Polydroom (taboe!)

23-08-2010 14:33 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder klein kind krijgt het er volgens mij wel ingeramd, met een liefdevolle bedoeling. Als je later groot bent, kom je een leuke jongen (meisje - voor de mannen hier) tegen, je krijgt verkering, verloving volgt, en daarna trouwen en krijgen jullie hele lieve kindertjes.

Het gehele beeld van het ideale gezin in de minder geëmancipeerde gebieden, zoals mijn omgeving, bestaat uit twee verliefde mensen met kinderen, waarvoor mama zorgt terwijl vader de kost verdient. Opgroeiend kwam ik er achter dat ik jongens helemaal niet zo leuk vond dat was geheel wederzijds. Meisjes vond ik trouwens ook niet interessant. Een moeilijke vriendschap zo hier en daar en vooral bezig met mijn eigen interesses tot ik (vér?) voorbij de 18 was.

Tot die keer dat ik hém tegenkwam. Vlinders van verliefdheid en duizelig van geluk, hoop, verwachting, liefde en vrees werden tot een hechte relatie: vrienden, maatjes en speelkameraadjes. Een knappe vent, liefdevol, zorgzaam, intelligent en humoritisch.

En toen kwam ik háár tegen.

Tot mijn verbazing voelde ik dezelfde vlinders nóg een keer en bleef mijn gevoel voor hém nog steeds het zelfde. Een ontmoeting tussen hem en haar leverde voor mij een onwaarschijnlijk gevoel op. De twee mensen waar je verliefd op bent en van houdt bij elkaar. Een ontmoeting die niet zonder gevolgen bleef, want ook tussen hen sloeg een vonk over.

Alles wat er sinds mijn opvoeding bij mij was binnengekomen over relaties tussen mensen ging omver. Man-vrouw is "zoals het hoort" en daarnaast heb je man-man en vrouw-vrouw relaties. Alle drie deze vormen zijn in Nederland (redelijk) algemeen geaccepteerd en voor de wet mag er in alle vormen getrouwd worden.

Even zoeken levert op dat wat "wij" hebben, een polyamoreuze relatie is. Overigens is de uitleg hiervan in mijn ogen wat beperkend. In de door mij gevonden informatie wordt er steevast gesproken over een relatie van één persoon van de éne sekse met twéé personen van de andere sekse. Voor mijn vriend zou dat inderdaad waar zijn, maar voor mijn vriendin en mij niet! Er bestaat naast de man-vrouw-relatie immers ook de vrouw-vrouw-relatie.

De emancipatie heeft ouderwetse term "veelwijverij" (nog?) niet omgebogen tot "veelpartnerij". Waarom rust er zo'n taboe op een dergelijke relatie, terwijl het gaat om liefde? Trouwen zou polygamie zijn, verboden volgens de Nederlandse wet. Niet dat trouwen een voor/door ons uit te voeren wens is, maar waarom verboden? Drie mensen die met elkaar in het huwelijk willen treden mag niet.

Beetje dromen er over mag gelukkig wel.

Onze polydroom.
quote:Reiger100 schreef op 24 augustus 2010 @ 11:37:

Iris, ik zou een heel lang verhaal kunnen schrijven waarom ik het niet met je eens ben dat het irrationeel is om ertegen te zijn dat mensen uit vrije wil een driehoeksverhouding met elkaar aangaan, maar ik geef het op, deze discussie kost me te veel tijd.Prima hoor, ik heb er overigens niets op tegen dat mensen hier voor kiezen, maar ik vind het alleen niet irrationeel dat veel mensen hier niets in zien.
Mijn nichtje is met haar ouders in de jaren 70 opgegroeid in een soort hippy-achtige omgeving, zoals Leo ook beschrijft, en daar waren ook allerlei relatievormen. Dit leek prachtig, maar uiteindelijk speelde de jaloezie bij de meeste mensen op en werd het voor de meeste mensen een drama. Was dat bij jouw gemeenschap ook zo Leo?

Mijn nichtje heeft er overigens een topjeugd gehad en voor haar was het doodgewoon.
Voor jezelf er niets in zien, prima. Dan kies je er zelf dus niet voor.

Voor een ander er niets in zien is slechts een mening, meer niet.

TO, als dit is wat je wil dan zul je je van allerlei meningen over je relatievorm niets aan moeten trekken, want als je dat wel doet gaat de buitenwereld bepalen hoe je je leven inricht en of het deugt wat je doet. Als het voor jullie drieën klopt dan is dat voldoende. Hou het heel klein allemaal, probeer anderen niet te overtuigen. Wat heeft dat voor zin?

Als je ook maar een beetje met je kop boven een maaiveld uitsteekt gaat 'ie er al af. Dat merk ik, met mijn vele homovrienden, in deze tijd ook nog. Het blíjft blijkbaar raar, houden van iemand van dezelfde sekse en hoewel het al een stuk beter is dan voorheen met de discriminatie, in kleine dingen merk je tóch dat mensen het bijzonder blijven vinden en helaas moeten ze dat nog steeds uitten zo nu en dan. Dat hou je.

Dromen is mooi maar blijf realistisch, niet iedereen heeft ruimte in zijn/haar hoofd voor iets anders dan de traditionele samenlevingsvormen.
quote:iris1969 schreef op 24 augustus 2010 @ 15:18:

Mijn nichtje is met haar ouders in de jaren 70 opgegroeid in een soort hippy-achtige omgeving, zoals Leo ook beschrijft, en daar waren ook allerlei relatievormen. Dit leek prachtig, maar uiteindelijk speelde de jaloezie bij de meeste mensen op en werd het voor de meeste mensen een drama. Was dat bij jouw gemeenschap ook zo Leo?

Mijn nichtje heeft er overigens een topjeugd gehad en voor haar was het doodgewoon.

Ja, was bij mij ook zo.

Dat had trouwens niet zo heel veel met de samenlevingsvormen op zich te maken maar met het idee dat liefde 'vrij' moest zijn. Die vrijheid zonder grenzen, die maakte mensen doodongelukkig.

Er werd veel geluld over vrijheid maar als het er op neerkwam wilden ook deze vrije vogels over het algemeen duidelijkheid en veiligheid.

Ik ken niet één stel, dat elkaar zó vrij liet, wat de jaren '70 overleefd heeft en nog bij elkaar is.
Herkenbaar Leo, ze waren ook erg van de partnerruil enzo, maar dat brak iedereen uiteindelijk op. Ik denk dat de mens als wezen toch minder openminded is dan men graag zelf wil. Het is wellicht iets te veel gevraagd om alles maar goed te vinden.
Hangt wel van de mens af hoor.

Ik ken wel stellen die al jaren swingen bijvoorbeeld en hier prima afspraken over hebben gemaakt.

Het níet hebben van afspraken en het zodoende op elkaars ziel staan en grenzen ruim overschrijden, ik denk dat dat veel relaties kapot maakt.

Volgens mij is het enige wat je kunt doen als je in een situatie zit zoals TO, zorgen dat iedereen weet waar 'ie aan toe is en zorgzaam zijn naar elkaar. Rekening houden met gevoelens over en weer en uitpraten wat er eventueel dwars zit.

In de tijd dat ik opgroeide en in de gemeenschap waarin dat gebeurde, was het een soort ongeschreven wet dat je niet moest gaan 'lopen zeiken' en niet 'kleinburgerlijk' moest doen. Daar waren ze als de dood voor, dat ze 'burgerlijk' deden. Dan ga je dus en je eigen en andermans grenzen over, omdat de tijdgeest en je posse dat voorschrijft.

Dát is denk ik waar dat helemaal fout liep toen.
Grappig dat je dat schrijft Leo, want ik dacht dus precies hetzelfde: Swingers kiezen hier bewust voor en die mensen uit de jaren 70 deden wat "hip" was in die tijd en dat was inderdaad vooral niet preuts, kleinburgelijk of zeurderig zijn. Dan ga je dus je makkelijk eigen grens over.
@Hyperta..ik snap je wel. Ik VOEL je OP ook. Wat een mooie tekst.

Heb het 3 x meegemaakt; MVV (ik V).De eerste 2 x waren voornamelijk sexueel, experimenteren, gewoon gezellig, lekker en leuk met zn drieen. We waren jong.

Maar de laatste x (heeft Zij vorig jaar beeindigd, ik ben nog steeds met Hem samen) was het ongelooflijk. We waren met zn drieen 1 geheel. Vulden elkaar aan. Het was geen bedoeling. Je kiest er als je hetero of monogaam bent ook niet voor om verliefd te worden of niet. Wij vinden alleen dat wij onze liefde met meer dan mara 1 persoon kunnen delen. Je groeit naar elkaar toe. We hebben veel gepraat, ook over de toekomst. We waren open en vrij, iedereen zag dat we verliefd waren, alleen voor mijn werk en haar familie hielden we het verborgen. Uiteraard waren we gewoon bevriend voor haar familie. Mijn werk;tsjah ik werk in een heel professionele omgeving, en haar familie; streng gelovig en conservatief.

Ik zie haar zusje regelmatig in de sportschool en zij ontwijkt mij, doet alsof ze me niet kent, prima. Ik ga er hierdoor vanuit dat haar familie inmiddels wel weet dat wij een relatie hadden.

En nu? Zij is terug naar haar ex-vriend, is weer hetero en begint aan huisje boompje beestje, alles waar ze geen zin in had toen ze met ons was. Ik mis vooral haar vriendschap en "durf" niet zo goed meer met vrouwen, bang voor pijn. Heb haar nooit meer gesproken (brief geschreven) nadat zij het uitmaakte.
quote:JohnnyCake schreef op 23 augustus 2010 @ 14:47:

'Kijk, en dat is nou het probleem met het homohuwelijk. Nu wil iedereen en alles trouwen.' Dat zouden mijn ouders zeggen. En geef ze eens ongelijk. Waar leg je de grens? Een huwelijk tussen drie mensen? Vier? Waarom zou een huwelijk tussen twintig man verboden moeten zijn?

Huwen doe je met een mannetje en een vrouwtje. Dat is de traditie. Sta je al het andere toe, man-man/man-vrouw/man-man-man-man-man-vrouw, man-hond-paard, wat is dan nog de meerwaarde van een huwelijk?

Er zijn wel meer tradities die uiteindelijk niet voortbestaan.

Vroeger werd je als vrouw standaard ontslagen zodra je trouwde

Vrouwen hadden geen stemrecht

Homo's waren abnormaal

Jongetjes lazen jongensboeken

alleen meisjes speelden met poppen

Rose was oorspronkelijk een kleur voor jongetjes, blauw voor meisjes

Je trouwde niet onder je stand

Je trouwde om het fortuin in de familie te houden

Moet ik nog even doorgaan? Allemaal tradities die in ongebruik zijn geraakt.

Waarom eigenlijk krampachtig vasthouden aan de traditie van het man-vrouw huwelijk? Terwijl het huwelijk in oorspronkelijk slechts een zakelijke aangelegenheid was, die vroeger vaak weinig met liefde te maken had, zeker in betere kringen. Wie heeft er in vredesnaam last van dat "iedereen maar trouwt".
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:iris1969 schreef op 24 augustus 2010 @ 15:39:

Herkenbaar Leo, ze waren ook erg van de partnerruil enzo, maar dat brak iedereen uiteindelijk op. Ik denk dat de mens als wezen toch minder openminded is dan men graag zelf wil. Het is wellicht iets te veel gevraagd om alles maar goed te vinden.Eens. Elkaar vrijlaten betekent ook niet dat je alles zomaar goed vindt. Het betekent ook niet dat je geen grenzen hebt. De stelling dat je "niet moest zeuren" in de jaren 70 is wat mij betreft net zo erg als de stelling dat er iets mis is als je niet strikt monogaam bent.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:iris1969 schreef op 24 augustus 2010 @ 16:44:

Grappig dat je dat schrijft Leo, want ik dacht dus precies hetzelfde: Swingers kiezen hier bewust voor en die mensen uit de jaren 70 deden wat "hip" was in die tijd en dat was inderdaad vooral niet preuts, kleinburgelijk of zeurderig zijn. Dan ga je dus je makkelijk eigen grens over.

Ken je de serie Hertenkamp? Al weer wat jaren geleden bij de VPRO.

Eleonora kent hem vast wel.

Daarin heb je zo'n heerlijk zij-ig stel, wat gezellig aan de zweef is. En dan komt er een zweefcursiste bij die een relatie krijgt met hém. En dan proberen ze heel hard dat het allemaal moet kunnen enzo. Vanwege de belangrijke zélfexpressie. Gewéldig. En ook tenenkrommend en om te huilen om te zien hoe dat gaat.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:hyperta schreef op 23 augustus 2010 @ 14:55:

[...]

Voor ons is het ook geen wens om te trouwen, maar het is tóch raar dat het een relatievorm is waarbij een wettelijke verbintenis strafbaar is. Dus ook al staan we alle drie te springen om te trouwen, dan mág het niet.

Persoonlijke meerwaarde of niet.

Wettelijk strafbaar, ja, dat komt omdat je maar met één persoon mag trouwen. Dat is in jouw ogen raar, in mijn ogen zou het ingewikkeld zijn als je met meer dan één mens kunt trouwen en ik denk dat de wetgevers er ook zo over denken. Trouwen met één mens is vaak al gedoe, trouwen met nog meer mensen zou helemaal een toestand worden.

Maar niks staat je in de weg om zelf van alles te regelen bij een notaris e.d. en er een feestelijke ceremonie aan te verbinden waarbij er vast iemand te vinden is die jullie met z'n drieën aan elkaar verbindt. (ik zou het zo doen bijvoorbeeld met een hoop theater e.d.)

Je zult er meer voor moeten doen en niet alles kan misschien in één keer geregeld worden maar de ceremonie, het feest, dat kan absoluut georganiseerd worden en dan ben je toch met elkaar verbonden, al staat het dan niet in een trouwboekje of geregistreerd bij de belastingdienst en bij de gemeente. Het gaat voor een groot deel toch om het gevoel bij elkaar te horen en dat voor een groep mensen bevestigd te zien, toch?
quote:lolapaloeza schreef op 26 november 2010 @ 12:26:

[...]

Ken je de serie Hertenkamp? Al weer wat jaren geleden bij de VPRO.

Eleonora kent hem vast wel.

Daarin heb je zo'n heerlijk zij-ig stel, wat gezellig aan de zweef is. En dan komt er een zweefcursiste bij die een relatie krijgt met hém. En dan proberen ze heel hard dat het allemaal moet kunnen enzo. Vanwege de belangrijke zélfexpressie. Gewéldig. En ook tenenkrommend en om te huilen om te zien hoe dat gaat.Geweldige serie inderdaad Lola......Ik zou 'm wel weer eens willen zien.
Waarom reageren wij op zo'n stokoud topic eigenlijk?
quote:eleonora schreef op 26 november 2010 @ 12:43:

Waarom reageren wij op zo'n stokoud topic eigenlijk?Nu je het zegt. Ik mag wel eens wakker worden.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:eleonora schreef op 26 november 2010 @ 12:43:

Waarom reageren wij op zo'n stokoud topic eigenlijk?...omdat er nieuwe forummers zijn die het onderwerp interessant vinden en geen nieuw topic openen zodat er te veel topics met hetzelfde onderwerp zijn
ZOals iemand ooit schreef 'geluld over je wordt er toch', maakt niet, er is altijf wel iets

Hoe gewoner jullie er over doen, hoe meer je wind uit zeilen neemt.

Je hoefthet niet va de daken te schreeuwen maar ook niet te ontkennen.

Je begaat geen misdaad, doet niemand kwaad, wat kan jou het schelen?

Bij mijn oudste in de klas zat ooit een kind die leefde met vader, moeder en 2de vrouw (later nog 2de man en meer kinderen). Naturlijk werd daar over geluld, maar over wie niet? Het feit dat de volwassenen daar heel gewoon over deden liet iedereen al snel de mond snoeien (op een paar notoire roddelaars na, houd je altijd).

Op het internet is veel te vinden op polyamorie, de leuke en de moeilijke kanten.
Je bent zelf een theepot
quote:Combat schreef op 26 november 2010 @ 13:10:

[...]

...omdat er nieuwe forummers zijn die het onderwerp interessant vinden en geen nieuw topic openen zodat er te veel topics met hetzelfde onderwerp zijn Attent darling, héél attent.....
quote:jufdoortje schreef op 23 augustus 2010 @ 14:43:

Ik vind dit mooi.

Jullie hebben, zo te horen, een hele liefdevolle, gelijkwaardige relatie met elkaar.

En dat is de maatstaf in een relatie (voor mij dan): liefde en respect. Of dat nou met mannen, vrouwen, 2, 3, 4...wat maakt dat dan nog uit?

Ja vind ik ook.

Ik zie het ergens ook wel zitten. Val namelijk op twee totaal verschillende soorten type man.
Wij wonen in Utah en zoals iedereen natuurlijk weet is dit Mormonen-land en alle Mormonen doen aan veelwijverij. Tenminste, dat werd mij verteld toen we hoorden dat we hierheen gingen PCSen. Heb toen denk ik wel 10 keer op 1 dag te horen gekregen dat ik m'n man maar in de gaten moest houden want ja ja, die zou zich wel bekeren en dan meerdere vrouwen in huis halen.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zie hier toch regelmatig gezinnen met meerdere sister-wifes (geen idee waarom maar zo heet dat hier). Er is ook een plaatselijke tv-serrie die Sister Wifes heet.

Ik heb nog nooit sister-wifes gezien die er gelukkig uitzagen. Wel heel veel boze gezichten en knallende ruzies. Niet echt reclame voor de beroemde veelwijverij.

Maar goed, een van de beste vrienden van m'n man heeft 4 vrouwen en ze zijn nog steeds allemaal samen en gelukkig dus het kan blijkbaar wel.

Op zich heb ik er geen moeite mee als vrouwen ervoor kiezen om met z'n allen met 1 man te trouwen. Zolang ze maar allemaal volwassen zijn (en dat is hier lang niet altijd het geval). Maar waarom zie je hier nou nooit eens 1 vrouw met een kudde mannen?! En waarom is het hier helemaal niet schokkend als 1 man 6 vrouwen heeft en een stuk of 20 kinderen maar als 2 mannen willen trouwen dan stuift iedereen naar het plein voor de tempel om te protesteren.
Wow Orangecowgirl. Wel een cultuurshock om daar te wonen lijkt me...
quote:eleonora schreef op 27 november 2010 @ 01:13:

[...]

Attent darling, héél attent..... ...of oude MeelezerTs..tis maar hoe je me wilt noemen
Ik vind dit topic nog steeds zeer interessant maar er zijn geen andere meeschrijvers?
quote:OrangeCowgirl schreef op 28 november 2010 @ 03:36:

Op zich heb ik er geen moeite mee als vrouwen ervoor kiezen om met z'n allen met 1 man te trouwen. Zolang ze maar allemaal volwassen zijn (en dat is hier lang niet altijd het geval). Maar waarom zie je hier nou nooit eens 1 vrouw met een kudde mannen?! En waarom is het hier helemaal niet schokkend als 1 man 6 vrouwen heeft en een stuk of 20 kinderen maar als 2 mannen willen trouwen dan stuift iedereen naar het plein voor de tempel om te protesteren.Ik heb dat gezien bij Oprah, de mensen die meededen aan Sister-Wives. En daar werd dat ook ter sprake gebracht, wat als 1 van de 4 vrouwen eens wat met een andere man wilde. Die man had echt een blik vol walging en dat kon toch echt niet blablabla. Maar dat hij zelf 4 vrouwen had was heel normaal in zijn optiek.
Stressed is just desserts spelled backwards
Veelpartnerij klinkt voor geen meter......veelwijverij ook niet trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven