hele gesprekken in m'n hoofd voeren met degene met wie ik ruzie heb. Dan haal ik er steeds meer dingen bij en op een gegeven moment ben ik helemaal pissig terwijl diegene er niet eens is en de ruzie al 2 dagen geleden is. Zoo zonde van je tijd en energie, maar ja.....
vrijdag 22 augustus 2008 om 10:17
Wat ben ik blij dat ik toch niet de enige ben! Dit is nou echt het onderwerp waardoor ik me heb aangemeld bij dit forum. Ik pieker enorm, vergroot iedere emotie 10 keer uit en pieker vervolgens lekker verder. Hm, ik pieker over mijn relatie, mijn allergrootste liefde ( m'n ex-vriendje waarmee ik vriendschappelijk probeer om te gaan ) en over mezelf. Of wat ik voel wel normaal is en of anderen me niet raar vinden. Over het verleden pieker ik nog het meest. Ik heb nogal wat turbulente jaren achter de rug. Eigenlijk is het nooit stil in mijn hoofd.. He, fijne dat eens te kunnen vertellen!
zaterdag 23 augustus 2008 om 11:27
Hoi, hier nog zo'n piekeraar. Het kost energie en mijn goede humeur en ik schiet er niets mee op. Liselotte, jouw tip lijkt me wel wat. Ik ga het meteen proberen, alles, maar dan ook werkelijk alles van me afschrijven. Ik lees heel herkenbare verhalen op dit topic en dat geeft me steun, ik ben niet de enige.