polyamorie - of: 2 leuke mannen

19-02-2008 10:08 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik ben helemaal nieuw op dit forum - ik heb eerst flink rondgeneusd, maar vind bijna niets wat bij mijn situatie aansluit (en wat ik vond waren helaas alleen oude berichten).
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:06
Reden: was persoonlijke hulpvraag
% gewijzigd
Even kijken, je bent nu 37 en je halve trouwboekje heeft in jullie verkeringstijd (toen was je dus 17) 2x gezoend met een ander meisje. Je mag de flinke vrijpartij met een oude vakantieliefde hier best tegen wegstrepen vind ik. Oog om oog, tand om tand (Dit is uitermate cynisch bedoeld). Het lijkt er een beetje op dat je in een soort midlife crisis terecht bent gekomen en eventjes niet meer in de gaten hebt wat je eigenlijk voor waardevols bezit en waar je nu een heel gevaarlijk spelletje mee speelt! Je bent gewoon op zoek naar een legale manier om eens lekker van bil met een ander te gaan zonder dat je daarbij rekening houdt met de gevoelens van wie dan ook. Hoe denk je dat je nu kleine kinderen daar mee om zullen gaan?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Op de polyamorysite en het forum van die site heb je als het goed is ook gelezen dat je als polyamore partner altijd het tempo van de langzaamste moet aanhouden. Dus niets (!) doen waar je primaire partner nog niet aan toe is. En dat houdt in jouw geval in dat je man en jij er eerst samen helemaal uit hadden moeten komen hoe het verder zou gaan, wat voor hem acceptabel is en wat niet, voor je meteen met je nieuwe liefde het bed induikt. Polyamorie is liefde en respect, ook en vooral naar de eerste partner. En jij lijkt nu vooral heel erg verliefd op die ander waardoor je de gevoelens en belangen van je man uit het oog verliest. En misschien kon je man er wel leven als jij een keer seks zou hebben gehad met een ander, maar is het voor hem heel erg bedreigend nu hij merkt dat je meer voor die man bent gaan voelen. Hij voelt zich tekort schieten, is bang dat hij niet meer voldoet of dat de ander belangrijker voor je wordt of zelfs al is.

Je man heeft ingestemd met een eenmalige ontmoeting schrijf je. Kun je ermee leven dat het daarbij blijft en dat je je vakantieliefde nooit meer zult zien of spreken? Want dat zul je voor je man moeten overhebben als hij er echt niet mee kan leren leven. Echte liefde blijft, ook al zie je elkaar nooit meer, en in sommige gevallen zul je elkaar moeten loslaten , hoe vreselijk dat nu ook lijkt.

Ikzelf heb in zo'n soort situatie gezeten, maar dan als primaire partner. Mijn partner was polyamoreus en ik bleek daar uiteindelijk toch niet mee om te kunnen gaan. Echt echt echt niet! En ik heb het geprobeerd, we hebben gepraat en gepraat en gehuild en gepraat en nog meer gehuild en gepraat, ik heb het geprobeerd en geprobeerd en geprobeerd, tot iedereen in mijn omgeving mij voor gek verklaarde en ik er zelf aan onderdoorging. Want ja, ik was de jaloerse bitch en mijn partner wilde alleen maar heel veel liefde geven aan anderen, dus lag het aan mij (althans, zo werd mij voorgehouden door mijn partner, tot ik er zelf in ging geloven). Uiteindelijk zijn we op een heel nare manier uit elkaar gegaan.

Pas op dat je dit niet laat gebeuren, ik hoop voor je (en vooral ook voor je man!) dat je huwelijk je daar te dierbaar voor is.
Is het stikkertje dat erop wordt geplakt belangrijk?
quote:houvanjezelf schreef op 19 februari 2008 @ 12:22:

Is het stikkertje dat erop wordt geplakt belangrijk?

Nou nee ik vroeg mij alleen af of er een verschil is tussen een open relatie en polyamorie..

Mischien had ik de vraag anders moeten stellen...
Volgens mij draait het bij polyamorie vooral om liefde (waar dan of wel of niet seks bij komt kijken), en is seks het uitgangpunt bij een open relatie.

Mensen kunnen dus bij elkaar in huis wonen, maar dat hoeft niet.
wow, ik schrik even hevig van de reakties;
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:13
% gewijzigd
quote:Capibara schreef op 19 februari 2008 @ 12:32:

Volgens mij draait het bij polyamorie vooral om liefde (waar dan of wel of niet seks bij komt kijken), en is seks het uitgangpunt bij een open relatie.

Mensen kunnen dus bij elkaar in huis wonen, maar dat hoeft niet.Aah kijk nu is het een stuk duidelijker...
quote:PastelPink schreef op 19 februari 2008 @ 10:40:

[...]

ik snap zelf ook niet dat zo'n leuke man nog vrijgezel is (hij is pas op wintersport geweest - voordat ik hem bekend heb hem wel erg leuk te vinden- en ik kan je verzekeren dat ik behoorlijk jaloers was; bang dat hij een ander zou tegenkomen. "Gelukkig" is dat dus niet gebeurd...

Wie zegt dat ie zo leuk is ? Jij hebt 'm 20 jaar niet meer gezien, alleen afgelopen weekend 1x weer.

Of zal hij de perfectie zijn ? (waarom heb je 'm vroeger dan laten lopen ?)
quote:Fame schreef op 19 februari 2008 @ 12:16:

Even kijken, je bent nu 37 en je halve trouwboekje heeft in jullie verkeringstijd (toen was je dus 17) 2x gezoend met een ander meisje. ..Nee,
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:14
% gewijzigd
quote: Wie zegt dat ie zo leuk is ? Jij hebt 'm 20 jaar niet meer gezien, alleen afgelopen weekend 1x weer.

Of zal hij de perfectie zijn ? (waarom heb je 'm vroeger dan laten lopen ?)Ik zeg NU dat hij leuk is;
% gewijzigd
De meeste mensen groeien emotioneel behoorlijk tussen hun 21 en hun 37ste.

Je mag zijn 'leugens' best wegstrepen tegen jouw behoeften, maar daar heb je alleen jezelf maar mee.

Als je instelling is 'hij zat twintig jaar geleden fout, dus nu mag ik', dan vinden we hier over twee maanden een topic van je over hoe je je man weer terug krijgt, ben ik bang.

En wat je hier vindt is geen hel en verdoemenis, maar de input van anderen die je mee laten profiteren van hun ervaringen in misschien vergelijkbare situaties. Wat je daarmee doet is aan jou. Als je uitsluitend bevestiging zoekt moet je je post misschien anders formuleren.
quote: "ik snap zelf ook niet dat zo'n leuke man nog vrijgezel is"

Wat zegt hij daar zelf over? Wat is zijn (relatie-)verleden? Heb je het daar wel eens over met hem? Het lijkt me niet onbelangrijk om het over dat soort dingen met elkaar te hebben.

Ik vind het woord 'gezinnetje' dat je vriend gebruikt, een beetje denigrerend, maar dat is wellicht een persoonlijke gevoeligheid...
Pastelpink, ik vind de mensen hier erg netjes reageren. Dat je een aantal confronterende vragen gesteld worden, kan toch alleen maar nuttig voor je zijn.
quote:PastelPink schreef op 19 februari 2008 @ 12:42:

[...]

Ik zeg NU dat hij leuk is; we mailen zo'n 3 maanden met elkaar, sinds kort ook SMSen en bellen en nu dus live gezien. Live lijkt me redelijk betrouwbaar. maar klopt, als je verliefd bent, zie je zaken wat mooier. Maarre, willen jullie beweren dat iedereen die nu vrijgezel is niet leuk kan zijn??? Beetje ouderwets gedacht...

En het was dus een vakantieliefde op mijn 15e, en we woonden 3 uur reizen van elkaar (toen ook al) - dan is het wel moeilijk vol te houden. Maar klik was er toen al en nu nog... Bij de ontmoeting leken de afgelopen 21 jaar ook weg te vallen, of het gisteren was...Nee hoor ik vind mijzelf ontzettend leuk...
Nu is dit natuurlijk ook wel een onderewerp waar je pittige reacties op kunt verwachten. Je praat wel over een relatie van 20 jaar waar je ineens je vakantieliefde van toen je 15 was (22 jaar geleden!) aan toe wilt voegen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:PastelPink schreef op 19 februari 2008 @ 12:34:

Mijn man heeft gezegd dat de ontmoeting 1-malig moet zijn en dat we daarna samen moeten kijken hoe verder... gisteren zei hij al dat wanneer ik nog eens wil afspreken hij ook eerst vakntielief live wil zien... dus ook mijn man is dubbel in zijn boodschap...

Ik snap je man helemaal. Ik kan me heel goed voorstellen dat hij je vakantieliefde wil leren kennen. Iets wat je niet kent wordt in je gedachten alleen maar bedreigender. Door zijn 'rivaal' te ontmoeten voorkomt hij in ieder geval dat hij hem in zijn gedachten idealiseert of opblaast tot enorme proporties. Hij wil weten wat voor vlees hij in de kuip heeft, en misschien wil hij ook wel duidelijk aan je vakantievriend laten merken dat hij niet van plan is om jou te laten gaan en dat die vakantievriend dus altijd jouw secundaire partner zal blijven.

En ik snap ook dat hij nu dubbel overkomt in zijn boodschappen. Hij zal nu proberen om in jouw verlangens mee te gaan, uit liefde voor jou, of uit angst om je kwijt te raken. En dat doet hij dus tegen zijn eigen angsten en eigen jaloezie in. En dat kan hem echt verscheuren, ik weet nog zó goed hoe dat voelt! Jaloezie is namelijk geen enkelvoudige emotie, maar bestaat uit meerdere gevoelens. En een ervan zal angst zijn in zijn geval. Angst om je kwijt te raken, om tweede viool te moeten spelen, om de veranderingen die gaan komen. Dat zul je moeten beseffen, en daar moet je ook heel goed rekening mee houden. Dat het niet 'simpel' jaloezie is, maar dat er een heel scala aan angsten en twijfels aan ten grondslag kan liggen.

Misschien lijkt hij nu dubbel in zijn boodschappen, maar is hij misschien bang dat je anders (als hij je dingen verbiedt o.i.d.)sowieso voor je vriend zult kiezen. Maak hem dus goed duidelijk dat dat niet zo is (als dat inderdaad niet zo is natuurlijk)! Laat hem regelmatig weten hoe veel je nog van hem (je man) houdt, dat je vriend geen vervanging voor hem is, en dat je hem zeker niet voor je vriend zult verlaten. En dat dan niet alleen zeggen, maar het hem ook laten voelen, je ernaar gedragen. Dus rekening houden met zijn gevoel, zijn wensen, zijn tempo (ik noem het nog amar eens). Anders wordt deze hele situatie helemaal ondraaglijk voor je man.
Hel en verdoemenis, mwoah, dat hoeft helemaal niet.

Liefde kan heel egocentrisch zijn. Waarom trekt die ander jou zo aan? Omdat jíj die persoon aantrekkelijk vindt en jíj er warme gevoelens voor koestert en omdat hij jóu een gevoel geeft wat je man je niet (meer) geeft. In het egocentrisme van die gevoelens probeer je vast en zeker rekening te houden met de gevoelens van je man. Maar jij bent niet jouw man, die de boel weer vanuit zíjn gevoel bekijkt en misschien jou helemaal niet wil delen. Ook hij is daarin egocentrisch. Zijn eigen belangen staan voorop, hetgeen dus volkomen menselijk is.

Zit het in je natuur om niet van één persoon alleen te houden, dan is een partner daar hopelijk op voorhand van op de hoogte. Zoals je bijvoorbeeld ziet bij iemand als Hugh Hefner of Anton Heijboer, die nooit van z'n leven gelukkig kunnen zijn en blijven met maar één vrouw en die vrouwen wisten dat ook. Dan is het een keuze om met zo'n man in zee te gaan. Jouw man heeft die keuze helemaal niet gemaakt maar krijgt hem nu, na 20 jaar huwelijk voor z'n kiezen en hij is aan het damage controlen, lijkt me.

Er zijn voor hem al grenzen overschreden waarschijnlijk doordat jij seks met je vriendje hebt gehad en hij probeert dat te compenseren door óók een zonde op te biechten. Jij ziet dat zelf ook zo want je zegt dat jouw man 'ook niet helemaal clean was'. Zo probeer je het een tegen het ander weg te strepen maar het zijn bijna onvergelijkbare dingen, of je moet verliefdheid en neuken op hetzelfde emotionele niveau hebben zitten als een tongzoen van 20 jaar geleden.

In zekere zin is het dus hel en verdoemenis, of dat kan het worden als blijkt dat jullie relatie niet geschikt is voor derden en vierden er bij. Dat is iets wat je moet onderzoeken. Ik vind - persoonlijk - jouw keuze om met je vakantieliefde naar bed te gaan behoorlijk over de grens want je man en jij zijn er nog helemaal niet uit met elkaar. Maar, je zult er je redenen voor hebben gehad.

Verwar alleen niet jouw eigen egoïsme en het najagen van je eigen genot en bevrediging (en dan bedoel ik dat niet in seksuele zin alleen) met liefde voor je man. Je bent met jezelf bezig en je man probeert je de ruimte te geven voor zover als zijn egoïsme dat toelaat. Als die ruimte op is, of als jij bij hem grenzen blijft overschrijden dan zou het weleens helemaal niet zo leuk kunnen worden als jij hoopt want iets als meerdere relaties hebben heeft niet alleen met jou te maken maar ook voor de anderen binnen jouw huwelijk, je man en je kinderen bijvoorbeeld.

Twee relaties hebben gaat verder dan het hebben van een minnaar. Er is nu nog een persoon in jouw leven en dat van je man (en misschien je hele gezin) waarmee rekening gehouden moet gaan worden. Hoe zie je dat voor je? Nu denk je alleen op de korte termijn, je bent verliefd en je hormonen buitelen over elkaar heen maar dat gaat over en wat is er dan nog? Niet verkeerd om daar ook alvast over na te denken.
quote:Reiger100 schreef op 19 februari 2008 @ 12:47:

Pastelpink, ik vind de mensen hier erg netjes reageren. Dat je een aantal confronterende vragen gesteld worden, kan toch alleen maar nuttig voor je zijn.Ik weet wel iets van zijn relatieverleden
% gewijzigd
he Capibara,

Weer kan ik iets met jouw bericht (dankje!!).
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:15
% gewijzigd
quote:eleonora schreef op 19 februari 2008 @ 13:04:

Ik vind - persoonlijk - jouw keuze om met je vakantieliefde naar bed te gaan behoorlijk over de grens want je man en jij zijn er nog helemaal niet uit met elkaar. Maar, je zult er je redenen voor hebben gehad.

Met dit bericht kan ik dan weer minder;
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:15
% gewijzigd
Mischien is je vraag dan beter op het forum over polyamorie op zijn plaats...
PastelPink, toch kan ik je redenatie niet helemaal volgen. Je ziet dat het je man pijn doet, als hij je toestemming geeft voor de sex. Waarom zou je dan voorbeelden willen zoeken, waar de man er wel mee om kan gaan zonder pijn. Dat is toch dubbel?

Op zich snap ik jou wel, want je wil je man niet kwijt en je wilt ook een relatie erbij. Maar toestemming zou ik het niet noemen. Ik zou het voelen als chantage. En jou man wilt jou ook niet kwijt omdat jullie een fijne relatie hebben. Maar die relatie wordt wel minder fijn door wat je nu doet.

Of zie ik het nu zo krom? Groetjes kreeft
Je blijft maar vanalles aandragen om jouw gedrag te vergoelijken.

Dat polygedoe, is je vakantieliefde er ook van overtuigd dat DAT het is voor jullie?

Ik blijf erbij dat het de spanning is, leuk en helemaal anders. En je man schopt een beetje in het rond en jij grijpt dat nog meer aan om jouw gedrag en je wensen nu te vergoelijken.
Als zoenen voor jou na twintig jaar nog steeds impact genoeg heeft om mee te tellen in dit verhaal, dan lijkt sex met derden me geen vanzelfsprekend onderdeel van jullie relatie.

Je zadelt je man hiermee op, en gaat dan vervolgens lopen roepen hoeveel je van hem houdt, en dat hij toch zeker zelf gezegd heeft dat het mocht.

Als je van iemand houdt, dan stort je die persoon niet in deze emotionele achtbaan vol angst en onzekerheid, maar dan zoek je eerst voor jezelf uit wat je hier mee wilt voor je van een ander verwacht dat hij je handje gaat vasthouden rondom jouw erotische uitstapjes. Eerlijkheid is niet per definitie een deugd.

Mijn persoonlijke ervaring is dat dit soort dingen eigenlijk altijd eindigen met scherven en tranen. Een open relatie moet je allebei echt willen, anders wordt het geheid een drama.
quote:PastelPink schreef op 19 februari 2008 @ 13:19:

Met dit bericht kan ik dan weer minder; het is niet van toepassing: Nummer 1: ik wil ook niet met mijn man uit elkaar! Ik wil het toch even opnemen voor Eleonora hoor! Ze schreef dat jij en je man er nog niet uit waren met elkaar. Dus niet dat jullie uit elkaar zouden moeten gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven